fel av veterinären

C

Chappe_

hoppas tråden ligger rätt

Var på en lokal tävling i onsdags och skulle visa upp Vaccinationsintygen. Eftersom jag visste att allt var i sin ordning lämnade jag glatt fram passet, "damen" i sekretariatet ser sedan konstgt på mig och säger "men det står 4/5-06 här" jag får smått panik och kollar, och ta mej fan hon har rätt! först står det såhär:

20/10-04
1/12-04
27/5-05(grundvaccination)
3/5-06
4/5-06 (där det egentligen ska stå 2007)

Veterinär Hel*ete har alltså skrivit fel datum!!!!!!:mad::mad::mad:

Jag höll inte på att få lasta ur hästen och starta!:eek: (vilket iofs är förståeligt om dom trodde hon inte var vaccinerad) hon som först kollat intyget ville inte låta mig starta, men sen kom en annan som sa att det syntes tydligt att vet skrivit fel datum då man inte vaccinerar direkt dagen efter...

men vad göra liksom? ska jag åka omkring med ett intyg som gör att jag kanske inte får lasta ur hästen? jag ska iaf ta mig ett snack med vet:mad:

// en :mad: Chappe
 
Sv: fel av veterinären

glömde tillägga att jag startat en lokal tidigare, efter vaccination, och dom har inte uppmärksammat felet.
 
Sv: fel av veterinären

Javisst ska du prata med vet i detta fall, kruxet är ändå att vaccinationen inte är inom ramen för 12 månader. Jag är inte säker på hur grinig man är i TR, i FIPO är denna vaccination ogiltig även om årtalet varit riktigt och ekipaget hade blivit struket.
 
Sv: fel av veterinären

det gammla datumet är bakskrivet en vecka pga en annan tjej som missat sin vaccination, och då skrev hon bak det på mitt också.. vet inte varför. men såg inte det förens nu. men jag har ju ändå fått starta på det två gånger?
 
Sv: fel av veterinären

det gammla datumet är bakskrivet en vecka pga en annan tjej som missat sin vaccination, och då skrev hon bak det på mitt också.. vet inte varför. men såg inte det förens nu. men jag har ju ändå fått starta på det två gånger?


Du skulle inte fått starta på någon tävling enligt TR ,,vi har haft häst som fått åka hem på Tävling pga av att det gått 1 dag över tiden .

Anser att det är dåligt av hästägare som faktiskt har mellan 8-12 månader att vaccinera om sina hästar på igentligen men man ska hålla sig så nära året som möjligt !

Frågan är om man vaccinerar för hästens skull eller enbart tävlingsmässigt ?
Mia
 
Sv: fel av veterinären

nehe, men då har båda dessa tävlingsplatser brytit mot TR då!

varför är det dåligt? medlet verkar ju i tolv månader, så varför vaccinera om redan vid sju månader?
 
Sv: fel av veterinären

Jamen är det inte bara att kontakta den vetriär som stämplat och vaccinerat din här och att det ändras i passet? Så allt är i sin ordning tills nästa tävling.
gulan
 
Sv: fel av veterinären

Det är du som har brutit mot TR i så fall. Medan det var slarvigt av de som kollade ditt intyg på tävlingsplatsen.
 
Sv: fel av veterinären

det är väl bara att ändra 6:an till en 7:a till nästa tävling.

Fast, oj, såg ju nu att även datumet var fel...
 
Senast ändrad:
Sv: fel av veterinären

som sagt. för att få tävla så skall din häst blivit vacc. innan den 3/5-06.

så du borde inte få tävla alls. alla har alltså gjort fel som låtit dig ens lasta ur.

ring och prata med din vet. är mitt tips!!
 
Sv: fel av veterinären

KL
Nog tycker jag att en klubb skall kunna slira på en dag utan att anses bryta mot TR men det är inget man skall räkna med.
PL
 
Sv: fel av veterinären

nehe, men då har båda dessa tävlingsplatser brytit mot TR då!

varför är det dåligt? medlet verkar ju i tolv månader, så varför vaccinera om redan vid sju månader?

Någonstans skall man dra gränsen. För att ha maximal effekt skall man vaccinera med 6 mån intervall, 12 mån ger godtagbar effekt.
PL
 
Sv: fel av veterinären

vi har regler för tävlan, de finns i TR. varför slira och inte hålla oss till dessa?!!!!!!!!!!!
 
Sv: fel av veterinären

För att de är ganska löjligt att hålla på dagen. Inte försvinner skyddet 23.59 1 år efter den dagen man vaccinerade senast.

Tycker hela grejen är rätt löjligt, som PL skriver ska man egentligen vaccinera var 6:e månad för att ha ett fullgott skydd. Så att kräva vacc en gång om året är egentligen en halvdan kompromiss redan där.

Till TS: be vet skriva en ny rad med rätt datum, och om det var samma vet som bakdaterade din förra vacc så ber du henne skriva rätt datum där så är allt löst!
 
Sv: fel av veterinären

Och det är ganska löjligt att hålla 70 på en 70-sträcka med bilen, inte fasen krockar jag bara för att jag håller 80 km.

Överhuvudtaget är diskussionen löjlig, om det finns regler så är det väl självklart att de bör hållas/följas. Säger reglerna inom ramen av 12 månader, så är det ju självklart att man följer det om man vill tävla.

Hur man sen löser det är ju upp till var och ens samvete.
 
Sv: fel av veterinären

Hmmm...varför en så låg (och dålig) liknelse?

Bortsett från det så är ett av problemen med den regeln att den är ganska meningslös. Alla veterinärer jag har pratat med tycker det är struntprat, och de flesta har heller inga problem med att bakdatera vaccinationerna. Något som jag i så fall tycker är ett värre problem. det är ju rent fusk faktiskt...

Jag är själv noga med datumen men har stått ett par gånger och panikringt veterinärer för att man missat att vaccinationen är på gång. Eftersom man hela tiden ska vaccinera lite före så flyttas ju datumen och ofta passar man ju på om man ändå har vet ute för något annat, då kan det ju förskjutas en hel del.
 
Sv: fel av veterinären

För att de är ganska löjligt att hålla på dagen. Inte försvinner skyddet 23.59 1 år efter den dagen man vaccinerade senast.

Givetvis försvinner inte skyddet men var ska då gränsen dras? Skyddet försvinner inte poff efter 265 dagar men då måste det ju vara ok med 366 och det försvinner inte då heller utan då är det ok med 367 osv. slutligen kommer vi fram till 400 dagar eller kanske 450 är det också okej? Någonstans måste ju gränsen dras och då är det alltid någon som med behjärtansvärda skäl hamnar på fel sida av den.
 
Sv: fel av veterinären

Därför att det finns ett regelverk där gränsen är satt, ska det vara godtycklig tycker du att bedöma det från fall till fall? Om det är så, då bör ju samtliga tävlingsregelmenten ogiltigförklaras för vad ska man med dom till då är det bättre att låta de tävlande få visa/göra som de vill enligt eget huvud.

För den som inte har förstått vad te x TR, FIPO eller andra regelverk inom häst sport står för. Så försöker man på ett enkelt sätt skapa en rättvisa för alla tävlande, ett regelverk som de flesta nog kan klara av att leva och tävla efter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är nästan helt säker på att vet skrivit fel i mitt pass och behöver nu råd. Bakgrund (Från en messengerchatt, så exakta...
Svar
4
· Visningar
1 243
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 011
Senast: Lobelia
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 146
Senast: Millz
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 588
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp