Fel i stamtavlan!

Sv: Fel i stamtavlan!

:cool:

Visst förekommer sådant fusk säkerligen, men knappast inte i den utsträckning som du ger sken av.. Det förutsätter nämligen att majoriteten av skk-anslutna uppfödare är extremt oseriösa och så är inte fallet.

:confused:Vart har jag sagt att det skulle vara en majoritet?
Jag kanske bara har haft oturen att råkat snacka med rötägg?
 
Sv: Fel i stamtavlan!

Tyvärr kan man väl konstatera att det inte är ett nytt problem, men däremot ökar risken att bli påkommen. Med de DNA-tester som blir allt vanligare så ökar risken för de oseriösa att bli avslöjade. Inte för att man aktivt undersöker släktskapet, utan för att sjukdomsanlag inte stämmer med förväntningar.

Min allra första hund fick jag för mer än 30 år sedan. Det var en schipperke som varit avelstik, och hon var 6 år när jag fick henne. Döm om min förvåning när jag för något år sedan letade upp hennes uppgifter på hunddata - hon hade 2 kullar reggade efter det att jag övertog henne. Ingen av de valparna har gått vidare i avel, så det tog ju stopp där, men det visar att fusk har förekommit i alla tider.

Det har ju även visat sig på stickprovskontroller att man plockat med sig fel hundar till utställning för att få bättre meriter.

SKK's öppna register, chipläsare som gör att man inte behöver gissa ID-märkningen och alltmer förekommande DNA-tester kommer att öka risken för de oseriösa. Det tycker jag är bra. Jag ser dock inget behov av att DNA-testa alla valpar enbart för härstamning. Jag tror att det fusket är lite självhämmande i dessa tider.
 
Sv: Fel i stamtavlan!

Fast ägaren till hanen som står i stamtavlan måste ju skriva på ett parningsintyg, eller har tikägaren förfalskat dennes namnteckning?

Kan ju varit en egen hane.

Du har två egna hanar och en tik. Du parar med den ena hanen, och skriver den andra hunden som fader och på parningsintyget.
 
Sv: Fel i stamtavlan!

Eller så vet du inte riktigt vem som är pappan och chansar...

Tanken slog mig också och det skulle ju kunna vara ett alternativ.. Men så skrev ylvaaskersund att hennes hund (och några till i kullen) hade en färg som hanen inte kunde ge (var det så ni kom på bluffen kanske?).

Fler än en hane kan ju para en tik och valpar kan födas i samma kull som halvsyskon. Det kanske hände i detta fallet och då fick hon välja en av hanarna eftersom det skulle bli dyrt att DNA-testa valparna?
 
Sv: Fel i stamtavlan!

Fast ägaren till hanen som står i stamtavlan måste ju skriva på ett parningsintyg, eller har tikägaren förfalskat dennes namnteckning?

Kan ju vara två hanar till kullen. Jag känner till ett fall där man hade parat med en hane och sen när valparna valparna växte upp så var en del inte alls lika den rasen de skulle vara utan bar drag av en annan ras - som tikägaren hade med.

Jag har sett hunden som enligt uppgift skulle vara registerad som rasen X, men det var helt uppenbart att den inte var det. Detta är rätt många år sen och jag vet inte vad som skedde juridiskt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 212
Senast: geting
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 135
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 064
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 581
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp