Feminism och kritik

Jag tycker istället att den smala vänsterinriktade feminismen riskerar att bli en total återvändsgränd (med minimalt stöd) och att en utveckling av feminismen sedd från olika andra (inklusive vänsterperspektivet) politiska utgångspunkter är vägen framåt.

Jag tror till exempel att F! hade varit mer framgångsrika opinionsmässigt och kanske suttit i riksdagen idag om de antagit en mindre tydlig prägel av vänsteraktivism och istället en mer konsekvent prioritering av feminism framför andra utgångspunkter.

Därmed menar jag inte att diskvalificera den inriktningen av feminism, den behövs. Eftersom jag inte heller anser att den mer strikta liberala feminismen svarat på alla frågor eller kommer att kunna svara på alla frågor.
Absolut, jag kommenterade kritik mot feminismen som den var då i jämförelse med dagens. Idag är en annan strid.

Alltså jag tycker fortfarande att min typ av feminism kommer vidare idag och jag är feminist och jag är liberal. Men erkänner att andra ser samhället ur andra vinklar och tycker annorlunda och de kan också vara feminister. Varje samhällsform och religion behöver feminism. Även om jag inte tycker om ett visst sätt att organisera ett samhälle på tycker jag fortfarande att kvinnans ställning är viktig i det (tex glädjas åt de kvinnliga läkarna i gamla sovjet).

(sedan tycker jag kanske liberala värderingar är extra viktiga idag när tryckfrihet angrips och rop på den store ledaren skallar, när man tänker att demokrati duger inte för miljöproblemens lösning.)
Det var inte menat att dra igång vänster/högerdebatt utan jag ville bara belysa att man kan vara kritisk även när man ser det viktiga bidraget historiskt. Att vara kritisk mot viss feminism idag dissar inte tidigare funktioner.
 
KL
Om alla vänsterorienterade kvinnor hade röstat på F! hade de haft en betydande representation i riksdagen, nu har de inte det, tack o lov.
 
Jag tycker istället att den smala vänsterinriktade feminismen riskerar att bli en total återvändsgränd (med minimalt stöd) och att en utveckling av feminismen sedd från olika andra (inklusive vänsterperspektivet) politiska utgångspunkter är vägen framåt.

Jag tror till exempel att F! hade varit mer framgångsrika opinionsmässigt och kanske suttit i riksdagen idag om de antagit en mindre tydlig prägel av vänsteraktivism och istället en mer konsekvent prioritering av feminism framför andra utgångspunkter.

Därmed menar jag inte att diskvalificera den inriktningen av feminism, den behövs. Eftersom jag inte heller anser att den mer strikta liberala feminismen svarat på alla frågor eller kommer att kunna svara på alla frågor.
Dock är det, för allt vad jag vet och det är en hel del, i någon sorts inte alls smalt vänsterfeministiskt sammanhang som den absoluta merparten av all feministisk teoriutveckling sker. Liberal och högerfeminism (i den mån den senare existerar) visar sig klart mindre idémässigt kreativ.
 
Det var inte menat att dra igång vänster/högerdebatt utan jag ville bara belysa att man kan vara kritisk även när man ser det viktiga bidraget historiskt. Att vara kritisk mot viss feminism idag dissar inte tidigare funktioner.
Vad bra, det kändes som en dissning mot allt annat än en viss politisk feminism men det är såklart inte lätt att läsa rätt :D
 
Dock är det, för allt vad jag vet och det är en hel del, i någon sorts inte alls smalt vänsterfeministiskt sammanhang som den absoluta merparten av all feministisk teoriutveckling sker. Liberal och högerfeminism (i den mån den senare existerar) visar sig klart mindre idémässigt kreativ.

Tja, historiskt tycker jag du har fel, feministisk teoriutveckling har skett brett. Men det var inte vad jag avsåg, jag tycker att all debatt, teoriutveckling och fokus på området är gynnsam. Det jag avsåg var att problemet blir att få stöd för genomförandet, när man på köpet får med sig ett smalt vänsterspår för alla frågor. Men det handlar mer om partier än om feminism, så jag tänker att det är intressantare att inte spåra ur tråden med mer höger/vänster-diskussion.
 
Jag förstår syftet med det, att man vill ha någon slags övergripande all-feminism som typ alla kan stå bakom, t ex man får inte slå kvinnor eller ha ihjäl dem. Problemet för mig är att jag har inte så mycket mer gemensamt med en liberal feminist än några slags allmängilitiga ståndpunkter som exemplet ovan. Allmängilitiga åsikter av den typen tenderar att bli till just ingenting, inte vad man skulle önska, såsom högre straff eller vad det nu behövs för kraftfulla åtgärder för att få män att sluta slå ihjäl kvinnor. Jag ser en slags övergripande feminism som ännu ett sätt för patriarkatet att behålla makten över kvinnor eller livmoderbärare. Tror jag.

Feminism för mig är själva värderingen, jämställdhet. Och allt det innebär.

Hur man når dit är sen åsikter inte direkt kopplade till feminismen.
 
Tja, historiskt tycker jag du har fel, feministisk teoriutveckling har skett brett. Men det var inte vad jag avsåg, jag tycker att all debatt, teoriutveckling och fokus på området är gynnsam. Det jag avsåg var att problemet blir att få stöd för genomförandet, när man på köpet får med sig ett smalt vänsterspår för alla frågor. Men det handlar mer om partier än om feminism, så jag tänker att det är intressantare att inte spåra ur tråden med mer höger/vänster-diskussion.
Som sagt, ”vänsterspåret” är inte smalt, hur ofta du än upprepar eller önskar det. Om du inte menar enbart partipolitiskt? Jag har samma uppfattning som @Petruska angående diskussionen och teoribildningen men den sker ju utomparlamentariskt så klart.
 
Som sagt, ”vänsterspåret” är inte smalt, hur ofta du än upprepar eller önskar det. Om du inte menar enbart partipolitiskt? Jag har samma uppfattning som @Petruska angående diskussionen och teoribildningen men den sker ju utomparlamentariskt så klart.

Ja, jag avser det som paketeras ihop i partier. Och problemet jag framförallt ser är att den paketeringen gör att stödet aldrig kan bli tillräckligt stort. Med tålamodsbrist för hur långsamt arbetet går är det frustrerande.

När det gäller idédebatt tycker jag att nästan all sådan är positiv och intressant på området.
 
Ja, jag avser det som paketeras ihop i partier. Och problemet jag framförallt ser är att den paketeringen gör att stödet aldrig kan bli tillräckligt stort. Med tålamodsbrist för hur långsamt arbetet går är det frustrerande.

När det gäller idédebatt tycker jag att nästan all sådan är positiv och intressant på området.
Okej, då är jag med på hur du menar.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: vallhund
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 640
Senast: tanten
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp