Feminism och kritik

När det gäller specifika andra, ja. Folk får ju hantera sina liv så gott de kan, det är inte mycket vi andra har med det att göra.

Men hela idén om att personer skulle känna sig könlösa pga att de har eller inte har en eller annan kroppsdel, och att detta är något vi av någon sorts feministiskt inkluderande skäl skulle ta organiserad hänsyn till, den idén är jag helt enkelt inte med på.

Eftersom jag, som en del av min feminism, överhuvudtaget inte tror på kön, är problemet med "könlöshet" marginellt ur det perspektivet.

I specifika relationer, däremot, gäller ju att bemöta varandra så att ingen tar illa upp, så långt man kan.

Alltså, hur du eller någon annan gör, är inte min fråga. Min fråga handlar om att feministiskt undersöka föreställningar om att en kvinna utan livmoder skulle uppleva sig könlös. För mig skulle det kunna vara en intressant föreställning, som förtjänar lite analys.
Samtidigt som jag förstår vad ni diskuterar så tänker jag att om man återför det till diskussionens början så var väl den "är livmoderbärare ett bra alternativ som ord istället för kvinna?".

Kn: Och många verkar väl vara överens om att just ordet -livmoderbärare inte är ett ord som adekvat kan ersätta ordet kvinna? Utan att göra att en liten undergrupp plötsligt känner sig utsatta. (samma som snippbärare eller bröstinnehavare eller sliddjur eller vad som, alla saker som man kan råka ha eller inte ha eller som definierar en person extremt mycket utifrån just en viss kroppsdel istället för en annan, typ huvudet.). Känns som att man krumbuktar lite för mycket där och hur man än gör kommer någon att bli etter värre trampad på tår än om man bara kör på kvinna och trampar oss alla på tårna.
 
Senast ändrad:
skjut mig - jag har inte läst hela tråden.

För mig är feminism ett värdeord i samma kategori som folkbildning, demokrati, solidaritet m.fl. Dvs något jag står upp för, som jag vill försvara (och gör) och jobba för. Precis som de anda orden riskerar det att urvattnas men det finns där ch betydelsen finns där.

Jag fasar för att det ska bli något exklusivt som bara "rätt" personer ska få använda.
Jag tror dessutom att orden är så starka att alla kidnappningsfösök så småningom misslyckas. Värdet återkommer även när de urvattnats under någon tid.
Inlägget du citerar var ju i ett spår om kommersiell feminism, om HM som sålde barntröjor med ”girl power”. En sådan hade väl en flicka gärna kunnat ha för mig, däremot skulle jag aldrig komma på tanken att kalla HM ett feministiskt företag. Om de kallar sig det vet jag inte, men om de gör det protesterar jag. Det FINNS fel instanser som kan tänkas använda feminism, men inte fel personer på det sätt du tolkar det.
 
Samtidigt som jag förstår vad ni diskuterar så tänker jag att om man återför det till diskussionens början så var väl den "är livmoderbärare ett bra alternativ som ord istället för kvinna?".

Och många verkar väl vara överens om att just ordet -livmoderbärare inte är ett ord som adekvat kan ersätta ordet kvinna? Utan att göra att en liten undergrupp plötsligt känner sig utsatta. (samma som snippbärare eller bröstinnehavare eller sliddjur eller vad som, alla saker som man kan råka ha eller inte ha eller som definierar en person extremt mycket utifrån just en viss kroppsdel istället för en annan, typ huvudet.). Känns som att man krumbuktar lite för mycket där och hur man än gör kommer någon att bli etter värre trampad på tår än om man bara kör på kvinna och trampar oss alla på tårna.
Meningen är nog inte att livmoderbärare ska ersätta ordet kvinna, isåfall hade de väl sagt kvinna. Det de vill komma bort från är väl alla föreställningar/ förväntningar som förknippas med ordet kvinna.

Jag gillar dock heller inte ordet, det är extremt tungt. Men det blir antagligen int särskilt långlivat heller.
 
Meningen är nog inte att livmoderbärare ska ersätta ordet kvinna, isåfall hade de väl sagt kvinna. Det de vill komma bort från är väl alla föreställningar/ förväntningar som förknippas med ordet kvinna.

Jag gillar dock heller inte ordet, det är extremt tungt. Men det blir antagligen int särskilt långlivat heller.
Nej. Man hoppades ju lite att ordet kvinna kan börja ruska av sig en del föreställningar/förväntningar så att det kan passa flera.

Många av förväntningarna skapas när man är liten.

(Det är ju där jag kommer tillbaka till mitt gillande av kommersiell feminism. Eftersom reklamen (barnprogrammen och barnkläderna -hur många vuxna kvinnor har rosa tights och rosa volangtröja på jobbet?) är en av de största källorna till upprätthållandet av gamla könsstereotyper och skapandet av nya könsstereotyper (nämligen rosa på flickor och rosa (och glitter) är en väldigt attraktiv färg som jag misstänker en absolut majoritet av alla barn kanske skulle vilja älska.). Därför tycker jag att bara att förändra de bilderna förändrar samhället inifrån, även om man är en sleazy förljugen typ som förtjänar kritik för arbetsförhållanden.)

Ju mer reklamTV ett barn ser desto mer påverkas det av könsstereotyper. SVT barn däremot strävar ju helt åt andra hållet och byter röster på flygplan och annat för att just bredda könen. De är extremt mycket bättre på att bredda flicka än på att bredda pojke, men det kommer kanske (de har hållit starkt i pojkar kan inte lära sig läsa och är inte bra i skolan ännu.). Övriga barnkanaler däremot kan vara helt osannolika i val av reklam och barnprogram.
 
skjut mig - jag har inte läst hela tråden.

För mig är feminism ett värdeord i samma kategori som folkbildning, demokrati, solidaritet m.fl. Dvs något jag står upp för, som jag vill försvara (och gör) och jobba för. Precis som de anda orden riskerar det att urvattnas men det finns där ch betydelsen finns där.

Jag fasar för att det ska bli något exklusivt som bara "rätt" personer ska få använda.
Jag tror dessutom att orden är så starka att alla kidnappningsfösök så småningom misslyckas. Värdet återkommer även när de urvattnats under någon tid.
Jag håller med om att ordet feminism är i samma kategori som dina exempel. Just därför, skulle jag säga, blir det problematiskt om HM eller Ebba Busch Thor använder ordet om sig själva.

Sen tror jag inte som du att ord kan leva egna liv. Ord lever genom att vi som pratar använder dem, tänker jag. Och då blir ju deras betydelse avhängiga oss användare.

Sen kan säkert ord urvattnas, tex genom att EBT kallar sig feminist, och kanske kan sedan ordet återerövras till en mer adekvat användning 10, 50 eller 100 år senare. Sådant har säkert hänt. Men jag kan inte riktigt nöja mig med det. Jag tycker att EBT förtjänar kritik för "sin feminism". Och jag vill att hon håller tassarna från regnbågsflaggan också.

Om det finns andra feminister (än jag) och andra hbtq-personer (än jag) som så gärna vill accepteras av "den stora massan" att de är redo att välkomna EBT - ja, då är jag oense med dem, helt enkelt. Då har vi en sådan situation som tråden handlar om, feminister som är inbördes osams.
 
Meningen är nog inte att livmoderbärare ska ersätta ordet kvinna, isåfall hade de väl sagt kvinna. Det de vill komma bort från är väl alla föreställningar/ förväntningar som förknippas med ordet kvinna.

Jag gillar dock heller inte ordet, det är extremt tungt. Men det blir antagligen int särskilt långlivat heller.
Sedan en annan sak jag tänkte på. Det verkar vara väldigt olika hur mycket förväntningar och föreställningar som individer sätter på ordet kvinna. Både kvinnor och män.

Sedan känns det för mig som att livmoderbärare skulle ge mig fler förväntningar. Tex förväntningar om att skaffa tre barn eller liknande, just som en bärare av en livmoder. Medan ordet kvinna ger inte mig personligen samma pliktkänsla för just det.
 
Sedan en annan sak jag tänkte på. Det verkar vara väldigt olika hur mycket förväntningar och föreställningar som individer sätter på ordet kvinna. Både kvinnor och män.
Det finns ju också mer än en kvinnlig könsroll, även om vi begränsar oss till de feminina genusuttryck som får hyfsat bred acceptans. Klass och etnicitet och sådant har ju också sina uttryck, som samspelar med genusuttryck.

Och klasstillhörighet påverkar i hög grad vilket/vilka genusuttryck som får acceptans, liksom etnicitet gör det.
 
Inlägget du citerar var ju i ett spår om kommersiell feminism, om HM som sålde barntröjor med ”girl power”. En sådan hade väl en flicka gärna kunnat ha för mig, däremot skulle jag aldrig komma på tanken att kalla HM ett feministiskt företag. Om de kallar sig det vet jag inte, men om de gör det protesterar jag. Det FINNS fel instanser som kan tänkas använda feminism, men inte fel personer på det sätt du tolkar det.
Nej jag tror inte jag har hört dem kallas ett feministiskt företag av någon. Jag håller med om att jag skulle bli (ännu mer) förbannad om de kallade sig det och praktiskt taget kräva! de där superhjältetrosorna för 3-9 åringar och släta rosa och röda t-shirts utan volanger (för båda könens skull) )
 
Sedan känns det för mig som att livmoderbärare skulle ge mig fler förväntningar. Tex förväntningar om att skaffa tre barn eller liknande, just som en bärare av en livmoder. Medan ordet kvinna ger inte mig personligen samma pliktkänsla för just det.
Ja, det ordet fokuserar ju väldigt mycket på kvinnors fertilitet och föräldraskap. Före puberteten och efter menopaus, kvittar det väl dessutom i praktiken om man har en livmoder eller inte. Det blir inga barn gjorda oavsett.
 
Det är komplext. Jag kan inte annat än tro att könsrollerna är en starkt bidragande faktor till att så många mår dåligt, både inom och utom transgrupper.
Transpersonerna själva vill, av vad jag har läst och hört, dock inte acceptera att trans skulle ha med normer och sådant att göra. Snarare verkar man anse att det är transfobiskt att säga så.

Det hindrar inte mig från att tro som du.
 
Det finns ju också mer än en kvinnlig könsroll, även om vi begränsar oss till de feminina genusuttryck som får hyfsat bred acceptans. Klass och etnicitet och sådant har ju också sina uttryck, som samspelar med genusuttryck.

Och klasstillhörighet påverkar i hög grad vilket/vilka genusuttryck som får acceptans, liksom etnicitet gör det.
Där måste jag erkänna att jag är rejält dålig på att veta skillnaderna i könsroll som accepteras i olika klass.

(Vilket kanske är priviligierat? Ev tillhör jag ju en klass där tex smink och mycket feminint könsuttryck inte är så viktigt utan ganska optional och därmed får jag lägre förståelse för någon annan där det är helt nödvändigt. Dvs jag kan inte märka att min omgivning reagerar olika den dagen jag går i jeans till jobbet jmf med den dagen jag har kjol och högklackat. Smink eller inte, jag vet inte exakt vilka kollegor som sminkar sig utan att fråga och flera har trott att jag sminkar mig.)

Jag tror ev jag har lite pejl på etnicitet när det gäller svarta feminister i USA och tex irritation över att bögar tagit till sig deras könsuttryck och för vissa lite väl mycket uppskattar tydligen tex divan. Där det tydligen även finns ett problem med kvinnliga dragqueens i England och appropriering.

Men jag blir här lite osäker. Kan en önskan om allmänt urvattnande av könsrollsbindningen i ordet kvinna alltså vara fel för vissa grupper?

Dvs som tex en viss klasstillhörighet i Sverige skulle en urvattning av könsrollen kvinna minska hennes valfrihet i livet?
 
Inlägget du citerar var ju i ett spår om kommersiell feminism, om HM som sålde barntröjor med ”girl power”. En sådan hade väl en flicka gärna kunnat ha för mig, däremot skulle jag aldrig komma på tanken att kalla HM ett feministiskt företag. Om de kallar sig det vet jag inte, men om de gör det protesterar jag. Det FINNS fel instanser som kan tänkas använda feminism, men inte fel personer på det sätt du tolkar det.
Halmgubbe?

Jag har väl inte kallat företagen feministiska?

Däremot att den generella användingen av ordet ska kräva "licens".
Jag är centerpartist och har kallat mig feminist sedan jag läste Simone de Beauvoir i tonåren. Får jag göra det? Inte enligt en del. Jag vill inte att feminism ska vara förbehåller personer som har "rätt profil"

Jag tror inte att gemene man skulle använda säga Feministiska HM. Sedan må företaget säga vad de vill.
I allmänhet är folk klokare än så. Finns det ens feministiska storföretag?
 
Halmgubbe?

Jag har väl inte kallat företagen feministiska?

Däremot att den generella användingen av ordet ska kräva "licens".
Jag är centerpartist och har kallat mig feminist sedan jag läste Simone de Beauvoir i tonåren. Får jag göra det? Inte enligt en del. Jag vill inte att feminism ska vara förbehåller personer som har "rätt profil"

Jag tror inte att gemene man skulle använda säga Feministiska HM. Sedan må företaget säga vad de vill.
I allmänhet är folk klokare än så. Finns det ens feministiska storföretag?
Jag blir lite intresserad av det där med "får".

Hur tänker du där? Vem/vad säger attdu inte får kalla dig feminist? Formulerar de sig så?

Själv skulle jag tex inte tycka att Annie Lööf verkar vara feminist (jag har dock inte kollat närmare vad hon säger på temat), men givetvis får hon kalla sig feminist. Men alla skulle inte hålla med henne om att hon är det, eller om att hon agerar feministiskt.

(Typ som när c kallar sig borgerligt miljöparti, jag håller inte med om det heller.)
 
Jag blir lite intresserad av det där med "får".

Hur tänker du där? Vem/vad säger attdu inte får kalla dig feminist? Formulerar de sig så?

Själv skulle jag tex inte tycka att Annie Lööf verkar vara feminist (jag har dock inte kollat närmare vad hon säger på temat), men givetvis får hon kalla sig feminist. Men alla skulle inte hålla med henne om att hon är det, eller om att hon agerar feministiskt.

(Typ som när c kallar sig borgerligt miljöparti, jag håller inte med om det heller.)
Vilket cirkelresonemang.

Du frågar mig vilka som inte tillåter min feminism samtidigt som du tvivlar på ALs feminism eftersom du inte "håller med".

Är inte det ett typiskt exempel på den där elitismen? Att ALs feminism betvivlas? Av dig. Vilket torde innebära att du, om du inte kände till mig, skulle utgå från att jag inte var feminist?
 
Jag blir lite intresserad av det där med "får".

Hur tänker du där? Vem/vad säger attdu inte får kalla dig feminist? Formulerar de sig så?

Själv skulle jag tex inte tycka att Annie Lööf verkar vara feminist (jag har dock inte kollat närmare vad hon säger på temat), men givetvis får hon kalla sig feminist. Men alla skulle inte hålla med henne om att hon är det, eller om att hon agerar feministiskt.

(Typ som när c kallar sig borgerligt miljöparti, jag håller inte med om det heller.)
Tar mig friheten att spinna vidare på detta.

Ingen tror förhoppningsvis att någon har makten att förbjuda folk att kalla sig feminister (världsrekord i antal "att" i samma mening här). Däremot uppfattar jag att det du gör här lätt kan användas som härskarteknik. Om man slår fast att de som inte håller med en inte är feminister har man ju redan definierat sin egen falang som Den Sanna Läran och givit sig själv tolkningsföreträde. Det tror jag ger tämligen dåliga förutsättningar för konstruktiv diskussion om hur feminismen ska bedrivas.
 
Halmgubbe?

Jag har väl inte kallat företagen feministiska?

Däremot att den generella användingen av ordet ska kräva "licens".
Jag är centerpartist och har kallat mig feminist sedan jag läste Simone de Beauvoir i tonåren. Får jag göra det? Inte enligt en del. Jag vill inte att feminism ska vara förbehåller personer som har "rätt profil"

Jag tror inte att gemene man skulle använda säga Feministiska HM. Sedan må företaget säga vad de vill.
I allmänhet är folk klokare än så. Finns det ens feministiska storföretag?
Nej, det har du inte. Och jag har heller inte påstått att du har det. Jag skrev ju ”om de själva kallar sig det.” HM togs upp i sammanhanget kommersiell feminism i tråden, det var det jag menade.

Jag vet inte vem som skulle kunna avgöra om du ”får” kalla dig feminist eller inte.
 
Tar mig friheten att spinna vidare på detta.

Ingen tror förhoppningsvis att någon har makten att förbjuda folk att kalla sig feminister (världsrekord i antal "att" i samma mening här). Däremot uppfattar jag att det du gör här lätt kan användas som härskarteknik. Om man slår fast att de som inte håller med en inte är feminister har man ju redan definierat sin egen falang som Den Sanna Läran och givit sig själv tolkningsföreträde. Det tror jag ger tämligen dåliga förutsättningar för konstruktiv diskussion om hur feminismen ska bedrivas.
Trådämnet är väl inte hur feminismen ska bedrivas, utan kritik mot feminismen inom den. Om än inte på sån extrem individnivå som @Petruska vs @tanten
 
@Hyacinth Alltså jag tror jag förstår vad du menar :). Och jag håller med dig till viss del - i vissa frågor blir det absurt tjafsigt vilket bara ta fokus från viktiga sakfrågor.

Däremot tycker jag att det är lite märkligt (bland annat i den här tråden) att man vill låtsas som att det inte finns olika ideologier inom feminism. Att man vill låtsas (?) som att det inte är någon politisk skillnad mellan en marxistisk feminist och en liberal feminist. För mig är det jättemärkligt. Och enda anledningen till att det är ett spår i den här tråden är ju för att användare bestämt hävdat att det finns en enda feminism med en enda uppfattning och om folk inte håller med varandra är det på grund av personligt tyckande. Och så är det bara inte. Det är helt enkelt inkorrekt.

Vissa av oss vill inte bli placerade i ett fack och tillhöra en falang. Men vi är ändå feminister.

Som mestadels liberal så är mina lösningar oftast liberala men det innebär inte att jag ingår i en falang där jag och min grupp tycker lika. Eller att en liberal syn är lösningen på alla feministiska problem i mina ögon.

För mig är dessa fack snarare ofeministiska.
Det är det där indelandet i olika fack och normer man försöker komma ifrån.
 
Ja, det ordet fokuserar ju väldigt mycket på kvinnors fertilitet och föräldraskap. Före puberteten och efter menopaus, kvittar det väl dessutom i praktiken om man har en livmoder eller inte. Det blir inga barn gjorda oavsett.
Fast det är väl bara i dom sammanhang där det är relevant som man använder just livmoderbärare, tex när man kallar till cellprov.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: vallhund
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 645
Senast: tanten
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp