Fenomenet att vakna upp och inte veta var man är?

Bukefalos 30 år!

Hur ofta vaknar ni upp och vet inte var ni är?

• Alltid

Röster: 0 0,0%
  • Ganska ofta

Röster: 7 5,6%
  • Ibland

Röster: 18 14,3%
  • Sällan

Röster: 37 29,4%
  • Aldrig

Röster: 39 31,0%
  • Endast vid specifika situationer

Röster: 25 19,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    126
Det kan hända mig när jag sover på andra platser än hemma. Dvs jag vaknar mitt i natten på ett hotell och det tar någon sekund att inse varför väggarna inte är där de borde vara.

Håller med om att det antagligen beror på hur stressad jag är. Kan vakna upp hemma i min egen säng, nu har vi bara bott här mindre än 3 år men kan ibland vakna upp och undra åt vilket håll altandörren är, vilket ju ALLTID är på vänstersidan om sängen, men ändå en känsla av att "shit var är jag". Samma med att kolla efter min man, trots att jag ibland kan ha vart vaken när han gick upp. Men ändå då bli förvånad över att hans sida är tom.

Jag drömmer 99/100 nätter och drömmer fram till jag vaknar så jag tom kan försöka spinna vidare på drömmen för att få ett "bra slut" eller komma fram till "vad nu som saknas" när jag vaknar. Jag drömmer som "filmer" så jag vill se slutet liksom ;)

Kan ju tillägga att det bara händer dagtid så för mig handlar det inte om stress. Mer att jag är på fel plats vid fel tillfälle när jag sover.

När jag tar en nap på lunchrasten händer det rätt ofta att jag vaknar och blir förvånad att jag inte ligger hemma i sängen när larmet ringer 😅

Jag tänkte på det igår. Jag hämtade dottern sovande på förskolan. La ner henne i vagnen och promenerade iväg till ett BVC besök.

Så då vaknade hon ju på ett annat ställe än hon somnade!

Fördelen var ju att hon fick sova 35minuter till. Än om jag behövt väcka henne först och sen ta oss dit. Nu kunde hon ju sova hela restiden.

Hon är för liten för att prata med om det innan på begripligt sätt.

Kändes lite elakt, även om hon verkade ta noll illa upp!
Det har jag tänkt på. Med bebisar och små barn händer det ju ideligen. Man förstår att de blir trötta.

Det händer att jag är något förvirrad, dock sällan. Framförallt om jag sover på ett "nytt" ställe, där jag för tillfället inte brukar.

Brukar dock inte ha någon koll på vad klockan är, utöver baserat på ljuset. Märker ingen skillnad om jag vaknar vid 01:30 (för tidigt) eller 04:30 (hyfsat normal tid), utan tror oftast att det är dags att gå upp oavsett. Får kolla klockan för att veta.

Jag gör samma alla vanliga morgnar, dvs kämpar mig upp ur sängen, fixar kaffe. Men det finns ingen autopilot. Jag skjuter upp, jag funderar på var jag är, vad klockan är, vad det är för årstid, med mera med mera, innan jag inser att jag - surprice, surprice - ska upp och cykla till jobbet. Folk som pratar om rutiner, autopilot, vana - jag fattar inte vad de menar. Jag uppfinner liksom dagen på nytt - och i starkt upplevt motstånd - varje dag.

Det kostar så fruktansvärt mycket energi att ständigt behöva ägna sig åt någon form av beslutsfattande istället för att rulla på i rutin. Trots att det är exakt samma saker man gör i praktiken. :meh:

Det kostar så fruktansvärt mycket energi att ständigt behöva ägna sig åt någon form av beslutsfattande istället för att rulla på i rutin. Trots att det är exakt samma saker man gör i praktiken. :meh:
Ja, alltså, jag vet ju inte hur det hade varit annars. Jag trodde tills ganska nyligen att om inte alla, så fler än hälften, är likadana. Det blir ju inte mindre jobbigt av att vara vanligt, men jag har nog tänkt mig att det är väldigt normalt. Att livet inte är lättsammare än så. Genom sig själv känner man andra (tror man), osv.

Senast ändrad:
Jag byter boende varannan vecka mellan mitt och särbons hem och det händer ibland att jag vaknar både i mitt och hans hem att jag inte vet var jag är de första sekunderna innan jag har orienterat mig.
Jag kan inte specificera i vilka situationer men oftast någon av de första nätterna på ”nya” stället. Men jag är allmänt sömnstörd och sover oftast väldigt dåligt och väldigt lite så kanske jag vaknar i helt fel fas?

Händer sällan men ibland. Liknande när jag har problem att jag vaknar efter för kort tid efter nattskift så beror det som jag ser det på stress/för lite medveten närvaro tiden innan jag ska sova. Numera väldigt lättlöst men var en nöt jag behövde knäcka när jag började jobba natt för 10+ år sedan. Men jag bara gör saker lite långsammare och mer medvetet när jag gör mig iordning för att sova och låter aktivit bli att tänka på massa saker jag måste fixa osv, skriver ner och släpper istället, lyssnar på en bok o så. Tycker det är en läskig känsla och det kan göra mig osäker för att sova så jag motarbetar det nog automatiskt direkt numera faktiskt.

Har hänt någon enstaka gång men jag minns inte längre sammanhanget, bara att jag blev väckt av något och var väldigt förvirrad.

Händer sällan och i stort sett bara om jag haft en väldigt intensiv och verklighetstrogen dröm. Det sker oftast om jag är stressad, då kan jag få helt vansinniga drömmar.

På mitt förra jobb hände det lite då och då, på en specifik ort som har övernattningsrum på typ 8 kvm(inklusive toaletten), dålig ventilation, och inga fönster. När jag vaknade där efter 3-4 h tupplur hade jag verkligen lika gärna kunnat vakna i graven :crazy: totalt desorienterad. Vågade knappt sätta mig upp för det kändes som att taket lika gärna kunde vara en decimeter ovanför näsan.

Annars aldrig, men då jag drömmer en viss specifik mardröm händer det. Eller jag vet ju var jag är och så, men har vissa vanföreställningar som tar en stund att ta sig ur.

Det hände mig senast när vi hade möblerat om vårt pyttelilla sovrum. Ett tag särade vi på sängarna och sov längs med väggarna istället för i mitten. (Rummet är 2x3 meter så det var egentligen väldigt liten skillnad :D). Men det tog rätt länge för mig att vänja mig vid denna lilla förändring. Så konstigt...

Alltid när jag har feber! Och när jag väcks oväntat när jag sover djupt men även om jag drömmer mardröm och väcker mig själv ur drömmen

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Årets bantningstråd
  • Dressyrsnackis 21