Bukefalos 28 år!

Fetmaepidemin

Det stora problemet med fetman är naturligtvis inte potatis, det tror inte jag heller. Det stor problemet är utbudet av allt ätbart och tillgängligheten

Och alla med övervikt är alltså lurade stackars imbecilla som inte förstår sitt eget bästa? De är ju (lätt-)lurade.

Nä, nu får du nog tänka igenom upplägget en gång till. Att göra människor med problem till offer (för omständigheter) är en lätt lösning att presentera.

Om vi ska lösa problemet med tillgängligheten av snask, pizza, hamburgare så måste vi gå tillbaka till 60-70-talet då detta utbud inte fanns att tillgå på samma sätt.
Det är ju ganska uppenbart att människor (inte alla) kan hantera utbudet som finns idag.

Återigen skriver du ner en stor grupp människor som lättlurade idioter som inte förstår sitt eget bästa. Det är verkligen modigt. Och dumt.

Sant, normen för hur mycket vi ska /behöver äta på en dag har förändrats.
...

Har vi inte blivit lurade?

Nej, normen har inte ändrats nämnvärt. Men ingen bryr sig om normen, vi äter det vi tycker är gott så fort vi kan. Och vi kan ofta. DET är ett problem. Precis som vi köper soffan på avbetalning direkt när vi ser den, istället för att spara.

Fenomnet är inte okänt. Det kallas instant fullfillment på utrikiska. Ett inte okänt fenomenen.

Är du inte tillräckligt intresserad av ämnet för att titta på filmen i 1,5 timme
Då är det ditt val

Du sa att du har övervikt, då borde du kanske intressera dig för ämnet :)

Aha, om man inte direkt hänger sig till din träd är man ointresserad och kan skylla sig själv. Din tråd är svaret på hur man botar sin och andras övervikt?

Hela tråden är svaret på varför vi har problem i världen.
 
Det är ju så klart upp till var och en hur den vill göra
Är du inte tillräckligt intresserad av ämnet för att titta på filmen i 1,5 timme
Då är det ditt val


Du sa att du har övervikt, då borde du kanske intressera dig för ämnet :)
Öh. Det fungerar inte riktigt att hänvisa till att man skall titta på en film på 1,5 h så fort någon säger emot dig. Snacka om att vara lat. Du får ju komma med egna argument.

Om jag varit @stjarnhimmel så hade jag tyckt att det sista var enormt fräckt skrivet.
 
Ingen har blivit lurad. All info finns att tillgå; sen gör man ett val. Vissa har psykiska besvär som gör att de har svårt att välja rätt, det är en sak. Resten gör ett aktivt val och det får konsekvenser.

Istället för den amerikanska modellen där man knölar i sig så mkt det går oavsett innehåll så rek den franska modellen; där man njuter av vällagad mat i gott sällskap - i måttfulla portioner.
 
Det är ju så klart upp till var och en hur den vill göra
Är du inte tillräckligt intresserad av ämnet för att titta på filmen i 1,5 timme
Då är det ditt val


Du sa att du har övervikt, då borde du kanske intressera dig för ämnet :)
Och du borde lära dig hur man beter sig på ett diskussionsforum.
Man ger argument för det man tycker.
Det fungerar inte att hänvisa till filmer på flera timmar.

Men - du kanske inte klarar att ge argument???

Vad min övervikt beror på hur jag skrivit flera ggr så den kommentaren skiter jag i.
 
Senast ändrad:
Jag har gått upp cirka 5 kilo de senaste åren, jag ligger inom normalvikten men är inte längre "smal". Jag är inte ett dugg lurad, jag vet precis varför jag gått upp.
Jag sitter på arslet i ett kontor istället för att jobba på hemtjänsten/boende. Jag tar oftare bilen istället för att gå och jag har råd att äta ute,köpa micromat och unna mig onyttigheter istället för att laga billig mat från grunden.
(å andra sidan har jag aldrig varit så smal som när jag jobbade på McDonalds och åt minst en meny om dagen, men helvete vad kalorier jag brände när jag sprang där 8 timmar om dagen)

Jag försöker dock medvetet att inte dras med i "extra allt" trenden där alla portioner är ENORMA och blir faktiskt provocerad när minsta läsken man kan köpa på bio är en halv liter... Muffinsexemplet är väldigt talande.
 
Och alla med övervikt är alltså lurade stackars imbecilla som inte förstår sitt eget bästa? De är ju (lätt-)lurade.

Nä, nu får du nog tänka igenom upplägget en gång till. Att göra människor med problem till offer (för omständigheter) är en lätt lösning att presentera.



Återigen skriver du ner en stor grupp människor som lättlurade idioter som inte förstår sitt eget bästa. Det är verkligen modigt. Och dumt.



Nej, normen har inte ändrats nämnvärt. Men ingen bryr sig om normen, vi äter det vi tycker är gott så fort vi kan. Och vi kan ofta. DET är ett problem. Precis som vi köper soffan på avbetalning direkt när vi ser den, istället för att spara.

Fenomnet är inte okänt. Det kallas instant fullfillment på utrikiska. Ett inte okänt fenomenen.



Aha, om man inte direkt hänger sig till din träd är man ointresserad och kan skylla sig själv. Din tråd är svaret på hur man botar sin och andras övervikt?

Hela tråden är svaret på varför vi har problem i världen.
Vad har du för klok teori om varför människor är överviktiga?
 
Och du borde lära dig hur man beter sig på ett diskussionsforum.
Man ger argument för det man tycker.
Det fungerar inte att hänvisa till filmer på flera timmar.

Men - du kanske inte klarar att ge argument???

Vad min övervikt beror på hur jag skrivit flera ggr så den kommentaren skiter jag i.
Varför du har övervikt det kan jag inte svara på.
Argumentet för att människor är lurade är för att dom låter sig påverkas av reklam och det stora utbudet av snask och skräpmat som finns tillgängligt.

Varför är du överviktig?
 
Ingen har blivit lurad. All info finns att tillgå; sen gör man ett val. Vissa har psykiska besvär som gör att de har svårt att välja rätt, det är en sak. Resten gör ett aktivt val och det får konsekvenser.

Istället för den amerikanska modellen där man knölar i sig så mkt det går oavsett innehåll så rek den franska modellen; där man njuter av vällagad mat i gott sällskap - i måttfulla portioner.
Ingen kan väl ändå rimligtvis välja att ha ett BMI på över 30?
Alla med stor fetma kan väl inte lida av psykiska sjukdomar?
 
@Lampan , eftersom du baserar mycket av din argumentation på "Fed Up" vore det intressant om du kommenterade länken jag postade med kritik mot mycket av det som hävdades i filmen.
Ja, jag läste länken . Det är troligt att allt i länken stämmer, jag har inte dom siffrorna.
Texten i länken dissade hela filmen
Men bekräftade också det som sas i filmen att det faktiska är hal/ helfabrikat, socker och fett i stor a mängder som är stora boven när det gäller den växande övervikten
 
Istället för den amerikanska modellen där man knölar i sig så mkt det går oavsett innehåll så rek den franska modellen; där man njuter av vällagad mat i gott sällskap - i måttfulla portioner.

Har erfarenhet av den Parisiska modellen. Cigg och rödvin till frukost. En croissant till lunch, mer cigg. Det vita pulvret till middag. Mer vin.
Känner mig tveksam alltså... tror man åldras i förtid. Iofs finns det många snygga dekadenta tanter, smärta och vid oväntat god vigör. Bodde granne med en tant som klev ut ur porten i hatt och gigantiska Dior-brillor varje dag runt 10 för att sätta sig och ta ett glas rödvin och kedjeröka till frukost. Bra gener kanske? :p
 
Vad har du för klok teori om varför människor är överviktiga?
Fanns det en enda teori som förklaring så hade problemet varit löst för länge sedan.

Jag är övertygad om att det är en mängd olika faktorer som samverkar. Både strukturellt där vi tex kan se skillnaden på hur många som utför kroppsarbete, hur samhället är utformat tex Hur många barn cyklar idag till skolan/stallet.
Klassskillnader när det gäller kunskap om och tillgång till nyttig mat/vanor (olika i olika länder), marknadsföring och tillgänglighet som att glasskulorna idag ibland är dubbelt så stora mot när jag var liten.

Normer för perspektiven för vad som är normal vikt, normala portioner och motionsvanor förskjuts.

Personliga faktorer Vad det gäller tex psykologiska faktorer som tröstätande, ätstörningar, ätvanor och fysiska variationer.
 
Ja, jag läste länken . Det är troligt att allt i länken stämmer, jag har inte dom siffrorna.
Texten i länken dissade hela filmen
Men bekräftade också det som sas i filmen att det faktiska är hal/ helfabrikat, socker och fett i stor a mängder som är stora boven när det gäller den växande övervikten

Filmen fokuserade nästan helt på socker och jämförde socker med cigaretter.

Att många äter helt fel i USA är det ingen som ifrågasätter men filmen hävdar att de kommer med en ny, revolutionerande sanning.
 
Själv ska jag dricka obscena mängder öl samt chips och tapas idag. Samt muffins till kaffet, när jag tänker efter.
 
Fanns det en enda teori som förklaring så hade problemet varit löst för länge sedan.

Jag är övertygad om att det är en mängd olika faktorer som samverkar. Både strukturellt där vi tex kan se skillnaden på hur många som utför kroppsarbete, hur samhället är utformat tex Hur många barn cyklar idag till skolan/stallet.
Klassskillnader när det gäller kunskap om och tillgång till nyttig mat/vanor (olika i olika länder), marknadsföring och tillgänglighet som att glasskulorna idag ibland är dubbelt så stora mot när jag var liten.

Normer för perspektiven för vad som är normal vikt, normala portioner och motionsvanor förskjuts.

Personliga faktorer Vad det gäller tex psykologiska faktorer som tröstätande, ätstörningar, ätvanor och fysiska variationer.
Du har troligtvis rätt, det finns inte EN enkel sanning, för alla människor.
Marknadsföringen och tillgängligheten kan vi säkert inte gör så mycket åt,det kommer inte att förändras. Då måste vi i så fall lära oss förhålla oss till den tillgängligheten och reklamen.

Matkedjorna vill ju sälja sina plusmenyer . Hur lär sig människor tacka nej?
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 601
Kropp & Själ Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är...
Svar
12
· Visningar
962
Senast: EmmaBovary
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 669
Senast: MML
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 819
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp