Fetmaepidemin

Lite bakgrund till att vissa känner sig lurade, David Diamond berättar på ett lättsamt och bra sätt vad som hänt de senaste 100 åren.


Mvh
Rolle
 
Lite mer: Av Lars Bern för den som vill ha lie mer kött på benen:cool:
lite från länken: http://antropocene.se/2015/october/civilisationens-dodgravare.html

Kolesterol är kroppens sannolikt viktigaste byggsten. Kolesterol som transporteras runt via blodflödet, har stor betydelse för ett flertal av våra livsviktiga biokemiska processer. En viss del av kolesterolet tillförs via kosten, men den största mängden syntetiseras i kroppen. Hjärnan och ryggmärgen består i stor utsträckning av kolesterol. Låga kolesterolvärden hos äldre leder till för tidig död och ökad risk för demenssjuklighet.
Inflammationer i blodkärlen som kan orsakas av olämplig kost som t.ex. transfetter och vissa kolhydrater kan leda till skador på blodkärlen som sedan kroppen försöker läka med kolesterolpartiklar vilket leder till åderförkalkning. Detta har felaktigt lett fram till hypotesen att kolesterol är orsaken till åderförkalkningen. Det är som att skylla eldsvådor på brandkåren.

Rolle
IpL
 
Lite mer: Av Lars Bern för den som vill ha lie mer kött på benen:cool:
lite från länken: http://antropocene.se/2015/october/civilisationens-dodgravare.html

Kolesterol är kroppens sannolikt viktigaste byggsten. Kolesterol som transporteras runt via blodflödet, har stor betydelse för ett flertal av våra livsviktiga biokemiska processer. En viss del av kolesterolet tillförs via kosten, men den största mängden syntetiseras i kroppen. Hjärnan och ryggmärgen består i stor utsträckning av kolesterol. Låga kolesterolvärden hos äldre leder till för tidig död och ökad risk för demenssjuklighet.
Inflammationer i blodkärlen som kan orsakas av olämplig kost som t.ex. transfetter och vissa kolhydrater kan leda till skador på blodkärlen som sedan kroppen försöker läka med kolesterolpartiklar vilket leder till åderförkalkning. Detta har felaktigt lett fram till hypotesen att kolesterol är orsaken till åderförkalkningen. Det är som att skylla eldsvådor på brandkåren.

Rolle
IpL

Visa gärna källa på att låga kolesterolvärden hos äldre leder till för tidig död och ökar demensrisken.
vid Alzheimers sjukdom ser man inlagring av s.k. amyloid, som är en typ av fett, som verkar ha stort samband med sjukdomsmekanismen.
Så kallad vaskulär demens handlar om syrebrist till delar av hjärnan och torde ha samband med höga blodfettnivåer även om det så långt jag vet inte finns forskning på att blodfettssänkande läkemedel minskar insjuknandet i vaskulär demens (faktiskt rätt intressant/anmärkningsvärt när man tänker på det; att inte läkemedelsföretagen kastat sig över den möjliga kassa-kon).

Visa gärna källor (forskningsstudier) på att inflammationer i blodkärlen orsakas av olämplig kost.

Jo, jag ser att det står "kan" i flera led, och att man därmed visar språkligt att man inte säger att det säkert är så.
däremot skrivs ju slutsatsen väldigt bestämt: det är en felaktig hypotes att kolesterol är orsak till...

jag påstår inte säkert att blodfettsnivåerna är orsaken.
Jag är medveten om att olika sätt att sänka blodfetterna skyddar mot hjärtkärlsjukdom i olika omfattning där egentligen statinerna är de preparat som visar bäst effekter på sjuklighet och dödlighet i hjärtkärlsjukdom medan en del andra preparat visserligen sänker blodfettsnivån men där man ännu inte har lyckats visa påverkan på dessa "end-points" vilket i mina ögon innebär tveksam nytta av behandlingen.
För det är ju sjukligheten man vill komma åt; inte att frisera siffror.
Och till dags dato saknas konsensus om vilket värde som bäst speglar hjärtkärlrisken: apolipoproteinerna, totalkolesterol, det onda kolesteroler, någon kvot mellan de aktuella värdena, triglycerider eller vad då?

Frågan är komplex och ett enkelt svar saknas.
 
Förresten, @Rolle , det som blir så krångligt i den här debatten är ju att du har råkat ut för några biomedicinskt utbildade personer som kräver en annan typ av källor för att bli övertygade om att det du skriver och/eller citerar "håller".

Det är absolut inte personligen riktat mot dig: du har ett väldigt trevligt argumentationssätt.
Men du citerar mycket "populärvetenskap" och länkar till sådana källor som i medicinskt vetenskaplig synpunkt ses som ytterst oseriösa och det blir problematiskt.

Jag är fullt beredd att låta mig omvändas, men då ska argumenten och uppgifterna vara väl underbyggda, med biomedicinskt sund forskning.

Jag tycker att mycket av det som görs behöver ifrågasättas, särskilt vad gäller användandet av läkemedel.
Vi blir entusiastiska över presenterade siffror, det är alltid kul när något visar sig närma sig de mål man ska jobba mot, men vi glömmer därmed många gånger att vi egentligen vill behandla sjukdom men fastnar i att behandla siffror.

Så det är väldigt bra att man ifrågasätter medicinska rutiner och det är helt sant att läkemedelsindustrin ligger bakom mycket forskning - av rent ekonomiska skäl.

Och jag är som sagt fullt villig att bli omvänd - om argumenten är tillräckligt bra :)
 
Jag har ingen utbildning i ämnet utan kör helt och hållet på sunt förnuft. Det är alltså fritt fram att såga det jag skriver om ni har ett bra argument. :)

Jag anser att fetmaepidemin är här för att folk 1. Slutat lyssna på sin kropp och 2. Blivit alltmer stillasittande.

Det grundar jag på följande: när vi är stilla förbränner vi inte bara färre kalorier, vi har också en tendens till att stoppa i oss mer. Vi har färdgodis vid längre bilresor, tåg, båt och flyg. Tv-godis och långa dagar på kontoret leder ofta till en bakelse eller annat sockerstint på eftermiddagen.

Sedan anser jag att vi måste lyssna mer på våra kroppar. Vi är trots allt inte ett kollektiv utan individer med olika styrkor, svagheter och behov.

Min man är tex känslig för kolhydrater och laktos. Absolut inte allergisk men känslig. För mycket av dessa livsmedel gör att han svullnar, blir trött, sur, ökar i vikt mm. Det värsta han kan göra är att äta mackor med mjölk till frukost och sedan pasta till lunch.

Det är dock inga problem att ha mjölk i maten, äta pasta nån gång i veckan eller liknande.

Själv kan jag stoppa i mig hur mycket mjölkprodukter som helst men har märkt att för mycket gluten gör att min kropp suger åt sig allt jag stoppar i mig. Så länge jag kör glutenfritt till frukost kan jag dock utan problem äta gluten till lunch eller middag (inte både och).

Så att lära sig lyssna på sin kropp samt undvika stillasittande tror jag är a och o till att komma tillrätta med problemet.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 410
Kropp & Själ Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är...
Svar
12
· Visningar
875
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 154
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ TW om övervikt och känslor kring det. Jag ska på spa om två veckor med en möhippa och jag har sån ångest över det att jag vill gråta...
2
Svar
39
· Visningar
4 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp