Bukefalos 28 år!

Fetmaepidemin

Tänkte inte på det.
Men dr Dahlqvist fick ju rätt skarp tillsägelse om att börja jobba enligt vetenskap och beprövad erfarenhet och det var väl åtminstone hot om uppsägning.
Jo. men läkarbristen är stor ffa inom primärvård. Sen blev det ju hon och några till mot etablissemanget och det är väl därför de har anhängare antar jag.
 
Jo. men läkarbristen är stor ffa inom primärvård. Sen blev det ju hon och några till mot etablissemanget och det är väl därför de har anhängare antar jag.

Säger du det? Att det är ont om läkare i primärvård, alltså???
Har jag aldrig märkt...

för övrigt är det ju rätt vanligt numera, med internet, att en person uttrycker något kontroversiellt men sådant man "vill" höra, och får enorma mängder påhejare. Exemplet med läkaren (?) som påstår att svamp är orsaken till i stort sett all cancer. Jättepoppis, men inte vetenskapligt sunt.

Det är ju det vi ser bland annat i den här tråden: en del människor, med den typen av skolning, förstår värdet av naturvetenskaplig forskning med blindning och så vidare, andra ser att en anekdotisk (egen) erfarenhet är vad som behövs för att generalisera.

Många människor har svårt att läsa/avlyssna rapporter på ett sakligt/kritiskt sätt och då hakar man gärna på.
"För det låter logiskt i mina öron" och då måste det vara sant. Tycker att @sjoberga gjorde ett tjusigt jobb med parallellen om margarinintag och svältdöd i USA, sådana exempel som det är vanligt att man går på.
Som TS som en stund bestämde sig för att det var tillgången till socker som orsakar diabetes, när det inte är riktigt så enkelt. Men det ser ju logiskt ut och är en bekväm/enkel "sanning" att ta till sig.

Och när det gäller LCHF kan jag tänka mig att det är lockande att haka på, när många dieter/viktnedgångskoster är restriktiva så är det ju väldigt attraktivt med någon som säger motsatsen. I stort sett.
 
Säger du det? Att det är ont om läkare i primärvård, alltså???
Har jag aldrig märkt...

för övrigt är det ju rätt vanligt numera, med internet, att en person uttrycker något kontroversiellt men sådant man "vill" höra, och får enorma mängder påhejare. Exemplet med läkaren (?) som påstår att svamp är orsaken till i stort sett all cancer. Jättepoppis, men inte vetenskapligt sunt.

Det är ju det vi ser bland annat i den här tråden: en del människor, med den typen av skolning, förstår värdet av naturvetenskaplig forskning med blindning och så vidare, andra ser att en anekdotisk (egen) erfarenhet är vad som behövs för att generalisera.

Många människor har svårt att läsa/avlyssna rapporter på ett sakligt/kritiskt sätt och då hakar man gärna på.
"För det låter logiskt i mina öron" och då måste det vara sant. Tycker att @sjoberga gjorde ett tjusigt jobb med parallellen om margarinintag och svältdöd i USA, sådana exempel som det är vanligt att man går på.
Som TS som en stund bestämde sig för att det var tillgången till socker som orsakar diabetes, när det inte är riktigt så enkelt. Men det ser ju logiskt ut och är en bekväm/enkel "sanning" att ta till sig.

Och när det gäller LCHF kan jag tänka mig att det är lockande att haka på, när många dieter/viktnedgångskoster är restriktiva så är det ju väldigt attraktivt med någon som säger motsatsen. I stort sett.
Ja, men jag tror också att det finns en lockande komponent i att vara mot något slags etablissemang/överhet. Men precis som du säger, är det också lockande med att få slippa vara fettskrämd (vilket fånigt ord egentligen) och moffla i sig vispgrädde, ägg, riktigt smör, gräddost och bacon till frukost. Vem vill sitta med torra knäckebrödsmackor och lättfil? Och när jag skrev det där känns det nästan som lite bonderomantik också, riktiga råvaror direkt från bondgården och landet ( i jämförelse med syntetiska lättprodukter från livsmedelsindustrin )
 
Tänkte inte på det.
Men dr Dahlqvist fick ju rätt skarp tillsägelse om att börja jobba enligt vetenskap och beprövad erfarenhet och det var väl åtminstone hot om uppsägning.
Så tråden är igång än:D
Liten rättelse bara. Dr Annika Dahlqvist blev anmäld av två dietister till socialstyrelsen då hon föreslog lågkolhydratkost till några av sin sockersjuka patienter. Det hela utreddes under två år och det slutade med att Anika Dahlqvist fick rätt. I jan 2008 godkände Socialstyrelsen lågkolhydratkost, och bedömde att den var ”I enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet”.
Kan nämna att hennes sockersjuka patienter drog ner ordentligt på medicineringen och vissa kunde sluta helt ;)
Med vänlig hälsning,
Rolle
 
Ja, men jag tror också att det finns en lockande komponent i att vara mot något slags etablissemang/överhet. Men precis som du säger, är det också lockande med att få slippa vara fettskrämd (vilket fånigt ord egentligen) och moffla i sig vispgrädde, ägg, riktigt smör, gräddost och bacon till frukost. Vem vill sitta med torra knäckebrödsmackor och lättfil? Och när jag skrev det där känns det nästan som lite bonderomantik också, riktiga råvaror direkt från bondgården och landet ( i jämförelse med syntetiska lättprodukter från livsmedelsindustrin )

Ja, det ser man ju också. Lchf-fantaster betonar gärna hur naturligt, ekologiskt, hemlagat och närodlat de äter. Ska vi se det som bonderomantik, är det helt klart ganska välbärgade och bortskämda bönder man knyter an till, om vi ser det historiskt. Det vi har lärt oss om bönderna historiskt, är inte att de frossade i grädde och fett kött.

Och när det gäller LCHF kan jag tänka mig att det är lockande att haka på, när många dieter/viktnedgångskoster är restriktiva så är det ju väldigt attraktivt med någon som säger motsatsen. I stort sett.

Det tror jag också är en viktig del av dietens popularitet. Jag kan förstå att det finns de som länge/alltid varit missnöjda med sin vikt och har försökt hålla igen mer eller mindre framgångsrikt, och att de då blir glada när en diet plötsligt tillåter allt det de har uppfattat som förbjudet.

Sen visar det sig ju ändå att en del äter för mycket även av den maten, och därför inte går ner, och att andra trots allt inte klarar att hålla den dieten. (Jag hade inte heller kunnat hålla den, jag blir sugen på risotto bara jag ser ett lchf-recept.)
 
Så tråden är igång än:D
Liten rättelse bara. Dr Annika Dahlqvist blev anmäld av två dietister till socialstyrelsen då hon föreslog lågkolhydratkost till några av sin sockersjuka patienter. Det hela utreddes under två år och det slutade med att Anika Dahlqvist fick rätt. I jan 2008 godkände Socialstyrelsen lågkolhydratkost, och bedömde att den var ”I enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet”.
Kan nämna att hennes sockersjuka patienter drog ner ordentligt på medicineringen och vissa kunde sluta helt ;)
Med vänlig hälsning,
Rolle
ha ha jag tänkte också det

vilken jäkla skittråd jag har dragit igång :)
 
Så tråden är igång än:D
Liten rättelse bara. Dr Annika Dahlqvist blev anmäld av två dietister till socialstyrelsen då hon föreslog lågkolhydratkost till några av sin sockersjuka patienter. Det hela utreddes under två år och det slutade med att Anika Dahlqvist fick rätt. I jan 2008 godkände Socialstyrelsen lågkolhydratkost, och bedömde att den var ”I enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet”.
Kan nämna att hennes sockersjuka patienter drog ner ordentligt på medicineringen och vissa kunde sluta helt ;)
Med vänlig hälsning,
Rolle
Vad det handlade om var ett legitimationsärende. Och Socialstyrelsen beslöt att inte dra in hennes legitimation. De gjorde samtidigt reservationer för att det saknas långsiktiga studier på lågkolhydrakost. De konstaterade att hennes kostråd inte stred mot vetenskap och beprövad erfarenhet, vilket på LCHF-lingo snabbt översattes till att kostråden godkändes av Socialstyrelsen - en LCHF-översättning som uppenbarligen fortfarande görs.

Dahlqvist fick kritik från Socialstyrelsen några år senare, för att ha gett kostråd till diabetessjuka på sin blogg utan uppföljning och för bristande journalföring.
 
Ja, det ser man ju också. Lchf-fantaster betonar gärna hur naturligt, ekologiskt, hemlagat och närodlat de äter. Ska vi se det som bonderomantik, är det helt klart ganska välbärgade och bortskämda bönder man knyter an till, om vi ser det historiskt. Det vi har lärt oss om bönderna historiskt, är inte att de frossade i grädde och fett kött.



Det tror jag också är en viktig del av dietens popularitet. Jag kan förstå att det finns de som länge/alltid varit missnöjda med sin vikt och har försökt hålla igen mer eller mindre framgångsrikt, och att de då blir glada när en diet plötsligt tillåter allt det de har uppfattat som förbjudet.

Sen visar det sig ju ändå att en del äter för mycket även av den maten, och därför inte går ner, och att andra trots allt inte klarar att hålla den dieten. (Jag hade inte heller kunnat hålla den, jag blir sugen på risotto bara jag ser ett lchf-recept.)
Jag tror det stämmer, dieten är populär just för att man kan äta goda ostar, nötter, goda dressing på salladen.

Det är svårt att sluta med tex goda mackor, jag trodde aldrig jag skulle klara det Jag älskade bröd i alla former, älskade min goda gröt på morgonen.
För någon vecka sen hade jag köp ett riktigt gott bröd till sambon på fredagen Jag tänkte, det är fredag jag ska unna mig en god macka, jag har inte ätit bröd på ett halvår
Bredde mackan la på favoritosten, tog ett bett...Mackan växte i munnen på mig, till slut kändes det som jag hade blandat ihop vatten och mjöl och stoppat i munnen, det blev en klistrig massa.
Jag är inte sugen på bröd längre.
I somras åt jag lite nypotatis, det va inte heller någon hit direkt...

Det enda jag kan sakna det är frukt, plommon, melon, apelsiner...
Jag har läst om dieten paelo överväger lite om det kan var något för mig, men då måste jag ju skippa dom goda ostarna...
 
Jag tror det stämmer, dieten är populär just för att man kan äta goda ostar, nötter, goda dressing på salladen.

Det är svårt att sluta med tex goda mackor, jag trodde aldrig jag skulle klara det Jag älskade bröd i alla former, älskade min goda gröt på morgonen.
För någon vecka sen hade jag köp ett riktigt gott bröd till sambon på fredagen Jag tänkte, det är fredag jag ska unna mig en god macka, jag har inte ätit bröd på ett halvår
Bredde mackan la på favoritosten, tog ett bett...Mackan växte i munnen på mig, till slut kändes det som jag hade blandat ihop vatten och mjöl och stoppat i munnen, det blev en klistrig massa.
Jag är inte sugen på bröd längre.
I somras åt jag lite nypotatis, det va inte heller någon hit direkt...

Det enda jag kan sakna det är frukt, plommon, melon, apelsiner...
Jag har läst om dieten paelo överväger lite om det kan var något för mig, men då måste jag ju skippa dom goda ostarna...
Men måste du följa en diet?
Om det inte handlar om att gå ned i vikt kan du väl äta det du vill? Dvs följa LCHF men om du vill ta en frukt till helgen så gör du det?
 
Så tråden är igång än:D
Liten rättelse bara. Dr Annika Dahlqvist blev anmäld av två dietister till socialstyrelsen då hon föreslog lågkolhydratkost till några av sin sockersjuka patienter. Det hela utreddes under två år och det slutade med att Anika Dahlqvist fick rätt. I jan 2008 godkände Socialstyrelsen lågkolhydratkost, och bedömde att den var ”I enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet”.
Kan nämna att hennes sockersjuka patienter drog ner ordentligt på medicineringen och vissa kunde sluta helt ;)
Med vänlig hälsning,
Rolle

Läs tex detta från Socialstyrelsen sida angående kostråd för diabetes;
http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2011december/storrevariationikostradenisjukvarden

Denna är från 2011. Här står att; "Extrema lågkolhydratkoster som Atkinsdieten och LCHF (Low Carb High Fat) rekommenderas inte."

Jag läste det du länkade. Där står att man inte rekommenderar det men inte kan se att man sett att det är farligt.. Någt sådant..

"konkluderade att det fanns otillräcklig evidens för att rekommendera låg-kolhydratkost


men att det inte finns evidens för att den är skadlig åtminstone i det korta perspektivet."

Grejen är ju att ingen vet vad effekten är på lång sikt ännu.
 
Senast ändrad:
Men måste du följa en diet?
Om det inte handlar om att gå ned i vikt kan du väl äta det du vill? Dvs följa LCHF men om du vill ta en frukt till helgen så gör du det?
För mig är det lättare att följa en diet, annars är det lätt hänt att jag svävar iväg.
Nu går jag på 5:2 för att gå ner några kilon, det märks redan på kläderna att dom sitter lösare När jag har nått min målvikt tänkte jag börja lite lätt med frukt :d
 
För mig är det lättare att följa en diet, annars är det lätt hänt att jag svävar iväg.
Nu går jag på 5:2 för att gå ner några kilon, det märks redan på kläderna att dom sitter lösare När jag har nått min målvikt tänkte jag börja lite lätt med frukt :d

Jag måste säga att jag är förvånad över att någon fortfarande svarar i den här tråden, som i huvudsak tycks kretsa kring vad du äter och tycker, snarare än fetmaepidemin som den borde avhandla (på gruppnivå). Vad var egentligen din tanke med att skriva här?
 
Jag måste säga att jag är förvånad över att någon fortfarande svarar i den här tråden, som i huvudsak tycks kretsa kring vad du äter och tycker, snarare än fetmaepidemin som den borde avhandla (på gruppnivå). Vad var egentligen din tanke med att skriva här?
jag vet, tråden har spårat ut och istället för att prata om fetmaepidemin så blir jag ifrågasatt vad jag äter.
Detta va verkligen inte min avsikt med tråden
Jag vet inte varför tråden har blivit som den blivit

Jag ber moderator låsa tråden
 
jag vet, tråden har spårat ut och istället för att prata om fetmaepidemin så blir jag ifrågasatt vad jag äter.
Detta va verkligen inte min avsikt med tråden
Jag vet inte varför tråden har blivit som den blivit

Jag ber moderator låsa tråden
Så länge du ifrågasätter vad andra äter så är det okej men när andra frågar varför du går på diet så ska tråden låsas?

Den här tråden är alla självmotsägelsers moder.
 
jag vet, tråden har spårat ut och istället för att prata om fetmaepidemin så blir jag ifrågasatt vad jag äter.
Detta va verkligen inte min avsikt med tråden
Jag vet inte varför tråden har blivit som den blivit

Jag ber moderator låsa tråden
För att du tyckte fetmaepidemien skulle lösas genom LCHF och folk är feta för de blivit lurade.
Därför spårade det ur.
 
Säger du det? Att det är ont om läkare i primärvård, alltså???
Har jag aldrig märkt...

för övrigt är det ju rätt vanligt numera, med internet, att en person uttrycker något kontroversiellt men sådant man "vill" höra, och får enorma mängder påhejare. Exemplet med läkaren (?) som påstår att svamp är orsaken till i stort sett all cancer. Jättepoppis, men inte vetenskapligt sunt.

Det är ju det vi ser bland annat i den här tråden: en del människor, med den typen av skolning, förstår värdet av naturvetenskaplig forskning med blindning och så vidare, andra ser att en anekdotisk (egen) erfarenhet är vad som behövs för att generalisera.

Många människor har svårt att läsa/avlyssna rapporter på ett sakligt/kritiskt sätt och då hakar man gärna på.
"För det låter logiskt i mina öron" och då måste det vara sant. Tycker att @sjoberga gjorde ett tjusigt jobb med parallellen om margarinintag och svältdöd i USA, sådana exempel som det är vanligt att man går på.
Som TS som en stund bestämde sig för att det var tillgången till socker som orsakar diabetes, när det inte är riktigt så enkelt. Men det ser ju logiskt ut och är en bekväm/enkel "sanning" att ta till sig.

Och när det gäller LCHF kan jag tänka mig att det är lockande att haka på, när många dieter/viktnedgångskoster är restriktiva så är det ju väldigt attraktivt med någon som säger motsatsen. I stort sett.
Så enkelt är det inte. När det gäller LCHF så gäller det att värdera forskningsresultat. De som förespråkar LCHF pekar på vissa forskningsresultat och motståndarna pekar på andra. Det krävs en hel del för att veta vem som faktiskt har rätt. Vad som är väl underbyggt och vad som är mest tjafs.

Du har själv sagt, om jag minns rätt, att de personer som @Rolle pekade på är oseriösa eller har dåligt rykte (minns inte ordvalet), om de är det eller inte vet jag inte. För mig är frågan varför mest intressant, är det för att de objektivt är oseriösa eller är det för att de går emot etablissemanget? Vem och vad avgör om någon är seriös? Du avfärdade dem med att de var oseriösa om jag inte minns fel och inte med något underbyggt svar om varför.
 
Så enkelt är det inte. När det gäller LCHF så gäller det att värdera forskningsresultat. De som förespråkar LCHF pekar på vissa forskningsresultat och motståndarna pekar på andra. Det krävs en hel del för att veta vem som faktiskt har rätt. Vad som är väl underbyggt och vad som är mest tjafs.

Du har själv sagt, om jag minns rätt, att de personer som @Rolle pekade på är oseriösa eller har dåligt rykte (minns inte ordvalet), om de är det eller inte vet jag inte. För mig är frågan varför mest intressant, är det för att de objektivt är oseriösa eller är det för att de går emot etablissemanget? Vem och vad avgör om någon är seriös? Du avfärdade dem med att de var oseriösa om jag inte minns fel och inte med något underbyggt svar om varför.

De är oseriösa eftersom de inte hänvisar till någon dubbelblindad randomiserad jämförande studie och därmed är deras "forskning" inte värd något i forskningssammanhang.

Det är möjligt att de har rätt i sak men "normala" seriösa forskare slänger inte ur sig tvärsäkra uttalanden utan att ha väldigt mycket på fötterna.

Så deras sätt att presentera det hela är i sig själv belägg för bristande seriositet.

Seriös medicinsk forskning (det handlar ju i detta fall om medicinsk "forskning") presenteras på ett helt annat sätt än via privata utspel i sociala och andra media.
Man visar upp en studie som håller.
Har man gjort en liten studie som pekar på något nytt, intressant så försöker man få den publicerad i ansedda tidskrifter, och presenterar den inför kollegiet och pekar själv på att det är en intressant pilot-studie, och så försöker man få medel till att göra en stor studie för att se om resultatet är reproducerbart.

Sorry, jag "erkänner" att jag avfärdade enkelt utan att förklara ovanstående och det beror på att den typen av vetenskaplig praxis är väldigt självklar för mig.

Som seriös forskare söker man inte sociala medier för att framföra sitt resultat, man föregriper inte resultatet av nya studier på det sättet.

När man har resultat som går emot majoriteten av den befintliga forskningen inom ett område, är man som regel extra noga med att ha sitt på det torra i studiedesign och forskningsmetodik, eftersom man räknar med att bli kraftigt ifrågasatt. Då har man sakliga argument för sin sak.

Den stora jämförande studie som finns gällande olika kosthåll pekar möjligen på att så kallad medelhavskost är mest gynnsam utifrån hjärt-kärlsynpunkt men det är knappt signifikanta skillnader - vilekt är skälet till att jag uttrycker mig så försiktigt som att det möjligen pekar på...
Men den undersökningen handlar mycket om diabetes och hjärta-kärl.

Mig veterligen finns ingen ordentlig studie på LCHFs effekter på hjärtkärlsjuklighet men det vore ju av stort intresse - och att man då skulle studera ett par subgrupper: en grupp med diabetiker, eftersom LCHF borde kunna ge goda resultat på blodsockerläget samtidigt som man inte riktigt vet vad man gör utifrån blodfettsperspektivet, och en grupp utan diabetes.

Problemet är ju också att den typen av forskning är väldigt resurskrävande och det är oklart vem som skulle vilja/ha råd att finansiera.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 580
Kropp & Själ Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är...
Svar
12
· Visningar
955
Senast: EmmaBovary
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 589
Senast: MML
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 751
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 29
  • Allergifoder

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp