Bukefalos 28 år!

Fetmaepidemin

Men varför någon diet med "regler"?
Om du är vegan har du också regler, men av andra orsaker.
orsaken till att jag har regler är för att jag har svårt att hålla vikten med snabba kolhydrater. (vilket jag har sagt många ggr nu)
Jag har också märkt att jag mår bättre utan socker och mjöl
Min hud är helt perfekt. Tidigare hade jag knottrig hud på armbågar och knän, jag hade också valkar på hälarna och va tvungen att fila
Nu är huden mjuk utan krämer och filning. Om det beror på kosten vet jag inte säkert. Men annars är det ett lustigt sammanträffande.
 
Om du är vegan har du också regler, men av andra orsaker.
orsaken till att jag har regler är för att jag har svårt att hålla vikten med snabba kolhydrater. (vilket jag har sagt många ggr nu)
Jag har också märkt att jag mår bättre utan socker och mjöl
Min hud är helt perfekt. Tidigare hade jag knottrig hud på armbågar och knän, jag hade också valkar på hälarna och va tvungen att fila
Nu är huden mjuk utan krämer och filning. Om det beror på kosten vet jag inte säkert. Men annars är det ett lustigt sammanträffande.

Nej, jag har inga regler. Jag känner mig fri att käka kött om jag så skulle vilja det. Jag tror inte att min kropp skulle må dåligt av det (i rimliga mängder). Att jag låter bli beror på någon annan, dvs jag vill inte att ett djur ska få lida för mitt val. Det har ingenting med kontroll, socker, kolhydrater, fett etc att göra. Det har ingenting med regler att göra.

Det låter ju som att du har klart för dig vilken mat du mår bra av och vad du inte mår bra av. Varför räcker det inte med det? Alltså, varför vill du ha en diet påhittad av någon annan?
 
Nej, jag har inga regler. Jag känner mig fri att käka kött om jag så skulle vilja det. Jag tror inte att min kropp skulle må dåligt av det (i rimliga mängder). Att jag låter bli beror på någon annan, dvs jag vill inte att ett djur ska få lida för mitt val. Det har ingenting med kontroll, socker, kolhydrater, fett etc att göra. Det har ingenting med regler att göra.

Det låter ju som att du har klart för dig vilken mat du mår bra av och vad du inte mår bra av. Varför räcker det inte med det? Alltså, varför vill du ha en diet påhittad av någon annan?
Oavsett anledningen till sitt kostval så är alla fria att undvika äta vad de vill ( åtminstone om vi är över 18). Om det är för att kontrollera att man äter etiskt eller kontrollera att man inte äter kolhydrater så är det frågor om val och inte någon som tvingar en. Om man nu inte lyckas hitta på någon egen diet så handlar det om en kost som är påhittad av någon annan.
 
Oavsett anledningen till sitt kostval så är alla fria att undvika äta vad de vill ( åtminstone om vi är över 18). Om det är för att kontrollera att man äter etiskt eller kontrollera att man inte äter kolhydrater så är det frågor om val och inte någon som tvingar en. Om man nu inte lyckas hitta på någon egen diet så handlar det om en kost som är påhittad av någon annan.

Ja, jag har inte tänkt hindra Lampan. Eller menar du att Lampan får ha åsikter om andras val, men jag får inte fråga varför hen vill äta på ett visst sätt? Tyvärr, det här är ett diskussionsforum och startar man en tråd där man slår fast hur lurade andra är får man nog räkna med frågor om ens egna val.
 
Ja, jag har inte tänkt hindra Lampan. Eller menar du att Lampan får ha åsikter om andras val, men jag får inte fråga varför hen vill äta på ett visst sätt? Tyvärr, det här är ett diskussionsforum och startar man en tråd där man slår fast hur lurade andra är får man nog räkna med frågor om ens egna val.
Jag kommenterade det du skrev om att du inte har några regler när du väljer att undvika kött, men att andra har regler när de väljer att undvika kolhydrater eller vad de nu har för kostpreferenser. Jag fattar inte logiken.

Lampan varken nämnde jag eller syftade på.
 
Jag kommenterade det du skrev om att du inte har några regler när du väljer att undvika kött, men att andra har regler när de väljer att undvika kolhydrater eller vad de nu har för kostpreferenser. Jag fattar inte logiken.

Lampan varken nämnde jag eller syftade på.

Det du skrev handlade om det jag skrev till Lampan.

Jag förklarade i inlägget du citerade. Att undvika kött är ingen regel. Jag går inte på en speciell diet. Jag kontrollerar inte kolhydrater, fett etc. Jag lägger vad jag känner för i varukorgen. Det är väldigt stor skillnad jämför med att vara sugen på frukt men inte äta det för att man går på en diet som inte tillåter det.

Att du inte förstår logiken är ju ingen nyhet och du och jag har uppenbarligen olika syn på vad som är logiskt. Jag orkar ärligt talat inte med en vända till.
 
Jag kommenterade det du skrev om att du inte har några regler när du väljer att undvika kött, men att andra har regler när de väljer att undvika kolhydrater eller vad de nu har för kostpreferenser. Jag fattar inte logiken.

Lampan varken nämnde jag eller syftade på.

Det var väl i kontexten att längta efter något man inte "får" äta? Jag går i alla fall inte omkring i mataffären och suktar efter fläskkotletter, det jag valt bort är inte förbjudet utan helt enkelt motbjudande. Jag tror att @Niyama pratade om just den skillnaden, att det är kanske inte så sunt att förbjuda sig "farlig" mat man egentligen vill ha.

Edit, sorry skulle väntat på att Niyama förklarad sig själv, jag tycker bara skillnaden är intressant också. :o
 
Det var väl i kontexten att längta efter något man inte "får" äta? Jag går i alla fall inte omkring i mataffären och suktar efter fläskkotletter, det jag valt bort är inte förbjudet utan helt enkelt motbjudande. Jag tror att @Niyama pratade om just den skillnaden, att det är kanske inte så sunt att förbjuda sig "farlig" mat man egentligen vill ha.

Edit, sorry skulle väntat på att Niyama förklarad sig själv, jag tycker bara skillnaden är intressant också. :o

Precis. Jag är aldrig sugen på kött, ost däremot kan jag vara sugen på. Men att jag ändå låter bli att köpa det beror inte på att jag fått för mig att det är "farligt" och att jag går på en diet som inte tillåter det. Det som jag tycker verkar osunt är att hålla på och kontrollera kolhydrater/fett och att ha förbjudna livsmedel för att de innehåller fel saker (trots att de dessutom faktiskt är att betrakta som nyttiga). Det tycker jag låter som en ätstörning och har ingenting med etiska val att göra. Veganism är ingen diet.
 
Oavsett anledningen till sitt kostval så är alla fria att undvika äta vad de vill ( åtminstone om vi är över 18). Om det är för att kontrollera att man äter etiskt eller kontrollera att man inte äter kolhydrater så är det frågor om val och inte någon som tvingar en. Om man nu inte lyckas hitta på någon egen diet så handlar det om en kost som är påhittad av någon annan.

Förresten, det finns många människor som egentligen är fria att äta vad de vill men som är slavar under en ätstörning. Som alltså inte känner sig fria att äta vad de vill för att de tror att vissa livsmedel kommer göra dåliga/farliga saker med kroppen.
 
Ursäkta ?
Visst kan man ha olika synpunkter på saker och ting men det där kändes inte trevligt alls ....?

Det handlade om en tråd där Lobelia tjatade sida upp och sida ned om att min åsikter och tankar inte var logiska. Och jag orkar inte med en vända till med det så jag konstaterade bara att vi har olika syn på vad som är logiskt.
 
Det var väl i kontexten att längta efter något man inte "får" äta? Jag går i alla fall inte omkring i mataffären och suktar efter fläskkotletter, det jag valt bort är inte förbjudet utan helt enkelt motbjudande. Jag tror att @Niyama pratade om just den skillnaden, att det är kanske inte så sunt att förbjuda sig "farlig" mat man egentligen vill ha.

Edit, sorry skulle väntat på att Niyama förklarad sig själv, jag tycker bara skillnaden är intressant också. :o
Så du menar att de som äter LCHF nödvändigt vis går i affären och suktar efter kolhydrater? Medan vegetarianer inte suktar efter kött?

Hela idéen med LCHF är just att bli av med suget och slippa sukta efter kolhydraterna. Annars är det väl mest personligt hur man upplever att följa en kost, om man kämpar och suktar eller är fullt till freds. Dett finns säkerligen vegetarianer som suktar efter en kotlett och LCHF folk som rycker på axlarna åt kolhydrater som potatis, glass och frukt.
 
Så du menar att de som äter LCHF nödvändigt vis går i affären och suktar efter kolhydrater? Medan vegetarianer inte suktar efter kött?

Hela idéen med LCHF är just att bli av med suget och slippa sukta efter kolhydraterna. Annars är det väl mest personligt hur man upplever att följa en kost, om man kämpar och suktar eller är fullt till freds. Dett finns säkerligen vegetarianer som suktar efter en kotlett och LCHF folk som rycker på axlarna åt kolhydrater som potatis, glass och frukt.

Det var Lampan som skrev att hen kunde sakna frukt, eller nåt sånt.
 
Det handlade om en tråd där Lobelia tjatade sida upp och sida ned om att min åsikter och tankar inte var logiska. Och jag orkar inte med en vända till med det så jag konstaterade bara att vi har olika syn på vad som är logiskt.
Ok mycket svårt att följa i denna tråden för mig och tycker att det förgångna är just det förgångna ....?
Tyckte hur som att det inte var trevligt skrivet faktiskt !
 
Så du menar att de som äter LCHF nödvändigt vis går i affären och suktar efter kolhydrater? Medan vegetarianer inte suktar efter kött?

Hela idéen med LCHF är just att bli av med suget och slippa sukta efter kolhydraterna. Annars är det väl mest personligt hur man upplever att följa en kost, om man kämpar och suktar eller är fullt till freds. Dett finns säkerligen vegetarianer som suktar efter en kotlett och LCHF folk som rycker på axlarna åt kolhydrater som potatis, glass och frukt.

Nej, jag menar att @Lampan - som var den @Niyama vände sig till - skrivit ett antal gånger om hur hon längtar efter frukt, hur hon "fuskar" med vin och choklad, etc. Och det låter inte som ett sunt sätt att lägga upp en diet, och är verkligen inte hur det är för mig att leva som vegetarian. Eller, tror jag, hur det är för @Niyama att leva som vegan?
 
Ok mycket svårt att följa i denna tråden för mig och tycker att det förgångna är just det förgångna ....?
Tyckte hur som att det inte var trevligt skrivet faktiskt !

Vad är det otrevliga? Det är ju Lobelia själv som skrivit att hon inte förstår logiken, och det har jag hört massor av gånger från henne. Jag konstaterar att det inte är nån nyhet, att vi har olika syn på det och jag inte orkar med en vända till.

Det börjar också bli tröttsamt att du finner varje tillfälle att hacka på mig.
 
Förresten, det finns många människor som egentligen är fria att äta vad de vill men som är slavar under en ätstörning. Som alltså inte känner sig fria att äta vad de vill för att de tror att vissa livsmedel kommer göra dåliga/farliga saker med kroppen.
Eh... jaha. . Givetvis vad det nu har med saken att göra. Inga nyheter direkt.
 
Vad är det otrevliga? Det är ju Lobelia själv som skrivit att hon inte förstår logiken, och det har jag hört massor av gånger från henne. Jag konstaterar att det inte är nån nyhet, att vi har olika syn på det och jag inte orkar med en vända till.

Det börjar också bli tröttsamt att du finner varje tillfälle att hacka på mig.
??
Verkligen ??
Varje tillfälle ?
Vet du , det tycker jag säger mer om dig än om mig om jag ska vara ärlig
Jag råkade vara inne och se något som du skrev , som jag inte kunde följa och därför "hackar" jag på dig ?
 
[QUOTE="Niyama, post: 17126102, member: 1311"
Att du inte förstår logiken är ju ingen nyhet och du och jag har uppenbarligen olika syn på vad som är logiskt. Jag orkar ärligt talat inte med en vända till.[/QUOTE]
Det var det fetade jag reagerade på @Niyama
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 483
Kropp & Själ Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är...
Svar
12
· Visningar
902
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 442
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ TW om övervikt och känslor kring det. Jag ska på spa om två veckor med en möhippa och jag har sån ångest över det att jag vill gråta...
2
Svar
39
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lastnät till bil
  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp