fick det här râdet av foderrâdgivare....

F

fnorr

En foderrâdgivare gav mig det här râdet(uträknad foderstat till min häst)......som vâger 550-600 kg? är ädel och rätt sâ hispig, 10 âr valack. Ni som lâst en del andra av mina trâdar vet vad han gâr för:eek: :D

Hö analys energi 8,7, smb râprotein 46.

Foderstaten skulle vara Kraffts Grov 90 1,5 kg/dag + 80 gram miner blâ eller Grov 125 1 kg dagligen +100 gram av mineralerna. Jag ger honom ocksâ 1 dl linfröolja varje dag samt en del tillskott vid behov.

Han fâr 10-12 kg hö/ typ fri tillâng och rids normalt ibland lite mer. Han har mkt egen energi....höet är tyvär av varierande kvalitet, vissa rullar känns lite vissna....jag ger massor sâ att dom kan sortera själva. En bra dag fâr dom kanske i sig 12 kg en dâlig 8 kg. Det verkar dock som om dom äter mer och mer hö.

Sâ vad tycker ni om foderstaten som dom gett mig, ngn synpunkt?

Till moderarorn! Som du ser har jag kontaktat ngn som med hjälp av analysen räknat ut en foderstat. Det är alltsâ INTE det jag är ute efter. Mvh
 
Sv: fick det här râdet av foderrâdgivare....

Det låter väl vettigt rent spontant (utan att räkna på det)... Ditt hö har en kvot på 5.3 så det krävs ju lite mer protein. Därför passar ju Grov bra.
 
Sv: fick det här râdet av foderrâdgivare....

Hur har det varit med benen på slutet?

Alltså, rent spontant så ser det bra ut på pappret men han verkar ju ha en grym förbränning. Skulle tro att vintern kommer att öka hö-ätandet, det går ju allt längre tid sen den nya foderrutinen startades också i och med flytten.

Hur funkar det för brun?
 
Sv: fick det här râdet av foderrâdgivare....

Är det något särskilt du tänker på?

Om det är fodertillverkaren själv som hjälpt dig med foderstaten rekommenderar de förstås sitt eget kraftfoder. Det går ju att få till en foderstat med liknande värden med hjälp av andra fodermedel, om man föredrar det.

Mineralerna går inte att säga så mycket om om du inte vet grovfodrets mineralinnehåll.

Ska vi anta att det är en häst som kräver mycket energi du har?
 
Sv: fick det här râdet av foderrâdgivare....

Ja han har mkt energi själv.....han är lite "galen", mkt rörlig och atletisk.....jag kan inte ha honom riktigt i "full" kondition dâ blir det "to much". Om han är lite rundare blir han oftast lite lättare att hantera.

Ang..ja stackars brun han är ju sâ vanlig sâ honom har jag inte räknat pâ:crazy: han äter mkt hö och bara lite havre och plus. Han ser bra ut och är pigg men inte mkt muskler, dottern rider ju inte sâ som jag gör:D

Han har varit svullen i benen, kanske blir det bättre nu, jag har gett honom mer än han behövde(fux)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fick det här râdet av foderrâdgivare....

Jag har valt ett kraftfoder som jag fâr tag pâ lätt...har ocksâ havre men det rekomenderades inte.
 
Sv: fick det här râdet av foderrâdgivare....

Hm... jag har fortfarande inte riktigt förstått om/vad som bekymrar dig?

De rekommendationer du fått av foderrådgivaren är bra, i alla fall utifrån den information om hästen och fodret som finns tillgänglig (gissar jag, jag vet inte vilken information rådgivaren haft). Sedan känner du din häst bäst själv, så var inte rädd för att justera i foderstaten om det inte känns rätt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 001
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: Korven
·
F
Foder & Strö Till min ena "invandrare", frân Belgien har jag svârt att hitta rätt i foderdjungeln. Kanske ska tillägga att pâ sportstallet i Belgien...
Svar
19
· Visningar
1 111
Senast: fnorr
·
R
Hästvård I torsdags fick jag hem min foderponny, ett russto på 12 år. Hon sprutades höger kota fram för ett tag sedan. Ehm, hon är nu...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp