Bukefalos 28 år!

Fick skolidrotten dig att gilla idrott och rörelse?

Jag vet att man inte blir godkänd, det gör det bara ännu sorgligare att min kommun inte har nån vettig undervisning...
En tjej i min klass lärde sig aldrig simma eller cykla. Från helsvensk familj med mycket goda förutsättningar. Hon simmade på absolut grundaste nivån med flytgrejer och behövde aldrig cykla. Men jag tror nog att hon blev godkänd i idrott ändå pga att hon deltog i allt.
 
Gympan var ju det bästa i skolan, allra helst spökboll. Dock fick jag ju högsta betyg och höll på med fotboll, innebandy och badminton så att lata mig låg inte mig för precis.

Jag tävlade (och var duktig) i längdskidåkning och terränglöpning samt red. Jag var verkligen inte lat eller ointresserad av idrott. Morsan fick åka och hämta mig i skidspåret när jag drog iväg och tränade själv i -25. Jag var bara duktig och intresserad av ”fel” idrott. Bollsporter och hockey var det som gällde.

Och lite av poängen är ju att du inte ska behöva vara en sportnörd för att ha glädje av idrotten i skolan. Den ska vara för alla. Sedan kommer inte alla tycka att allt är roligt, men tanken kan ju inte vara att så många ska må dåligt av skolans idrottsundervisning.
 
Jag kan ju tycka att det bör finnas tydliga betygskriterier, och det gör det säkert också, och de bör vara upplagda på samma sätt som övriga ämnen. Visst är förutsättningar olika i gymnastik men det är de ju även i övriga ämnen.

Det finns tydliga betygskriterier (kunskapskrav) och de är upplagda på samma sätt som i andra ämnen.

Den här diskussionen om att god vilja är tillräckligt i idrott är präglad av eget tyckande och speglar inte alls hur kursplanerna är formulerade.
 
Jag vet att man inte blir godkänd, det gör det bara ännu sorgligare att min kommun inte har nån vettig undervisning...
Ja det tycker jag. Generellt sett tror jag dock inte om skolan inte erbjuder simundervisning att de kan underkänna heller. Vet att det har varit frågor om det när jag arbetat med ensamkommande och de kommunerna har faktiskt många gånger fått gett extra simundervisning trots att de enligt skolverket inte behöver. Däremot finns att läsa på skolverkets sida att simundervisning SKA bedrivas så barn klarar målen enligt läroplanen upp till sexan.
En tjej i min klass lärde sig aldrig simma eller cykla. Från helsvensk familj med mycket goda förutsättningar. Hon simmade på absolut grundaste nivån med flytgrejer och behövde aldrig cykla. Men jag tror nog att hon blev godkänd i idrott ändå pga att hon deltog i allt.
Sonen har inte lärt sig cykla förrän först nu, men cykling ingår inte i läroplanen så det har inte skolan skyldighet att lära ut i motsats till simning.

Saknas simundervisning i era kommuner är nog det definitivt fog för anmälan till skolinspektionen skulle jag säga.
Det finns tydliga betygskriterier (kunskapskrav) och de är upplagda på samma sätt som i andra ämnen.

Den här diskussionen om att god vilja är tillräckligt i idrott är präglad av eget tyckande och speglar inte alls hur kursplanerna är formulerade.
Det är ju inte så jävla svårt att googla upp läroplanen. Var hittar du att man behöver vara bäst i alla sporter för att få ett A? Nej, det finns inte. Det står att man ska röra kroppen väl till aktiviteterna.
 
Det finns tydliga betygskriterier och de är upplagda på samma sätt som i andra ämnen.

Den här diskussionen om att god vilja är tillräckligt i idrott är präglad av eget tyckande och speglar inte alls hur kursplanerna är formulerade.

Det jag har kommenterat är ju att många här i tråden tycks vilja att det ska räcka med god vilja, inte att det nödvändigtvis är så idag.
En hel del har ju uttryckt att resultat inte ska spela roll eftersom förutsättningar är olika. (Jag håller alltså inte med om det.)
 
Det är ju inte så jävla svårt att googla upp läroplanen. Var hittar du att man behöver vara bäst i alla sporter för att få ett A? Nej, det finns inte. Det står att man ska röra kroppen väl till aktiviteterna.

Det är inte svårt att googla fram kursplanerna, men det kan vara svårt att förstå hur de ska tolkas. Kunskapskraven för idrott är långt mycket mer omfattande än den ynka mening som du valt att plocka ut och skriva om och tolka som att god vilja räcker.
 
Det jag har kommenterat är ju att många här i tråden tycks vilja att det ska räcka med god vilja, inte att det nödvändigtvis är så idag.
En hel del har ju uttryckt att resultat inte ska spela roll eftersom förutsättningar är olika. (Jag håller alltså inte med om det.)

Jag bara bekräftade ditt antagande om att det finns tydliga kunskapskrav, ursäkta om det inte framgick nog tydligt.
 
Vi hade riktigt tråkig idrott. Det var nästan alltid bollsport och jag föredrog att springa eller ha gymnastik istället.
Våran gympalärare var dessutom riktigt obehaglig och jag tror än idag att han eventuellt kan ha varit ett peddo.
Nej, idrott på skolan var knappast någonting utvecklande. Det var boll, boll och ännu mera boll. Ibland var väl någon lektion lite roligare med gymnastik och olika stationer, men vi var flera klassen som kände starkt obehag av läraren där
 
Ja det tycker jag. Generellt sett tror jag dock inte om skolan inte erbjuder simundervisning att de kan underkänna heller. Vet att det har varit frågor om det när jag arbetat med ensamkommande och de kommunerna har faktiskt många gånger fått gett extra simundervisning trots att de enligt skolverket inte behöver. Däremot finns att läsa på skolverkets sida att simundervisning SKA bedrivas så barn klarar målen enligt läroplanen upp till sexan.

Sonen har inte lärt sig cykla förrän först nu, men cykling ingår inte i läroplanen så det har inte skolan skyldighet att lära ut i motsats till simning.

Saknas simundervisning i era kommuner är nog det definitivt fog för anmälan till skolinspektionen skulle jag säga.

Det är ju inte så jävla svårt att googla upp läroplanen. Var hittar du att man behöver vara bäst i alla sporter för att få ett A? Nej, det finns inte. Det står att man ska röra kroppen väl till aktiviteterna.
Jag gick ut grundskolan för 15+ år sen. Jag vet inte vilken form av simundervisning du syftar på, eller vad den innebär. Dock simmade jag i "grupp" på fritiden, vilket kanske kan räknas dit? Har ingen aning om vad kommunen "erbjöd" på den tiden.

Jag vet inte hur gammal din son är, jag pratar om en person som gick ut nionde klass.
 
Själv så avslutade jag min skoltid med att avsky allt vad idrott hette förutom ridsporten. Av flera olika skäl så tog det många år innan jag ens kunde gå på ett jympapass på friskis utan att få ångest. Klarade aldrig av att hänga med klasskamraterna på idrottslektionerna, kände mig alltid ful, klumpig och korkad som inte klarade av övningarna och var överviktig också. Och barn är ju som bekant inte alltid snälla mot varandra om någon inte håller måttet typ. Och idrottsläraren gav noll stöttning åt oss som blev utanför och aldrig ens blev valda i ett lag. Under hela min skoltid så fick idrottsläraren tvinga ett lag att låta mig vara med.

Men det här är inte tänkt som en skriva av mig tråd eller ångesttråd där ni ska tycka synd om mig. utan jag undrar om det såg ut så här för fler? Jag gick började skolan 1981.

Någon som vet hur det ser ut idag? Är det fortfarande så att eleverna får välja lag själva när det aktiviteter eller sporter som ska utföras i lag?

Någon som har haft en skoliidrott eller lärare som verkligen har fått ditt intresse för idrott att växa?
Du har skrivit ett utmärkt inlägg så jag skriver bara under det! Så här, precis, var det för mig med!

På utvecklingssamtalen fick jag veta att "du försöker, men resultaten räcker inte till". Jag kastade inte den jävla liten bollen tillräckligt långt, hoppa längdhopp var visst hoppa korthopp när jag gjorde det och höjdhopp var låghopp eller riva pinnenhopp. Snabb som en vessla på 60 meter, inte alls så uthållig på 100 meter och 800 meter var jag för långsam. Hatade fotboll, handboll, tennis och volleboll. Gillade innebandy och då valdes jag i lag bara för att man inte ville ha mig i motståndarlaget... jag slog lite för hårt med klubban i min iver att få fatt i bollen. Basket tyckte jag om, men var för kort och fick alldeles för sällan bollen och när jag fick skrek de åt mig att passa.... trots att min snabbhet och korthet visade sig vara till gagn.....

Och det där... har glömt vad det heter, ringa, hoppa bock, klättra i rep osv, trist, alla var snabbare och bättre!
 
Det är ju inte så jävla svårt att googla upp läroplanen. Var hittar du att man behöver vara bäst i alla sporter för att få ett A? Nej, det finns inte. Det står att man ska röra kroppen väl till aktiviteterna.

Det kan nog vara svårt att tolka den meningen om man bara läser sådär, jag förstår att du gör din tolkning på det sättet. Jag tog som sagt studenten i år och har fått kunskapskraven tydligt förklarade för mig sedan 7:an ungefär.

Den meningen med att "röra kroppen väl till aktiviteterna" innebär i pratiken att vara duktig på det mesta. Kanske inte bäst i klassen på allt, men om du är duktig på att anpassa dig och ditt rörelsemönster samt har god kontroll på din kropp och anpassar dig efter aktivitet är du också bra på allt. Det innebär att du förstår hur du ska röra dig för att kunna vara aktiv och driva spelet framåt i bollsporter och omsätter det till praktik, till exempel. Det räcker alltså inte att vara med och stå på "fel" ställe på planen, eller råka skjuta bollen åt fel håll hela tiden, för då har du inte förstått och/eller kunnat anpassa dig till aktivitet. Det räcker inte med att delta och visa god vilja alltid, utan man måste också prestera. Sen är det klart att man inte måste vara BÄST på allt för att få ett A.
 
I mellanstadiet hade vi en lärare som kom in i duschrummet nästan efter varje lektion.. han skulle alltid fixa nått där när vi tjejer duschade och det skapade stor oro.
Därför ”glömde” man ofta kläder för man inte ville duscha.
Lektionerna var mest lek men just att man jämfördes så tydligt hade jag svårt för.

Högstadiet hade vi en lärare som sa åt oss tjejer att ”gå och dansa eller nått” o killarna körde regelrätta sporter, oftast bollsporter. Ibland körde vi ihop men killarna skrek ofta åt oss tjejer att vi var sämst, värdelösa mm.
Denne lärare brottade ner min bästa vän en gång på en matta då han ville hon skulle ha på sig en sele för att prova på att klättra.
Var det simning kunde killarna se oss tjejer i omklädningsrummet över skåpen... o de gjorde oss tjejer oroliga så vissa klädde om i duschen och blev därför blöta/fuktiga i kläderna...
Därför var det även många tjejer som glömde badkläder eller försökte skylla på mens. Då fick man även utskällning av läraren eller så tvingades man låna baddräkt.
Men oftast hade läraren som sagt lektion med killarna och vi tjejer lämnades ensamma i en annan sal för att ”dansa” som han sa.

Gymnasiet var det väl ok, tråkigt enligt mig men ok.
 
Oj, har ni simundervisning i skolan? Trodde inte sånt fanns längre :( I vår kommun är det standard att skolan åker till simhallen en gg/år från trean och enbart gör simkontroll. De som verkligen ligger i farozonen att inte klara sexans kunskapskrav får lite stödundervisning på mellanstadiet. Och det är hyfsat stigmatiserande eftersom barnen plockas ut från vanliga lektioner för att stödsimma. Så det faller helt på föräldrarna att se till att barnen kan simma ordentligt. Dvs de barn vars föräldrar inte har resurser att fixa undervisning lever bokstavligt talat farligt... Det är sån himla skillnad från min egen skolgång där vi simmade varje vecka under långa perioder av mellanstadiet.

Alla häromkring går och simmar regelbundet en period på lågstadiet. Sen är det ofta så att de som kan simma får stanna kvar på skolan så att de som inte kan får mer undervisning. Den enda delen av skolidrotten som jag tycker fungerar bra!
 
Gick fram till mellanstadiet på B skola med 50 elever. Givetvis ingen gympasal. Vi spelade brännboll. På högstadiet i stan fanns gymnastiksal. Det förväntades att jag skulle kunna samma saker som stadsbarnen. Fick 1 i betyg. På gymnasiet fick vi bättre lärare då blev det 4 i betyg. Surt att ha dåliga lärare som sätter betyg, jag var inte dålig i utomhussport men vad hjälper det när man inte lärt sig slå kullerbytta på plint. Och detta blir slutbetyg när man går ut grundskolan och ska in på söka in på gymnasium. Vi hade simskola på sommarlovet och blev hämtade av skolbussen.
 
På högstadiet ogillade jag verkligen idrotten och deltog i så liten omfattning jag kunde. Vill minnas att vi åtminstone någon period inte hade någon ordinarie idrottslärare utan hade diverse vikarier (ibland andra ämneslärare) vars engagemang var ungefär att slänga in en boll på planen och så fick vi sköta oss själva typ. Det var bollsporter, bollsporter, bollsporter och självklart förutsattes det att alla kunde alla regler. Vi hade någon lärare som pratade riktigt nedlåtande om ridning, självklart var det ”ingen sport” osv.

På gymnasiet däremot hade vi flera helt fantastiska lärare vilket ledde till att jag till och med under en termin frivilligt valde extra Idrottskurser på det individuella valet!

De var engagerade, pedagogiska, hade varierade lektioner och såg verkligen varje individ på ett helt annat sätt. Ofta fanns det flera olika aktiviteter att välja mellan varje lektion så att inte hela klassen helt tvunget behövde göra samma sak, vilket blev roligare för alla.

Visst spelade vi säkert en del traditionella bollsporter också men det var en hel del varianter där man inte nödvändigtvis hade ett stort försprång för att man var fotbollskille typ. Några favoriter var ”topsboll” (tänk innebandy fast med gigantiska tops som klubbor :D) och rullstolsbasket som jag var ca 100ggr bättre på än vanlig basket. Har tack vare att vi spelade detta så ofta kunnat briljera på två olika jobb när vi testat rullstolsbasket som teambuildingaktivitet. ;)

För högre betyg sista året var ett kriterie att hålla en egen lektion (kunde vara tillsammans med en annan elev) och då blev det också väldigt stor variation då alla som sysslade med någon aktivitet på fritiden verkligen uppmuntrades att ”visa upp” den. Jag och en kompis höll en ridlektion, och så minns jag att det var dans, capoeira, någon lektion med typ mellanstadielekar som ”under hökens vingar” osv

Tillägg: när vi hade vanliga bollsporter så var det inte bara ”dela in i två lag och börja spela” utan det var instruktioner, övningar och tips. För första gången fick jag någorlunda lära mig hur jag skulle hantera en innebandyklubba t.ex vilket ju också bidrog till att jag kunde vara lite mindre värdelös när det var dags för match.
 
Det är inte svårt att googla fram kursplanerna, men det kan vara svårt att förstå hur de ska tolkas. Kunskapskraven för idrott är långt mycket mer omfattande än den ynka mening som du valt att plocka ut och skriva om och tolka som att god vilja räcker.
Jada jada jada. Skönt (för mina barn) att idrottsläraren här tolkar det som mig och att kommunerna runt här ger barnen en vettig chans att klara idrotten.
 
Alla häromkring går och simmar regelbundet en period på lågstadiet. Sen är det ofta så att de som kan simma får stanna kvar på skolan så att de som inte kan får mer undervisning. Den enda delen av skolidrotten som jag tycker fungerar bra!
Låter jättebra med sån simundervisning!
Edit: jag snedläste en smula och fattade inte att de som kunde simma stannade kvar på skolan och inte simmade. Trodde att det handlade om ännu mer simundervisning för de som behövde.
 
Vi hade någon lärare som pratade riktigt nedlåtande om ridning, självklart var det ”ingen sport” osv.
Apropå sån attityd var det trevligt med inställningen hos min gympalärare på gymnasiet. Typisk bollkille, brydde sig inte värst mycket om andra idrotter. Men han hade varit lärare åt ett brödrapar som sysslade med fälttävlan, och efter det insåg han att ridning kräver styrka och muskler. På en hinderbana där man skulle klättra/kravla över en plint hade ryttarkillarna sonika hoppat jämfota upp på plinten och sen sprungit vidare. :eek: "Helt jävla otroligt, som jävla kängurur!" (hela historien innehöll några fler "jävlar" OJMR). Jag var väldigt road :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 134
Senast: Qelina
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp