Bukefalos 28 år!

Fifty shades of Grey - filmen

Alltså jag skiter i om det görs filmer om droger, prostitution, misshandel, krig, eller vad som helst. Men om man glorifierar blir jag skitsur. Man dras liksom jättelätt med, och man behöver inte (så som några faktiskt skrivit i tråden) klassas som idiot eller dum.

Jag kan sitta och se en billig skitkomedi där jag plötsligt märker att jag dragits med och tycker att det verkar jättetrevligt att vara drogmissbrukare (ta t.ex. How High), ända tills jag tar ner mig själv på jorden och drar fram mina gamla nerdrogade kompisar ur minnet.

Samma sak gäller alla tusentals filmer där mannen är jättesvartsjuk, jätteelak, missbrukare eller vad fan som helst, och flickan lyckas hela honom.
 
Men det är ju just så som det är? Du tycker inte att Twilight framställs som romantiskt?

Jo och mer så än i fifty shades-böckerna. Men Edward är inte en människa, hans beteende är inte mänskligt. Därför funkar det ganska bra att han beter sig lite udda. Och jag håller inte med om att Bella skulle vara något mähä. Hon gör ju som hon vill, oavsett hur omgivningen försöker kontrollera henne.

Att tycka att en viss historia är romantisk är dock inte samma sak som att man söker efter något liknande i verkligheten. Det begriper ju varje normalt uppfostrad tonårstjej med normalt god självkänsla, och det kan ingen bok eller film i världen ändra på. Eller du tror att de letar efter drakar och enhörningar också?
 
Apropå det så har det ju släppts en officiell linje sexleksaker som del av marknadsföringen till filmen/böckerna, med namn som hänvisar till saker som sägs/finns i böckerna. Så det verkar ju som om det är tänkt att man ska agera ut eller åtminstone inspireras av scener från boken. Författaren brukar också i intervjuer och sociala medier framhäva att böckerna "hjälpt par", vad exakt det innebär vill jag inte tänka på.

Det kan också vara intressant att notera att det har varit ett par fall av sexuella övergrepp och/eller misshandel etc kopplade till FsoG i domstol redan (inte i Sverige vad jag vet, men i USA, Nya Zealand och Storbritannien tex), i de flesta fall har förövaren friats.
Exempel på par som gjorde en scen från FsoG, mannen friades:
http://www.bbc.com/news/uk-england-suffolk-21145816
(Det är förresten lite lustigt att de tar upp sport i sitt försvar av mannen med tanke på att vi diskuterade sport i andra tråden om dominans, om var gränsen går för sport och misshandel. "Is this an assault any more than a mistimed tackle in football?)

Så visst kan man säga "det är bara en film/bok/fantasi" men marknadsföringen, författaren och tendensen i samhället att influeras av böcker och film pekar på att det i vissa fall blir mer än så. Fiktion påverkar verklighetens diskussioner om vad som är en bra relation eller för den delen ett säkert sätt att ha sex, och jag kan väl tycka att författaren och marknadsföringen inte gör det lättare för publiken/läsarna att hålla isär verklighet och fiktion.

Jag tror att den här typen av sexuella fantasier är ganska vanliga och att folk hämtar sin inspiration från porr är väl knappast något ovanligt. Jag tror inte att rakade kön hade varit hälften så vanligt om det inte var normen i porrfilmer t ex. Jag ser inget fel alls med att man provar att experimentera lite, hur ska man annars veta var de egna gränserna går? Vissa personer tänder ju på att bli förnedrade och jag vill minnas att en bukefalist en gång skrev att hon VILLE bli slagen tills hon grät när hon hade sex. En del blandar ju t o m in kiss och bajs i det hela. Inte min grej men så länge båda är med på det så är det nog svårt att protestera. Att en förövare har påstått att tjejen var med på det hela är inget nytt under solen, det hände före bokserien också. Och det ÄR nog svårt för en domare att döma i vissa fall.

Och på tal om det, har du sett någon porrfilm nyligen? Det verkar vara betydligt vanligare med inslag av förnedring nu än tidigare, där en vanlig scen är kvinnor utklädda till skolflickor får kuken nerkörd så långt i halsen att de inte längre får luft. Sedan hålls de fast i det läget. Det är helt vidrigt, och detta sitter unga män och kollar på. Men pojkar är kanske klokare än flickor, och de fattar kanske bättre skillnaden mellan fantasi och verklighet (även om det i detta fallet faktiskt händer på riktigt, till skillnad från i böckerna).
 
Har läst alla böckerna, tyvärr, men kommer inte se filmen.
Det de gör i sovrummet bryr jag mig inte om de har ju safe words osv men han är ju en vidrig STALKER. Fast hon säger ifrån så slutar han inte och till slut tycker hon det är okej.......
Jag oroar mig för att unga killar ska tro att det är så tjejer vill att män ska vara. För alla vill ju ha en Mr Grey......
Så jävla obehagligt
 
Jag tror att den här typen av sexuella fantasier är ganska vanliga och att folk hämtar sin inspiration från porr är väl knappast något ovanligt. Jag tror inte att rakade kön hade varit hälften så vanligt om det inte var normen i porrfilmer t ex. Jag ser inget fel alls med att man provar att experimentera lite, hur ska man annars veta var de egna gränserna går? Vissa personer tänder ju på att bli förnedrade och jag vill minnas att en bukefalist en gång skrev att hon VILLE bli slagen tills hon grät när hon hade sex. En del blandar ju t o m in kiss och bajs i det hela. Inte min grej men så länge båda är med på det så är det nog svårt att protestera. Att en förövare har påstått att tjejen var med på det hela är inget nytt under solen, det hände före bokserien också. Och det ÄR nog svårt för en domare att döma i vissa fall.

Och på tal om det, har du sett någon porrfilm nyligen? Det verkar vara betydligt vanligare med inslag av förnedring nu än tidigare, där en vanlig scen är kvinnor utklädda till skolflickor får kuken nerkörd så långt i halsen att de inte längre får luft. Sedan hålls de fast i det läget. Det är helt vidrigt, och detta sitter unga män och kollar på. Men pojkar är kanske klokare än flickor, och de fattar kanske bättre skillnaden mellan fantasi och verklighet (även om det i detta fallet faktiskt händer på riktigt, till skillnad från i böckerna).
Jag har inga problem med BDSM som sådant, när det görs bra - vilket det inte gjorts i det här fallet.

Tog upp hur filmen marknadsförts för jag tyckte det var intressant just att man uppmuntrar folk att se filmen/böckerna som något man kan göra hemma och som hjälper relationen och är roligt och sexigt och lättsamt, snarare än ger den flera dimensioner eller övht erkänner att den beskriver en väldigt destruktiv relation.

Mycket talar för att författaren själv faktiskt inte alls förstår att hon beskriver en destruktiv relation, se tex den här kommentaren i en intervju: “Nothing freaks me out more than people who say this is about domestic abuse,” she says. “Bringing up my book in this context trivialises the issues, doing women who actually go through it a huge disservice. It also demonises loads of women who enjoy this lifestyle, and ignores the many, many women who tell me they’ve found the books sexually empowering.” (Länk till intervjun)

Problemet är inte vad folk vill eller fantiserar om utan att de inte vet hur man gör saker säkert, eller ens vad som är övergrepp eller farligt kontrollbehov, och FsoG romantiserar/normaliserar väldigt konstiga värderingar i det sammanhanget, det finns inget som är säkert med Anas och Greys relation varken i eller utanför sängkammaren. Det hela går också i stor del ut på att Ana ska acceptera saker som hon egentligen inte gillar.

När gick den på bio sa du? Kom den med liknande marknadsföring till en mainstream-publik, sa skaparen att "den här filmen med en kvinna i en destruktiv relation ("som inte är destruktiv alls, nu trivialiserar du för de som har verkliga problem!" som EL James hade sagt) som kvävs av en kuk kan hjälpa par att hitta gnistan i relationen" samtidigt som hen pekade på en officiell samling tillhörande sexleksaker? Nu diskuterar jag FsoG för att den är aktuell, mainstream och därmed får stor spridning, och tråden handlar om den, det betyder inte att det inte också finns problematisk porr. Men iom att FsoG inte är porr utan främst "romantik" så skapar det ju förutom den rent sexuella situationen som är en röd flagg i sig också en förväntning på relationer som inte är hälsosam, helhetsintrycket av FsoG blir en "romantisk" övergreppshistoria med en manipulativ stalker, jag vet faktiskt inte hur jag tydligare kan lägga fram att det är problematiskt.

Sen får du absolut tycka att FsoG är helt ok per automatik iom att det är fantasier och att de därför inte bör kritiseras, men jag håller helt enkelt inte med om att det är så enkelt. Kritiken är viktig för att synen på den här typen av destruktiva relationer som FsoG beskriver inte ska övergå helt i nonchalant acceptans och okunskap i nivå med författaren själv, och för att inte de traditionella, tråkiga, könsrollerna böckerna/filmen visar prov på ska cementeras ytterligare.
 
Senast ändrad av en moderator:
@mackan Den enda parallellen är att det är upphaussade boktrilogier som blivit film. Den ena glorifierar, enligt vissa, ett mindre trevligt ämne, den andra ett annat mindre trevligt ämne. Den ena är ok att tycka är bra och den andra inte, trots egentligen lika mycket hittepå.

Ok fast då får du upplysa mig ang hungergames för är det ngt den blivit noterad för så är det just icke-glorifieringen av ngt och framför allt inte våld ? Hungergames är ju snarare en otroligt samhällsmedveten skildring som problematiserar just samhället /världen idag i jämförelse .

Kl
Är alla insatta i att fifty shades skrevs som en vuxen variant till Twilight i ursprungsskedet ?
 
Senast ändrad:
Jo och mer så än i fifty shades-böckerna. Men Edward är inte en människa, hans beteende är inte mänskligt. Därför funkar det ganska bra att han beter sig lite udda. Och jag håller inte med om att Bella skulle vara något mähä. Hon gör ju som hon vill, oavsett hur omgivningen försöker kontrollera henne.

Att tycka att en viss historia är romantisk är dock inte samma sak som att man söker efter något liknande i verkligheten. Det begriper ju varje normalt uppfostrad tonårstjej med normalt god självkänsla, och det kan ingen bok eller film i världen ändra på. Eller du tror att de letar efter drakar och enhörningar också?

Inser du att du kallar alla som varit i ett destruktivt förhållande för idioter just nu? Massvis av människor hamnar i dåliga förhållanden utan att vara det minsta dumma. Just på grund av normaliceringsprocessen.
 
Jag tycker du har fel. Jag tror att ett förhållande kan ha inslag av föreställd kärlek i samband med svartsjuka och misshandel.

Att det i böckerna framställs som något romantiskt (han gör ju det bara för att han älskar henne...) är helt sjukt och något som absolut borde motarbetas istället för att glorifieras.

Jag hörde senast igår en tjej som sa att hon hade det jättejobbigt i sitt förhållande, men att "Det är väl så att man alltid har jobbiga perioder i förhållanden." Det är så sorgligt att folk verkligen tror att det hör till att man ska må dåligt, slåss och vara olycklig i sitt förhållande lite nu som då.

Jag har aldrig varit det (i mitt nuvarande förhållande) och om jag blir det så kommer jag att avsluta förhållandet.

Och jag anser att du har fel, att ett förhållande kan innehålla både bra och dåliga delar, faktiskt både riktig kärlek och misshandel, svartsjuka och vad det nu kan vara som är mindre bra. Har själv varit i ett sådant förhållande (ingen fysisk misshandel, dock), som innehållit både äkta kärlek och vänskap men också otrohet, svartsjuka och misstänksamhet. Det är fullt möjligt, anser jag, att ha det så. Detta 20 år långa förhållande är numera avslutat, på mitt initiativ.

Däremot är jag enig med dig om att det inte är så det skall vara - man skall kunna ha ett förhållande byggt på kärlek, förtroende och respekt utan att behöva utstå svartsjuka, misshandel och annan skit.
 
Trilogin behandlar inte fantasifenomen som drakar. Den handlar om den högst verkliga företeelsen med kontrollerande och psykiskt misshandlande män.

Det dör kvinnor i sådana relationer varje dag.

Ja. Innebär det att den typen av relationer inte alls skall skildras på film och i böcker? Eller att det måste göras på ett politiskt korrekt sätt?
 
Ja. Innebär det att den typen av relationer inte alls skall skildras på film och i böcker? Eller att det måste göras på ett politiskt korrekt sätt?

Visst kan det skildras, den mörka delen av människa är ju intressant, men när det resulterar i sådan här merchandise blir jag fan mörkrädd:

41lJP59CPgL.jpg


Ladies_Sportsgrey__20934_std.jpg


3b981a8bf3e7017b0362cd578ab1bbb3.jpg


Och det bästa, bäbiskläderna:

enhanced-buzz-24584-1351994919-2.jpg
 
Visst kan det skildras, den mörka delen av människa är ju intressant, men när det resulterar i sådan här merchandise blir jag fan mörkrädd:

41lJP59CPgL.jpg


Ladies_Sportsgrey__20934_std.jpg


3b981a8bf3e7017b0362cd578ab1bbb3.jpg


Och det bästa, bäbiskläderna:

enhanced-buzz-24584-1351994919-2.jpg


:yuck: :rage:
Det visar ju hur man romatiserar kring det hela....
För mig får folk ha hur mkt BDSM som helst. och leka hur mkt lekar som helst.
men.. bara med samtycke från båda. Annars är det inte längre romantiskt och lekar i min bok. När det istället börjar handla om kontroll etc blir det obehagligt oh inte romantiskt.

Jag har skrivit tidigtare att jag egentligen inte tycker böckerna är det stora problemet. Utan snarare hur det romatiseras. Och det gör mig ledsen - att kvinnor inte har högre krav utan att man tycker en kontrollerande man som gör saker mot ens vilja är romatiskt etc.

Samtidigt får folk gäran fantisera om våldtäkt etc om de vill. Men när folk fantiserar har de ju själva kontrollen och det kan inte bli farligt. När du däremot är med någon som gör saker utan din vilja är det en annan sak.
 
Senast ändrad:
Visst kan det skildras, den mörka delen av människa är ju intressant, men när det resulterar i sådan här merchandise blir jag fan mörkrädd:

41lJP59CPgL.jpg


Ladies_Sportsgrey__20934_std.jpg


3b981a8bf3e7017b0362cd578ab1bbb3.jpg


Och det bästa, bäbiskläderna:

enhanced-buzz-24584-1351994919-2.jpg

Men fy vilka tryck. Det är att dra det ett steg för långt det där kan jag nog tycka. På något sätt så känns det ganska osmakligt.
 
@mackan 50 shades är inte en vuxenvariant av Twilight. Den är däremot fan fiction skriven utifrån Twilight. Tror faktiskt att de flesta vet om det. Men det är förstås väl värt att nämna eftersom parallellerna är tydliga böckerna emellan. Crazystalker män som glorifieras till att vara extremt romantiska i sin äganderätt kring "sin" kvinna.
 
@mackan 50 shades är inte en vuxenvariant av Twilight. Den är däremot fan fiction skriven utifrån Twilight. Tror faktiskt att de flesta vet om det. Men det är förstås väl värt att nämna eftersom parallellerna är tydliga böckerna emellan. Crazystalker män som glorifieras till att vara extremt romantiska i sin äganderätt kring "sin" kvinna.

Det var faktiskt en nyhet för mig, att Twilight-böckerna och 50 shades-böckerna ens har med varandra att göra... Har läst båda med viss behållning, men tyckte inte att det var några slående likheter mellan dem.
 
@Fiorano jag ser ingen motsättning i det du påtalar, jag är högst medveten om fan-fiction grunden till trilogin men fortfarande är trilogin en "vuxenversion" .

Ngn parallell till hunger games kan jag som sagt inte alls förstå .
 
Poängen fansen verkar vilja ignorera är att A inte tycker att det är roligt och upphetsande att bli slagen. Om hon tyckte det skulle det inte vara något att diskutera, ser öht inget fel i att ha den typen av relation om båda njuter av det men så är ju inte fallet här! Hon gråter och tycker att det är fruktansvärt men pga att hon är helt förblindad och dum av kärlek går hon med på misshandlingen och kontrolleringen. Han slår henne, förföljer henne, behandlar henne som en leksak han bestämmer över.

Det är inte romantisk, det är sjukt!
 
Poängen fansen verkar vilja ignorera är att A inte tycker att det är roligt och upphetsande att bli slagen. Om hon tyckte det skulle det inte vara något att diskutera, ser öht inget fel i att ha den typen av relation om båda njuter av det men så är ju inte fallet här! Hon gråter och tycker att det är fruktansvärt men pga att hon är helt förblindad och dum av kärlek går hon med på misshandlingen och kontrolleringen. Han slår henne, förföljer henne, behandlar henne som en leksak han bestämmer över.

Det är inte romantisk, det är sjukt!

Håller med.
Jag har fått höra att jag är en tråkig surtant för att jag är kritisk. Och jag försökte få dem att förstå att bara för att man är kritisk handla det inte om att man inte gillar sex eller att man skulle tycka bdsm är fel.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min sambo filmade mig när jag hoppade med mobilen. Det var förmodligen min telefon Huawei eller på hans SonyErikson. Filmen går i...
Svar
3
· Visningar
448
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Jag ska sätta ihop en massa bilder till en film samt ha med en känd låt. Hur gör jag då? Finns det ngt program eller hur gör folk? Helt...
Svar
3
· Visningar
307
Senast: sicx
·
Tjatter Har du någon film som du har sett för länge sedan men glömt bort och nästan trott att du har drömt den. Jag börjar. Hjälp! Jag är en...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 923
Senast: alazzi
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 443
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp