###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Dressyrträning idag. Eller träning och träning, efter en godkänd första halvlek så lessnade hon efter att vi jobbat med bogen in i höger varv och att aktivera höger bak. Det är i höger bak som skadan sitter och hon är svagare där, och idag ville hon inte vara med och leka mer utan tyckte jag var skitjobbig, då är det bara att gilla läget och stryka medhårs.
Det kan väl knappast kallas ridning det jag gör där uppe i slutet, försöker mest hålla henne på gott humör och få henne att gå i den gångart jag vill. Nu när jag kollar klippen så ser jag att hon var inte med mig ens i början utan kröp ihop och var bakom från start. Bröt efter sista klippet och red en sväng ute istället för att komma ur hennes försvarsställning, hon ställde sig en gång men sen var det lugnt och hon gick super i bägge galopperna, så tror det mest sitter i huvudet på henne när det tar emot. Hade det varit på tävling hade jag fått utgå, men nu försökte vi tänja lite på gränserna, det går inte att alltid säga upp sig när något är jobbigt.

Funderar på att låta tränaren tömköra henne nästa gång för att komma ur back-läget, det är inte helt enkelt att sitta utan sadel när hon lägger i en nit och går uppåt eller kosparkar. Dessutom är jag inte så sugen på att bli medskyldig till att sargen sparkas sönder...


Början av passet

https://www.facebook.com/jennie.j.andreasson/videos/1351987534826921/

Slutet av passet.
 
Dressyrträning idag. Eller träning och träning, efter en godkänd första halvlek så lessnade hon efter att vi jobbat med bogen in i höger varv och att aktivera höger bak. Det är i höger bak som skadan sitter och hon är svagare där, och idag ville hon inte vara med och leka mer utan tyckte jag var skitjobbig, då är det bara att gilla läget och stryka medhårs.
Det kan väl knappast kallas ridning det jag gör där uppe i slutet, försöker mest hålla henne på gott humör och få henne att gå i den gångart jag vill. Nu när jag kollar klippen så ser jag att hon var inte med mig ens i början utan kröp ihop och var bakom från start. Bröt efter sista klippet och red en sväng ute istället för att komma ur hennes försvarsställning, hon ställde sig en gång men sen var det lugnt och hon gick super i bägge galopperna, så tror det mest sitter i huvudet på henne när det tar emot. Hade det varit på tävling hade jag fått utgå, men nu försökte vi tänja lite på gränserna, det går inte att alltid säga upp sig när något är jobbigt.

Funderar på att låta tränaren tömköra henne nästa gång för att komma ur back-läget, det är inte helt enkelt att sitta utan sadel när hon lägger i en nit och går uppåt eller kosparkar. Dessutom är jag inte så sugen på att bli medskyldig till att sargen sparkas sönder...


Början av passet

https://www.facebook.com/jennie.j.andreasson/videos/1351987534826921/

Slutet av passet.

Men hon är verkligen fiiiin :love:
 
Dressyrträning idag. Eller träning och träning, efter en godkänd första halvlek så lessnade hon efter att vi jobbat med bogen in i höger varv och att aktivera höger bak. Det är i höger bak som skadan sitter och hon är svagare där, och idag ville hon inte vara med och leka mer utan tyckte jag var skitjobbig, då är det bara att gilla läget och stryka medhårs.
Det kan väl knappast kallas ridning det jag gör där uppe i slutet, försöker mest hålla henne på gott humör och få henne att gå i den gångart jag vill. Nu när jag kollar klippen så ser jag att hon var inte med mig ens i början utan kröp ihop och var bakom från start. Bröt efter sista klippet och red en sväng ute istället för att komma ur hennes försvarsställning, hon ställde sig en gång men sen var det lugnt och hon gick super i bägge galopperna, så tror det mest sitter i huvudet på henne när det tar emot. Hade det varit på tävling hade jag fått utgå, men nu försökte vi tänja lite på gränserna, det går inte att alltid säga upp sig när något är jobbigt.

Funderar på att låta tränaren tömköra henne nästa gång för att komma ur back-läget, det är inte helt enkelt att sitta utan sadel när hon lägger i en nit och går uppåt eller kosparkar. Dessutom är jag inte så sugen på att bli medskyldig till att sargen sparkas sönder...


Början av passet

https://www.facebook.com/jennie.j.andreasson/videos/1351987534826921/

Slutet av passet.
Har inte sett filmklippen (jag kan inte där jag är nu). Men tycker ju att din häst är så himla fin, så ska göra det sen :D!
Måste bara fråga (för jag har helt missat varför), men varför har du ingen sadel? :) verkar ju skitjobbigt :o men vilken jäkla balans och vilka muskler du måste ha!
 
Har inte sett filmklippen (jag kan inte där jag är nu). Men tycker ju att din häst är så himla fin, så ska göra det sen :D!
Måste bara fråga (för jag har helt missat varför), men varför har du ingen sadel? :) verkar ju skitjobbigt :o men vilken jäkla balans och vilka muskler du måste ha!
Jag har alltid ridit med sadel på henne, tills för två år sedan då vi hittade skador i hennes rygg. Hon gick omkull på asfalt som treåring och fick en fraktur som inte upptäcktes bl.a, och hon har även en trolig mjukdelsskada i ett framben som vi aldrig lyckades hitta.
Även om den stora skadan sitter så att den inte borde ha påverkat henne med sadel så är skillnaden så pass stor att jag har beslutat mig för att inte testa sadel mer. Det kan finnas mjukdelsskador i ryggen som vi inte lyckades lokalisera också; så vill inte chansa. Jag är glad så länge hästen är glad.:) Och tack för de fina orden!
 
Så, efter att ha spammat både på facebook och instagram så får även ni er en 15sek också :p
Här är alltså min T-märkta avelsmärr igår, inte haft ryttare på ryggen på nästan 2 år så det är ostadigt och fladdrigt, men hon är verkligen min :heart-häst. Det är lite mörkt och suddigt, men klicka i HD (på kugghjulet) så ser man lite i alla fall.

 
Så, efter att ha spammat både på facebook och instagram så får även ni er en 15sek också :p
Här är alltså min T-märkta avelsmärr igår, inte haft ryttare på ryggen på nästan 2 år så det är ostadigt och fladdrigt, men hon är verkligen min :heart-häst. Det är lite mörkt och suddigt, men klicka i HD (på kugghjulet) så ser man lite i alla fall.


Den skulle jag vilja ha och avla på.... borde ju finnas någon seriös att ha ett avelssamarbete med till ett så fint sto?
 
@fio
Hon har muskelskador i ryggen som inte fixar hårdare träning. Hon är besvärsfri när hon går med föl och under lätt motion, så det ska stanna på den nivån.

@DressageNerd Hon lämnar fina föl. Har fått två hittills, 12:an blev en uppdaterad version av henne -den rör sig likvärdigt i skritt och trav men fick en bättre galopp. Fölet f-15 har jag inte sett så mycket av men den ser fin ut det jag sett.
 
borde ju finnas någon seriös att ha ett avelssamarbete med till ett så fint sto?

Kan tillägga att detta är mitt drömscenario; jag vill ha en egen avkomma efter henne men skulle då behöva ha "hjälp" av aktiv uppfödare för att göra det så bra som möjligt med kunskap och tex bara det här med att föl bör växa upp med andra föl -det löser jag inte på hemmaplan... Men nån form av samarbete med någon uppfödare där jag får ut en avkomma och de får använda henne i sin avel (vilket för mig även det skulle vara en stor win -att hon skulle vara i goda och kunniga händer som inte buskavlar utan har mål och planer), ev att de skulle få överta henne helt efter hand. Ja, nån form av upplägg liksom.
Vi får se vad som händer i vår.
 
Kan tillägga att detta är mitt drömscenario; jag vill ha en egen avkomma efter henne men skulle då behöva ha "hjälp" av aktiv uppfödare för att göra det så bra som möjligt med kunskap och tex bara det här med att föl bör växa upp med andra föl -det löser jag inte på hemmaplan... Men nån form av samarbete med någon uppfödare där jag får ut en avkomma och de får använda henne i sin avel (vilket för mig även det skulle vara en stor win -att hon skulle vara i goda och kunniga händer som inte buskavlar utan har mål och planer), ev att de skulle få överta henne helt efter hand. Ja, nån form av upplägg liksom.
Vi får se vad som händer i vår.

Men ni har väl eget stall? Vi betäcker ju vår ena nu så vill du ha föl-kompis så har vi förhoppningsvis en som gärna vill ha sällskap. Hör av dig om det är aktuellt, sannolikt kommer vi även kunna ta emot sto med föl.
 
Men ni har väl eget stall? Vi betäcker ju vår ena nu så vill du ha föl-kompis så har vi förhoppningsvis en som gärna vill ha sällskap. Hör av dig om det är aktuellt, sannolikt kommer vi även kunna ta emot sto med föl.

Vi hade eget stall när jag bodde hemma, och jag har ju skickat hem nån häst när de varit konvalecenter och så men jag kan inte riktigt lämpa över en dräktig + sällskapshäst osv på dem.
Jag hade behövt stalla upp henne+föl på lämpligt ställe om jag ska ta föl själv, alternativt då lämna henne till någon som ska behålla henne för avel och så "ta tillbaka" en avkomma därifrån.
Men jag ska ha er i tanken, det hade ju varit en bra möjlighet (Tack :heart)
 
Det är tyvärr väldigt sällan jag har film från träningar nuförtiden men mamma följde med sist och filmade :love:
Med på träningen hade jag lilla sprattelpojken, 6 år e Lucky Boy ue Quite Easy, min blivande fälttävlansstjärna förhoppningsvis. Efter en kämpig vinter där han mest hittat på hyss har han äntligen börjat bli trevlig att rida. Dock ska tränaren få rida nästa gång för jag tycker fortfarande inte att jag hittar ridkänslan jag vill ha. Får inte stödet jag vill ha i handen utan han försöker smita undan, antingen bakåt eller framåt.
 
@Murray QE-blodet förnekar sig sällan. En tröst är att det kommer bli bättre, de flesta lär sig att använda energin till jobb och inte hyss med lite ålder och träning. Verkligen en jättefin häst med massor av kvalitéer och du rider som vanligt så himla trevligt :).
 
@Fiorano Tack snälla! Ja, jag hoppas och tror mycket på honom om han bara lyckas kanalisera sin energi rätt. Jag har ju en 7-åring också ("köttbullen") ue QE. De är väldigt olika på många sätt men har också många likheter (typ bocka av en ibland :p). 7-åringen har en liten räv bakom örat men är väldigt arbetsam. 6-åringen har mer potential men är fortfarande ganska ojämn, ibland är han hur klar som helst och visar verkligen på talang men ibland lyser hans valpiga igenom och då kan han ha väldigt mycket åsikter. Skillnaden är också att jag haft 7-åringen sedan föl medan 6-åringen köptes för ett år sedan och har utvecklats otroligt mycket sedan dess.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 866
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp