Bukefalos 28 år!

Finansiera hästköp

Min kallblodstravare, 5år och typ insutten, köpte jag för 15 000. Det tycker jag är billigt!
Jag skulle inte gå över 40-50 000 för en hobbyhäst.
 
Intressant att höra hur ni har gjort, men blir lite nyfiken på vad ni anser vara en dyr häst?
Vad är rimligt pris för en hyfsad hobbyhäst?

150 000 är dyrt för mig men det finns hästar som är värda det och mycket mer men de hästarna har mer kapacitet än vad jag behöver.

Jag tycker att jag har betalat rimliga priser för mina hästar som räknas som hyfsade hobbyhästar. De har kostat 55-65 000 och varit utbildade/startade LA dressyr/1,20 hoppning. Alldeles lagom nivå för en ryttare som jag. :)
 
Intressant att höra hur ni har gjort, men blir lite nyfiken på vad ni anser vara en dyr häst?
Vad är rimligt pris för en hyfsad hobbyhäst?
Hur långt är ett skosnöre?

Det beror helt på vad du ska göra med din hyfsade hobbyhäst. Tänker du tävla som hobby ( torde vara möjligt upp till medelsvår ) så kanske 100.000 -200.0000 och vill köpa en halvfärdig-färdig häst. Kanske mer.

Tänker du rida i skogen och älskar travare så är det snarare 0-15.000. Och då är den högre summan väl tilltagen.

Vill du köpa en islandshäst får du räkna med 30.000+ för en trevlig häst och då är det en ung, gammal eller med något problem som är det troliga budgeten räcker till.

Sedan finns det la möjliga versioner och prislägen.
 
Mina har köpts/tillverkats för sparpengar. Har man inte råd att spara ihop till en häst så lär man knappast ha råd att ha den heller. Min gamla häst köptes för 45000 som sexåring och årsfölet har väl i runda slängar kostat 25000- 30000 att tillverka.
 
Mina har köpts/tillverkats för sparpengar. Har man inte råd att spara ihop till en häst så lär man knappast ha råd att ha den heller.

Åh, såna här svar får mig att gå i spinn. Vad vet du om det? Diskuteras någon särskild person eller är det generellt alla som inte sparat ihop till sina hästar som inte har råd med dem? Man kanske inte vill vänta helt enkelt och är beredd på merkostnaden ett lån innebär. Varför ska man döma alla som valt en annan väg, de är väl vuxna människor som banken uppenbarligen bedömt som kreditvärdiga. De få hästägare jag känner till vars hästar inte får veterinärvård eller kompetent hovslagare har köpt dem kontant för övrigt. De är samtliga "billiga" hästar. Inte sjutton rynkar jag på näsan åt alla hästägare som äger en sådan häst för det.
 
Åh dessa trådar är alltid en orgie i moraliserande och folk så är så himla rediga. Kul för er! Jag har lånat till båda mina hästar. Eller ja, den ena köptes för försäkringspengar jag fick ut på en häst som fick avlivas som köpts för lånade pengar. Så länge hästen är försäkrad förlorar du inte kapitalet och är en lite duktig kan du försäkra upp till mer än vad du betalade initialt och därmed få igen räntan också.

Och tro mig, mina hästar lever riktigt gott trots att matte inte sparat till dom.
 
Jag sparade som sagt ihop till mina hästar, men jag tycker inte att det är något fel att låna heller :) Man får ju inget lån av banken om de inte tror att man klarar av att betala tillbaka.

Det kan ju vara så att man hittar DEN hästen, innan man har sparat ihop pengarna. Men att man ändå har tillräckligt bra inkomst för att ha råd med häst. Det behöver ju absolut inte vara så att man inte har råd med häst bara för att man inte har sparat ihop till köpesumman :)
 
Jag ville bara säga att vi sparade inte till att köpa häst, utan vi hade ett sparkonto ändå att ta ifrån. Så jag har ingen aning om vi hade haft råd att spara till häst? Vi har dock klarat oss fint att ta hand om hästen och jag tror inte ett dyft på hela det här att man är en dålig hästägare om man inte har x-tiotal tusen på bakkontot just när man hittar den perfekta hästen...
 
Min senaste häst kostade 100 000 kr exkl utrustning och de pengarna hade jag sparat ihop då jag var hästlös.

Personligen vill jag helst ha det så - väntar hellre än att låna - MEN jag skulle kunna tänka mig att låna till en del av köpesumman om jag hittade hästen med stort H. Jag har ridit i hela mitt liv och det är sällan jag förälskar mig i en häst så jag har lovat mig själv att händer det igen så ska jag köpa den om det går, även om det innebär lån.
 
Åh dessa trådar är alltid en orgie i moraliserande och folk så är så himla rediga. Kul för er! Jag har lånat till båda mina hästar. Eller ja, den ena köptes för försäkringspengar jag fick ut på en häst som fick avlivas som köpts för lånade pengar. Så länge hästen är försäkrad förlorar du inte kapitalet och är en lite duktig kan du försäkra upp till mer än vad du betalade initialt och därmed få igen räntan också.

Och tro mig, mina hästar lever riktigt gott trots att matte inte sparat till dom.

Äsch, bry dig inte om det.
För min del får folk låna till vad de vill.
Hade jag haft andra förutsättningar är det möjligt att jag lånat själv.
 
Hur långt är ett skosnöre?

Det beror helt på vad du ska göra med din hyfsade hobbyhäst. Tänker du tävla som hobby ( torde vara möjligt upp till medelsvår ) så kanske 100.000 -200.0000 och vill köpa en halvfärdig-färdig häst. Kanske mer.

Tänker du rida i skogen och älskar travare så är det snarare 0-15.000. Och då är den högre summan väl tilltagen.

Vill du köpa en islandshäst får du räkna med 30.000+ för en trevlig häst och då är det en ung, gammal eller med något problem som är det troliga budgeten räcker till.

Sedan finns det la möjliga versioner och prislägen.

Eller betydligt mindre. Jag har swb med trevlig stam, helt okomplicerade och mycket trevliga att rida.
Den ena är en färdig msv häst och kostade en bit under 100, den andra som är mer grön men fantastisk att arbeta med kostade en bra bit under 100
 
Jag skulle aldrig kunna spara så mycket som mina hästar kostar i månaden! Jag är usel på att spara men tjänar så pass att jag har råd med tre halvblod i Stockholmsområdet.
 
Den jag köpte senast lånade jag ungefär hälften av köpesumman till, resten kom från skatteåterbäring och försäkringspengar. Jag är inte bra på att spara, tyvärr, och det lilla jag sparar går inte till att köpa häst utan är för en framtida kontantinsats.

Och det går aldrig någon nöd på något av mina djur, de lever hur gott som helst. Så jag håller med @Fiorano till 100% att en inte är en sämre hästägare för att banken varit med och betalt. Däremot hade jag inte lånat några större summor för hästköp, men det är också upp till var och en.
 
Jag lånade till mitt halvblod. Hade precis blivit klar med studierna och fått jobb. Hade inte lust att vänta :p. Nu var det ingen dyr häst (3 år oinriden) och den betalades tillbaka på 3 el 5 år, minns inte riktigt.
Tycker inte att det var något konstigt med det.
Köpte en sällskapshäst i form av travare nu i sommar, hade inte råd att köpa en "ridhäst", eller iaf inte lust att lägga alla mina sparade pengar på det, och inte heller lust att ta lån för det, då ridhäst inte var vad jag sökte. Den köpte jag kontant.

Min häst har alltid fått den vård han behövt, och inte lidit av att jag inte hade sparat i något/några år. :)
 
Hade du som vi, blivit nekad livvärde på de tre senaste hästarna hade du nog inte använt just detta som argument.
OT, men samma sak hände min vän nu i somras. De har betalt dyra pengar för (obruten) försäkring och efter år av operationer, utredningar och rehab dömdes hästen till slut ut. Då får de bara ut halva livbeloppet, trots en usel prognos för hästen.
De orkade tyvärr inte överklaga och fick nöja sig med en skitsumma.
 
Jag har köpt de tre hästar jag själv ägt kontant. Alla tre varmblod för 8', 7' respektive 3' konor. Innan jag köpte min nya så sneglade jag på peruansk paso, de kostar betydligt mer. Jag började väga för- och nackdelar med att spara länge för att ha råd (i stort sett bara fördelar), men då jag har problem med mitt psykiska välmående som stärks betydligt av hästägandet beslöt jag mig för att åter igen snegla på de billiga varmblodstravarna.

Jag skulle säkert kunna ta lån för att köpa häst om jag fann min drömhäst om jag hade planerat att spara till den, men inte riktigt hade pengarna än istället för att kanske ta av annat sparat kapital som behövs för eventuell veterinärvård och liknande. Men det skulle krävas en mycket speciell häst.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 910
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Amk
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 205
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp