Bukefalos 28 år!

Finansiera hästköp

Mirre

Trådstartare
Själva inköpskostnaden tänker jag på nu, säg att en häst kostar 50.000 (rent exempel bara) hur bär folk sig åt för att kunna lägga dem pengarna i ett svep?
Många har väl säkert sparat en längre tid förmodar jag, lån är ju såklart ett alternativ också men hur vanligt är det?

Känns ju som det blir en väldigt dyr historia om man sedan har lån att betala också. Hur har ni gjort?
 
Jag använde vinsten från en lägenhetsförsäljning för att köpa min första häst. Mina andra hästar är hennes avkommor som det visserligen kostat massor att föda upp men då har jag inte behövt ha en stor summa på en gång utan min lön har räckt.
 
Min första egenköpta häst hade jag sparat ihop till, hon var heller inte så dyr. Hade räknat med att betala de dubbla eller mer och hade sparat pengar under 1år samt hade lite kvar som jag fått ut på en försäkring efter skada på mig själv.

Har bekanta som tagit lån för att kunna betala en del av hästen och haft endel sparat.
 
Jag har sparat till alla mina hästar. Jag skulle aldrig komma på tanken att ta lån för att köpa häst. Innan jag köpte min första häst sparade jag motsvarande vad hästen skulle kosta i månaden varje månad i tre år innan jag var säker på att jag skulle ha råd och då hade jag till inköpspriset, till utrustningen och till en buffert.
 
Jag tog lån till den jag har nu :o fast det var inte riktigt tänkt att jag skulle köpa en ny häst då utan jag hade bestämt mig för att börja leta så fort jag fått jobb efter studierna och samtidigt spara. Trodde det skulle ta minst ett år innan jag hittade ngt intressant men det tog en vecka :eek: så då fick det bli ett lån. Gick dock från att vara student med en häst och en inkomst (inkl extrajobb) efter skatt på 10 000:- till att jobba och ha två hästar med en inkomst efter skatt på 25 000:- så det var aldrig några frågetecken till om jag skulle klara det.
 
Själva inköpskostnaden tänker jag på nu, säg att en häst kostar 50.000 (rent exempel bara) hur bär folk sig åt för att kunna lägga dem pengarna i ett svep?
Många har väl säkert sparat en längre tid förmodar jag, lån är ju såklart ett alternativ också men hur vanligt är det?

Känns ju som det blir en väldigt dyr historia om man sedan har lån att betala också. Hur har ni gjort?
Inte köpt dyra hästar, ca 80' /styck och det är självklart kontanter, skulle aldrig ta lån för de.
 
Själva inköpskostnaden tänker jag på nu, säg att en häst kostar 50.000 (rent exempel bara) hur bär folk sig åt för att kunna lägga dem pengarna i ett svep?
Många har väl säkert sparat en längre tid förmodar jag, lån är ju såklart ett alternativ också men hur vanligt är det?

Känns ju som det blir en väldigt dyr historia om man sedan har lån att betala också. Hur har ni gjort?
Fast 50000 är inte så mycket. Ska man ha häst borde man ha möjlighet att spara ihop till den summan ganska fort.
 
Själva inköpskostnaden tänker jag på nu, säg att en häst kostar 50.000 (rent exempel bara) hur bär folk sig åt för att kunna lägga dem pengarna i ett svep?
Många har väl säkert sparat en längre tid förmodar jag, lån är ju såklart ett alternativ också men hur vanligt är det?

Känns ju som det blir en väldigt dyr historia om man sedan har lån att betala också. Hur har ni gjort?

Sparat
Jag vill inte ha några lån, har köpt hästar, bil, utrustning, släp osv kontant.
 
Jag har i första hand köpt unghästar och ridit in själv. Visst hade jag kunnat spara de åren och köpt en färdig häst, men jag tycker det är roligt att se dem växa upp och träna dem från början.

Sedan har jag planerat livet utifrån att jag kommer att ha häst och det kostar pengar. Dvs jag har utbildat mig för att maximera min inkomst. Vi har köpt ett boende med möjlighet att ha häst hemma. Samtidigt som vi valde det ekonomiska alternativet (rätt ocentralt och inte nybyggt) och har låga fasta utgifter i och med det.

Grundplåten till gården jobbades ihop, direkt efter utbildningen gjorde jag två hundår utomlands. Jag hade dubbla lönen där jämfört med Sverige. Men då stod pundet i 15 kr, nu är det närmare 10 kr. Minns hur jag kände mig rånad när jag skulle föra över pengar och växelkursen sjunkit.

Så mitt tråkiga svar är långsiktigt planerande.
 
Jag har sparat ihop till hästköp. Skulle aldrig kunna tänka mig nåt annat. Det är inte inköpet som är det dyra med att ha häst, det är det löpande man måste budgetera realistiskt för...
 
Har köpt en för sparade pengar och lånat till en annan. Det blir ju ett dyrare hästägande när man lånar, det ska ju betalas tillbaka. Men jag tyckte det var värt att investera i min ridning istället för att vänta ännu ett år och tappa mer.

Kan tillägga att de flesta i min närhet lånat till sina hästar, alternativt fått dem av föräldrar och har kvar dem.
 
Sparat. Personligen skulle jag inte vilja ha lån på ett hästköp eller annat som är nöje.

Lånar gör jag bara till långsiktiga investeringar; bostad och utbildning.
 
Sparat, jag ser inte mitt hästägande som investering (jag kan sällan räkna någon avkastning på insatt kapital). Eftersom jag inte kan räkna hem investeringen ser jag det som någon form av lyxkonsumtion (i stil med ny soffa eller större tv) och i min tillvaro vill jag inte låna till konsumtion.

Dessutom är hästhållningen i sig absolut att betrakta som konsumtion...
 
Första hästen köpte jag för 13 år sedan (tyvärr borta nu) för 45 000, betalade med pengar jag fått från lägenhetsförsäljning. Nya hästen köpte jag väldigt billigt så det var sparade pengar där.
 
Själva inköpskostnaden tänker jag på nu, säg att en häst kostar 50.000 (rent exempel bara) hur bär folk sig åt för att kunna lägga dem pengarna i ett svep?
Många har väl säkert sparat en längre tid förmodar jag, lån är ju såklart ett alternativ också men hur vanligt är det?

Känns ju som det blir en väldigt dyr historia om man sedan har lån att betala också. Hur har ni gjort?

Alla hästar utom en har jag köpt för befintliga pengar, eftersom jag ser hästar som en obehövd (men väldigt uppskattad) lyx.
Har inte köpt dyra hästar, i snitt gett 10.000kr per häst.

En häst var jag korkad och ville ha, den kostar just 50. Och eftersom jag var korkad och ville ha, trots att jag har hästar redan och trots att det alltid kommer att dyka upp intressanta hästar, och inte hade de pengarna på just det kontot vid det tillfället, så har jag köpt häst på avbetalning. Känner uppenbarligen säljaren tillräckligt för att denne ska lita på att betalningen kommer som den ska.

Men som sagt, normalt sett alltid sparade pengar!
 
Intressant att höra hur ni har gjort, men blir lite nyfiken på vad ni anser vara en dyr häst?
Vad är rimligt pris för en hyfsad hobbyhäst?
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 910
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Amk
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 205
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp