Finger ur led ...

hastflicka

Trådstartare
Jag ramlade och slog i ett finger som gick ur led. Det ar nu tre veckor sedan och ar fortfarande jatte svullet och jag kan inte boja det mer en nagra millimeter ... HELP ... Hur lang tid tar det innan det blir "bojbart" igen?
Per ordination av lakaren pa ER har jag en splint pa sa jag inte stoter i det, men forsoker leva utan splinten pa kvallarna nar jag haller mig mer stilla framfor TV eller dator. Nagon som vet mer om leder som gatt ur led och kan rada mig hur jag snabbast far tillbaka rorligheten. Maste jag vanta tills svullnaden gatt ner helt? Hur lange kan det droja?

Det ar ju rakare nu, men sa har sag det ut for tre veckor sedan om det kan vara till nagon ledning ... Det ar verkligen i vagen ... och jag ar inte alls otalig:grin:

finger_zpsfc701e17.jpg
 
Jag ramlade och slog i ett finger som gick ur led. Det ar nu tre veckor sedan och ar fortfarande jatte svullet och jag kan inte boja det mer en nagra millimeter ... HELP ... Hur lang tid tar det innan det blir "bojbart" igen?
Per ordination av lakaren pa ER har jag en splint pa sa jag inte stoter i det, men forsoker leva utan splinten pa kvallarna nar jag haller mig mer stilla framfor TV eller dator. Nagon som vet mer om leder som gatt ur led och kan rada mig hur jag snabbast far tillbaka rorligheten. Maste jag vanta tills svullnaden gatt ner helt? Hur lange kan det droja?

Det ar ju rakare nu, men sa har sag det ut for tre veckor sedan om det kan vara till nagon ledning ... Det ar verkligen i vagen ... och jag ar inte alls otalig:grin:

finger_zpsfc701e17.jpg


Det där ser ju mera ut som om det vore av, än ur led, tycker jag. Är det röntgat? Kontakta handkirurgen på närmaste större sjukhus skulle jag föreslå...
 
Huuu! :O
Bäst är väl om du kontaktar sjukvården igen, det kan väl vara ligament osv som skadats också..
Närmaste referensen jag ha är när hästen klev mig precis på stortåleden, det tog nog ett halvår innan den leden funkade som den ska igen.
 
Om det "bara" gått ur led borde du kunna röra på mer nu kan jag tycka. Är du säker på att du inte slitit av ett ledband eller ligament eller nått som måste opereras fast igen?
 
Du skulle ha varnat för bilden :O. Var inte alls beredd på att se det där direkt efter lunch. Kan dock inte hjälpa dig, men hoppas på att det ordnar till sig snabbt.
 
Min häst hjälpte till att dra mitt finger ur led i mitten av mars 2013, total luxation. Handkirurgen fixade benen i rätt läge, sen fick jag ha splint dygnet runt i två månader! Sen bara på natten i några månader (3?)+ att jag fick göra övningar för att få upp rörligheten. Leden är fortfarande lite svullen och rörligheten är nästan tillbaka till normal nu. Om jag tar i "för mycket" o på "fel sätt" kan det göra ont. Det är alltså drygt ett år sen det hände.

(Jag antar att du hade ringarna på när det hände, och nu inte kan få av dem?)
 
Ah my eyes, my eyes! ;) Det där ser ut som du mycket möjligt kan ha skadat något mer än bara fingret ur led, är den såpass sned så är det risk att ledband eller ligament har skadats... Jag skulle alla gånger åka in till sjukhus och be någon titta på fingret ordentligt, om fingret är av eller nerverna och läker ihop fel så måste man bryta det igen för att få det att läka ihop rakt och det är inte så najs!
 
Jag ramlade och slog i ett finger som gick ur led. Det ar nu tre veckor sedan och ar fortfarande jatte svullet och jag kan inte boja det mer en nagra millimeter ... HELP ... Hur lang tid tar det innan det blir "bojbart" igen?
Per ordination av lakaren pa ER har jag en splint pa sa jag inte stoter i det, men forsoker leva utan splinten pa kvallarna nar jag haller mig mer stilla framfor TV eller dator. Nagon som vet mer om leder som gatt ur led och kan rada mig hur jag snabbast far tillbaka rorligheten. Maste jag vanta tills svullnaden gatt ner helt? Hur lange kan det droja?

Det ar ju rakare nu, men sa har sag det ut for tre veckor sedan om det kan vara till nagon ledning ... Det ar verkligen i vagen ... och jag ar inte alls otalig:grin:

finger_zpsfc701e17.jpg
Det där ser inte ut som det ska. Antingen är det fortfarande ur led eller så är något brutet. Jag tycker att du ska uppsöka närmaste ortoped.
 
Sorry att jag missade varningen. :o

Min häst hjälpte till att dra mitt finger ur led i mitten av mars 2013, total luxation. Handkirurgen fixade benen i rätt läge, sen fick jag ha splint dygnet runt i två månader! Sen bara på natten i några månader (3?)+ att jag fick göra övningar för att få upp rörligheten. Leden är fortfarande lite svullen och rörligheten är nästan tillbaka till normal nu. Om jag tar i "för mycket" o på "fel sätt" kan det göra ont. Det är alltså drygt ett år sen det hände.
(Jag antar att du hade ringarna på när det hände, och nu inte kan få av dem?)

Det var det jag var radd for. Jag hade hoppats att det skulle bli som vanligt efter ett par veckor, eller atminstone manader. suck.

Det där ser inte ut som det ska. Antingen är det fortfarande ur led eller så är något brutet. Jag tycker att du ska uppsöka närmaste ortoped.

Tack for svar alla (sarskilt CillaW :love:). Jag hoppades att du skulle se det, men jag uttryckte mig tydligen oklart. Det var sa det sag ut pa vagen till akuten, sorry for confusion, Ringarna sagades av pa akuten och fingret drogs ratt. Det ar fortfarande ordentligt svullet och framfor allt ont nar jag ror det. Det gar att boja lite nu, men jag kan inte fungera utan splinten dagtid da det gor ont nar jag slar i det.

Sa har ser det ut nu pa morgonen

finger2_zps34a92e2d.jpg
 
Hade en häst som drog mitt finger ur led för 8 år sedan. Efter att dom hade dragit det rätt på akuten så linda dom ihop det med fingret bredvid för att stabilisera det lite. Fick ha det så i 3 veckor, kommer dock inte ihåg hur rörlig jag var under den tiden men trots sjukgymnast, behandlingar av fingret och en liten "stretch-grej" som jag hade över leden så har jag aldrig fått tillbaka 100% rörlighet. Rörlighetsinskränkningen är ingenting jag märker av till vardags men fingret tål inte samma belastning som förut och ibland kan jag få lite ont i leden. Plus att leden är mycket tjockare än på dom andra fingrarna.
 
KL För en massa år sen fick min fru fingret ur led när hon gick omkull med hästen, Efter kanske 5 min fick hon tillbaka det(jag var 100% säker på att det var så) hon for till sjukstugan där läkaren sa att det hade minsann inte varit ur led, efter ett tag tillbaka o nästa läkare(den vettiga) remiterade till handkirurgen i Umeå, första kommentaren, det här har varit ur led, skena ett år! Nästa år halkade jag på en isfläck o fick fingret ur led tog reflexmässigt tag i handen o det ploppade tillbaka inom ngn sekund, svullet o ömt ngn månad. Viktigt att det reluxeras så snabbt som möjligt.
PL
 
Hade en häst som drog mitt finger ur led för 8 år sedan. <snip>

8 ar sedan? SUCK ... Jag har en fingerled jag "stukade" nagon gang i Januari och det har inte blivit ett dugg battre, fortfarande bade svullet och ont, sa det ar nog vad jag misstankte aven om jag fortfarande hoppas att det gar over.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 467
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Jag rakade titta pa Engelsons hundforar klader nar nagon har pa Buke namnde den jackan. Nu ar jag nog lite kar. Jag vill ha en lila...
Svar
6
· Visningar
731
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp