Finns den här rasen?

Sv: Finns den här rasen?

Just när raser kallas för reserverade så är det vissa (säger inte alls att det är så för kooikrarna för det har jag ingen aning om) som säger att deras hund som egentligen är rädd istället är reserverad. Så när hundar beskrivs som reserverade blir jag lite tveksam...

Jag har en schipperke och den rasen ska vara reserverad. Min är reserverad och jag kan beskriva hur jag definierar det eftersom min hund uppfyller mina kriterier på reserverad :)

När vi är ute och hon går lös och vi möter andra människor bryr hon sig inte om dem. Hon nosar på sitt håll och låter dem passera obemärkt, på sin höjd att hon höjer ett ögonbryn. Om de söker kontakt med henne ignorerar hon dem ännu mer alt. "fintar" dem ;) Detta tycker jag är positivt då jag aldrig behöver oroa mig för att hon ska "flyga på" folk ute.

När vi är hemma och vi får besök är hon mest intresserad av dörrklockan. Men platsar man henne och hon inte får rusa på dörren då det ringer utan måste ligga kvar tills gäster kommit in och jag sagt att hon får hälsa, då "fintar" hon bara när de vill hälsa på henne. Hon kan stå på en meters avstånd och vifta på svansen eller komma fram och hälsa i två sekunder, sen är det bra. Hon är inte så brydd i folk.

Hon tyr sig väldigt mkt till mig. Hon var nästan 4 år då jag träffade min sambo och nu är hon snart 6 år och vi har bott ihop i drygt 1,5 år. I början ignorerade hon honom ganska bra när han var hos mig, efter 5 besök kunde hon tänka sig att nosa lite mer på honom. Hon tycker om min sambo men det märks tydligt att hon är mattes hund, hon ligger brevid mig i soffan och inte brevid sambon. Det är mig hon lyssnar på mest och hon ligger på min sida i sängen :p

Kortfattat: en reserverad hund är en hund som inte intresserar sig desto mer för främlingar, den registrerar dem och väljer ut vilka den vill ta kontakt med. Min hund är inte rädd för människor (inte rädd för nåt, inte ens nyårsfyrverkerier), hon är helt enkelt bara inte intresserad.
Mest positivt tycker jag att detta är då vi är ute. Hon är inte "folkkär" och överöser inte främlingar med hopp och skutt vilket gör att även hundskeptiska personer uppskattar henne. Jämfört med en släktings eng. springer som är helt omöjlig med att hoppa och pussa på ALLA, är hon väldigt bekväm att ha med sig såväl på löspromenader som hem till folk.
 
Sv: Finns den här rasen?

Jag har en schipperke och den rasen ska vara reserverad. Min är reserverad och jag kan beskriva hur jag definierar det eftersom min hund uppfyller mina kriterier på reserverad :)

När vi är ute och hon går lös och vi möter andra människor bryr hon sig inte om dem. Hon nosar på sitt håll och låter dem passera obemärkt, på sin höjd att hon höjer ett ögonbryn. Om de söker kontakt med henne ignorerar hon dem ännu mer alt. "fintar" dem ;) Detta tycker jag är positivt då jag aldrig behöver oroa mig för att hon ska "flyga på" folk ute.

När vi är hemma och vi får besök är hon mest intresserad av dörrklockan. Men platsar man henne och hon inte får rusa på dörren då det ringer utan måste ligga kvar tills gäster kommit in och jag sagt att hon får hälsa, då "fintar" hon bara när de vill hälsa på henne. Hon kan stå på en meters avstånd och vifta på svansen eller komma fram och hälsa i två sekunder, sen är det bra. Hon är inte så brydd i folk.

Hon tyr sig väldigt mkt till mig. Hon var nästan 4 år då jag träffade min sambo och nu är hon snart 6 år och vi har bott ihop i drygt 1,5 år. I början ignorerade hon honom ganska bra när han var hos mig, efter 5 besök kunde hon tänka sig att nosa lite mer på honom. Hon tycker om min sambo men det märks tydligt att hon är mattes hund, hon ligger brevid mig i soffan och inte brevid sambon. Det är mig hon lyssnar på mest och hon ligger på min sida i sängen :p

Kortfattat: en reserverad hund är en hund som inte intresserar sig desto mer för främlingar, den registrerar dem och väljer ut vilka den vill ta kontakt med. Min hund är inte rädd för människor (inte rädd för nåt, inte ens nyårsfyrverkerier), hon är helt enkelt bara inte intresserad.
Mest positivt tycker jag att detta är då vi är ute. Hon är inte "folkkär" och överöser inte främlingar med hopp och skutt vilket gör att även hundskeptiska personer uppskattar henne. Jämfört med en släktings eng. springer som är helt omöjlig med att hoppa och pussa på ALLA, är hon väldigt bekväm att ha med sig såväl på löspromenader som hem till folk.

Hur fungerar hon i situationer där det faktiskt inte är hon som väljer om hon ska ha kontakt eller inte? Tänker på exempelvis hos veterinären. På utställning eller tandvisning på lydnadstävling.
 
Sv: Finns den här rasen?

Hur fungerar hon i situationer där det faktiskt inte är hon som väljer om hon ska ha kontakt eller inte? Tänker på exempelvis hos veterinären. På utställning eller tandvisning på lydnadstävling.

Hon är champion i sverige och finland och har således varit på många utställningar i sina dagar. Jag har tränat henne med att okänt folk undersöker henne ända sen hon var liten (vi började åka på utställningar då hon var 5-6 månader) och det tycker jag tillhör grundutbildningen alla hundar bör få :)

Jag har aldrig märkt att det varit någon större svårighet att vänja min vid detta än vad mina bekanta med mer sociala raser haft.

Grunden tror jag ligger i att hon är just reserverad - inte rädd. Självklart skulle hon väl helst slippa bli kollad i munnen (som alla andra hundar, jag tror ingen har det som favoritmoment) men hon finner sig i det utan protester som alla andra tränade hundar. Samma hos veterinären.
 
Sv: Finns den här rasen?

* En vänlig hund som INTE är reserverad
* EJ skällig
* Lättlärd
* Ej avancerad pälsvård (schnauzer och pudel är exempel på för mycket pälsvård)
* Storlek max 15 kg. Det går bra med mindre.
* Ej vara känd för att rasen har rädslor


Kom med massa skojjiga tips nu. Ligger nämligen sjuk och vill läsa om hundraser. :) (Nej jag ska inte ha någon annan hund nu, men man vet aldrig om framtiden)


Säger Pumi. :)
 
Sv: Finns den här rasen?

fransk bulldogg!!

det är inte svårt att hitta en sund hund, verkar som om många tror det är världens osundaste hund.man måste ju veta vad man ska kolla efter. otroligt trevlig och arbetsvillig men tjurig och egensinnig. men hittar man bara motivationen går det på räls... :) underbar ras!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 909
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 281
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 953
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 541
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp