Finns den här rasen?

Sv: Finns den här rasen?

Kastar ut lite raser själv och hoppas på lite kommentarer. En del tror jag inte passar mig alls utan är mest med på grund av utseende. Några är förslag från andra. Andra vet jag inte inte alls om dom passar. Några tror jag skulle kunna passa. Så här kommer listan ingen inbördes ordning alls utan bara som jag kom på dem nu.

Papillion (eller Phaléne)
Pumi
Kromfohrländer
Schapendoes
Miniatyr bullterrier
Shiba
Fransk bulldog
Münsterländer
Cocker spaniel
Powder puff
Bostonterrier
Podengo portugues
Mops
Basenji

Kooiker, cavalier och whippet står också med på listan men jag har ju redan fått lite kommentarer på dem.

Kan stavat fel på några raser. Rasnamn stavas ju inte alltid som det låter.
 
Sv: Finns den här rasen?

Aktivering är egentligen inget problem som så (har ju golden som jag kör viltspår och agility plus självklart vardagsgrejer och trick). Känns dock som borden kan vara lite för energisk. Eller tänker jag kanske fel?

Jag upplever dem inte som hyperaktiva. De är absolut inte som t.ex. en border collie om de inte blir aktiverade jämt. Mina hänger mest med, men är gärna med på allt kul som händer.
 
Sv: Finns den här rasen?

Papillion (eller Phaléne) Pigga, glada hundar. Kan vara skälliga, men det beror nog mest på att de är understimulerade. De är jätteroliga om de får vara "hund".

Miniatyr bullterrier. Lättlärd kan du nog plocka bort från egenskaperna. ;) Men det är hundar med humor. Bullterrier är ju inte de mest lättmotiverade hundarna.

Fransk bulldog Också en hund med humor. Enligt en bekant som funderat på rasen är det svårt att hitta sunda hundar.

Münsterländer
En jakthund med allt vad det innebär.

Cocker spaniel Mycket pälsvård (om du inte klipper ner den). Har träffat på många som inte är roliga mentalt. Osäkra hundar som kan svara med aggressivitet.

Powder puff. Har inte så mycket erfarenhet av dem, men har träffat en del trevliga individer. Pälsen kräver dock en hel del vård.

Mops Roliga hundar som tyvärr har en del hälsoproblem. Skulle vara mer orolig över dem än CKCn.
 
Sv: Finns den här rasen?

Ingen som nämnt pinscher?

En lagom stor (12-15 kg), pigg och alert hund. Friska och sunda, lättskött päls, vaktar iofs, men skäller inte i onödan.
Min har jag upplevt som en aning svårmotiverad om det ställs för höga krav längre stunder, men de blir ju vad man gör dom till.

27.jpg
 
Sv: Finns den här rasen?

Kromfohrländer

Är en av de raser jag kollat upp inför mitt nästa hundköp. Jag tror det är en jättetrevlig ras men de stämmer inte så bra med dina kriterier. Kromisen är ganska reserverad mot främlingar har jag förstått och en del individer har issues när det gäller dominans. Det finns ett forum där du kan komma i kontakt med folk som kan rasen, sök på nordiskt kromfohrländerforum.
 
Sv: Finns den här rasen?

Ja, tyvärr. Jag har sett ett ganska stort antal på utställningar, och där har de varit fullkomligt vidriga. Enormt aggressiva gentemot andra hundar, faktiskt det värsta jag någonsin sett:eek: Så efter det går jag inte på snacket om hur "trevliga" de är...

Väldigt tråkigt att du har uppfattat rasen sådan!
Det stämmer nämlligen inte alls. Rasen SKA vara vänlig mot alla.. måste vara dåliga exemplar du råkat på. Eller så har du tolkat judet av dem fel, de låter nämligen väldigt mycket även när de är glada. :laugh: Dessutom är flera av dem ganska ouppfostrade pga storleken. Tragiskt men sant.. o det är ju inte rasen eller individens fel. ;)

En av få raser jag vet om där vi kan träffas o bara släppa lös 10-20 främmande hundar med varandra. Väldigt sällan det blir något gruff. En dsg är väldigt signalkänslig o tolkar kroppspråket väldigt snabbt både när det gäller människor o djur.

Nu vet jag att det finns hannar som gillar att gruffa, o även tikar. Däremot kan jag säga att det är inte rastypiskt. Sådana hanar rekommenderas det bla att INTE avla på.
 
Sv: Finns den här rasen?

CC Powder Puff skulle jag ta bort dels på grund av pälsvården och dels på grund av mentaliteten. Det finns en hel del rädslor i rasen och man måste vara noggrann med miljöträning och liknande när de är små.

Det är synd att det är så för det är en mysig ras annars.
 
Sv: Finns den här rasen?

Papillion (eller Phaléne) Pigga, glada hundar. Kan vara skälliga, men det beror nog mest på att de är understimulerade. De är jätteroliga om de får vara "hund".

Har jag rätt i att detta också är en ojämn ras? Man kan få en väldigt aktiv eller en riktig soffpotatis?

Miniatyr bullterrier. Lättlärd kan du nog plocka bort från egenskaperna. ;) Men det är hundar med humor. Bullterrier är ju inte de mest lättmotiverade hundarna.

Jag vet, jag bara tycker de är oerhört charmiga. Men lättlärda är de inte. :D

Fransk bulldog Också en hund med humor. Enligt en bekant som funderat på rasen är det svårt att hitta sunda hundar.

Ja hälsan är nog största problemet här. Annars tycker jag de verkar vara roliga hundar.

Münsterländer
En jakthund med allt vad det innebär.

Ja det är nog för mycket jakt i dem.

Cocker spaniel Mycket pälsvård (om du inte klipper ner den). Har träffat på många som inte är roliga mentalt. Osäkra hundar som kan svara med aggressivitet.

Hur mycket pälsvård är det egentligen? Är det mycket borstande eller klippande eller ryckande? Även cockern verkar vara ganska ojämn. Det finns ju riktigt härliga med mycket vilja att vara till lags och även en del envishet ;) Är rädslor och agressivitet vanligt? Kan bara påminna mig att jag träffat en som varit sån.

Powder puff. Har inte så mycket erfarenhet av dem, men har träffat en del trevliga individer. Pälsen kräver dock en hel del vård.

Samma här hur mycket är pälsvården? Tror även puffen är ganska ojämn som ras.

Mops Roliga hundar som tyvärr har en del hälsoproblem. Skulle vara mer orolig över dem än CKCn.

Ja hälsan igen. Tyvärr, annars verkar de också väldigt charmiga. De är sådär härligt fulsnygga på något sätt. Som små clowner.

Kursiverade mina svar/frågor

Edit: Äsch kursiveringen blev ju överallt... Testar att grönfärga istället
 
Senast ändrad:
Sv: Finns den här rasen?

Är en av de raser jag kollat upp inför mitt nästa hundköp. Jag tror det är en jättetrevlig ras men de stämmer inte så bra med dina kriterier. Kromisen är ganska reserverad mot främlingar har jag förstått och en del individer har issues när det gäller dominans. Det finns ett forum där du kan komma i kontakt med folk som kan rasen, sök på nordiskt kromfohrländerforum.

Det är en ras som andra rekommenderat som jag själv inte kan något om. Det låter ju inte alls som en ras för mig. :)
 
Sv: Finns den här rasen?

CC Powder Puff skulle jag ta bort dels på grund av pälsvården och dels på grund av mentaliteten. Det finns en hel del rädslor i rasen och man måste vara noggrann med miljöträning och liknande när de är små.

Det är synd att det är så för det är en mysig ras annars.

Synd att det är så.
 
Sv: Finns den här rasen?

Ingen som nämnt pinscher?

En lagom stor (12-15 kg), pigg och alert hund. Friska och sunda, lättskött päls, vaktar iofs, men skäller inte i onödan.
Min har jag upplevt som en aning svårmotiverad om det ställs för höga krav längre stunder, men de blir ju vad man gör dom till.

27.jpg

Men... jäklar i min lilla låda vilken sötnos:love:

Sorry... OT, jag vet:angel:
 
Sv: Finns den här rasen?

Har du kollat något på welsh corgisarna?

Jag bodde under ett par år granne med en uppfödare av cardigans och träffade en hel drös av den varianten.

Trevliga väldigt signalkänsliga hundar i lagom förpackning. Väldigt lättlärda och tacksamma att träna med, var lösa överallt (jämför lite med goldens som ofta ses lösa i många sammahang). Varnade med ett skall när det kom någon och jag uppfattade dem verkligen som bra allroundhundar utan att på något sätt kräva för mkt. :)
 
Sv: Finns den här rasen?

Papillion (eller Phaléne9".
Har jag rätt i att detta också är en ojämn ras? Man kan få en väldigt aktiv eller en riktig soffpotatis?

Tror faktiskt att det beror mer på ägarna än på hundarna.

Cocker spaniel
Hur mycket pälsvård är det egentligen? Är det mycket borstande eller klippande eller ryckande? Även cockern verkar vara ganska ojämn. Det finns ju riktigt härliga med mycket vilja att vara till lags och även en del envishet Är rädslor och agressivitet vanligt? Kan bara påminna mig att jag träffat en som varit sån.

Om du ska ha hunden i utställningsskick är det en hel del av både borstande och klippande. Ett alternativ är ju att klippa ner den helt, men då tappar den ju en del av sitt typiska utseende. Jag har träffat många aggressiva cockers i jobbet (djursjukvårdare).

Powder puff.
Samma här hur mycket är pälsvården? Tror även puffen är ganska ojämn som ras.

Jag tycker pälsen verkar vara ganska jobbig. Tunna fina hår som kräver att man borstar ofta. Tycker också att det verkar vara en stor spännvidd på hur hundarna är mentalt.
 
Sv: Finns den här rasen?

Ingen som nämnt pinscher?

En lagom stor (12-15 kg), pigg och alert hund. Friska och sunda, lättskött päls, vaktar iofs, men skäller inte i onödan.
Min har jag upplevt som en aning svårmotiverad om det ställs för höga krav längre stunder, men de blir ju vad man gör dom till.

27.jpg

Pinscher är också en ras jag tittat på. Tycker de är jättevackra, men det klickar inte riktigt av någon anledning.
 
Sv: Finns den här rasen?

Har du kollat något på welsh corgisarna?

Jag bodde under ett par år granne med en uppfödare av cardigans och träffade en hel drös av den varianten.

Trevliga väldigt signalkänsliga hundar i lagom förpackning. Väldigt lättlärda och tacksamma att träna med, var lösa överallt (jämför lite med goldens som ofta ses lösa i många sammahang). Varnade med ett skall när det kom någon och jag uppfattade dem verkligen som bra allroundhundar utan att på något sätt kräva för mkt. :)

Nej det är en ras jag inte kollat på. Låter som den kan vara trevlig. :)
 
Sv: Finns den här rasen?

Papillion (eller Phaléne9".
Har jag rätt i att detta också är en ojämn ras? Man kan få en väldigt aktiv eller en riktig soffpotatis?

Tror faktiskt att det beror mer på ägarna än på hundarna.

Cocker spaniel
Hur mycket pälsvård är det egentligen? Är det mycket borstande eller klippande eller ryckande? Även cockern verkar vara ganska ojämn. Det finns ju riktigt härliga med mycket vilja att vara till lags och även en del envishet Är rädslor och agressivitet vanligt? Kan bara påminna mig att jag träffat en som varit sån.

Om du ska ha hunden i utställningsskick är det en hel del av både borstande och klippande. Ett alternativ är ju att klippa ner den helt, men då tappar den ju en del av sitt typiska utseende. Jag har träffat många aggressiva cockers i jobbet (djursjukvårdare).

Powder puff.
Samma här hur mycket är pälsvården? Tror även puffen är ganska ojämn som ras.

Jag tycker pälsen verkar vara ganska jobbig. Tunna fina hår som kräver att man borstar ofta. Tycker också att det verkar vara en stor spännvidd på hur hundarna är mentalt.

Med papillion om det mer handlar om ägaren än hunden så är det ju bra. Är det andras uppfattning också?

Eftersom jag vill kunna ställa ut så är det inte ett allternativ att klippa ner... Men är det alltså vanligt med agressiva cockrar? Har jag bara haft tur som inte träffat dem kanske. Jag har däremot träffat en del som varit ganska försiktiga av sig.
 
Sv: Finns den här rasen?

Jag har ju mest träffat dem i ganska extrema situationer. (Jobbar som djursjukvårdare) ;) I min värld så kan både de svarta och röda cockrarna vara rätt så skarpa. Man har munkorgen redo så att säga.
 
Sv: Finns den här rasen?

Pumi är min drömras! De individer jag träffat är lättlärda och "lagom" sociala (=bryr sig mest om familjen, men är inte vaktiga eller osociala mot andra). Dock tror jag det finns en del skällighet i rasen, men som inte är omöjlig att "hålla i schack" med rätt fostran. Klippäls.

Bostonterrier har mina föräldrar. Inte alls en terrierras egentligen (de har tidigare haft cairn och har också en border tillsammans med sin boston); mer av en typisk sällskapshund. Social, lättlärd och en hund som gärna sitter i knäet. "Mjuk" i psyket. Trevlig ras!

Basenji är en ras jag förut var väldigt intresserad av. Har nu (äntligen) fått träffa en "live" hemmavid hos en familj. Mycket trevlig hund, trots att just den individen fortfarande är ung så var den väldigt lugn och "stabil" mot oss (mig och sonen på drygt 1,5 år) som kom som främlingar. Hälsade lugnt och städat, höll sig omkring, men var aldrig "påflugen". Gav ett självständigt intryck. En trevlig ras som ju INTE skäller (as you know).;)
 
Sv: Finns den här rasen?

Aha då förstår jag. :) Min farmor hade ju förreseten en griffon (stavning?:o) som vi hade hand om ett helt år. Den var dock inget trevlig. Den bet alla barn den fick chansen till utom mig.

ojdå! det där är VERKLIGEN inget som är typiskt för rasen (eller: SKA vara typiskt för rasen), mina skulle aldrig få för sig att ens försöka!
men då förstår jag att du har lite dåliga erfarenheter av dem, jag hoppas att du någon gång träffar ett verkligt trevligt exemplar, som visar att de flesta inte är sådana :D
lycka till i hundletandet!
 
Sv: Finns den här rasen?

Pumi är min drömras! De individer jag träffat är lättlärda och "lagom" sociala (=bryr sig mest om familjen, men är inte vaktiga eller osociala mot andra). Dock tror jag det finns en del skällighet i rasen, men som inte är omöjlig att "hålla i schack" med rätt fostran. Klippäls.

Bostonterrier har mina föräldrar. Inte alls en terrierras egentligen (de har tidigare haft cairn och har också en border tillsammans med sin boston); mer av en typisk sällskapshund. Social, lättlärd och en hund som gärna sitter i knäet. "Mjuk" i psyket. Trevlig ras!

Basenji är en ras jag förut var väldigt intresserad av. Har nu (äntligen) fått träffa en "live" hemmavid hos en familj. Mycket trevlig hund, trots att just den individen fortfarande är ung så var den väldigt lugn och "stabil" mot oss (mig och sonen på drygt 1,5 år) som kom som främlingar. Hälsade lugnt och städat, höll sig omkring, men var aldrig "påflugen". Gav ett självständigt intryck. En trevlig ras som ju INTE skäller (as you know).;)

Är pumin också en ganska ojämn ras? De verkar väldigt charmiga de jag träffat. Sen vet jag inte riktigt vad jag tycker om pälsen ;) Fast jag köper inte en hund enbart på grund av utseende.

Ah bostonterriern kan ju vara ett allternativ. Den står mest med på min lista för att den ser så tuff ut. :o;) Den låter ju dock väldigt trevlig.

Hur verkar det här med att basenjin är ganska mycket urhund? Vad får man med på köpet då? Jag gillar deras utseende och att de inte kan skälla, men har inte träffat särskilt många basenjis på nära håll.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 950
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 353
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
744
Senast: Sandora
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp