Finns den här rasen?

Sv: Finns den här rasen?

ojdå! det där är VERKLIGEN inget som är typiskt för rasen (eller: SKA vara typiskt för rasen), mina skulle aldrig få för sig att ens försöka!
men då förstår jag att du har lite dåliga erfarenheter av dem, jag hoppas att du någon gång träffar ett verkligt trevligt exemplar, som visar att de flesta inte är sådana :D
lycka till i hundletandet!

Nej det tror jag inte heller var något som var rastypiskt. Det var dock omständigheter som gjorde den sån tyvärr.
 
Sv: Finns den här rasen?

Kul att höra om whippar från en som också har golden. De verkar som roliga hundar. Har även gått kurs med en uppfödare av whipp och hennes hund var jätteduktig. Det är en uppdelad ras va? Race hundar och utställningshundar eller?

Nope, inte uppdelad. Eller ja, det finns någon (eller kanske några) som fått för sig att avla fram kapplöpningswhippet, men rent generellt är det absolut inte en uppdelad ras och "de vanliga utställningshundarna" går även på kapp, lure coursing och whippetrace (samt andra aktiviteter som agility, viltspår och ibland även lydnad)
 
Sv: Finns den här rasen?

Det faller väl på vikten men staffe då? Otroligt roliga och charmiga hundar:). Skäller inte mycket, lättlärda och kul att träna med, ingen pälsvård att tala om och väldigt sociala.

Bedlingtonterrier? De jag har träffat har inte varit så roliga utan ganska tröga men enligt raskännarna skall de inte vara sådana utan passa till lite av varje. Inte så terrieraktiga utan mildare i temperamentet. Vet dock inte hur jobbig pälsvård det är.

Jag tycker annars att terriergruppen är spännande med många roliga raser. Det man ofta får "på köpet" är en bra mentalitet och framåtanda, kamplust (vilket jag ser som positivt) och en hel del bruksegenskaper trots att många främst avlas som sällskapshundar. Visserligen inte "retrieversnälla" men ofta är deras ettrighet och egensinnighet rejält överdriven men det beror förstås vilken ras man tittar på.
 
Sv: Finns den här rasen?

Hur verkar det här med att basenjin är ganska mycket urhund? Vad får man med på köpet då? Jag gillar deras utseende och att de inte kan skälla, men har inte träffat särskilt många basenjis på nära håll.
Den ägare jag träffade beskrev hunden som ganska självständig (på gott och ont); alltså kanske inte världens mest lättdresserade. Ganska "kattlik" enligt ägaren.
 
Sv: Finns den här rasen?

Den ägare jag träffade beskrev hunden som ganska självständig (på gott och ont); alltså kanske inte världens mest lättdresserade. Ganska "kattlik" enligt ägaren.

Agree! Basenji är mycket mer svårtränade än en vinthund:D
"Stå du där och fjolla med dina leksaker och dina godisar, jag vet att jag får dem i alla fall, när jag är klar här borta".

Man är inte basenjiägare, man är basenjiägd.
 
Sv: Finns den här rasen?

Hur verkar det här med att basenjin är ganska mycket urhund? Vad får man med på köpet då? Jag gillar deras utseende och att de inte kan skälla, men har inte träffat särskilt många basenjis på nära håll.

Basenjin ÄR en urhund ut i klospetsarna. Du får inget med på köpet alls, det är basenjin som äger dig. En basenji är Kung/Drottning i sitt hushåll och vet att dess tjänare ständigt passar upp på den. Många använder metoden att gömma sig i skogen för att träna inkallning och att hunden ska hålla ordning på dig, Basenjin förväntar sig att du håller koll på vart den är så du vet åt vilket håll ni ska.

Min mor är sen i februari Basenjiägd (samma Basenji som Björk har träffat) och trots att hon bara är valp fortfarande så har hon full koll på sin familj och har redan tränat upp både matte och husse;)

Är man kattmänniska är basenjin ascool, är man en äkta hundmänniska driver en basenji snabbt sin ägda till vansinne:D
 
Sv: Finns den här rasen?

Nope, inte uppdelad. Eller ja, det finns någon (eller kanske några) som fått för sig att avla fram kapplöpningswhippet, men rent generellt är det absolut inte en uppdelad ras och "de vanliga utställningshundarna" går även på kapp, lure coursing och whippetrace (samt andra aktiviteter som agility, viltspår och ibland även lydnad)

Typiskt mig att jag hamnat på ett par stycken hemsidor av de som mest verkar köra kapplöpning :)
 
Sv: Finns den här rasen?

Det faller väl på vikten men staffe då? Otroligt roliga och charmiga hundar:). Skäller inte mycket, lättlärda och kul att träna med, ingen pälsvård att tala om och väldigt sociala.

Bedlingtonterrier? De jag har träffat har inte varit så roliga utan ganska tröga men enligt raskännarna skall de inte vara sådana utan passa till lite av varje. Inte så terrieraktiga utan mildare i temperamentet. Vet dock inte hur jobbig pälsvård det är.

Jag tycker annars att terriergruppen är spännande med många roliga raser. Det man ofta får "på köpet" är en bra mentalitet och framåtanda, kamplust (vilket jag ser som positivt) och en hel del bruksegenskaper trots att många främst avlas som sällskapshundar. Visserligen inte "retrieversnälla" men ofta är deras ettrighet och egensinnighet rejält överdriven men det beror förstås vilken ras man tittar på.

Ja jag tycker staffen verkar trevlig, men den är rätt stor. :)

Har nog bara sett bedlingtonterrier på utställning. Så dem kan jag ingenting om. Någon som vill berätta?

Jag vet ju inte om jag är någon terriermänniska egentligen ;)
 
Sv: Finns den här rasen?

Den ägare jag träffade beskrev hunden som ganska självständig (på gott och ont); alltså kanske inte världens mest lättdresserade. Ganska "kattlik" enligt ägaren.

Agree! Basenji är mycket mer svårtränade än en vinthund:D
"Stå du där och fjolla med dina leksaker och dina godisar, jag vet att jag får dem i alla fall, när jag är klar här borta".

Man är inte basenjiägare, man är basenjiägd.

Nej jag tror inte riktigt basenjin är för mig. Jag måste inte ha en hund som är superlättlärd, men jag vill kunna ha den lös att den kommer på inkallning och att den gillar att vara nära. Sen är det ett plus om det är en hund som gillar att samarbeta.
 
Sv: Finns den här rasen?

Kooiker är jättefina och jag var faktiskt inne på det innan jag istället köpte golden nr 3. :)

Då (för ca 7 år sen) var rasen ganska ojämn och vad jag förstod när jag pratade med uppfödare skulle den vara reserverad. Berätta gärna din uppfattning av rasen. Den är ju ganska liten i sverige och på 7 år kan det ju hända mycket.

Man hör ofta att rasen är reserverad. Till och med inom Svenska kooikerhondjeklubben råder olika uppfattningar om vad som menas med reserverad.

De älskar ju oftast inte allt och alla som en golden ofta gör. (I alla fall gjorde min golden det) men de ska absolut inte vara aggressiva eller överdrivet rädda. En del unga kooikrar kan komma in i perioder då de faktiskt är väldigt rädda. Den yngsta av våra kooikrar har definitivt inte förstått att hon ska vara reserverad. :-) Hon studsar upp i famnen på alla. Hon älskar att slicka folk i öronen. Hon är 9 månader nu men jag har svårt att tänka mig att hon kommer att bli reserverad.
 
Sv: Finns den här rasen?

Jag har en jack russel som är helt underbar! krävs dock mycket stimulering, mycket tänkande och bestämda ledare, terriers är ju kända för att vara envisa. men annars är det en liten hund som passar till det mesta, familjehund, agility, jack osvosv:banana:
 
Sv: Finns den här rasen?

Min hane är 32 cm i manke och väger 6-7 kg. Han är 12 år och fortfarande med på allt även om han inte hör så bra längre.

Nu har detta inte med tråden att göra, men vad härligt att han är så aktiv fortfarande. Min lilla tant har förresten precis fyllt femton år! :)
 
Sv: Finns den här rasen?

Eftersom jag vill kunna ställa ut så är det inte ett allternativ att klippa ner... Men är det alltså vanligt med agressiva cockrar? Har jag bara haft tur som inte träffat dem kanske. Jag har däremot träffat en del som varit ganska försiktiga av sig.


Jag har cocker sedan elva år och föder sedan 1,5 år även upp rasen.

Om man vill ställa ut men inte gillar pälsvård så är cockern inte det första alternativet. Att hålla en cocker i utställningspäls kräver faktiskt en hel del, speciellt om man även vill göra annat och ha hunden lös i skogen. Cockern behöver både pälsvård OCH trimning. Själv är jag egentligen inte intresserad av päls, men eftersom jag älskar rasen tuggar jag i mig det. Men det är bad och föning i princip varje vecka (här är jag lite extrem, men jag avskyr smutsiga pälsar) och trimning lite då och då.

Beträffande temperament är jag den första att erkänna att det finns hundar som inte är så roliga, men samtidigt är många fantastiska! Bara man är noga med val av linjer har man kommit en god bit på väg. Tyvärr är många som är intresserade av rasen väldigt fixerade av vissa färger vilket gör att hundar som producerar sådana sätts i avel fast de kanske inte borde.

Själv har jag vid ett par tillfällen förlorat spekulanter på att jag ärligt berättat om vad som är "fel" hos vissa av valparna och även vilka tillkortakommande (och naturligtvis fördelar) föräldrarna har. Många verkar bara vilja höra att valpen är sååååå underbar! Vilket den naturligtvis är, men man kan tänka att det skulle vara bra att veta att detta är en individ jag tror blir bra om h*n får lite extra stöd från föraren för att bygga mer självförtroende alt. att denna behöver en fast hand från dag 1.

Men det var en annan diskussion...
 
Sv: Finns den här rasen?

Man hör ofta att rasen är reserverad. Till och med inom Svenska kooikerhondjeklubben råder olika uppfattningar om vad som menas med reserverad.

De älskar ju oftast inte allt och alla som en golden ofta gör. (I alla fall gjorde min golden det) men de ska absolut inte vara aggressiva eller överdrivet rädda. En del unga kooikrar kan komma in i perioder då de faktiskt är väldigt rädda. Den yngsta av våra kooikrar har definitivt inte förstått att hon ska vara reserverad. :-) Hon studsar upp i famnen på alla. Hon älskar att slicka folk i öronen. Hon är 9 månader nu men jag har svårt att tänka mig att hon kommer att bli reserverad.

Just när raser kallas för reserverade så är det vissa (säger inte alls att det är så för kooikrarna för det har jag ingen aning om) som säger att deras hund som egentligen är rädd istället är reserverad. Så när hundar beskrivs som reserverade blir jag lite tveksam...

Härligt att din hund verkar så go och trevlig :)
 
Sv: Finns den här rasen?

Jag har en jack russel som är helt underbar! krävs dock mycket stimulering, mycket tänkande och bestämda ledare, terriers är ju kända för att vara envisa. men annars är det en liten hund som passar till det mesta, familjehund, agility, jack osvosv:banana:

Tyvärr har jag inte träffat särskilt många russlar som varit trevliga. Snarare helt tvärt om. Sen om det är ägarna eller hunden det beror på är ju svårt att säga. Men jag tycker JR är FÖR mycket terrier för just mig.
 
Sv: Finns den här rasen?

Jag har cocker sedan elva år och föder sedan 1,5 år även upp rasen.

Om man vill ställa ut men inte gillar pälsvård så är cockern inte det första alternativet. Att hålla en cocker i utställningspäls kräver faktiskt en hel del, speciellt om man även vill göra annat och ha hunden lös i skogen. Cockern behöver både pälsvård OCH trimning. Själv är jag egentligen inte intresserad av päls, men eftersom jag älskar rasen tuggar jag i mig det. Men det är bad och föning i princip varje vecka (här är jag lite extrem, men jag avskyr smutsiga pälsar) och trimning lite då och då.

Beträffande temperament är jag den första att erkänna att det finns hundar som inte är så roliga, men samtidigt är många fantastiska! Bara man är noga med val av linjer har man kommit en god bit på väg. Tyvärr är många som är intresserade av rasen väldigt fixerade av vissa färger vilket gör att hundar som producerar sådana sätts i avel fast de kanske inte borde.

Själv har jag vid ett par tillfällen förlorat spekulanter på att jag ärligt berättat om vad som är "fel" hos vissa av valparna och även vilka tillkortakommande (och naturligtvis fördelar) föräldrarna har. Många verkar bara vilja höra att valpen är sååååå underbar! Vilket den naturligtvis är, men man kan tänka att det skulle vara bra att veta att detta är en individ jag tror blir bra om h*n får lite extra stöd från föraren för att bygga mer självförtroende alt. att denna behöver en fast hand från dag 1.

Men det var en annan diskussion...

Hur går själva pälsvården till? Hur ofta behöver de badas. Vad ska ryckas och hur ofta. Vad ska klippas och hur ofta?

Jag tycker ju inte det ser ut som en ras med avancerad pälsvård ;) Alltså traditionell avancerad alltså. :) De är ju så offantligt söta och har lagom storlek. De jag träffat som inte varit försiktiga har varit jättetrevliga hundar som gillar att jobba.
 
Sv: Finns den här rasen?

Kooiker träffade jag på en kurs jag gick på för en månad sedan, trevlig hund som var reserverad, ej rädd. Utan bara brydde sig inte om andra än matte, accepterade att bli klappad utan problem. Och hon var aktiv inom flera grenar med sin hund.
 
Sv: Finns den här rasen?

Tyvärr har jag inte träffat särskilt många russlar som varit trevliga. Snarare helt tvärt om. Sen om det är ägarna eller hunden det beror på är ju svårt att säga. Men jag tycker JR är FÖR mycket terrier för just mig.

Jag tror att folk skaffar JR för att de är söta och inte tänker på vad de verkligen behöver.
Som ett barn behöver man uppfostra och lära hunden vem dom ska vara.
jag har varit väldigt noga med reglerna och hållt dom. Tränat väldigt mycket och stimulerat på olika sätt.
Det är mycket upp till ägaren hur hunden blir, tror jag iallafall.
Eftersom ett barn formas mycket efter sina föräldrar.
Det krävs att man är en bra ledare och låter hunden vänja sig vid barn, andra hundar osv.
terriers i sig är envisa och kräver ofta mer än andra, men även detta går att träna bort. Jag verkar ha lyckats iallafall, en riktig gullegris, skäller sällan, lättlärd, snäll mot alla, lekfull, rolig osv. (:
Har man rätt hund och man är en bra ledare och vän till hunden, får man så himla mycket tillbaka! och det är det som får en att orka och vilja forma hunden , även om det ibland är skitjobbigt med tex valpar, tålamod tålamod tålamod!! (:
 
Sv: Finns den här rasen?

Jag tror att folk skaffar JR för att de är söta och inte tänker på vad de verkligen behöver.
Som ett barn behöver man uppfostra och lära hunden vem dom ska vara.
jag har varit väldigt noga med reglerna och hållt dom. Tränat väldigt mycket och stimulerat på olika sätt.
Det är mycket upp till ägaren hur hunden blir, tror jag iallafall.
Eftersom ett barn formas mycket efter sina föräldrar.
Det krävs att man är en bra ledare och låter hunden vänja sig vid barn, andra hundar osv.
terriers i sig är envisa och kräver ofta mer än andra, men även detta går att träna bort. Jag verkar ha lyckats iallafall, en riktig gullegris, skäller sällan, lättlärd, snäll mot alla, lekfull, rolig osv. (:
Har man rätt hund och man är en bra ledare och vän till hunden, får man så himla mycket tillbaka! och det är det som får en att orka och vilja forma hunden , även om det ibland är skitjobbigt med tex valpar, tålamod tålamod tålamod!! (:

Visst är det som du säger att många enbart skaffar dem för att de är söta, men jag har mött alldeles för många på BK som inte är trevliga och då är det kunniga ägare som har dem... så tyvärr. Annars är storleken behändig och de ser rätt charmiga ut. :) Alla hundar passar ju inte för alla och JR tror jag inte är något för mig.
 
Sv: Finns den här rasen?

Visst är det som du säger att många enbart skaffar dem för att de är söta, men jag har mött alldeles för många på BK som inte är trevliga och då är det kunniga ägare som har dem... så tyvärr. Annars är storleken behändig och de ser rätt charmiga ut. :) Alla hundar passar ju inte för alla och JR tror jag inte är något för mig.

Jaså, då vet jag inte, tycker rasen i sig är bra och har ett bra psyke, du har nog haft oturen att träffa lite bittra JR! ;) haha, nej men klart det finns otrevliga JR!
Och man känner ju själv vilken ras man tycker passar bäst för sitt eget psyke, livsstil osv:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 904
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 217
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 950
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp