Finns det kundunderlag för alla "hästbutiker"?

break_a_leg

Trådstartare
Jag tycker det dyker upp hästbutiker "överallt", både fysiska butiker och de som bara bedriver näthandel. Men finns det verkligen kundunderlag för alla dessa butiker?

(Nej, jag ska inte starta eget och vill inte heller ha reklam för butiker - men jag är fundersam över om alla butiker går runt såpass att folk kan ta ut lön)
 
Sv: Finns det kundunderlag för alla "hästbutiker"?

ja det måste ju tydligen finnas efterfrågan på varorna..

jag tror att flertalet hästbutiker går runt för att de har en "unik" vara och är kanske en av 3 ÅF av den i hela landet..

jag tänker inte heller öppna någon hästbutik men skulle jag göra det skulle den vara väldigt inriktad.. och med brett utbud av just den varutypen.. det är då jag tror man lockar kunder då alla genrer får nys om att man har alla märken, modeller och storlekar..
 
Sv: Finns det kundunderlag för alla "hästbutiker"?

Fast jag tycker att många butiker har "lite av varje", att de inte alls är så nischade.
 
Sv: Finns det kundunderlag för alla "hästbutiker"?

Jag tycker det dyker upp hästbutiker "överallt", både fysiska butiker och de som bara bedriver näthandel. Men finns det verkligen kundunderlag för alla dessa butiker?

(Nej, jag ska inte starta eget och vill inte heller ha reklam för butiker - men jag är fundersam över om alla butiker går runt såpass att folk kan ta ut lön)
När det gäller nätbutiker har de flesta det som bisyssla och får sin lön genom annat förvärvsarbete. Det tar lång tid innan man har etablerat en butik såpass att man kan ta ut en rimlig lön. Det finns en butik i vårt län som sades gå runt efter ca fyra år. Och det är en butik som ligger bra till och har haft ett bra kundunderlag hela tiden. Och det är nog det man får räkna med innan man får ut någon lön på verksamheten. En nätbutik är ju lite enklare eftersom man kan ha lagret hemma och behöver därför inte betala dyra butikshyror. Men leva på verksamheten är det nog få som gör.
 
Sv: Finns det kundunderlag för alla "hästbutiker"?

Det var det jag misstänkte...Dvs att man jobbar med något annat mer inkomstbringande "vid sidan om".

Men frågan är, varför startas det så många butiker egentligen? Är det för att man verkligen vill driva eget eller av någon annan anledning?
 
Sv: Finns det kundunderlag för alla "hästbutiker"?

nätbutike är me nishade, men när jag sa en unik vara tänkte jag mer att de har ett basutbud och sedan ett märke som är sällsynt som gör att personer handlar där.. ex något exklusivt märke på sadlar, träns, benskydd etc..
 
Sv: Finns det kundunderlag för alla "hästbutiker"?

Det var det jag misstänkte...Dvs att man jobbar med något annat mer inkomstbringande "vid sidan om".

Men frågan är, varför startas det så många butiker egentligen? Är det för att man verkligen vill driva eget eller av någon annan anledning?
Min mor hade en grossistfirma inom ridsporten under många år, och som jag uppfattar det så handlade det ofta om drömmar om att ha en egen butik ofta med hjälp av starta eget bidrag. Ofta funkade det i ett halvår (så länge de fick bidraget) sedan fick de lägga ner på grund av att de inte kunde leva på det. Tråkigt men sant.
 
Sv: Finns det kundunderlag för alla "hästbutiker"?

Det finns ju en butik på gården där jag jobbar, nu har jag bara varit här sedan i april men jag har ju hört hur den utvecklats genom åren. Den har vuxit från ett "frö" där starten kanske var ett par grimmor som användes till beteshästarna, sedan blev det en fillial till en annan ridsportbutik innan det blev en egen butik.
Trots att butiken ligger ute "på vischan" och bara egentligen har fasta öppetider 2 dagar i veckan finns det en ganska så bred kundkrets eftersom folk som kommer och hämtar/lämnar sina ston på seminstationen ofta passar på och handlar samtidigt. Sedan är det ett brett utbud och det finns i stort sett allt utom sadlar och mig veterligen så har den bara gott rykte och sådant sprider sig. Men anledningen till att jag blev anställd var också just för att butiken började ta upp mer och mer tid för min chef och han behövde avlastning med de andra sysslorna i stallet.


Förövrigt förundras väll även jag över att så många nya butiker verkar gå runt, dock verkar det som om kunderna till butikerna oftast blir återkommande och jag vet t.ex. en tränare i mina trakter som har en butik. Sådant drar ju och det är ju smidigt om då tränaren kan passa på och leverara varorna samtidigt som man ska i väg och träna. Samtidigt så kan man passa på och markandsföra sina produkter liksom och det är ju smart.


Men en annan butik i mina trakter verkar ha gått ganska dåligt sista året och har därför flyttat trots att det är en ganska så etablerad butik. Dock blev det ägarbyte för ett par år sedan och sedan dess har det gått sämre, sista tiden var det många som pratade om att det var dåligt sortiment och inte fanns så mycket hemma, butiksägaren kunde ju ta hem efter önskemål, men samtidigt förväntar man sig ju att det finns ett brett bassortiment hemma och det gjorde det inte riktigt på slutet tyvärr. Nu har butiken nyligen flyttat till en annan, närliggande ort så vi får se hur det går där.
 
Sv: Finns det kundunderlag för alla "hästbutiker"?

Jag tycker det dyker upp hästbutiker "överallt", både fysiska butiker och de som bara bedriver näthandel. Men finns det verkligen kundunderlag för alla dessa butiker?

(Nej, jag ska inte starta eget och vill inte heller ha reklam för butiker - men jag är fundersam över om alla butiker går runt såpass att folk kan ta ut lön)

Som mer eller mindre framgått innan så är svaret NEJ. De finns lika många som lägger ner och har utförsäljning:(

Trots att jag bor på ett av Sveriges hästtätaste ställen så finns det gott om nerlagda hästbutiker. Lika många stängda men med skylten kvar som verksamma.
 
Sv: Finns det kundunderlag för alla "hästbutiker"?

sista tiden var det många som pratade om att det var dåligt sortiment och inte fanns så mycket hemma, butiksägaren kunde ju ta hem efter önskemål, men samtidigt förväntar man sig ju att det finns ett brett bassortiment hemma och det gjorde det inte riktigt på slutet tyvärr.

Så tycker jag att det är i ganska många butiker, de har det inte hemma - men kan beställa hem om man vill. Nu förstår jag iofs att det kostar att ha saker hemma (ännu mer om man inte har stor omsättning) - men de butiker som inte tillhör de stora kedjorna har ett rätt taskigt utbud.

De stora kedjorna slår väl ut de mindre butikerna - så är det ju generellt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 665
Senast: Enya
·
Fritid Hur tycker ni att personalen ska bete sig när ni kommer in i en butik? Började diskutera detta med en kompis efter att vi varit inne i...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
10 475
Senast: Enya
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 956
Senast: Mabuse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
1
· Visningar
187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp