Butikspersonals uppmärksamhet

Å andra sidan hade kunden kanske kommit tillbaka tio-femton gånger till och tagit med en vän halva gångerna, men eftersom hen blev avskräckt blev det istället ingen gång.
Snattaren kanske också återvänder i och för sig, men en återvändande snattare känns väldigt snart igen.
Jag tror verkligen inte att det är en god säljteknik att vara för påflugen, inte i någon service.
Jag har inte argumenterat för att vara påflugen? Bara att du inte kan jämföra en stulen mot en såld.
 
Sant, och jag diskuterar vidare. Det går inte riktigt resonera som du beskriver heller, om man har vinstintresse i sin affär.
Vad har jag beskrivit? Min enda poäng var att det inte går att säga att en stulen mot en såld går "jämnt ut". Känns som du blandar ihop mig med @Inte_Ung ?
 
Vad har jag beskrivit? Min enda poäng var att det inte går att säga att en stulen mot en såld går "jämnt ut". Känns som du blandar ihop mig med @Inte_Ung ?
Jag argumenterar för att förhållandet är tvärtom, en missad försåld produkt är 3 gånger mer kostsam än en stulen. Eftersom bruttomarginalerna är väldigt bra i många delar av detaljhandeln.

(Sen kan den indirekta effekten av stölder vara missad försäljning så det är inte så enkelt ändå.)
 
Och sedan gå där ifrån.
Eller köpa precis nu ara det som jag vill ha.

Ärligt så varför skulle jag vara tillmötesgående mot någon som inte respekterar mitt önskemål om att jag säger till om jag behöver hjälp.
Därför att priset, utbudet och geografin är den rätta.
Jag bor i en liten stad där bojkott av butiker skulle drabba mig mer än det skulle drabba butiken.
Att åka någon annanstans skulle kosta för mycket i tid och pengar för att vara värt protesten.
 
För en tio år sedan hade min vanliga verkstad inte tid att byta mina däck och hänvisade till en däckhandlare i närheten. Det stället var en mardröm! Ägaren talar om för mig att mina däck är usla och trafikfarliga och att han inte vill sätta dem på bilen utan säger att jag behöver köpa nya. Jag säger åt honom att sätta dem på bilen så ska jag fundera över det han säger. Han nöjer sig inte med det svaret utan börjar hota med att polisen kommer att ta mig och att jag kommer förlora körkortet. Jag säger att jag tar den risken. Sen går han men låter en praktikant byta mina däck och samtidigt påpeka hur usla de är. Dessutom kommer två till ur personalen och talar om för mig att all världens olyckor kommer att drabba mig om jag inte köper nya däck i butiken.

Dit kom jag förstås aldrig tillbaka. Och jag berättade om min upplevelse för vänner. När jag besiktigade bilen någon månad senare frågade jag om däcken, fick till svar att det inte var något fel alls på dem.
 
Jag undrar om inte det här 'förföljelsebeteendet' handlar om att personal i mellanprisbutiker försöker efterlikna försäljningen som sker i lyxbutiker, men att det då blir konflikt mellan kundens förväntningar om att få bläddra i fred och personalens vilja att apa efter typ YSL. För jag måste erkänna att jag har olika förväntningar på om jag handlar mellanpris-, lågpris-, eller lyxbutiker. Om personalen i typ Gucci, Mulberry, YSL etc bara säger hej och sen ignorerar mig så tar jag illa upp, eftersom jag vet att de då behandlar mig sämre än andra kunder, men om personalen i andra butiker försöker gå runt med mig i butiken så tar jag det som att de kollar om jag snattar och därmed behandlar mig sämre än andra kunder.
 
För en tio år sedan hade min vanliga verkstad inte tid att byta mina däck och hänvisade till en däckhandlare i närheten. Det stället var en mardröm! Ägaren talar om för mig att mina däck är usla och trafikfarliga och att han inte vill sätta dem på bilen utan säger att jag behöver köpa nya. Jag säger åt honom att sätta dem på bilen så ska jag fundera över det han säger. Han nöjer sig inte med det svaret utan börjar hota med att polisen kommer att ta mig och att jag kommer förlora körkortet. Jag säger att jag tar den risken. Sen går han men låter en praktikant byta mina däck och samtidigt påpeka hur usla de är. Dessutom kommer två till ur personalen och talar om för mig att all världens olyckor kommer att drabba mig om jag inte köper nya däck i butiken.

Dit kom jag förstås aldrig tillbaka. Och jag berättade om min upplevelse för vänner. När jag besiktigade bilen någon månad senare frågade jag om däcken, fick till svar att det inte var något fel alls på dem.
Hände kompisen när han skulle byta däck på vår bil. Finns däckverkstäder som har det som affärsidé. Jag kommer såklart varna för dem men nästa år dyker de väl upp under ett annat namn.
 
Jag undrar om inte det här 'förföljelsebeteendet' handlar om att personal i mellanprisbutiker försöker efterlikna försäljningen som sker i lyxbutiker, men att det då blir konflikt mellan kundens förväntningar om att få bläddra i fred och personalens vilja att apa efter typ YSL. För jag måste erkänna att jag har olika förväntningar på om jag handlar mellanpris-, lågpris-, eller lyxbutiker. Om personalen i typ Gucci, Mulberry, YSL etc bara säger hej och sen ignorerar mig så tar jag illa upp, eftersom jag vet att de då behandlar mig sämre än andra kunder, men om personalen i andra butiker försöker gå runt med mig i butiken så tar jag det som att de kollar om jag snattar och därmed behandlar mig sämre än andra kunder.
Du har verkligen prickat rätt där.
Och jag tillägger att jag nu förstår varför jag vill bli uppmärksammad i alla butiker.
Mina referenser kommer ju därifrån.
 
Hände kompisen när han skulle byta däck på vår bil. Finns däckverkstäder som har det som affärsidé. Jag kommer såklart varna för dem men nästa år dyker de väl upp under ett annat namn.
Den hos mig fick slå igen för byggnaden revs, och jag vet inte var den tog vägen. Har dock flyttat från den orten så jag hoppas slippa råka ut för honom igen.
 
Jag undrar om inte det här 'förföljelsebeteendet' handlar om att personal i mellanprisbutiker försöker efterlikna försäljningen som sker i lyxbutiker, men att det då blir konflikt mellan kundens förväntningar om att få bläddra i fred och personalens vilja att apa efter typ YSL. För jag måste erkänna att jag har olika förväntningar på om jag handlar mellanpris-, lågpris-, eller lyxbutiker. Om personalen i typ Gucci, Mulberry, YSL etc bara säger hej och sen ignorerar mig så tar jag illa upp, eftersom jag vet att de då behandlar mig sämre än andra kunder, men om personalen i andra butiker försöker gå runt med mig i butiken så tar jag det som att de kollar om jag snattar och därmed behandlar mig sämre än andra kunder.
Jag har nog aldrig varit i en lyxbutik i hela mitt liv, så jag har ingen aning om hur kunder bemöts där.
 
Jag har nog aldrig varit i en lyxbutik i hela mitt liv, så jag har ingen aning om hur kunder bemöts där.
En person (eller fler) är med dig hela tiden, tar fram kläder i rätt storlek (endast en av varje plagg hänger framme), du får ibland lite dricka, sitta ner, diskutera allt möjligt, prata om stil och prova lite olika om du vill, mer småprat, du betalar oftast när du sitter i soffan, saker ska packas fint, kanske skickas på ändring om det är en sån butik. Om du måste fråga om hjälp har de i princip sagt åt dig att du inte hör hemma där och bör lämna butiken utan att handla (ja, de behandlar människor olika beroende på utseende m.m.).
 
En person (eller fler) är med dig hela tiden, tar fram kläder i rätt storlek (endast en av varje plagg hänger framme), du får ibland lite dricka, sitta ner, diskutera allt möjligt, prata om stil och prova lite olika om du vill, mer småprat, du betalar oftast när du sitter i soffan, saker ska packas fint, kanske skickas på ändring om det är en sån butik. Om du måste fråga om hjälp har de i princip sagt åt dig att du inte hör hemma där och bör lämna butiken utan att handla (ja, de behandlar människor olika beroende på utseende m.m.).
Förstår varför jag aldrig besökt något liknande, för mig låter det inte lockande. Men jag är inte intresserad av lyx eller design heller. Däremot så förstår jag din liknelse.
 
Jag har nog aldrig varit i en lyxbutik i hela mitt liv, så jag har ingen aning om hur kunder bemöts där.
Jag är uppvuxen med att det är där som kläder och skor köps.
Det närmaste som jag har hittat häromkring är Trosa Klädhus.
Jag berättar vad jag skall göra och de får klä på mig.

Vi är nog skillnaden på spåren här.
 
Hände kompisen när han skulle byta däck på vår bil. Finns däckverkstäder som har det som affärsidé. Jag kommer såklart varna för dem men nästa år dyker de väl upp under ett annat namn.

Åh, en viss drop-in kedja som etablerat sig på senare år (ursprung i Dalarna) har det som affärsidé... enda gången de inte kör det med mig är när grundarens far är stationschef. Han vet att jag har koll :D
 
En person (eller fler) är med dig hela tiden, tar fram kläder i rätt storlek (endast en av varje plagg hänger framme), du får ibland lite dricka, sitta ner, diskutera allt möjligt, prata om stil och prova lite olika om du vill, mer småprat, du betalar oftast när du sitter i soffan, saker ska packas fint, kanske skickas på ändring om det är en sån butik. Om du måste fråga om hjälp har de i princip sagt åt dig att du inte hör hemma där och bör lämna butiken utan att handla (ja, de behandlar människor olika beroende på utseende m.m.).
Tycker dock att deras tolkningar om vem som hör hemma i butiken ibland avslöjar en ganska begränsad och kanske lite skev världsbild. Beroende på vem de själva är blir det ibland tydligt att de har långt mindre koll än vad de tror. Vilket i sin tur förtar min känsla av verklig lyx.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 061
Senast: MiaMia
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 628
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 242
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp