Butikspersonals uppmärksamhet

Jag har i allmänhet svårt för "säljare"; vare sig det gäller bilförsäljare, mäklare, telefonförsäljare eller butiker som tror de har ett vinnande koncept. De har en förenklad syn på människor, relationsbyggande och kommunikation.
Du satte fingret på vad som precis är min åsikt. "Säljar"-beteende är helt meningslöst för mig. Tillför inte pålitlig information samtidigt som det stör min beslutsprocess.

Om personalen bara ser och bemöter mig som en människa istället för ett ett objekt för försäljningsstrategier och hanterar vad som är mina önskemål så har jag rätt stor toleransnivå för olika sorters beteende. I de butiker där de faktiskt hjälper till att lösa det som var mitt praktiska behov jag kom dit för kan jag ta emot hjälp, men "säljare" gör typiskt sett inte det utan något annat och då väljer jag att antingen hålla dem utanför eller fly (beroende på hur påstridiga de är)
 
Har varit på 3 olika Dressman senaste månaden och ja, de försöker sälja. Berättar om olika erbjudanden, frågar om man behöver en skjorta till byxorna men det är inga som helst problem att tacka nej eller säga att man bara vill titta. Ingen förföljde oss.
 
Den bästa servicen jag varit med om var när jag och en kompis var på MIO. Jag letade efter en soffa sådär lite fundersamt. Kommer in, en lite äldre man kommer fram och säger välkommen, säg till om jag kan hjälpa till. Standard. Sedan var han helt osynlig under tiden vi provade och provade. När jag vände mig om för att ställa en fråga då var han där och svarade vänligt men neutralt. Inget säljsnack öht. Finns soffan i en annan färg, ja. Finns den med ett annat tyg, nej. Sedan försvann han tills det var dags för nästa fråga.

Slutade med att jag köpte en soffa och även under köpet var han vänlig men mycket saklig och neutral. Uppenbarligen mycket erfaren.

I matbutiker är det jag som letar personal. Minus lokalsinne så virrar jag runt och hittar ingenting, och kan inte läsa etiketterna på varor som står högt pga dålig syn. Eller ens ser dem. Jag blir galen när det inte finns en enda person att fråga och man i desperation tvingas fråga i kassan. Sedan står varor ofta extremt ologiskt.. Alltså. 1L pärondryck, Kiviks äppeldryck osv står på ett ställe med ägg och tacos. Kiviks lättdryck i koncentrerad form står bredvid Loka och Cola flera hyllor bort. Var är logiken.
 
Vad gäller elektronik, tv, vitvaror osv, när jag köper i butik har jag redan innan gjort min research, vet exakt vad jag vill ha och att det är bra pris i just den butiken. Ffa yngre manliga säljare är ofta nedlåtande och försöker pracka på mig annat (dyrare) och onödigt. Då är det tyvärr bra att vara lite förberedd och förklara, på deras nivå, att nej tack, det är det här jag vill ha och ingenting annat. Jag vill betala och beställa hemkörning. Och nej, jag vill inte ha några extra försäkringar och andra tillbehör.

Nu vet jag inte om Webhallen och liknande fortfarande har det kvar, men de brukar (brukade?) ha spelkonsoler och annat där många tillbringar timmar och spela och inte har råd att köpa. Sedan (för att generalisera) så är de ofta nonchalanta mot kvinnor som faktiskt är där för att köpa och redan när de går in i butiken vet att de ska köpa en vara och inte står och dividerar specs i en halvtimme och tar upp personalens tid. Och ofta inte heller är intresserade av tilläggsprodukter, liknande dyrare produkter osv utan bara blir irriterade.
 
Jag har i allmänhet svårt för "säljare"; vare sig det gäller bilförsäljare, mäklare, telefonförsäljare eller butiker som tror de har ett vinnande koncept. De har en förenklad syn på människor, relationsbyggande och kommunikation.
De vill sälja - inte bygga relationer.
Eller om man förenklar det - de vill lura av dig dina pengar.
Om man är medveten om det och inte har några problem med det så blir försäljare lättare att hantera.
 
Vad gäller elektronik, tv, vitvaror osv, när jag köper i butik har jag redan innan gjort min research, vet exakt vad jag vill ha och att det är bra pris i just den butiken
Jag med.
Jag är dessutom oerhört tydlig i min kommunikation.
På Elgiganten så har jag löst det med att beställa "hämta i butik" på nätet.
Då behöver jag bara gå in i förbutiken och visa mitt beställningsnummer.

Listor är också bra.
Visa fram "Jag skall ha det här" ser förberett ut.
 
De vill sälja - inte bygga relationer.
Eller om man förenklar det - de vill lura av dig dina pengar.
Om man är medveten om det och inte har några problem med det så blir försäljare lättare att hantera.
Tycker försäljare är lätta att hantera.

1 lämna butiken så fort som möjligt.
2 besök inte butiken igen.
3 gå omvägar och titta inte på försäljarna och om försäljarna ändå försöker ta kontakt så gå fortare och lossas som jag inte hör.

Detta efter ett trevligt "välkommen, säg till om du behöver hjälp"
 
Tycker försäljare är lätta att hantera.

1 lämna butiken så fort som möjligt.
2 besök inte butiken igen.
3 gå omvägar och titta inte på försäljarna och om försäljarna ändå försöker ta kontakt så gå fortare och lossas som jag inte hör.

Detta efter ett trevligt "välkommen, säg till om du behöver hjälp"
Problemet är ju att det blir svårt att handla varor som man vill ha om man gör så.
 
Fast vinsten på en produkt är ju inte 100% av priset kunden betalar. För att det ska gå jämnt upp går det alltså fler köpta produkter på en stulen, i det här exemplet 10.

Sen beror det nog på vad det är för butik, hade en klasskamrat i gymnasiet som kunde gå in på exempelvis Åhléns och plocka ner 10-20 sminkprodukter vid ett tillfälle.
Å andra sidan hade kunden kanske kommit tillbaka tio-femton gånger till och tagit med en vän halva gångerna, men eftersom hen blev avskräckt blev det istället ingen gång.
Snattaren kanske också återvänder i och för sig, men en återvändande snattare känns väldigt snart igen.
Jag tror verkligen inte att det är en god säljteknik att vara för påflugen, inte i någon service.
 
Det driver ju tyvärr på det klängiga beteendet.
Säljaren kommer att tolka det som en framgång.
Typ "Även om det inte fanns rätt vara så lyckades jag sälja en annan."
Och så upprepas det som ett vinnande koncept.

Precis. Så total bojkott är det enda svaret. Sen kan de undra varför ingen ens går in i butiken längre.
Oftast har man ändå bröst och underliv att klä merparten av sitt vuxna liv, så ett enstaka sälj mot att man förlorar en kund på livstid borde vara märkbart.
 
Precis. Så total bojkott är det enda svaret. Sen kan de undra varför ingen ens går in i butiken längre.
Oftast har man ändå bröst och underliv att klä merparten av sitt vuxna liv, så ett enstaka sälj mot att man förlorar en kund på livstid borde vara märkbart.
Exakt så.

*kl
Nu är det ju tack och lov såpass sällsynt med butiker där personalen beter sig på det viset att det går bra att välja bort dem. Upplever jag i alla fall. :) Det är faktiskt sällan jag har en dålig upplevelse i butik.
 
Precis. Så total bojkott är det enda svaret. Sen kan de undra varför ingen ens går in i butiken längre.
Oftast har man ändå bröst och underliv att klä merparten av sitt vuxna liv, så ett enstaka sälj mot att man förlorar en kund på livstid borde vara märkbart.
Dessutom har den förlorade kunden antagligen kompisar som får höra om bemötandet och därför drar sig för att gå dit. Man får inte underskatta att sådant sprider sig till kundens nätverk som också påverkas.

En sorts parallell är restaurangers utbud. Som vegetarian finns det flera ställen som inte har något för mig. Frågade en i närheten av mig varför de tagit bort den vegetariska rätten, och de sa att den sålde för dåligt. Då har de inte förstått att den som äter den vegetariska rätten går till restaurangen men en eller flera kompisar, och att man då förlorar dem alla som kunder eftersom de vill äta ihop med vegetarianen.
 
Jag tror det ibland kan vara svårt för butikspersonalen eftersom olika kunder kräver olika behandling/bemötande. Vissa blir irriterade och stressade av att personalen inte lämnar dem i fred, andra känner sig ignorerade och ser det som dålig service. Man måste vara jäkligt bra på att kunna läsa av människor för att göra iaf en grov bedömning av vilket bemötande kunden önskar sig.
 
Jag tror det ibland kan vara svårt för butikspersonalen eftersom olika kunder kräver olika behandling/bemötande. Vissa blir irriterade och stressade av att personalen inte lämnar dem i fred, andra känner sig ignorerade och ser det som dålig service. Man måste vara jäkligt bra på att kunna läsa av människor för att göra iaf en grov bedömning av vilket bemötande kunden önskar sig.
Det har jag förståelse för. Men mitt svar på personalens "Hej, kan jag hjälpa dig med något" som brukar vara "Hej, tack, jag tittar runt och återkommer till dig om jag undrar något" tänker jag är en rätt tydlig vink om vad jag önskar mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 995
Senast: MiaMia
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 589
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 172
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp