Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

R

Rigoletto

Jag satt och funderade lite igår... Jag har min häst A1 försäkrad, livförsäkrad i 30.000 :-. Jag betalar 5116 :- om året och jag har gjort det sen hästen var fem år.

Låt säga att min häst lever till den blir 18 år, då har jag betalat in 66508:- i försäkringspremie. Den dagen min häst blir 16 år sjunker hon med 15 % om året, så 30000 - 30% = 18000 :-

Jag får alltså ut 18000:- när jag betalat in 66508 :-.

Tänk om man inte skulle ha hästen försäkrad utan lägga undan dessa pengar på ett eget konto?

Självrisken ligger på 2500:-, det är inte ofta man kommer upp i summor vid ett vet.besök som kommer över självrisken.

Hm, ja som sagt, jag satt bara och funderade lite. Är det någon som har vågat sej på att inte ha hästen försäkrad??
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Jag vet åtminstone en person som resonerade så som du (hade ett helt tävlingsstall) att alla de premier kunde man lika gärna lägga på ett eget konto. Hästarna var väl i stort sett brandförsäkrade/lägsta vet.vård eller liknande.

Själv är jag glad över att jag hade min fullt försäkrad då han bröt benet, det gick att läka ihop och rida som innan olyckan. Menhar man diciplin på sig att ha ett sparkonto för hästen, och be för att man inte råkar ut för något överjäkligt så är det kanske något att fundera på!
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Min stallägare har inte sina hästar försäkrade, utan lägger undan pengar istället. Det har fungerat bra för henne, inte för att nån av hennes (4) hästar har vare så skadade nån gång..Hon sparar en hel del pengar på det tror ja. :idea:
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Jag har oxå alltid haft mina hästar försäkrade...blir en nätt liten summa varje år :crazy:
Skulle olyckan vara framme är det ju bra ...(mitt halvblod fick en rejäl stakningsskada, räkningen landade på ca 45000. Då var det ganska skönt att ha henne försäkrad. Men sen har hon inte varit skadad på 6 år)

Men nu funderar vi på att ta bort försäkringen på vår B-ponny (gårdsponny lite körning/ridning) då hon är satt i "riskgruppen". Betalar 1800 om året på henne för en A1 på 10000. :cool:
Aldrig varit skada på 9 år o.s.v.........men man är ändå i valet o kvalet...
Jag tycker det är en svår fråga..försäkrad eller inte...:angel:
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Har faktiskt suttit och klurat lite på detta .Har ett fullblod försäkrad för 20000 kr självrisk 2300+20%. Kostar strax under 500 kr i månaden. Har funderat på att skaffa en checkkredit för akuta vetrinärkostnader ,kostar 250 kr /år ca om den inte utnyttjas och sen sätta in 500 kr på banken .Jag tror att det skulle löna sig.Har också funderat över var gränsen går för att behandla och inte ta bort ,han ska inte ha någon lång konvalecens i med boxvila i alla fall .
Svår fråga men väldigt intressant tycker jag.
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Min foderhäst blev utförsäkrad av sina förra ägare & det går tyvärr inte att nyförsäkra pga hans ålder.
Jag är livrädd att det skall hända något, det är tungt att hosta upp ca 1500-2000 kr 2 gånger om året.
Men jag oroar mig mer över att ev. få betala 10 - 50.000 på ett bräde om olyckan skulle vara framme.

Jag & hans ägare har ett avtal om han skadas på så sätt och varken jag eller hon inte har råd att ge han den vet. vård som behövs så skall han avlivas. :(

Han är katastrofförsäkrad, så omkommer han i snöras, bixtnedslag, överkörd, blir skadad i hagen av människa, får ett flygplan i nacken, omkommer i jordbävning så får vi 10.000.

Men jag lägger undan x. antal 100 lappar i månaden motsvarande en normal hästsförsäkring, så han iallfall kommer få en seriös chans när olyckan är framme. Annars vet jag om jag frågar otroligt snällt att pappa & mamma hjälper mig till en viss del. :love:

(Flyttade hemifrån för snart 8 år sedan):crazy:

Men jag hade hellre haft han "riktigt" försäkrad & snällt betalt in premierna & sovit gott.
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Mitt sto är inte livförsäkrad men jag skulle aldrig drömma om att inte ha nån vet. vård försäkring.
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Vi slutade betala premierna för vår hbl när hon fyllde 20 - händer det något allvarligt tar vi bort henne, premierna var löjligt höga och vi har pengar till lindriga skador.
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

En, två häst då är det försäkring som gäller. Men när man börja komma upp i flera hästar blir det en hel del pengar det är frågan om som man betalar in. Då kan det vara läge med ett backup-konto ist.
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Jag hade aldrig klarat sova om nätterna om jag inte haft hästen försäkrad i vetetrinär vård. Iof fyller min häst 17 år detta året, har reservation för ataxi med komplikationer så hur mkt och vad försäkringen täcker vet jag inte.
Men det känns ändå tryggt att han har maximal veteinärvård.
Livsförsäkring tycker jag är onödigt, det kan man ju lägga undan själv.

Visst kan man ju lägga undan och spara istället för att försäkra MEN har man inte ett väldigt väl betalt jobb, så tar det ganska lång tid att fylla på kontot igen efter en olycka. Och vad ska man då göra om nåt händer under den tiden?
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Ja inte vet jag men vetrinärvården känns ju ganska viktig iallafall för om nåt riktigt skulle hända å vi säger att det skulle gå på mellan 10 -20 för nån operation eller nåt så har iallafall inte jag de pengarna rakt av. Ska man inte ha dem försäkrade får man väl ta bort dem i stället om nåt händer. Har nu mina hästar försäkrade alla tre men tidigare hade vi en gammal valack vilken inte var försäkrad för han skulle aldrig gått igenom en besiktning men han hade tidigare varit hopphäst och hade sitt sista hem hos oss.
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

En annan sak är ju om man tänkt sälja hästen, det är inte så många som är sugna på att köpa en oförsäkrad häst och det mycket pga att om man köper en oförsäkrad häst som är frisk vid köpetillfället men knske senare blir halt och visar sig ha en pålagring eller nåt så gäller inte försäkringen om skadan förelegat försäkringens början.
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Har 6 st hästar. Kan omöljigt ha dom högt livförsäkrade. Har valt att ha låg livförsäkring men full veterinärvård. Då kan man i varje fall få hjälp när dom blir sjuka. Hemskt om man måste ta bort en häst för man inte har råd att betala :cry: :cry: Vet att det finns dom som sätter undan pengar på ett speciellt konto i stället för försäkring men jag har inte den självdisiplinen.:o
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Har inte läst hela ditt inlägg men man räknar inte 30000-30%

Utan

30 000 x 0.85 =25 500

SEDAN

25 500 x0.85 = 21 675

OSV.

En skillnad på 3000:- :D :cool: ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Vi har många hästar, och det skulle bli svindyrt att fullförsäkta alla. Ca 45 000 per år skulle premierna gå på. Vi sätter istället in 3000 i månaden på ett särskilt bankkonto och är därmed vårt eget försäkringsbolag. Så har vi gjort i 5 år. Hitills har vi bara gått med vinst! Om hästarna håller sig skadefria en längre period, då har vi råd att åka på semester för pengarna! I år blir det galopptävlingar i Dubai!:)

Men det gäller ju att man verkligen sparar de pengar man annars skulle betalat i försäkringspremie.
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Jag önskade att jag vågade ha det så att jag satt in alla pengarna på ett konto, men jag vet att med min otur så skulle väll alla knall fall ligga döa i hagen eller så skulle dom komma lös och springa ut på stora vägen och bli påkörda :( så jag sitter här och ser inte allt för lycklig ut när jag har en premie på nästan 32 000:- om året som jag betalar på 4 st hästar.:eek:

Jag vet där i mot flera som gör så att dom sätter in pengarna på ett speciellt konto som bara är emnad för pållarna.
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

mizz skrev:
En, två häst då är det försäkring som gäller. Men när man börja komma upp i flera hästar blir det en hel del pengar det är frågan om som man betalar in. Då kan det vara läge med ett backup-konto ist.
Håller helt med! Har bara en häst så den vågar jag inte ha oförsäkrad. Har man många så tror jag dock man tjänar på det. Vet några som hade ett tjogotal hästar (fina tävlingshästar) på bara låg veterinärvårdsförsäkring. Var ju surt när dom fick ta bort en fin häst som eg var värd typ 100000 och bara fick ut 20000 men å andra sidan var dom pengarna snabbt intjänade på avsaknad av höga försäkringspremier på de andra hästarna..
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Nu har jag iofs inte läst hela tråden, men det trådskaparen skriver att det inte är ofta man kommer över självrisken vid vetrinärbesök tycker inte jag stämmer. Jag har haft bra hjälp av mina försäkringar, 2 av mina tidigare hästar har haft långvariga skador och till slut inte kunnat behandlats vidare, då har jag dels fått hjälp vid skadeutredningar men sedan också fått ut livbeloppen när hästarna tagits bort.
Den första hästens utredningar, behandlingar m m slutade totalt på minst 7000kr vid varje besök på klinik, totalt 5-6 besök, det hade jag inte haft råd att betala ur egen ficka. När han sedan blev utdömd fick jag ut livbeloppet och kunde köpa en ny häst. Även om pengar inte kan ersätta hästens känslomässiga värde så är det iallafall enklare att gå vidare än om jag fått 0 kr. Nu köper jag endast ston, vill inte behöva ta beslut ang. döma ut fler hästar, det blir för jobbigt. Ston kan iallafall verka i aveln.

Det jag tycker man däremot kan fundera på är att ta bort själva användbarhetsförsäkringen, dvs om hästen blir utdömd så får man inga pengar, men kan ändå nyttja vet.vård. Har man en häst som man inte kan tänkas ta bort (av ex.känslomässiga skäl) och hästen inte lider pga skadans art, utan man kan ha kvar den som promenad/avel/sällskap kan man spara in mkt i premier på att ta bort den delen som avser användbarhet.

Jag kommer nog att göra det på min ena häst, henne kommer jag med all sannolikhet använda enbart i avel om hon mot förmodan skulle bli skadad.
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

Ska kanske även tillägga att jag sparar pengar som bara är hästens ifall försäkringen inte skulle täcka nåt, till självrisk och avlivning.
 
Sv: Finns det någon här som inte har hästen försäkrad?

sydney skrev:
Det jag tycker man däremot kan fundera på är att ta bort själva användbarhetsförsäkringen, dvs om hästen blir utdömd så får man inga pengar, men kan ändå nyttja vet.vård. Har man en häst som man inte kan tänkas ta bort (av ex.känslomässiga skäl) och hästen inte lider pga skadans art, utan man kan ha kvar den som promenad/avel/sällskap kan man spara in mkt i premier på att ta bort den delen som avser användbarhet.
Bra tips!
Har ett sto med bra stam som jag kan använda i avel om det skulle hända något så jag har gjort så...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 908
Senast: ako
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 008
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 870
Senast: kryddelydd
·
Gnägg Hej! Har nu hittat vår häst och ska teckna försäkring. Fått förslag från Agria på A1 Safe Liv på 100 000;- och A2Limited 50 000...
Svar
14
· Visningar
1 795
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp