Finns det någon ras som är bra?

Sen får man ju också skilja på individ och rasen i helhet. Ja, rasen kanske dras med problem med rädslor eller olika sjukdomar. Men om man är medveten om det, gör sina efterforskningar och är noggrann i sitt val av uppfödare/avelskombination så utesluter de negativa sakerna inte att det går att hitta bra individer också.
Det är ju jätteviktigt att både de positiva och negativa sakerna med en ras kommer fram. Allt står heller inte i RAS, och vissa RAS är gamla och inte uppdaterade. Finns raser i sverige som inte ens har en aktiv rasklubb.
Exakt, just när det kommer till raser där det finns sämre mentalitet i vissa linjer (tror knappast det existerar nån ras med kass mentalitet rakt igenom?) så är det ju jätteviktigt att påpeka - just för att det kräver efterforskningar och medvetenhet för att undvika dessa vid ett valpköp.
 
Känns annars generellt som att folk misstar förklaringar till varför en ras inte passar som sågningar av hela rasen.
Om någon i en tråd ber om en aktiv och träningsglad sällskapshund som helst inte skäller eller fäller, och någon föreslår Welsh corgi cardigan, är det ju fullt rimligt att nån annan skriver att den inte rekommenderar rasen för att den fäller mycket och har nära till skall. Det är ju inte att såga rasen, även om det nog kan tolkas så ur sitt sammanhang, utan att rasen inte stämmer överens med den här personens önskemål.
 
Känns annars generellt som att folk misstar förklaringar till varför en ras inte passar som sågningar av hela rasen.
Om någon i en tråd ber om en aktiv och träningsglad sällskapshund som helst inte skäller eller fäller, och någon föreslår Welsh corgi cardigan, är det ju fullt rimligt att nån annan skriver att den inte rekommenderar rasen för att den fäller mycket och har nära till skall. Det är ju inte att såga rasen, även om det nog kan tolkas så ur sitt sammanhang, utan att rasen inte stämmer överens med den här personens önskemål.
Det är där min ras passar utmärkt egentligen om det inte var för att från fel linjer/uppfödare så får man ett skällande,skakande as.
 
Sen får man ju också skilja på individ och rasen i helhet. Ja, rasen kanske dras med problem med rädslor eller olika sjukdomar. Men om man är medveten om det, gör sina efterforskningar och är noggrann i sitt val av uppfödare/avelskombination så utesluter de negativa sakerna inte att det går att hitta bra individer också.
Det är ju jätteviktigt att både de positiva och negativa sakerna med en ras kommer fram. Allt står heller inte i RAS, och vissa RAS är gamla och inte uppdaterade. Finns raser i sverige som inte ens har en aktiv rasklubb.

Och det varierar tyvärr också i hur stor utsträckning rasklubbarna erkänner problem som bevisligen finns i rasen. När ett omfattande hälsoprogram som en ras ingår i inte ens tas upp på rasklubbens hemsida, trots att det både vore bra upplysning till potentiella valpköpare och viktig info till hundägare i rasen att hälsotesta sina hundar, då kan man fråga sig om vissa klubbar inte rentav gör mer skada än nytta.
 
Och det varierar tyvärr också i hur stor utsträckning rasklubbarna erkänner problem som bevisligen finns i rasen. När ett omfattande hälsoprogram som en ras ingår i inte ens tas upp på rasklubbens hemsida, trots att det både vore bra upplysning till potentiella valpköpare och viktig info till hundägare i rasen att hälsotesta sina hundar, då kan man fråga sig om vissa klubbar inte rentav gör mer skada än nytta.
Exakt! Det är jätteviktigt att rasklubbar finns och är aktiva, men rasklubben ger inte alltid hela bilden eller den information man som köpare faktiskt är ute efter.
 
Cairnterrier och papillon/phaléne ser jag ofta nämnas i positiva ordalag här på buke. Och det med all rätta, trevliga och sunda raser som glatt hänger på husse och matte utan problem. Typ som en stor hund i behändigare format.

Sen får man ju ta det faktumet att en terrier kan vara.. bestämd, milt uttryckt. :angel:
Hehe - jag har haft cairnterrier och håller helt med! Både om det positiva och om det.... hmmm.... envisa :D
 
Jag har ibland tipsat om min egen ras - dansksvensk gårdshund - i rastrådar där man vill ha tips om en liten, sund, aktiv hund med lättskött päls. Och jag tror inte att jag har sett någon dissa den rasen?

Men bara för att jag tycker att det är helt fantastisk go' ras, så behöver ju inte det betyda att andra tycker likadant.
 
Sen finns det ett fåtal raser tex bland trobbnosar, där ett problem är så utbrett att merparten av uppfödarna har skygglappar. Men även där inte exakt alla....
Som sagt fördomar... de som tycker annorlunda har fel... de som har erfarenhet av sådana raser är blinda och de som står utanför och har åsikter är de som har rätt... Som vanligt alltså.
 
Som sagt fördomar... de som tycker annorlunda har fel... de som har erfarenhet av sådana raser är blinda och de som står utanför och har åsikter är de som har rätt... Som vanligt alltså.
Vad räknar du som "erfarenhet av rasen" i ett sånt här sammanhang? Om person x mött 30 hundar av en ras i olika situationer (tex mött på promenader, stött på i jobbsammanhang m.m.) och på samtliga noterat tydliga tecken på andningsproblem, räknas det då eftersom personen mött hundarna själv, eller räknas det inte eftersom personen inte umgåtts med samtliga hundar under längre tid?
 
Som sagt fördomar... de som tycker annorlunda har fel... de som har erfarenhet av sådana raser är blinda och de som står utanför och har åsikter är de som har rätt... Som vanligt alltså.
Fördomar är det väl knappast när veterinärer gör utlåtande och uppror om hälsolägen för vissa raser och när man ser raser tom förbjudas som i Norge. Då är väl ändå hälsoläget generellt väldigt dåligt trots att uppfödare hävdar motsatsen.
 
Vad räknar du som "erfarenhet av rasen" i ett sånt här sammanhang? Om person x mött 30 hundar av en ras i olika situationer (tex mött på promenader, stött på i jobbsammanhang m.m.) och på samtliga noterat tydliga tecken på andningsproblem, räknas det då eftersom personen mött hundarna själv, eller räknas det inte eftersom personen inte umgåtts med samtliga hundar under längre tid?
När det gäller trubbnosar så spelar det ju ingen roll just detta. Det handlar inte om tyckande eller erfsrenhet utan om vetenskapliga fakta. Trubbnosar har missbildade andningsvägar och därför en rad problem pga detta, bland annat betydligt svårare att andas. Att ägare underskattar problemen är ju också bevisat i studier.
 
Som sagt fördomar... de som tycker annorlunda har fel... de som har erfarenhet av sådana raser är blinda och de som står utanför och har åsikter är de som har rätt... Som vanligt alltså.

Som det står i inlägget du citerar så finns det även inom trubbnosraser uppfödare och entusiaster som har samma åsikter som "de som står utanför", om man med dessa syftar på t ex veterinärer och forskare som studerar hälsa hos brakycefala raser. Men tyvärr verkar dessa rasentusiaster rätt ofta tvingas arbeta i motvind.
 
https://www.bukefalos.se/threads/rastips-oenskas.1508933/

Här sågas podengo och italiensk vinthund för folk har hört och läst på forum.

Även nakenhund sågas av någon som träffat ett exemplar (visserligen skriver personen att det kan ha varit ett måndagsexemplar :)
Fast de raserna passar verkligen inte personen som ska ha hunden. Hon älskar basenjis, och vill ha en hund som liknar dem. Italienare är en helt annan hundtyp, och särskilt olämplig eftersom hon har barn som gillar att bära på djuren (de har katter också). Det betyder inte att rasen är dålig för alla. Jag tycker att min ras (kelpie) är väldigt bra till det mesta, men de är också helt fel för min väninna. Jag hade å andra sidan blivit helt koko av att ha en hund som aldrig lydde ett enda kommando, som vägrar att äta eller har andra märkliga saker för sig.

Som tur är finns det väldigt många olika raser att välja på, så alla kan hitta sin hund om de bara letar lite.

(Extrema plattnosar som mops och engelsk bulldogg är väl de enda som alltid dissas på forumet, helt rimligt enligt mig)
 
Som sagt fördomar... de som tycker annorlunda har fel... de som har erfarenhet av sådana raser är blinda och de som står utanför och har åsikter är de som har rätt... Som vanligt alltså.
Jag kan tycka att det är svårt att resonera med cane corso-folk som då har mer erfarenhet av rasen än vad jag har. Men genom åren har jag träffat många på mentaltest, och minst hälften av dem har rädslor i varierande utsträckning. En inte obetydlig andel har rädslor som är rent av handikappande. Men vissa ägarr och uppfödare är HELT blinda för detta, och inte verkar de få stöd från rasklubben heller.

Vi pratar alltså om en hund på 50-60 kg. Bra mentalitet borde vara prio 1. Ändå är det nog den rasen jag avbrutit flest beskrivningar av, eller underat på att bryta. Sist såg jag tre st, två tog sig igenom med nöd och näppe och en bröt. Alla var obesläktade.

Rhodesian ridgeback är en annan stor hundras med svajig mentalitet, men där man man se vad som händer när problemet erkäns! Rasklubben har gjort ett fantastiskt arbete. En bit kvar, men en väldigt bra grund att stå på.
 
Nu vet jag inget om den eventuella ojämnheten men rasen ska väl vara både intensiv/livlig och ha lätt till skall? Med tanke på deras bakgrund, alltså. Då är det ju märkligt om man "sågar" en ras för att vara just det.
Många avråds särskilt att skaffa som förstahund. Vi hade aldrig haft hund tidigare, det gick hur bra som helst 🥰
 
Jag har inte sett så mycket negativt skrivet om min ras : mellanpudel. En del säger att de inte gillar pudlar eller vill ha en annan typ av hund för egen del men de flesta verkar överens om att den ( totalt sett ) är fysiskt sund och att mentaliteten är sådan att den kan passa in hos många typer av hem.
 
Jag har inte sett så mycket negativt skrivet om min ras : mellanpudel. En del säger att de inte gillar pudlar eller vill ha en annan typ av hund för egen del men de flesta verkar överens om att den ( totalt sett ) är fysiskt sund och att mentaliteten är sådan att den kan passa in hos många typer av hem.
Det är nog få hundraser som man ser så odelat positiv kritik om som pudel. Jag tror aldrig jag sett något negativt skrivet alls? Om det inte är en blandras med hälften något annat förstås :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 631
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 865
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 843
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp