Finns det någon ras som är bra?

Men alltså vad far du efter egentligen?

Läs vad jag skrev. Tolkar du månne "såga" som i att lyfta fram problem med rasen?
Det finns problem och negativa saker med alla raser. Jag tycker det är oerhört viktigt att lyfta risker.
Att i rastrådar blir dom flesta raser sågade och då undrar jag om det finns någon ras som faktiskt överlag anses vara bra.
Har redan fått några svar som pudel border terrier och australisk terrier.
Du måste inte svara i en tråd som.bara irriterar dig :)
 
Ja det här är så intressant tycker jag.
För läser man bara en sida av saken så framstår vissa raser som rena monstren.
Min ras kan absolut framställas som monster. Det är plättlätt!
Fysiskt aktiva, ganska stora hundar som mår bäst av dagliga långpromenader och regelbundet få springa lösa. Samtidigt så förbannat stark jaktlust att de flesta aldrig kan vara lösa annat än på inhägnat område. Lydnad? Det är ungefär lika lätt som att uppfostra en katt. Råkar du vara tråkig struntar de fullständigt i dig, och det krävs mycket(!) mer för att de ska se dig som rolig jämfört med om du umgås med tex en retriever. Dessutom är det vanligt att de, framförallt som unghundar, demolerar hemmet om de blir understimulerade.

För många så är de pga det här inte en passande ras, inte alls. De flesta ska inte ha saluki. För mig, som har gott om lämpliga inhägnader året runt där de kan springa, som främst vill ha en hund att vara fysiskt aktiv med och som klurat ut hur jag ska göra för att bli sedd som rolig i deras ögon, för mig är de perfekta. Jag har trots allt min saluki nr 4 och 5 nu, och kan inte tänka mig ett liv utan dem.

Ändå är det ytterst sällan jag rekommenderar dem till andra, för de flesta passar inte med saluki. Folk brukar generellt sett antingen vilja ha en hund som passar bra för träning/tävling i tex lydnad och agility eller en enkel sällskapshund som är lätt att ha lös. Salukin är inget av det. Men de är friska, orädda, glada och får de utlopp för sin energi så är de otroligt enkla.
 
Det som sågas är ju i första hand när folk vill skaffa malle som aktiv sällskapshund, BC utan att ha en tanke på att valla eller en vinthund utan jaktinstinkt typ, inte raserna som helhet för det mesta.
Eller raser som har kända hälso eller mentala problem. Det är liksom ingen hemlighet att lh collie dras med olika typer av rädslor eller att trubbnosar är ohälsosamma.
 
Det som sågas är ju i första hand när folk vill skaffa malle som aktiv sällskapshund, BC utan att ha en tanke på att valla eller en vinthund utan jaktinstinkt typ, inte raserna som helhet för det mesta.
Eller raser som har kända hälso eller mentala problem. Det är liksom ingen hemlighet att lh collie dras med olika typer av rädslor eller att trubbnosar är ohälsosamma.
Ja men jag tycker även andra icke extrema raser sågas rätt rejält på det här forumet.
Tex som någon ovanför nämnde finsk lapphund.

Som i dagens rastråd blev podengo sågad för någon hört av en kollega att dom var hemska.

Tycker det är lite intressant att man sågar en hel ras när man träffat en eller ett par av dom.
 
Sågas som ras generellt eller "den här rasen passar dig verkligen inte pga det här och det här" (som i aktuella fallet låter negativt, just för att det inte passar ihop med vad TS efterfrågar)?
Sågas som ras generellt tänker jag på,har sett det i ganska många trådar.
 
Att påtala problemen är inte att såga dem.
Jag påtalar gärna min egen ras sämre sidor - jag tycker ändå att det är världens bästa ras.
Precis så sätt är det bra👍

Tänker mer på dom här svaren där någon träffat en eller ett par eller hört att rasen är si och så och därför är rasen inget att ha.
 
https://www.bukefalos.se/threads/rastips-oenskas.1508933/

Här sågas podengo och italiensk vinthund för folk har hört och läst på forum.
Podengon kan jag inte uttala mig om men att italienarna är bräckliga är ju väldigt välkänt till och med för mig som inte är inne på vinthundar. Det betyder inte att rasen är dålig men i just det fallet där den tilltänkt ägare är van vid en mer robust hundtyp är den knappast rätt.
 
https://www.bukefalos.se/threads/rastips-oenskas.1508933/

Här sågas podengo och italiensk vinthund för folk har hört och läst på forum.

Även nakenhund sågas av någon som träffat ett exemplar (visserligen skriver personen att det kan ha varit ett måndagsexemplar :)
Det jag läst på forum är alltså när hundägare själva(!) berättat om hur hundarna bryter ben för att de hoppar från soffor, det kommer i samma forum regelbundet upp bilder och info om hundar som brutit benen för att de snubblat, för att de halkat på halt golv, för att de gjort saker som är fullt normala för alla andra hundraser jag stött på. Att inte nämna det som ett stort problem i rasen känns för mig otänkbart med tanke på hur osunt det är.

Jag tror och hoppas att de flesta hundägare idag räknar med att deras hund ska kunna röra sig normalt utan att riskera brutna ben. Det är inte ens brott i en led eller så, utan det är allt som oftast att frambenen går av, mitt på själva benet.

(Sedan har jag ett flertal vänner och bekanta med italienare också, även de har haft benbrott på hundar. Men nej, någon info direkt från mig som hundägare går inte att få eftersom jag inte haft rasen själv. Jag väljer bort den, till stor del pga just det här)
 
Vilka raser sågas inte då?
Jag tycker inte "min" ras, Papillon, sågas här på forumet. Många är positiva till rasen.
Men det är ju inte ras man köper får att valla får, tävla hundkapplöpning eller bara rakt av vill ha en större hund tex.
Precis som jag inte sågar en BC som ras bara för att jag själv inte lever liv där en BC skulle trivas och få utlopp för sina drifter. Det är ju ingen dålig hund. Men inte rätt för mig.
Sen gillar man väl olika mentalitet också. Det innebär ju inte att en ras är dålig för att jag vill ha en annan typ av skalle.

Jag träffar många som säger att när de inte orkar ha brukshund eller likn så vill de ha Pappis. Men de tycker ju inte rasen ska sågas för att de nu vill leva annat hundliv.
 
Cairnterrier och papillon/phaléne ser jag ofta nämnas i positiva ordalag här på buke. Och det med all rätta, trevliga och sunda raser som glatt hänger på husse och matte utan problem. Typ som en stor hund i behändigare format.

Sen får man ju ta det faktumet att en terrier kan vara.. bestämd, milt uttryckt. :angel:
 
Cairnterrier och papillon/phaléne ser jag ofta nämnas i positiva ordalag här på buke. Och det med all rätta, trevliga och sunda raser som glatt hänger på husse och matte utan problem. Typ som en stor hund i behändigare format.

Sen får man ju ta det faktumet att en terrier kan vara.. bestämd, milt uttryckt. :angel:
Vad kul, lite sånna här svar jag hade tänkt mig att tråden skulle bestå av men det blev inte så ,ska träna på att uttrycka mig bättre 😆
 
https://www.bukefalos.se/threads/rastips-oenskas.1508933/

Här sågas podengo och italiensk vinthund för folk har hört och läst på forum.

Även nakenhund sågas av någon som träffat ett exemplar (visserligen skriver personen att det kan ha varit ett måndagsexemplar :)
Fast nä, att jämställa vad en uppfödare och erfarna hundmänniskor har för erfarenhet av en ras med att höra/läsa på ett forum är ju verkligen inte ok.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 883
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 123
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 898
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 849
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp