Finsk lapphund

Jag har träffat en hel del Welshare. På pappret är de hundar som jag gärna föreslår, aktiva sällskapshundar utan speciellt mycket hälsoproblem.

Men alla jag träffat har varit översexuella. Verkligen alla, även tikar, även valpar under 6 månader. Alla hundar ska juckas på, så de har inte kunnat leka med andra hundar, för de är besatta av att försöka rida på dem.

Trevliga utöver det, friska, glada och sociala mot folk, men helt omöjliga med andra hundar.
Oj, nej det lät inget vidare. Det skulle inte fungera
 
Förstår det. Tänkte bara att om man gillar ex lancashire heelers sätt tycker man kanske att welshare är för flamsiga och glada i främlingar.
Jag håller på att ta reda på mer om så många olika alternativ det finns så att jag sen kan rangordna alla egenskaper och se vilken ras som uppfyller flest av mina bra kriterier och har så få punkter på listan över saker jag inte tycker är önskvärda. Jag vill t.ex. inte ha en hund som inte går att ha lös så jaktdriften får inte vara så hög, jag vill träna och tävla så vill ha en hund med driv och intelligens. Men en snäll och glad hund är ju också trevligt men det är inget måste att den ska gå bra med främlingar bara den absolut inte är aggressiv. Alvin och Milou är snälla men bryr sig inte om okända människor och vill oftast inte hälsa, blir förvånad varje gång dom tar initiativet,vilket människor vill göra eftersom dom ser söta och snälla ut. Det ska ropas och lockas och ges godis och sitta på marken och hej och hå och jag vet att inget av det hjälper så jag säger bara att hundarna är blyga och inte vill prata med någon dom inte känner. Så jag är van vid att ha hundar med noll intresse så vet i och för sig inte HUR glad i främlingar en hund kan vara på en skala från noll till kasta sig i famnen.
 
Jag och Milou börjar avancerad/mästarklass i rally i mars och sen även freestyle i april. Vi ska träna och tävla båda parallellt bara jag hittar någon freestyle tävling inom nåbart avstånd men i alla fall bygga upp ett eller två program så vi är redo. Sugna på att fördubbla antalet trick och öka svårighetsgraden på det vi kan.

Milou är så intressant för han liksom testar sig och leker fram det jag är ute efter. Han har ett hum om vad jag vill ibland och ibland inte alls men han har sådan arbetsvilja och nyfikenhet och driv så att han bara vill göra rätt och liksom tittar över situationen och försöker komma på vad matte kan tänka sig. Och han ger sig inte. Men oftast är han så snabbtänkt att det jag trodde skulle vara omöjligt verkar jätte lätt. Jag kan inte träna Milou på samma sätt som Alvin. Alvin var/är också suverän och super duktig på allt vi gjorde, en bra läromästare för mig. Men Milou är speciell.

Det är något liknade hur Milou fungerar som jag letar efter men lite tåligare. Och lite mer stabil. Jag vill ha hans arbetsvilja,energi, busighet, nyfikenhet och lättlärdhet. Vill träna varje dag men inte blir tokig om man råkar bli sjuk några dagar. Inte mindre men inte för stor, päls som inte kräver timmar av skötsel, trevlig med andra hundar. Sen vill jag jätte gärna ha en hund med samma flockkänsla som mina kineser har. Att dom är så sociala med oss människor, både med träning och lek men också bara kunna gosa och gosa med hunden. Men jag tänker långsiktigt och skulle kunna tänka mig att med nästa hund satsa mot kanske sm i rally eller vilken gren vi kommer träna. Det är drömmen och målet och sen om vi når dit är det roligt men det är all tid tillsammans med hunden innan som är viktigast.
 
Börjar inse att jag nog är så fäst vid mina kineser och deras sätt att vara att jag inte hittar någon annan ras som uppfyller allt jag önskar. Jag läser och lyssnar och tittar men det känns ju aldrig helt rätt med någon annan ras.

Tog kontakt med ”min” uppfödare och hen ska lägga ner sin uppfödning och kommer bara ta 2 kullar till. Det är två kullar med fantastiska föräldrar och dom är släkt med både Alvin och Milou. Men jag har ju inte tänkt ta en valp redan nu. Och det är en djungel sen att hitta rätt men min uppfödare sitter i styrelsen för rasklubben och ställer ut både i Sverige och utomlands så jag tänker att hen har kontakter och kan hjälpa mig hitta en uppfödare med bra hundar när det är dags.

Om jag inte hittar någon annan ras som passar bättre,kommer fortsätta min jakt lite till för det ska verkligen bli riktigt bra när det är dags.
 
Börjar inse att jag nog är så fäst vid mina kineser och deras sätt att vara att jag inte hittar någon annan ras som uppfyller allt jag önskar. Jag läser och lyssnar och tittar men det känns ju aldrig helt rätt med någon annan ras.

Tog kontakt med ”min” uppfödare och hen ska lägga ner sin uppfödning och kommer bara ta 2 kullar till. Det är två kullar med fantastiska föräldrar och dom är släkt med både Alvin och Milou. Men jag har ju inte tänkt ta en valp redan nu. Och det är en djungel sen att hitta rätt men min uppfödare sitter i styrelsen för rasklubben och ställer ut både i Sverige och utomlands så jag tänker att hen har kontakter och kan hjälpa mig hitta en uppfödare med bra hundar när det är dags.

Om jag inte hittar någon annan ras som passar bättre,kommer fortsätta min jakt lite till för det ska verkligen bli riktigt bra när det är dags.
Du kanske skrivit det i tråden redan, men då får du gärna referera till inlägget (ttitade första sidan mest). Men vad är det som du verkligen gillat med kineserna, vad gör att de sticker ut? 😁

Bra att ta reda på exakt vad man gillar och se om det finns i andra raser också, och mer därtill. Annars är det kanske bara så att det är din ras och det är ju inte dumt att ha kommit på det heller. 👍
 
Du kanske skrivit det i tråden redan, men då får du gärna referera till inlägget (ttitade första sidan mest). Men vad är det som du verkligen gillat med kineserna, vad gör att de sticker ut? 😁

Bra att ta reda på exakt vad man gillar och se om det finns i andra raser också, och mer därtill. Annars är det kanske bara så att det är din ras och det är ju inte dumt att ha kommit på det heller. 👍
Har nog skrivit om det lite utspritt men jag ska försöka få ihop något lättförståeligt igen så att det blir lättare att överskåda. Det kan ju finnas en ras som har allt och lite till, som är värd att ta chansen och prova en ny ras. Eller så är det kineser jag ska ha. Ska skriva ner lite tankar.
 
  • Pigga och snabba i huvudet, lättlärda, en av dom viktigaste sakerna. Jag vill ha en alert hund som tänker och testar och vill göra rätt. Vill jobba, vill lära sig saker och som lätt snappar upp vad jag är ute efter.
  • Älskar när vi tränar och vill träna ordentligt varje dag men blir inte tokiga om jag blir sjuk några dagar
  • Lätta att hantera, går med på allting utan minsta aggression eller försvar eller rädsla. Dom kan tycka saker är jobbiga eller tråkiga men dom går ändå med på allt man begär.
  • Energiska
  • Tyr sig till mig när det kommer till träning och då är det just mig dom har fokus på
  • Otroligt sociala och vill vara nära mig och dom som vi umgås med. Gosiga och vill bli klappade och kramade och ligga tätt i soffan. Närheten är viktig.
  • Tyr sig till mig, går att ha lösa i skogen utan att jag är det minsta orolig för att dom drar iväg. Milou har aldrig i hela sitt liv dragit iväg, aldrig sprungit fram till en hund eller människa om han är lös i skogen. Han kommer direkt på inkallning och går fot bredvid mig eller sitter bredvid mig om vi får möte.
  • Passat till dom flesta sporter vi testat men sen är det jag som fastnat för rally och freestyle även om jag provat lydnad och agility också (Dock var Alvin värdelös på att spåra den gången vi provade, hade noll intresse och när han skulle prova på en greyhound racing bana var han också rätt dålig eftersom han inte fattade varför han skulle springa efter en trasa, så några jakthundar är det ju inte..)
  • Fäller verkligen ingenting
  • Lagom storlek, 34 cm höga och väger mellan 7-7,7 kg. Kan tänka mig lite större men fortfarande åt det mindre hållet. Ingen schäfer direkt.
  • Vackra och jag gillar hur dom ser ut, det är ju inte det viktigaste men just nakenhundar är ju lite speciella ändå. Lite som att antingen gillar man det inte eller så gör man det och jag verkligen älskar dom.
  • Inget resursförsvar (kan iof bero på att jag tränade på sånt när dom var små)
  • Snälla små hundar
  • Väldigt, väldigt busiga och fulla av lek. Det är roligt att se dom leka så mycket. Dom gör mig glad.
 
  • Pigga och snabba i huvudet, lättlärda, en av dom viktigaste sakerna. Jag vill ha en alert hund som tänker och testar och vill göra rätt. Vill jobba, vill lära sig saker och som lätt snappar upp vad jag är ute efter.
  • Älskar när vi tränar och vill träna ordentligt varje dag men blir inte tokiga om jag blir sjuk några dagar
  • Lätta att hantera, går med på allting utan minsta aggression eller försvar eller rädsla. Dom kan tycka saker är jobbiga eller tråkiga men dom går ändå med på allt man begär.
  • Energiska
  • Tyr sig till mig när det kommer till träning och då är det just mig dom har fokus på
  • Otroligt sociala och vill vara nära mig och dom som vi umgås med. Gosiga och vill bli klappade och kramade och ligga tätt i soffan. Närheten är viktig.
  • Tyr sig till mig, går att ha lösa i skogen utan att jag är det minsta orolig för att dom drar iväg. Milou har aldrig i hela sitt liv dragit iväg, aldrig sprungit fram till en hund eller människa om han är lös i skogen. Han kommer direkt på inkallning och går fot bredvid mig eller sitter bredvid mig om vi får möte.
  • Passat till dom flesta sporter vi testat men sen är det jag som fastnat för rally och freestyle även om jag provat lydnad och agility också (Dock var Alvin värdelös på att spåra den gången vi provade, hade noll intresse och när han skulle prova på en greyhound racing bana var han också rätt dålig eftersom han inte fattade varför han skulle springa efter en trasa, så några jakthundar är det ju inte..)
  • Fäller verkligen ingenting
  • Lagom storlek, 34 cm höga och väger mellan 7-7,7 kg. Kan tänka mig lite större men fortfarande åt det mindre hållet. Ingen schäfer direkt.
  • Vackra och jag gillar hur dom ser ut, det är ju inte det viktigaste men just nakenhundar är ju lite speciella ändå. Lite som att antingen gillar man det inte eller så gör man det och jag verkligen älskar dom.
  • Inget resursförsvar (kan iof bero på att jag tränade på sånt när dom var små)
  • Snälla små hundar
  • Väldigt, väldigt busiga och fulla av lek. Det är roligt att se dom leka så mycket. Dom gör mig glad.
Förutom fällandet så tänker jag en tollare. En tik är ju verkligen inte särskilt stor 😊
 
Förutom fällandet så tänker jag en tollare. En tik är ju verkligen inte särskilt stor 😊
Jag är intresserad av en hanhund.

Jag har också tänkt tollare, jag tycker verkligen det är härligt när hundarna kan springa lösa i skogen eller var man nu är och vet inte om tollare har för mycket jaktintresse? Känns viktigt att det går att ha hunden lös för jag bor centralt så jag har ingen tomt att springa på så det är när vi är iväg i skogen eller går i parken på lugna timmar som dom kan vara lösa. Vet inte hur mycket man kan påverka sånt hos en jakthund eftersom Alvin och Milou inte haft det beteendet. Där är jag ny. Dock satte jag från början upp en viss radie som dom är tvungna att hålla sig inom och komma tillbaka till mig regelbundet under hela promenaden och gå nära mig och att ett nej eller stanna eller inkallning verkligen är lagen och den följer man. Gick väldigt smidigt att lära in.

Annars tycker jag det verkligen verkar vara en trevlig ras, och även tollare är mycket, mycket fina hundar. Men jag vet så lite om jakthundar. Jag ska sätt mig och läsa lite, jag kommer aldrig börja jaga för jag är vegetarian men det vore roligt att spåra och testa sånt. Upptäcka fler sidor av hundvärlden.
 
Tollaren jagar inte på det viset, den springer inte efter djur. Den skall hoppa omkring och leka i vattenbrynet för att locka fram änder och sedan simma ut och hämta dom efter att man skjutit. De går lika bra att ha lösa som de flesta andra hundar.
 
  • Pigga och snabba i huvudet, lättlärda, en av dom viktigaste sakerna. Jag vill ha en alert hund som tänker och testar och vill göra rätt. Vill jobba, vill lära sig saker och som lätt snappar upp vad jag är ute efter.
  • Älskar när vi tränar och vill träna ordentligt varje dag men blir inte tokiga om jag blir sjuk några dagar
  • Lätta att hantera, går med på allting utan minsta aggression eller försvar eller rädsla. Dom kan tycka saker är jobbiga eller tråkiga men dom går ändå med på allt man begär.
  • Energiska
  • Tyr sig till mig när det kommer till träning och då är det just mig dom har fokus på
  • Otroligt sociala och vill vara nära mig och dom som vi umgås med. Gosiga och vill bli klappade och kramade och ligga tätt i soffan. Närheten är viktig.
  • Tyr sig till mig, går att ha lösa i skogen utan att jag är det minsta orolig för att dom drar iväg. Milou har aldrig i hela sitt liv dragit iväg, aldrig sprungit fram till en hund eller människa om han är lös i skogen. Han kommer direkt på inkallning och går fot bredvid mig eller sitter bredvid mig om vi får möte.
  • Passat till dom flesta sporter vi testat men sen är det jag som fastnat för rally och freestyle även om jag provat lydnad och agility också (Dock var Alvin värdelös på att spåra den gången vi provade, hade noll intresse och när han skulle prova på en greyhound racing bana var han också rätt dålig eftersom han inte fattade varför han skulle springa efter en trasa, så några jakthundar är det ju inte..)
  • Fäller verkligen ingenting
  • Lagom storlek, 34 cm höga och väger mellan 7-7,7 kg. Kan tänka mig lite större men fortfarande åt det mindre hållet. Ingen schäfer direkt.
  • Vackra och jag gillar hur dom ser ut, det är ju inte det viktigaste men just nakenhundar är ju lite speciella ändå. Lite som att antingen gillar man det inte eller så gör man det och jag verkligen älskar dom.
  • Inget resursförsvar (kan iof bero på att jag tränade på sånt när dom var små)
  • Snälla små hundar
  • Väldigt, väldigt busiga och fulla av lek. Det är roligt att se dom leka så mycket. Dom gör mig glad.

Låter som en heeler ;) Bortsett från att vissa individer har jakt i sig (inte min, idag var hon lös med rådjur runt oss - hon nosar, men sticker inte iväg) samt fällandet. Min fäller knappt, hon har ingen underull, men jag vet att de med mer päls fäller. Å andra sidan är det i utbyte mot det ingen hudvård eller krav på badning för pälsvård.
 
Tollaren jagar inte på det viset, den springer inte efter djur. Den skall hoppa omkring och leka i vattenbrynet för att locka fram änder och sedan simma ut och hämta dom efter att man skjutit. De går lika bra att ha lösa som de flesta andra hundar.
Ja jag har lästom det men blivit varnad för det av så många människor. Det måste vara stor okunskap som sprids vidare hela tiden från person till person i så fall.
 
Låter som en heeler ;) Bortsett från att vissa individer har jakt i sig (inte min, idag var hon lös med rådjur runt oss - hon nosar, men sticker inte iväg) samt fällandet. Min fäller knappt, hon har ingen underull, men jag vet att de med mer päls fäller. Å andra sidan är det i utbyte mot det ingen hudvård eller krav på badning för pälsvård.
Ja det gör det verkligen å, hoppas jag får träffa heelerna som jag blivit erbjuden av en vänlig själ här på buke så fort det går.
 
Jag tänkte kasta in västgötaspets i mixen, men de är vad jag själv erfarit inte jättegalet förarsvaga, de är lite egensinniga men tycker ändå de verkar arbetsvilliga hur nu det går ihop. Svärföräldrarna har haft två och eftersom de kom från känd uppfödare har vi hängt vid deras ring en hel del på utställning och jag gillar dem skarpt.
 
Börjar inse att jag nog är så fäst vid mina kineser och deras sätt att vara att jag inte hittar någon annan ras som uppfyller allt jag önskar. Jag läser och lyssnar och tittar men det känns ju aldrig helt rätt med någon annan ras.

Tog kontakt med ”min” uppfödare och hen ska lägga ner sin uppfödning och kommer bara ta 2 kullar till. Det är två kullar med fantastiska föräldrar och dom är släkt med både Alvin och Milou. Men jag har ju inte tänkt ta en valp redan nu. Och det är en djungel sen att hitta rätt men min uppfödare sitter i styrelsen för rasklubben och ställer ut både i Sverige och utomlands så jag tänker att hen har kontakter och kan hjälpa mig hitta en uppfödare med bra hundar när det är dags.

Om jag inte hittar någon annan ras som passar bättre,kommer fortsätta min jakt lite till för det ska verkligen bli riktigt bra när det är dags.

Har du kollat på lapsk vallhund? Jag själv vet inte mycket om dom, men en av mina vänner föder upp sånna och vi var kombos ett tag, hennes tik skällde väldigt sällan trots vi bodde i lägenhet med trappuppgång. Väldigt trevlig, rolig och lättlärd hund med roligt ”go” i.

Jag hade själv en boxerblandis då och hon var då alltid snäll och mild mot min galning! 😅♥️
 
Jag tänkte kasta in västgötaspets i mixen, men de är vad jag själv erfarit inte jättegalet förarsvaga, de är lite egensinniga men tycker ändå de verkar arbetsvilliga hur nu det går ihop. Svärföräldrarna har haft två och eftersom de kom från känd uppfödare har vi hängt vid deras ring en hel del på utställning och jag gillar dem skarpt.
Den rasen har jag aldrig ens tänkt på. Är dom skäliga? Gillar dom det jag beskriver? Jag är bara intresserade av raser som har fokus på mig och tycker jag är det bästa som hänt dom varje gång vi tränar.
 
Har du kollat på lapsk vallhund? Jag själv vet inte mycket om dom, men en av mina vänner föder upp sånna och vi var kombos ett tag, hennes tik skällde väldigt sällan trots vi bodde i lägenhet med trappuppgång. Väldigt trevlig, rolig och lättlärd hund med roligt ”go” i.
Det har jag inte, ska kika på den rasen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 670
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 632
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 424
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp