Finsk lapphund

Mycket stor skillnad. Det var ju en ganska ”ny” ras då (eller ja, inte för just 10 år sen men några år längre tillbaka) och bph har blivit allt viktigare och viktigare. Tycker många uppfödare har blivit väldigt noga med den biten.
Så bra att de blivit bättre 🙂
 
Har en snäll buke medlem som jag ska få träffa heelers hos i vår, så spännande :heart
Är just nu väldigt sugen på en Tollare också fast dom är så olika raser så ska försöka hitta någon eller helst några uppfödare här i närheten. Har träffat på Tollare på kurser och tävlingar men aldrig riktigt varit i en vardagssituation med någon eller pratat mer ingående med ägarna. Förutom när jag var barn och jag var så fascinerad över dom så vackra och lydiga hundar vår granne hade.
 
Jag tänker att det går att få tag i en bra mas också om du är ute i god tid och knyter kontakt med uppfödare redan nu även om det inte är aktuellt ännu.
Om det nu är så att det är din drömras alltså 😊
Finns ju vettiga uppfödare som gör bph och utvärderar sina hundar och även om det är en spretig ras finns det ju många trevliga hundar 😁
 
Jag tänker att det går att få tag i en bra mas också om du är ute i god tid och knyter kontakt med uppfödare redan nu även om det inte är aktuellt ännu.
Om det nu är så att det är din drömras alltså 😊
Finns ju vettiga uppfödare som gör bph och utvärderar sina hundar och även om det är en spretig ras finns det ju många trevliga hundar 😁
Ja det har varit en dröm både med aussie och MAS. Min instruktör och träningskompis har tre MAS varav en av dom har fått leka med Milou och dom kom bra överens.

Jag har ingen stress just nu, jag försöker reda ut var jag ska hamna när det är dags för det finns så många, många fina hundar men det är en djungel samtidigt och jag vill verkligen att det här ska bli bra.

Jag hoppas på att när det är dags ha skaffat mig så mycket info som jag bara kan. Med risk för att jag kommer överarbeta det här. Säger tjejen som när hon var 14 år fick en uppgift att skriva 4 sidor till ett arbete men lämnade in 34 och som kan lära sig 300 sidor i kemiboken utantill så att på provet kunna skriva ut exakt vilken grad och vinkel en molekyl har(dvs alla molekyler där det stod om det) och som definitivt inte ingick i provet eller tjejen som fick panik när man på provdagen sa ”skriv allt du vet om Egyptens historia” och jag inte förstod hur jag skulle hinna få med ALLT på bara 1,5 timme…🤣
 
Jag hade en tik i 9 år. Det var en tuff madam med väldigt mycket egen vilja. Vi slet på hundklubben i många år men hon var verkligen svårtränad. Hon utmärkte sig verkligen bland dom andra hundarna och skällde allt som oftast.
MEN. Hon var också väldigt trevlig och hade en väldigt tydlig On/Off knapp som folk var väldigt fascinerade över. Inomhus var hon lugnet själv -såvida ingen knackade på dörren eller hon hörde en bil köra förbi 😂 då var skallet igång och väldigt svårt att avleda.
Nu i efterhand har jag insett att just min tik var ”väldigt mycket hund” och jag har träffat många lappisar som inte alls varit såhär. Men gemensamt är definitivt att det är en pratig hund.
 
Är det någon som har erfarenhet av Welsh springer spaniel? Har tittat på den rasen förr och det är mycket jag gillar men också endel som får mig att tvivla som öronproblem och kanske för mycket jakt.

Har ”umgåtts” med fyra engelska springer spaniels. Tre var lugna och trevliga men totalt ointresserade av sin matte men där är jag väldigt säker på att det var mattens fel med uppfostran för det var verkligen fina och snälla hundar men också en hanhund med starkt försvar och aggressivitet mot andra hundar. Han gick alltid ihop med Alvin dock.

Men jag är inte intresserad av en engelsk utan Welsh. Berätta gärna era erfarenheter av dom, letar med ljus och lyckta efter en bra hund men blir inte klok på hur jag ska kunna bestämma mig.
 
Är det någon som har erfarenhet av Welsh springer spaniel? Har tittat på den rasen förr och det är mycket jag gillar men också endel som får mig att tvivla som öronproblem och kanske för mycket jakt.

Har ”umgåtts” med fyra engelska springer spaniels. Tre var lugna och trevliga men totalt ointresserade av sin matte men där är jag väldigt säker på att det var mattens fel med uppfostran för det var verkligen fina och snälla hundar men också en hanhund med starkt försvar och aggressivitet mot andra hundar. Han gick alltid ihop med Alvin dock.

Men jag är inte intresserad av en engelsk utan Welsh. Berätta gärna era erfarenheter av dom, letar med ljus och lyckta efter en bra hund men blir inte klok på hur jag ska kunna bestämma mig.
Nu är det ett tag sedan, men förut umgicks jag en del med en welsh. Det var flams på flat coated-retriver-nivå på den hunden. Mycket energi och arbetsvilja, men överallt och ingenstans och svansen gick i ett. Den var dock genomsnäll och mycket lydig. Som jag förstod det då så var rasen uppdelad i arbetsvariant och utställningsvariant och den jag träffade skulle visst vara någon mix av det.
 
Nu är det ett tag sedan, men förut umgicks jag en del med en welsh. Det var flams på flat coated-retriver-nivå på den hunden. Mycket energi och arbetsvilja, men överallt och ingenstans och svansen gick i ett. Den var dock genomsnäll och mycket lydig. Som jag förstod det då så var rasen uppdelad i arbetsvariant och utställningsvariant och den jag träffade skulle visst vara någon mix av det.
Så länge hunden vet när det är on eller off läge så det går att träna och ha fokus då så gör lite flamsighet inget för mig.
 
Är det någon som har erfarenhet av Welsh springer spaniel? Har tittat på den rasen förr och det är mycket jag gillar men också endel som får mig att tvivla som öronproblem och kanske för mycket jakt.

Har ”umgåtts” med fyra engelska springer spaniels. Tre var lugna och trevliga men totalt ointresserade av sin matte men där är jag väldigt säker på att det var mattens fel med uppfostran för det var verkligen fina och snälla hundar men också en hanhund med starkt försvar och aggressivitet mot andra hundar. Han gick alltid ihop med Alvin dock.

Men jag är inte intresserad av en engelsk utan Welsh. Berätta gärna era erfarenheter av dom, letar med ljus och lyckta efter en bra hund men blir inte klok på hur jag ska kunna bestämma mig.
Det är väldigt stor skillnad mentalt på lancashire heeler, finsk lapphund och welsh springer spaniel.

Där jag bara kan hålla med om att welshen är flamsig, svårt att koncentrera sig iaf som unga/tonåringar, och jag upplever att de inte är lika sammarbetsvilliga som engelsk springer spaniel. Med det sagt vet jag att det även finns väldigt trevliga och arbetsvilliga welshar också så det är nog dem du får leta efter.
 
Pratade med en welsh uppfödare på klubben för några år sedan och hen sa att den stora utmaningen med att träna en welsh är att de ständigt har nosen i backen.
 
Pratade med en welsh uppfödare på klubben för några år sedan och hen sa att den stora utmaningen med att träna en welsh är att de ständigt har nosen i backen.
Jag upplever att de har väldigt lätt till att tappa fokus och har dålig uthållighet när det kommer till träning. Har även fått det bekräftad av några ägare.

Tycker ändå att det är en rätt vanlig ras överlag, men det är sällan de syns på tävling och ytterst sällan i lite högre klasser.

Jag hade hellre satsat på en Engelsk springer (helst jaktspringer) om jag var intresserad av att ha en arbetsmaskin till tävling och träning.
 
Det är väldigt stor skillnad mentalt på lancashire heeler, finsk lapphund och welsh springer spaniel.

Där jag bara kan hålla med om att welshen är flamsig, svårt att koncentrera sig iaf som unga/tonåringar, och jag upplever att de inte är lika sammarbetsvilliga som engelsk springer spaniel. Med det sagt vet jag att det även finns väldigt trevliga och arbetsvilliga welshar också så det är nog dem du får leta efter.
Ja stor, stor skillnad man jag spånar fritt, finsk lapphund är dock helt struken från listan
 
Jag upplever att de har väldigt lätt till att tappa fokus och har dålig uthållighet när det kommer till träning. Har även fått det bekräftad av några ägare.

Tycker ändå att det är en rätt vanlig ras överlag, men det är sällan de syns på tävling och ytterst sällan i lite högre klasser.

Jag hade hellre satsat på en Engelsk springer (helst jaktspringer) om jag var intresserad av att ha en arbetsmaskin till tävling och träning.
Om det ska vara en engelsk måste jag nog också leta lite extra noga. Tre av dom jag träffat var ju jätte trevliga hundar och gick lösa och var snälla med alla hundar men dom hade liksom inget driv i sig och jag tänkte att det kanske var tvärtom mot vad ni skriver att welshen var den lättaste att träna. Och engelska nummer fyra var en hanhund med aggressivitet mot andra hundar. Den blev rätt stark och svår för hussen att hålla när han satte igång. Jag tycker inte han var den värsta i flocken även om han fick skulden, självklart var han en del i det men inte ensam om att starta bråk.

Men jag har hanar nu och andra hanar i min omgivning. Är det typiskt för engelska springer spaniels med hundaggressivitet eller var det här ett undantag? Jag har tänkt mig dom som rätt så snälla hundar både med andra hundar och människor

Är nog inte rätt ras för mig verkar det som, om man verkligen inte hittar rätt individ
 
Är det någon som har erfarenhet av Welsh springer spaniel? Har tittat på den rasen förr och det är mycket jag gillar men också endel som får mig att tvivla som öronproblem och kanske för mycket jakt.

Har ”umgåtts” med fyra engelska springer spaniels. Tre var lugna och trevliga men totalt ointresserade av sin matte men där är jag väldigt säker på att det var mattens fel med uppfostran för det var verkligen fina och snälla hundar men också en hanhund med starkt försvar och aggressivitet mot andra hundar. Han gick alltid ihop med Alvin dock.

Men jag är inte intresserad av en engelsk utan Welsh. Berätta gärna era erfarenheter av dom, letar med ljus och lyckta efter en bra hund men blir inte klok på hur jag ska kunna bestämma mig.
Jag har träffat en hel del Welshare. På pappret är de hundar som jag gärna föreslår, aktiva sällskapshundar utan speciellt mycket hälsoproblem.

Men alla jag träffat har varit översexuella. Verkligen alla, även tikar, även valpar under 6 månader. Alla hundar ska juckas på, så de har inte kunnat leka med andra hundar, för de är besatta av att försöka rida på dem.

Trevliga utöver det, friska, glada och sociala mot folk, men helt omöjliga med andra hundar.
 
Är det någon som har erfarenhet av Welsh springer spaniel? Har tittat på den rasen förr och det är mycket jag gillar men också endel som får mig att tvivla som öronproblem och kanske för mycket jakt.

Har ”umgåtts” med fyra engelska springer spaniels. Tre var lugna och trevliga men totalt ointresserade av sin matte men där är jag väldigt säker på att det var mattens fel med uppfostran för det var verkligen fina och snälla hundar men också en hanhund med starkt försvar och aggressivitet mot andra hundar. Han gick alltid ihop med Alvin dock.

Men jag är inte intresserad av en engelsk utan Welsh. Berätta gärna era erfarenheter av dom, letar med ljus och lyckta efter en bra hund men blir inte klok på hur jag ska kunna bestämma mig.
Jag har en welsh springer spaniel som vi kallat för Virrpannan. Hon är nu 2,5 år och hon börjar bli bättre.. första året fattade jag ingenting. Vimsig, stressad, ofokuserad, hon lärde sig ingenting och var hopplös på att gå i koppel. For hit och dit. Samtidigt var hon smart. Öppnade dörren, gick ut själv , öppnade skåpluckor i köket, stal mat och hoppade över höga staket. Så hon lärde sig vissa saker. Vid träning kom hon ihåg alla mina misstag hon var inte alls förlåtande som våra tidigare hundar vi har haft bichon havanais, dalmatiner och labrador innan alla har varit lättare att få ordning på. Kände mig värdelös som hundägare vissa dagar.
Men nu har hon mognat. Hyfsat lydig och funkar i alla miljöer ständigt viftande svans och väldigt gosig.
Men i grunden är det jakthundar en del jagar inte alls men Virrpannan vet inget roligare än att jaga. Jag kan ha henne lös men inte hur som helst och var som helst. Vi har tränat inkallning sen dag ett men hon är inte pålitlig om något som kan jagas dyker upp.
Det sägs att welshar är lata men jag uppfattar det mer som att dom inte orkar fokusera på träning mer än en kort stund. Absolut inte lat men hon tröttnar när hon inte förstår. Inte bästa rasen om du ska träna mycket lydnad. Vi håller på med viltspår och där är hon suverän.
Fördelar är att hon är enkel med andra hundar och människor och numera alla olika miljöer men hon är inte på nya människor som labbarna var. Lite mer integritet men samtidigt jättesnäll.
 
Jag har träffat en hel del Welshare. På pappret är de hundar som jag gärna föreslår, aktiva sällskapshundar utan speciellt mycket hälsoproblem.

Men alla jag träffat har varit översexuella. Verkligen alla, även tikar, även valpar under 6 månader. Alla hundar ska juckas på, så de har inte kunnat leka med andra hundar, för de är besatta av att försöka rida på dem.

Trevliga utöver det, friska, glada och sociala mot folk, men helt omöjliga med andra hundar.
Jag har träffat många welshar jag tycker inte att juckande är något stort problem jag tycker tvärtom att det är enkla hundar att ha många i flock.
 
Pratade med en welsh uppfödare på klubben för några år sedan och hen sa att den stora utmaningen med att träna en welsh är att de ständigt har nosen i backen.
Japp det stämmer nosen i backen 24/7 och far fram kors och tvärs på spanielvis😊 har liknats med att promenera med en vindrutetorkare
 
Jag har träffat många welshar jag tycker inte att juckande är något stort problem jag tycker tvärtom att det är enkla hundar att ha många i flock.
Jättebra att det finns såna welshar, men har tyvärr enbart träffat på översexuella. Oavsett om de är 6 månader eller 10 år, tik eller hane.

Som sagt; jag tycker de är fantastiska aktiva sällskapshundar, men det är ett problem hos alla welshar jag träffat. Inget fruktansvärt eller så, men något som man kan fråga om i kontakten med uppfödare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 669
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 632
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 424
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp