Finskt Kallblod!

Sv: Finskt Kallblod!

Det finns många hingstar att välja mellan, mig veterligen finns det inga regler som säger att en hingst bara får betäcka naturligt eller semin-hoppa under en säsong... De allra flesta hingstar går att få på semin (färsk) och de vanligaste är att de hoppar måndag, onsdag och fredag.
 
Sv: Finskt Kallblod!

Finska kallblod , iallafall travaren är ALLTID fuxar.....det är det enda jag kan bidra med :D

Inte är alla fuxar ;) Fastän det är dom flesta, det finns nog också en hel del "Liinakko" dvs fuxar med vit man.
 
Sv: Finskt Kallblod!

Finsk häst är den enda hästrasen som jag lovade mig själv att aldrig skaffa, men det fick jag äta upp för ett par år sedan.

Här är min, 10 år gammal valack e. Patrik. Typisk Patrikavkomma på många sätt. Har lite extra trivselvikt här eftersom han nyligen haft hagvila i nästan tre månader.

sno1.jpg


Kan vara/bli riktigt trevliga hästar, men som med alla andra raser är det ju en träningsfråga också. De flesta finska hästar som jag stött på är inkörda och många har sprungit på travet åtminstone någon enstaka gång. Så då får man ju vara beredd på lite omskolning om man hade tänkt ha den som ridhäst.
 
Sv: Finskt Kallblod!

hihi . finnhästar.

Dem har man sett alltför många av
oftast är de extremt feta, halvt oinridna och brakar igenom hälften av hindren på en hopptävling. inte kan de gå i form heller.

nä, men tyvärr är det oftast så man ser dem... FAST det finns faktist vackra finnhästar som är mycket välskolade !
Vissa hoppar faktist oxå riktigt bra (blivit förvånad ett antal gånger :P)

men grejen är ju den att den är så vanlig i Finland och därför billig, så många gånger köps de av oerfarna ryttare som inte är så speciellt duktiga, det är ganska synd ,eftersom man får en dålig bild av hästen :(

sen är det ju ganska sällan man ser finnhästar som de som finns i denna tråd...:P
 
Sv: Finskt Kallblod!

Hm, ja det är väl lite samma fenomen som med kall- och varmblodstravarna i Sverige. Det är ju inte speciellt lättridna hästar heller. Starka med mycket turbo och hård skalle- kräver mycket lydnad och lära sig svara på fina hjälper! Hej och hå vilket ånglok mitt sto var i början, tur att hon är så liten :angel:
 
Sv: Finskt Kallblod!

Där har du i stora drag anledningarna till att jag lovade mig själv att aldrig skaffa en. :angel: Sen har de i allmänhet inte den exteriör som jag är ute efter heller.

Men som sagt, det är en träningsfråga också. För det första har man ju den vanliga travarproblematiken. För det andra har man det faktum att dessa hästar är VÄLDIGT starka. Man ska aldrig ge sig in i en dragkamp med en finsk häst, det säger jag bara... ;)

Överlag är det inte smart att rida på fysisk styrka med de här. De är väldigt, väldigt känsliga i grunden. Den enda hästen jag ridit som varit mer känslig än min finska häst var en 4 år gammal lusitanohingst som endast hade använts till tjurfäktning...

Om man utnyttjar deras känslighet kan man få en toppenhäst. :)
 
Sv: Finskt Kallblod!

ja det tror jag verkligen! hästen är ju vad man gör den till..

btw var jag på en hopptävling en gång , då jag tittade på ekipagelistan så såg jag ett lustigt namn ngt i stil med Tähti-Jussi.

vilket gjorde att jag började "mobba" dess namn och sa att det måste nog vara en riktigt bullahäst ..

hästen vann 1m och vann 110m eller blev 2:a

så jag fick nog äta upp mina ord :D
 
Sv: Finskt Kallblod!

Vilka underbart vackra hästar! Blir sugen på att betäcka mitt 1,5 åriga sto med en finnhäst om nått år el. 2. Vi får väl se...
 
Sv: Finskt Kallblod!

Jo, namnen är ju en historia i sig. Min häst har inte det vackraste namnet precis. På en kanin hade det varit helt OK, men inte på en häst. :crazy:

Fast när jag kollade listan över hans halvsyskon hittade jag bland annat följande:

Atomi-Tintti (Försvenskad version: Atom-Tintin)
Riitu-Rivakka
Hiku-Hektor
Pelle-Pontti
Ritan Raketti (Ritas Raket)
Torp-Janne

Efter den dagen har jag tröstat mig med att det kunde ha varit värre. :D
 
Sv: Finskt Kallblod!

Jag är finlandsvensk, detta är INTE finlandsvenska ;) Skämtosidå, jag är lite miljödrabbad eftersom jag studerar till översättare.
 
Sv: Finskt Kallblod!

Tack för tipset!
Skall skriva ut det direkt och läsa. Intressant!:bow:
 
Sv: Finskt Kallblod!

Det är inte gammaldags svenska. Det är vanlig finlandssvenska.;)

Det där var nog inte finlandssvenska, utan trög och gammalmodig svenska. Skulle en finlandssvensk skrivit texten skulle den löpt mera och varit mera lättläst. Så jag läser hellre den finska versionen men tycker det är toppen med en svensk för dem som inte kan finska.
 
Sv: Finskt Kallblod!

Va roligt att det varit så många som skrivit i denna tråd! Underbara bilder! Vill gärna se mer :-)
 
Sv: Finskt Kallblod!

var i en hage med tre finnhästar i går... men tyvärr hade jag inte kameran med :(

fuxar alla tre i olika mörkhetsgrader... jätte fina killar..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 146
Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: sweep
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 073
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp