Finskt Kallblod!

Sv: Finskt Kallblod!

hihi . finnhästar.

Dem har man sett alltför många av
oftast är de extremt feta, halvt oinridna och brakar igenom hälften av hindren på en hopptävling. inte kan de gå i form heller.

nä, men tyvärr är det oftast så man ser dem... FAST det finns faktist vackra finnhästar som är mycket välskolade !
Vissa hoppar faktist oxå riktigt bra (blivit förvånad ett antal gånger :P)

men grejen är ju den att den är så vanlig i Finland och därför billig, så många gånger köps de av oerfarna ryttare som inte är så speciellt duktiga, det är ganska synd ,eftersom man får en dålig bild av hästen :(

sen är det ju ganska sällan man ser finnhästar som de som finns i denna tråd...:P

Du har aldrig varit till Ypäjä på finnhästdagarna märker jag !!
 
Sv: Finskt Kallblod!

Mina foraldrar ar bada fran Finland, sa varje sommar nar vi var i var lilla stuga i Savo brukade jag aka pa ridlager. Da kom man ju i kontakt med manga av den har rasen... :)

Mina intryck ar enbart positiva! Alla finnhastar jag kom i kontakt med var jattetrevliga och snalla att handskas med! Dessutom var en overvaldigande majoritet pigga och framat att rida, jag minns bara en som framstod som litet trog, men det var nog mest i kontrast mot de andra... :smirk:

Och vackra att se pa var de ofta ocksa! Harliga farger! Traffade manga isabeller med vita och gra manar, och sa minns jag en som var alldeles rod (som rott lader eller hostlov) med gra man och svans, vet inte vad man skulle kalla den fargen men jaklar vad fin hon var...

Ja usch, den har traden har fatt mig att dromma om att importera mig en egen liten finnhast den dar avlagsna dagen i framtiden nar jag ska ha egen hast... det ska val inte vara alldeles omojligt? :crazy:
 
Sv: Finskt Kallblod!

Hejsan! Jag bor på Åland och har mycket erfarenhet av finska kallblod. Jag ha självt haft en valack och på ridskolan jag red på som liten fanns mest finska kallblod. Det är en helt underbar ras, med stabilt, ofta kanske hårt psyke, men aboslut med hjärtat på rätta stället. Det är en lugn och säker hästras, men samtidigt är dom ofta ganska tuffa och framåt. Det som jag tycker är fascinerande med rasen är den stora skillnaden mellan individerna, det kan vara samma ras men dem kan vara så otroligt olika i både färg och kroppsbyggnad. En jättetrevlig allroundhäst!
 
Sv: Finskt Kallblod!

Hej!Jag bor i södra Finland och har ganska mycket kontakt med finnhästar! Jag älskar den rasen! Min mamma red på enbart finnhästar då hon var yngre...Hos en som föder upp finnhästar till travhästar! Hon har bland annat fött upp Ture, Gösta och Gilpori som är mycket framgångsrika travhästar!
 
Sv: Finskt Kallblod!

jagrsst.jpg
[/IMG]

Min lillevän i vinterpäls.
 
Sv: Finskt Kallblod!

Jag importerade en finnhäst för snart ett år sedan. Hade en nordis innan som jag tyvärr fick lov att ta bort. Så slog jag till och förverkligade min dröm om en finnhäst! Jag måste säga att det är en helt underbar ras. :love:Stabila i psyket. Kikatus som han heter blir 7 år och var knappt riden när han kom till mig. Han är av travstam och tränad för trav men aldrig startad. Jag rider dressyrlektion en gång i veckan och han utvecklas hela tiden. Det känns som han har större förutsättningar för att komma längre än vad nordisen hade. :bow:
 
Sv: Finskt Kallblod!

Kl*
Jag hoppas att ni fortfarande kikar in här lite då o då, så jag får lite svar :d

Vet ni om det finns någon uppfödare av finnhästen i sverige?
Vet ni ungefär vad de ligger i för prisklass?

Jag kom i "kontakt" med denna häst för första gången för några år sedan då jag läste en artikel och en serie om den i "min h*st", och ja, jag föll nog ganska hårt för dem redan då.
Jag tänkte inte så mycket på det fören igår faktiskt, då jag googlade runt lite hej vilt, och då kom in på denna ras.
Jag har alltid velat ha en nordis eller fjording, men nordisarna är lite väl kraftiga för min smak, och fjordingen är lite liten, så det här känns som en bra häst för mig. Jag är ju dessutom ute efter en allroundhäst, så kan det bli mycket bättre?

Tyvärr är ju många sidor på just finska... Bilderna är ju jättefina oftast, men jag har lite problem med språket, om man säger så ;)

Jag hoppas att jag får lite fart på den här tråden igen nu, vill se mer av era fina hästar! Och fler tips och allt vad som ploppar upp :laugh:
 
Sv: Finskt Kallblod!

Jag har en finnhäst och är sugen på att skaffa en till. Jag har inte hittat nått stuteri i sverige så har börjat kolla runt lite på finska sidor fast det är svårt när man inte kan språket.
Här är en sida med finnhästar till salu http://suomenhevoset.fi/
Det går iaf att förstå ålder och stam på dom :) Gå in på http://www.sukuposti.fi/ om du vill kolla upp mer om hästarna.

Här är lite bilder på min finnhäst http://www.pixbox.se/alb_show_id453349_page0.html
 
Sv: Finskt Kallblod!

Jag kommer från Finland och började rida finsk häst redan som ganska liten. Tycker själv om rasen och de är super allround hästar, de är väldigt tuffa och går fram för allt, de är också väldigt arbetsvilliga :)
sätter in lite bilder av 2 finsk häst valacker.. den ena står i samma stall som min pålla och den andra (han med långa pannluggen) står på ridskolan här i närheten

http://www.pixbox.se/pic_show_id16022849.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id26539726.html
 
Senast ändrad:
Sv: Finskt Kallblod!

Vilken fin pojke du har!
Tack för länkarna, och skönt att man kunde få svenskt text så att man förstår lite av vad som står ;)
Köpte du din kille från finland? Är det ridhäst-modellen?
Jag kan inte så mycket om dom, men tillräckligt mycket för att veta att det är precis en sådan jag vill ha :D
 
Sv: Finskt Kallblod!

Vilka fina hästar!
Jo, jag gillar dem också för deras allsidighet, jag är en sådan person som vill prova på allt, så det känns som en ras för mig.
Dessutom är de ju lite kraftigare, och det gillar jag! :)
Men då måste ju du kunna finska? För om du kan det så kan du räkna med att bli kidnappad när jag ska åka o kolla på häst! ;)
 
Sv: Finskt Kallblod!

hehe, finnhästar e urmysiga och väldigt tåliga :)
mm Jag förstår nog finska, men inte så bra.. men om man blandar på svenska, finska och engelska så brukar det gå bra, och så finns det ju de som pratar Svenska här i Finland också :)
Vad söker du efter för finsk häst? Har du hittat nån intressant?
 
Sv: Finskt Kallblod!

förresten om du hittar någon väldigt intressant annons på finska så kan jag nog försöka översätta den så får du någon helhet över hästen :)
 
Sv: Finskt Kallblod!

Jag vill ju då ha en av ridhästmodell.
Jag hittar en del fina, men just nu har jag tyvärr inte pengar till någon egen häst :( Men jag kollar runt lite för att se vad som finns, och så är det ju kul att drömma lite :)

Men jag tycker om den korsningen, ridhäst och skogsmulle, om du förstår :) De är en korsning mellan Emils Lukas och "riktig" ridhäst, som dessutom verkar kunna behärska i princip allt du föreslår för den.
Och det är precis det jag drömt om!

Rider just nu några halvblod, och tja, de är ju mysiga, men jag börjar tröttna på dem. Det ska antingen vara hoppning eller dressyr. Jag vill ju ha allt! ;) Jag har inga direkta amitioner om att bli världsbäst, utan jag vill prova allt; hoppning, dressyr, fälttävlan, distans... Och så vill jag ha en mysig skogsmulle vissa dagar med :)
 
Sv: Finskt Kallblod!

okej, då tycker jag verkligen att en finskhäst kan vara något för dig, för dem kan man verkligen göra allt möjligt med.. Hoppa, rida dressyr, fälttävlan, körning, distans, lulla i skogen osv :)
 
Sv: Finskt Kallblod!

Åh, jag önskar att jag kunde åka o köpa en idag! :) Det hade varit så mysigt... Men än så länge får jag nöja mig med att rida andras hästar. Jag ska väl inte klaga egentligen, jag får ju rida o så, men det är ju inte som att ha en egen häst, som man kan bestämma över själv...
 
Sv: Finskt Kallblod!

mm att ha egen häst är helt underbart, för då är det verkligen ens egen.. Och det är man själv som bestämmer och har ansvaret:laugh:
men att rida andras hästar är ju också vara väldigt lärorikt och har sina fördelar En bra erfarenhet före man får egen häst.. Och du ! ta chansen att pröva rida nån finskhäst om du får chansen, eller kom till Finland nån gång och titta på någon utställning eller finnderby osv.. så att säga bekanta dig med rasen :d
 
Sv: Finskt Kallblod!

Ja, men det är det verkligen! Har varit medryttare 5 år, och det är ju ett annat ansvar än när man är ridskoleryttare eller bara rider privathästar lite då och då.
Man får ju lära sig mer om allt annat som har med hästarna att göra, allt det runtom liksom. Sen är man ju tyvärr mer eller mindre begränsad till att göra vad ägaren tillåter en, men jag har haft bra hästar/ägare och har varit nöjd nästan hela tiden. :)

Jag vet tyvärr inte om det finns nån finnhäst häromkring... Jag har iallafall inte sett någon :P
Ja, men det kan ju vara sommarens semestermål!
Du råkar inte veta hur/när det brukar vara? Eller om du har någon sida man kan kolla på för information? :)
 
Sv: Finskt Kallblod!

Min hade stått i sverige i 6 månader när jag köpte honom, det var inte riktigt tänkt att jag skulle ha nån häst men han skulle till slakt om jag vi inte tog honom så det var bara att hämta han. Nu har jag haft Jokke i 10 år och har aldrig ångrat mig:D Han kommer från tornio från början och där gick han som travhäst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·
Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: sweep
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 073
Senast: nejlica
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
446
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp