Fixa den beffintliga lösdriften på gården, att tänka på?

SmultronTroll

Trådstartare
Min man och jag har sedan 5 års tid bott ihop på en hästgård, när vi köpte den så hade den tidigare varit lösdrift men hade även 10 boxar. Hittills har våra 4 hästar stått på box nattetid men varit ute fram tills nattning och fodring vid 22.00.
Tidigare så har det varit 2 lösdrifter sida vid sida på x antal km, nu är staketet bortplockat vid en del så de kan gå igenom hur de vill. Ska till våren stängsla om staketet och se till att lösdriften blir riktigt bra.
Idag så står höbalen på en lastpall som tål vikten och det fanns en helt okej ligghall tills stormen tog den.
Vad ska jag tänka på?
Det kommer i första hand vara för våra 4 hästar som är kallblod men även så småningom så ska det även bli fler hästar som går där.
Vad behövs för att en lösdrift ska bli så bra som möjligt?
Ge mig era bästa tips.
:)
 
@FlipTheFrog
Förra ägaren hade både hingstar och ston så han delade av lösdriften till två, den är minst 3-4km nu när vi öppnat emellan båda, men är inte säker på exakt hur stor den är, kan vara större också. :)
 
En bra ligghall är ju nummer ett förstås, men det vet du ju. Tänk på golvet i ligghallen så att det är såpass hårdgjort så att man kan köra in med traktor och ta ut bädden. Att hårdgöra en ordentlig bit utanför ligghallen och även där utfodringen ska ske är också lämpligt. Då kan man skrapa bort gammalt foderspill och gödsel med traktor. Mycket grus alltså med andra ord!
 
@a1gnlju
Exakt det är så att jag är lite fundersam på ligghallen dock, självklart ska det bli bra anlagt runt den så man kan köra med traktorn. Men kan man ha halm som bädd i ligghallen? Sambon sa (mest på skoj får vi hoppas) "varför lägger vi inte in hö som bädd?".
Hmm sedan det här med foderförvarningen i lösdriften vi har tänkt ha ett sådant här "balnät" så att fodret inte sprids överallt, men finns det något vettigt sätt att ha den uppe från marken? idag står den på en lastpall men det är inte optimalt då den börjar mögla och bli osäker.
Hur stora ska måtten vara för en ligghall? den vi hade (innan den vart tagen av stormen) var 2x3 m ungefär, kändes lite litet för våra 4 kallblod faktiskt. :confused:
 
@a1gnlju
Exakt det är så att jag är lite fundersam på ligghallen dock, självklart ska det bli bra anlagt runt den så man kan köra med traktorn. Men kan man ha halm som bädd i ligghallen? Sambon sa (mest på skoj får vi hoppas) "varför lägger vi inte in hö som bädd?".
Hmm sedan det här med foderförvarningen i lösdriften vi har tänkt ha ett sådant här "balnät" så att fodret inte sprids överallt, men finns det något vettigt sätt att ha den uppe från marken? idag står den på en lastpall men det är inte optimalt då den börjar mögla och bli osäker.
Hur stora ska måtten vara för en ligghall? den vi hade (innan den vart tagen av stormen) var 2x3 m ungefär, kändes lite litet för våra 4 kallblod faktiskt. :confused:
2x3 meter är pyttelitet ju - godkänt för EN ponny upp till 1,40.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html
Det finns mycket bra litteratur på ämnet, Jordbruksverkets "Bra att veta om mindre häststallar" och Ventorp/Michaneks "Att bygga häststall" är en bra början.
 
@warg Vet inte vad förra ägaren tänkte när han byggde den, vi har bara låtit den stå där då våra hästar inte ens gått in i den (utom enstaka gång). Nu är den dock bortplockad då den rasade ihop. Ska verkligen läsa dem, tack för tipset :).
 
@a1gnlju
Exakt det är så att jag är lite fundersam på ligghallen dock, självklart ska det bli bra anlagt runt den så man kan köra med traktorn. Men kan man ha halm som bädd i ligghallen? Sambon sa (mest på skoj får vi hoppas) "varför lägger vi inte in hö som bädd?".
Hmm sedan det här med foderförvarningen i lösdriften vi har tänkt ha ett sådant här "balnät" så att fodret inte sprids överallt, men finns det något vettigt sätt att ha den uppe från marken? idag står den på en lastpall men det är inte optimalt då den börjar mögla och bli osäker.
Hur stora ska måtten vara för en ligghall? den vi hade (innan den vart tagen av stormen) var 2x3 m ungefär, kändes lite litet för våra 4 kallblod faktiskt. :confused:
Ja, 2*3 m är alldeles för litet. Det är godkänt för två shettisar det. Så om vi säjer att dina hästar har en mankhöjd på mellan 147 och 160 cm krävs minst 6,4 kvadratmeter per häst (absolut minimimått och absolut inte optimalt) om utfodring sker utanför ligghallen. Det gör alltså en ligghall med minsta arean 25,6 kvadrat. Så minst 4,5*6 m typ är tillåtet för hästar upp till 160 cm. Måtten som krävs står på sidan 7-8 här:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/1370040443839/DFS_2007-06.pdf
Sedan måste man ju tänka på takhöjden eftersom bädden bygger en del och sedan vill man komma in med en traktor. Så en 3,5 meter högt i innertak är väl lämpligt.
Skaffa en eller tillverka en ordentlig grovfoderhäck istället för att hålla på med balnät och annat som djuren riskerar att fastna i.
Halm är enligt mig det bästa strömedlet i ligghallar, men många använder kutterspån som också kan funka okej.
 
@a1agnlju Tack så mycket för svaren :). Sambon vill gärna ha någon meter till godo till traktorn så vi får klura på det :p.
Men eftersom att det kommer komma flera hästar till gården (både tillfälligt och egna) så kommer vi nog försöka göra en extra stor ligghall så det är säkert att hästarna får plats + att det är godkänt.
Då vi har halm idag som strö i boxarna så kommer det nog bli så även ute i ligghallen. Då har hästarna något att pilla med om de vill ligga och vila.
Angående grovfoderhäck så har du rätt, det är mycket lättare och man slipper gå och oroa sig för att hästarna ska fastna i den :angel:.
Sedan så måste vi välja staket att stängsla om med, idag är det elband (vita) men varken jag eller maken gillar det riktigt, kan man stängsla med trä och sedan en eltråd överst eller ska vi köra på någon form av elband?
Vet att trästaket är otroligt dyrt men skötts det rätt så kan det hålla många år, att sambon sedan känner att han har råd med det gör ju inte saken mindre tråkig :D.
 
@a1agnlju Tack så mycket för svaren :). Sambon vill gärna ha någon meter till godo till traktorn så vi får klura på det :p.
Men eftersom att det kommer komma flera hästar till gården (både tillfälligt och egna) så kommer vi nog försöka göra en extra stor ligghall så det är säkert att hästarna får plats + att det är godkänt.
Då vi har halm idag som strö i boxarna så kommer det nog bli så även ute i ligghallen. Då har hästarna något att pilla med om de vill ligga och vila.
Angående grovfoderhäck så har du rätt, det är mycket lättare och man slipper gå och oroa sig för att hästarna ska fastna i den :angel:.
Sedan så måste vi välja staket att stängsla om med, idag är det elband (vita) men varken jag eller maken gillar det riktigt, kan man stängsla med trä och sedan en eltråd överst eller ska vi köra på någon form av elband?
Vet att trästaket är otroligt dyrt men skötts det rätt så kan det hålla många år, att sambon sedan känner att han har råd med det gör ju inte saken mindre tråkig :D.
Trästaket är ju utmärkt om ni har möjlighet!
 
@a1agnlju Åh vad bra, tror vi kommer köpa tryckimpregnerat direkt. Då slipper vi göra något sådan. :p
Fast vi kanske målar det i vitt eller i någon annan fin färg :angel:
 
@Lobelia Kommer sätta lägre tråd med el över den översta plankan, men självklart ska vi se till att det inte är giftigt :D.
Har hästarna mat i hagen så kommer de förmodligen inte att tugga på staketet (hoppas jag) :angel:
 
@Lobelia Kommer sätta lägre tråd med el över den översta plankan, men självklart ska vi se till att det inte är giftigt :D.
Har hästarna mat i hagen så kommer de förmodligen inte att tugga på staketet (hoppas jag) :angel:

Det har inte funkat hos oss. Våra "fri tillgång"-hästar gnager på allt. De som får portionerat gnager knappt alls. Ologiska skrällen!

/Lavinia
 
@Lavinia Kan nästan se framför mig hur de väljer att tugga ned staketet istället för att äta av höet när du säger så där.:p
Får väl gå med pensel och stryka på "anti-bit" över hela hagen :up:
 
Bygg en ordentlig ligghall, på en bra plats i hagen. Vår ligghall är på ca 42 kvm och vi har fyra hästar, tycker det är lagom men den är godkänd för ett par hästar till. Halm tycker jag är det absolut bästa som strö, vi har provat allt, nu senaste pellets men det är ingen hit i lösdrift. Grusa gärna ingångarna till ligghallen och planera iaf för två öppningar så att ingen kan bli trängd. Våra fodras vid en foderhäck med slow feeding nät och vatten i termobar.

Har de inget att gnaga på i hagen så tuggar de gärna på ligghallen. Vi brukar rensa småträd i skogen och ge hästarna vintertid då vår hage är stor med dessvärre inte direkt fylld med träd. Träden äts upp rätt snabbt, blir bara gnagda stockar kvar så de uppskattas.
 
Dum fråga, men lite relevant i sammanhanget: Vilket håll ska man bygga lösdriften och ingångarna (vi ska ha 2 stycken) och varför?

/Lavinia, vars hjärna är mos
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 326
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 165
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 399
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 592
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp