Fixa den beffintliga lösdriften på gården, att tänka på?

Dum fråga, men lite relevant i sammanhanget: Vilket håll ska man bygga lösdriften och ingångarna (vi ska ha 2 stycken) och varför?

/Lavinia, vars hjärna är mos
Öppningen åt söder brukar rekommenderas. Det för att skydda mot nordanvind och dessutom få in mer ljus i ligghallen :) Helst på en höjd med god utsikt över landskapet.
 
Om man har möjlighet så kan man innan bygget avvakta ett tag och se varifrån det faktiskt oftast blåser på den aktuella platsen. Jag har öppningar väster och österut, det blåser oftast nordlig och sydlig vind nämligen.

Hej!

Lösdriften kommer byggas vid redan befintligt stall så vi har stenkoll på vinden. Den jäkeln har vänt sen uteboxarna byggdes 2004...
 
Hej!

Lösdriften kommer byggas vid redan befintligt stall så vi har stenkoll på vinden. Den jäkeln har vänt sen uteboxarna byggdes 2004...

Vad jobbigt. Men se det så här, bygg lösdriften efter dagens vind och när den sedan vänder tillbaka flyttar hästarna till uteboxarna. Då har ni alltid ett perfekt alternativ :D
 
Vad jobbigt. Men se det så här, bygg lösdriften efter dagens vind och när den sedan vänder tillbaka flyttar hästarna till uteboxarna. Då har ni alltid ett perfekt alternativ :D

Haha!

Ska tipsa stallägaren om det :-). Han blir säkert jätteglad över lösningen :-)

/L
 
Vidare när det gäller öppningar så är en rekommendation att man gör två öppningar i vardera ände av lösdriftens långsida. Traktorstora - eller som minst 2 meter i bredd. Ligger de ute i hörnen så minimeras risken att hästarna tränger in varandra.

Vi har byggt en "veranda" utanför vår lösdrift. Den är upphöjd och uppgrusad och gör att hästarna alltid kan stå under tak, även om vi av ngn anledning har stängt in till själva lösdriften. Vidare så har vi gjort tre öppningar på verandan och satt dem så att de går omlott med öppningen in till lösdriften, om du hänger med... Det gör att det känns lite mer ombonat och inte blir fritt blås in. (Vi har för övrigt öppningen åt norr eftersom det var det enda som byggnadsmässigt fungerade hos oss. Tack o lov passar det även vindmässigt - vi bor på västkusten och det blåser nästan aldrig nordanvind).
 
(Vi har för övrigt öppningen åt norr eftersom det var det enda som byggnadsmässigt fungerade hos oss.
Vi håller på och bygger och tyvärr blir öppningen "typ" åt norr hos oss också. Fast här beror det på hur markerna ser ut. Byggnaden hamnar på gårdens högsta punkt (om man bortser från våra två små berg bakom huset) där marken är suveränt dränerad rent naturligt. Det är tyvärr berg som "går i dagen" alldeles nära där den byggs, vilket omöjliggör någon annan placering.
Visar det sig att det blåser storm inne i ligghallen, så kommer vi sätta upp köldridå (plastremsor, typ) i den västligaste av de två ingångarna, för att minimera vinden inomhus.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 326
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 165
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 400
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 592
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp