Bukefalos 28 år!

Fjällvandra med hund

Visst är det några här som har vandrat med hund och vill dela med sig av sina bästa tips och sina värsta not-to-do?

Jag planerar för en vecka i fjällen :love:
Tanken är dagsturer, vi kommer bo i stuga. Åtminstone den första rundan i år, eventuellt blir det en tur till senare i sommar med övernattning och i så fall blir det tält.

Fråga 1 :)
Enligt hundbutik 1 så passar en Ruffwear Palisades stl M till galenpannan, och efter inskolning ska hon kunna bära upp till 1/3 av sin vikt. Tyvärr hade de ingen till salu hemma (fick prova ägarens egen), så vi fick åka vidare.
Enligt hundbutik 2 så passar väskan bra, men hon kan endast bära 20 % av sin vikt så den är onödigt stor.
Vad är rimligt att tro att hon kan bära efter inskolning?

Fråga 2 :)
Vad bör ingå i en första hjälpen-väska för hunden? Och vad mer är viktigt att komma ihåg att packa med?

Fråga 3 :)
Jag tänkte fästa kopplet i dragbälte för att slippa gå och hålla i det hela dagen. Men risken finns att det bältet och ryggans avbärarrem hamnar på samma plats på mig.. hur löser man det på ett smidigt sätt?

Och till sist, fråga 4 :)
Vovvan tränar ju drag med husse, och springer då fort. Och ska fortsätta springa fort. Förstör jag för dem om jag har henne i dragbälte och expanderlina :confused: Eller är hundar generellt så kloka att hon borde förstå att om hon har väska på ryggen i stället för dragsele så betyder inte dragbälte och expanderlina att man ska ligga i drag? Eller borde jag i stället ha det vanliga, stumma kopplet?

Ser fram emot lagom varma, soliga, lite lätt blåsiga (och då mygg-fria) dagar på fjällen. Det kommer inte regna och vara kallt på min semester :p
Jag har kopplet i avbärarremmen, inte en chans att jag kan ha både ryggsäcken och dragbältet, funkar kanon! Jag hade tagit koppel med expander.

Skor och vetflex i medicinväg!
 
Här är lite bilder från den turen..
DSC_0323.jpg

Topptur!
DSC_0338.jpg

Frusen hund med fleecetröja
DSC_0380.jpg

Om en fastnar mellan stenarna så skrattar matte och tar kort i stället ;) -Bäst att vifta på svansen!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 419
Senast: Fetaost
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp