Fjärilar!

Vad hemskt, beklagar! :cry:

Håller tummarna för att allt går bra med nykläckisen. :heart
Ja, hon var inte färdig utan hon måste ha flugit, hamnat under ett av borden och sedan inte kunnat ta sig upp... klumpiga är de ju som sagt. Under natten blev hon offer för isopoder - jag fick avliva henne när jag kom in på morgonen. :cry:
Till nästa år ska vi göra allt betydligt bättre och säkrare, med bättre klimatreglering också! Vi var flera som var upprörda på jobbet.
 
Ja, hon var inte färdig utan hon måste ha flugit, hamnat under ett av borden och sedan inte kunnat ta sig upp... klumpiga är de ju som sagt. Under natten blev hon offer för isopoder - jag fick avliva henne när jag kom in på morgonen. :cry:
Till nästa år ska vi göra allt betydligt bättre och säkrare, med bättre klimatreglering också! Vi var flera som var upprörda på jobbet.
Men ursch, stackarn! och vad jobbigt för dig också. :( Vilken tråkig olycka. Sånt där är ju nästan omöjligt att förutse om man inte varit med om det tidigare. Sånt man lär sig den jobbiga vägen eller i bästa fall får berättat för sig för att det hänt någon annan.

:heart
 
Jag har ju en ny Atlas i växthuset nu, och allt verkade frid och fröjd. Hon chillade i vinrankan när jag tittade in efter att jag åkte från jobbet - men så textade en vän som varit upp och letat fjärilar (utifrån) ikväll och hon var så näjd med att hon och barnen lyckats hitta två. Jag undrade hur i HELA friden hon INTE hade lyckats hitta fröken jättebamsing!
Så när jag kom hem från promenad med hund och katt var det bara att hoppa upp på cykeln och se om jag kunde hitta henne - och minsann om hon inte landat på precis samma ställe som den förra! 😱 Den här gången var jag i tid dock, och hon mår bra.... men medan jag var där fladdrade hon iväg två gånger och landade båda gångerna i helt vansinniga positioner, inte en chans att hon skulle överlevt om jag inte var där, så i slutänden beslöt jag mig för att hon får spendera natten i en låda. Jag kan ju inte sova där. :o
Förhoppningvis kan vi lista ut något imorgon. Kanske kan hon spendera nätterna i en nätbur, hon är uppenbarligen betydligt mer aktiv än den tidigare.

Inför nästa år kommer vi att ha en betydligt bättre plan och mer föberedelser på plats.
 
Hittade en video på tumblr där någon filmat malar när de lyfter och spelar upp det i slow-motion :D

Så stora och klumpiga, man tror knappt att de kommer att lyfta :laugh: men så gör de akrobatik i luften :love:

Edit: (Det var egentligen på youtube från början så bytte länk :up:)

Varför kan de och inte jag? 😭
 
... med det sagt kläcktes den allra sista "vanliga" puppan igår. Jag trodde att den var död, men icke! 😍 Jag ska ladda upp bilder sedan - men utöver den sista jättepuppan är det färdigt för säsongen och det var nog dags för det börjar bli kallt ute nu.

Jag lockade in en familj med gäster i växthuset idag när jag såg dem utanför och ändå var i växthuset efter jobbet dock (jag brukar göra det om jag ser folk utanför när jag är där. Annars är det oftast låst och även när det är öppet sitter skyltar uppe om att de inte får gå in) , och allltså... reaktionen när folk får se fjärilarna är rätt underbar! :heart Jag hoppas, hoppas, hoppas det blir en grej nästa år.
 
1663451068835.png
 
Jag lockade dessutom in en hel hop med folk i växthuset så att de fick se dem. En äldre tant frågade om hon fick hålla i den nya malen och travade sedan runt med honom i handen i typ tjugo minuter, ojande om hur sööööt han var. Jag blev försenad till mitt städhus. :D
Är det bara han nu eller finns det kvar någon hona? :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 291
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 590
Senast: Caoimhe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp