Fjärilar!

En fin vit fjäril som jag hittade bland blåbär när jag var och plockade mer nässlor till larverna:
06.170502.jpg
 
Ur kapseln som kom ut ur den lilla svarta puppan som skulle ha blivit en Större nässelmott så kom det istället en parasitfluga och ur larven som mådde dåligt kom sådana där äckliga stekellarver som började göra puppor. :yuck:
Jag tar mig friheten att göra processen kort med allt sånt, har ingen lust att hjälpa parasiter faktiskt.

Övriga larver verkar må fin fint fortfarande och de växer på bra. Det är fem dagar mellan de här två fotona:
InCollage_20230720_211215706.jpg
 
Detta är den lille svarta med prickar som helst vill vara för sig själv och jag tror är en amiralfjäril:
VideoCapture_20230720-211816.jpg

Den håller inte på och blir sur och spyr på mig heller om jag råkar störa utan är väldigt lättsam. Men det är samma jäkla fart i den som det var i amiralfjärilarna förra året, kryper snabbt upp på burkkanten om den inte får sina nya nässlor inom.. nä, omedelbart! :heart
 
Gänget jag tror är nässelfjärilar är inte lika snabba men tro fan det om man har kompisar som åker snålskjuts på en på detta viset! 😅
20230720_193315.jpg
 
Ur kokongen den gröna larven gjorde kom... steklar. :yuck: Så tråkigt. Stället den kom ifrån verkar ha ett omfattande parasitproblem. :(
Jag har iaf inga fler larver/puppor därifrån så hoppas alla andra blir fjärilar och inget annat.

Alla nässelfjärilslarverna har nu puppat sig och med 27 st som satte igång ungefär samtidigt så fick jag äntligen bevittna när en larv blir puppa IRL! :D

Den sista nässelfjärilen lyckades jag fånga på film efter att ha kollat till den stup i kvarten sen den intog denna posen, som kallas för "Prayer Pose" på engelska. Det tycker jag är lite fint på något sätt. Som att larven ber en bön om att allt ska gå bra medans den förvandlas till en försvarslös puppa: :heart
01.Prayerpose212952.jpg
 
Jag tycker det är väldigt skönt att inte behöva mata alla de stora nässellarvs-gluffs-gluffsarna något mer. 😅 De andra fjärilslarverna som (antagligen är amiraler allihop) äter inte alls lika fort som de där matvraken gjort även om de blir större i slutändan.

Så frid och fröjd nu då, tänkte jag. Men... Jag hittade (vad jag tror är) fler amiralfjärilslarver, ministorlek på de flesta. Då tar jag alltid med hela toppen av brännässlan den boat in sig i för det är väldigt svårt att hantera så små larver säkert. Sen stoppar jag bara larvens nässla i (larvsäkrat) vatten och väntar tills den är så stor att det behövs städning och nya nässlor till den.

Lilla filuren kikar ut:
05.mini04826.jpg
 
På en av dessa minilarvers nässlor såg jag också en mikroskopisk liten larv i ett blad-bo på samma planta och tänkte först att det var en till amiral men jag var fundersam för jag har nu förstått att mamma amiralfjäril lägger äggen ett och ett på olika plantor. Mikrolarvens bo såg inte heller riktigt likadant ut.

Med 8 ggr förstoringsglas så såg det ut såhär:
06.0.TheHord35107.jpg

Det är en hel hord! :nailbiting: Jag misstänker att det är fler nässelfjärilar, ingen aning om hur många de är men jag vet att jag kommer få plocka sjukt mycket nässlor framöver!
 
Den lilla svarta med prickar är däremot inte så liten längre. Puppar den här inte inom kort så får den snart inte plats! 😆
09.bigchunky20408911.jpg

Jag bara älskar den här larven, den är så himla go, tjock och söt. :heart
 
Gud vad häftigt! Äter alla larver nässlor?
Nej, olika fjärilsarter har olika värdväxter (Aspfjäril har asp och citronfjäril har getapel t.ex) men rätt många fjärilsarters har nässlor som värdväxt! Förutom Amiralen och Nässelfjärilen så äter även larver av Tistelfjäril, Påfågelöga, Kartfjäril och Vinbärsfuks nässlor. :)

Så nässlor är rena rama barnkammaren! 😍 Vill man ha fjärilar i trädgården så är det därför bra att ha iaf ett litet hörn med brännässlor.
 
Nej, olika fjärilsarter har olika värdväxter (Aspfjäril har asp och citronfjäril har getapel t.ex) men rätt många fjärilsarters har nässlor som värdväxt! Förutom Amiralen och Nässelfjärilen så äter även larver av Tistelfjäril, Påfågelöga, Kartfjäril och Vinbärsfuks nässlor. :)

Så nässlor är rena rama barnkammaren! 😍 Vill man ha fjärilar i trädgården så är det därför bra att ha iaf ett litet hörn med brännässlor.

Jag bor på gård så nässlor finns det gott om :D
Har du filmen där larven blir puppa så man skulle kunna se den i normal hastighet?
4 minuter är ju ingen tid alls, har alltid trott att det är en lång procedur. Eller ja, det var det ju om man räknar helheten men det den där första delen iaf :)
 
Jag bor på gård så nässlor finns det gott om :D
Har du filmen där larven blir puppa så man skulle kunna se den i normal hastighet?
4 minuter är ju ingen tid alls, har alltid trott att det är en lång procedur. Eller ja, det var det ju om man räknar helheten men det den där första delen iaf :)
Det är ju perfekt! :D

Jag la upp den på Youtube nu!
Ja själva ömsningen går såpass snabbt att man lätt missar den! Det verkar ta minst en hel dag för dem från att de hänger sig upp och ned till att det blir riktiga puppor av dem. Jag brukar vänta ett dygn innan jag rör puppan för att vara säker på att den stelnat helt så jag inte förstör något när puppan ska flyttas till fjärilsburen. Då är puppan dessutom lugn, tidigare eller senare kan de bli rätt så jäkla upprörda om man stör dem. 😅
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 079
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 071
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 416
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 643
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp