Bukefalos 28 år!

Fjärilar!

Intressant det där med fuktigheten, är det något som är speciellt med någon av dina puppor @Sel ?


Kan dock tänka mig att 10 st av de stora fjärilarna kan kännas lite för många :angel: :rofl:
 
Igår blev det fjärilssläpp! Det var en riktigt bra, solig och varm fjärilsdag och tistelfjärilarna verkade pigga.

Vågar inte släppa fjärilar i min trädgård för det är så himla mycket fåglar här (:heart) så jag cyklade iväg en bit med de små till ett ställe i närheten där det finns ängar och även en kyrkogård (full med blommor!) som jag tyckte verkade perfekt för dem.

Knatade ut på ängen till ett äppelträd som finns där, och medans fjärilarna tankade på med honungsvatten, solade och värmde upp vingmusklerna ordentligt så sysslade jag med att sätta apelsinklyftor i äppelträdet till dem, ifall de ville ha men även till andra fjärilar.

01.jpg
 
Sen var det dags! Vet inte hur man brukar göra men jag ville ha koll på vart de tog vägen så tog ut dem en och en med en kork honungsvatten och tänkte att de äter tills de är nöjda och sen flyger de iväg.

Första fjärilen ville inte flyga alls!? Den åt klart och satt kvar bara:
02.jpg
 
Tredje fjärilen flög och satte sig på ett blad inte så långt bort så jag gick efter och erbjöd den mer mat. Det ville den gärna ha så den kröp upp i korken igen, drack lite till men sen kände den också sig redo att flyga ut i världen.
05.jpg
 
Fjärde fjärilen flög iväg och provade att sitta på lite olika växter, men sen kom den tillbaka!?

Den kanske fortfarande vill ha mer mat, tänkte jag men icke! För den bajsade bara på mig och stack. Wtf!?
08.jpg

På andra bilden ser man skuggan av den när den flyger iväg och den lilla röda pluppen på det vita är vad den lämnade efter sig. :confused: 😂
 
Sen tog jag ner första fjärilen från äppelträdet igen och satt med den i solen ett tag, men den ville inte flyga iväg trots att den var både varm och fulltankad på honungsvatten så jag tog faktiskt med den lille hem igen. Kanske känner den sig mer redo nästa gång det är fint väder. :heart
12.jpg
 
Senast ändrad:
Hoppas det går bra för de andra nu, de har en lång resa framför sig när de börjar migrera tillbaka till Afrika.

Tistelfjärilen gör den längsta migrationen av alla fjärilar man vet om, migrationcykeln är hela 1500 mil lång! :eek: Men en tistelfjäril har ett kort liv så det tar ca 6 generationer för dem att genomföra. När tistelfjärilarna når oss på våren är det barnbarnen till de fjärilar som påbörjade resan från Afrika.

För att klara av dessa otroliga flygfärder flyger de högt! De håller sig på över 500 meters höjd när de flyger söderut, där de kan avverka 16 mil på en dag och kan komma upp i maxhastigheter nära 50 km/h under optimala förhållanden.

Tistelfjärilen har på grund av detta ett utbredningsområde som innefattar alla världsdelar förutom Sydamerika och Antarktis. Det är verkligen en imponerande liten varelse! :love:
14.jpg
 
Senast ändrad:
Hoppas det går bra för de andra nu, de har en lång resa framför sig när de börjar migrera tillbaka till Afrika.

Tistelfjärilen gör den längsta migrationen av alla fjärilar man vet om, migrationcykeln är hela 1500 mil lång! :eek: Men en tistelfjäril har ett kort liv så det tar ca 6 generationer för dem att genomföra. När tistelfjärilarna når oss på våren är det barnbarnen till de fjärilar som påbörjade resan från Afrika.

För att klara av dessa otroliga flygfärder flyger de högt! De håller sig på över 500 meters höjd när de flyger söderut, där de kan avverka 16 mil på en dag och kan komma upp i maxhastigheter nära 50 km/h under optimala förhållanden.

Tistelfjärilen har på grund av detta ett utbredningsområde som innefattar alla världsdelar förutom Sydamerika och Antarktis. Det är verkligen en imponerande liten varelse! :love:
Visa bifogad fil 98760
Det där kände jag till med migrationen och de olika generationerna. Vi såg en dokumentär om det förra året. Riktigt intressant och häftigt. Visste inte om då att se migrerade, hade trott att de övervintrade.
Rätt häftigt ändå.
 
Det där kände jag till med migrationen och de olika generationerna. Vi såg en dokumentär om det förra året. Riktigt intressant och häftigt. Visste inte om då att se migrerade, hade trott att de övervintrade.
Rätt häftigt ändå.
Ja, det är så intressant! Läste att man tror att en anledning till att de migrerar är på grund av parasitsteklar. När de anländer till en ny plats är andelen drabbade larver betydligt mindre än när de lämnar den. Nämnde de något om det i dokumentären?
 
Åh! Så himla fint! Och vilka vackra bilder! Mina föräldrar har en äng precis vid huset som min pappa har som skötebarn. Den slås med lie och tas hand om enligt konstens alla regler. Det hade varit fantastiskt att få släppa fjärilar där! 😍❤️
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 108
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 558
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 744
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp