Fjärilar!

En annan buse flög ner i orkidékrukan istället för att sätta sig på blomman så som jag hade tänkt:
02 Trean.jpg
 
Dags att komma in, för att undvika galna flygfärder så lockade jag med honungsvatten. Håller bara korken framför fjärilen och om de är sugna så kryper de upp. :heart
Visa bifogad fil 98652
Kanske jag kan passa på att fråga om fodret? Är nyfiken på det, är honungsvattnet här som godis eller är det tillräckligt som mat? Tänker att de behöver nektar men har liksom ingen aning om hur man fixar det 😅
 
Kanske jag kan passa på att fråga om fodret? Är nyfiken på det, är honungsvattnet här som godis eller är det tillräckligt som mat? Tänker att de behöver nektar men har liksom ingen aning om hur man fixar det 😅
Honungsvattnet är maten! Det är istället för nektar. Det funkar också att blanda socker med vatten och att erbjuda dem frukt. Man kan ta t.ex ett äpple eller en banan och skära en massa snitt i. De kan inte komma egenom fruktskal själva så man måste göra skåror så de kan sticka in snabeln. Ute i naturen dras de till rutten fallfrukt där de kan komma åt fruktsaften.

Vill man mata vilda fjärilar på ett enkelt sätt så kan man ta en oskalad banan, skära skåror i den och hänga ut den i trädgården på lämpligt ställe. :)
 
Atlasmalen har faktiskt ingen mun som fullvuxen fjäril och äter alltså inte alls. De lever bara en vecka eller två. :)
Så personen gjorde ingenting fel på så sätt.
Åhå! Vad intressant, men lite synd - de är ju fina! Men kanske praktiskt för de som vill bara prova på att ha någon fjäril inne någon vecka eller två :D
 
Honungsvattnet är maten! Det är istället för nektar. Det funkar också att blanda socker med vatten och att erbjuda dem frukt. Man kan ta t.ex ett äpple eller en banan och skära en massa snitt i. De kan inte komma egenom fruktskal själva så man måste göra skåror så de kan sticka in snabeln. Ute i naturen dras de till rutten fallfrukt där de kan komma åt fruktsaften.

Vill man mata vilda fjärilar på ett enkelt sätt så kan man ta en oskalad banan, skära skåror i den och hänga ut den i trädgården på lämpligt ställe. :)
Åh du påminner mig nu om att jag faktiskt har sett en brittisk tvserie om livet i en djurpark där en gång fanns det två fjärilar (blåa och imponerande stora) som de skulle försöka få para sig innan de gick bort (vilket var ganska kort tid), men hanen var lite upptagen av att äta från ruttna frukter som de hade framme som mat. Han blev lite full .. :angel: Han hade lite knixigt att fladdrigt hitta fram till honan som duktigt hade väntat :rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 277
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 558
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 733
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp