Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Inget körprov krävs för 3-åringar.

Körprov eller ridprov avläggs när de stamboksförs (dvs när de fått sitt första föl.)

Elmelts Veterinärbedömning var det inte på de 3-årstest jag har sett. Enbart vid hingstpremiering i Vetlanda?
 
Sv: Fjordavel 2008

Nej, det görs ingen veterinärbedömning på treårstesten. Det är endast en enkel idkontroll och så mäts de.
Däremot så görs veterinärbedömning x2 på kvalitetstesten!

Det finns info om treårstesten på SPAFs hemsida om någon är intresserad!
 
Sv: Fjordavel 2008

Stämmer nog ja, det var nog de äldre pållarna som hade två vet kontroller. Satt och skrev för en veterinä. Tänkte inte så mkt på vad det var för hästar som kom.
 
Sv: Fjordavel 2008

Tack för ett jättebra svar! :bow:
Jag har inte tänkt att betäcka henne förrän hon är fyra år... rätt eller fel tänkt?
 
Sv: Fjordavel 2008

Hörrni fjordtokar!

Vilka ska betäcka sina ston i år och har ni tänkt ut några hingstar till dem?
Berätta gärna varför ni valt som gjort och vad som fällde avgörandet för den hingsten.
Intressant att veta vad det är som är viktigast för stoägarna tycker jag...

(ps, det blir Norge nästa helg, hämtning av liten fjordbaby!)
 
Sv: Fjordavel 2008

Nej, jag tycker att man gott kan vänta. Man måste ju känna att det finns plats, tid och råd för en ny liten fjordhäst! Anledningen till att vi betäcker stona som treåringar, är att vi ju är uppfödare och vill ha ett snabbt svar på om stoet är värt att avla på, dvs helst ger avkomma bättre än hon själv. Snabba avelsframsteg...

Sedan är det ett ganska bra, naturligt break på stoets utbildning, de får vila ett par månader och smälta alla kunskaper som man proppat dem fulla av. Fjordhästar är ju så otroligt ambitiösa att man lätt matar in för mycket kunskap, de protesterar sällan, presterar hellre!
 
Sv: Fjordavel 2008

Åh! Ser fram mot bilder på den lille! :D
Nä, jag har tänkt att jobba m körningen i år, premiera och börja rida Meja (3 år) på senhösten. Betäcker nästa sommar när hon är 4. Har "hittat" en Buke-hingst som jag är jättekär i :love: men har inte forskat i hur väl stamtavlorna passar (är väl inte så bra på det heller :angel:). Jag tycker i allafall att Skogstomtens Tiger är jättesnygg och har en fantastisk utstrålning och jag hoppas att det kan bli bra att betäcka Meja m honom nästa sommar.
 
Sv: Fjordavel 2008

har några bilder (ingen vidare kavlitétyvärr) som uppfödaren har tagit.

Jag tycker det kan va ganska sunt att vänta tills de är 4. Då hiner man köra in och rida in och utbilda dem en del, sen får de en paus och hinner smälta allting och samtidigt växa i rollen som mamma.

Skogstomten, har du ngn bild mån tro? *nyfiken*
 
Sv: Fjordavel 2008

Kul att ni tycker att jag tänkt rätt! :)
Skogstomten har lagt ut bilder på honom i fjordtråden på Gnägg, det var där jag såg honom för första gången för snart ett år sedan!
Men jag vet faktiskt inte hur man ska tänka när man väljer hingst... tips?
 
Sv: Fjordavel 2008

Jag letade oxå... men den gamla fjordtråden verkar vara raderad! :( Går inte att hitta några bilder på Tiger nu... vi får böna och be att skogstomten lägger ut lite nya! :idea:
Men han heter något annat i pappren... nåt på A tror jag men jag minns inte *suck* Tiger är ett så perfekt namn på honom. Han blev godkänd i Vetlanda i somras, då var han två år.
 
Sv: Fjordavel 2008

aha! Aslan som Baby! Aslan var min favorit i Narnia böckerna, så underbar. Tiger påminde så mkt om hur jag tänkte mig att Aslan skulle vara om jag fick träffa honom i verkligenheten...
 
Sv: Fjordavel 2008

Jag tycker me att han är uuuuunderbart vacker! :love: :d Han verkar ha ett jättehärlig temperament också! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
7
· Visningar
1 546
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
4 657
Svar
156
· Visningar
7 060
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp