Fjordingtråd nr 3

Man ska helt enkelt, som i all avel, akta sig för att forma en ras efter flashighet, extrema rörelser etc för att domarna gillar det. Det känns ju långt ifrån lydnad, eftergift och balans.

Men det handlar inte om vad domarna gillar utan vad de blivit utbildade att de ska gilla, sedan att utbildningen ffa en period angav att "sprätt" eller vad man nu kan kalla det skulle överbelönas, det har ju inte med att domarna skulle styra poängsystemet, nu har det ju också internationellt o såklart då nationellt arbetas o utbildats för att premiera annat även om jag själv fortfarande tycker ibland när jag skriver högre klasser att det slinker igenom för många med bättre poäng med trista munnar ex.
 
Fast nu gör du ju precis det som jag frågade om i första inlägget, jämför en fjordhäst med ett halvblod avlat för VM. Eller, du säger att vi inte ska jämföra med det och det gör ju inte jag i alla fall.

men det gjorde du ju själv i ditt första inlägg här...typ ädla hästar av halvblodstyp.
 
. Är du en riktigt duktig dressyrryttare som tränar och tävlar på hög nivå så sitter du knappast på en fjording, utan har ett halvblod istället. Det är inte något som har med att göra att fjordingen är en dålig dressyrhäst, utan att halvblodet har det där lilla extra "schwunget" som dressyrdomaren vill se.

Men varför skulle ingen göra det om det skulle gå? ja menar eliten har många hästar , varför skulle inte en enda ta en "udda ras" o visa att det går?
 
Jag tror de håller men en del rids alldeles för mkt, för ensidigt o tävlas i tidig ålder.
Jag tror också att en stor orsak ligger i att hästarna naturligt har fina rörelser. Man kan fuska sig fram och kräva för mycket av hästarna innan kroppen är redo. Allt ska gå fort idag och det ska synas resultat tidigt. Hästarna ska ut på tävlingsbanan innan de klarar det både fysiskt och psykiskt. Man tar sig inte tid att göra det ordentligt utan kör mer på quickfix.
 
Jag vet inte om du menar att fjordhästen är byggd som du beskriver men jag väljer att tro att du rabblar upp många begränsningar bara så där, eftersom det är inte så våra bra fjordhästar ser ut. Det är ju liksom inte så man avlar på vår ras.

Jag är så naiv att jag dessutom tror att vi, som vilken annan ras som helst, har lika många riktigt bra individer exteriört som andra raser.

Men den mediokra hästen (vilken som helst) har ju inte så många kroppsliga begränsningar och jag är övertygad om att oavsett så är alla dessa kapabla till samling på msv nivå och med en hel del samlande rörelser oavsett om det är på western- eller engelskvis.

Något som hela tiden påstås i vår ras är att exteriör är kopplat till prestation och att ”det ser man ju” medan jag nog vill påstå knappast kan ha med saken att göra på en msv nivå.

Speciellt inte på vår ras.

Pratar vi höga poäng etc, eller ligga på topp, så pratar vi om att det tillhör ovanligheterna MEN man måste ju också tänka på att det kan ju bero på att bra ryttare inte rider fjordhäst eller annan opopulär ras.

Och........vi har dessutom en tendens att hålla våra hästar i stort hull (jisses som vissa individer såg ut på Fjord-SM!) och det i sin tur hämmar rörelser som vi vet finns där. Minst två hästar hade det problemet och den jag precis köpt hade det också så.

Jenta hade helt klart överhull på SM. Känner mig aningen träffad där, men inte för att jag upplever att du "skäller" efter mig - misstänker rent av att du inte såg hur fet hon var - men skriver helt klart under på att många av oss misslyckas med att hålla hästarna i ett hull som tillåter dem att röra sig på topp utifrån sina förutsättningar.

Jag håller med dig om att samling inte är en begränsning för fjordingar jämfört med ett genomsnittligt halvblod.
Det som jag kan se som en "begränsning" för fjordingarna jämfört med exmpelvis halvbloden i dressyr är ju förmågan att tänja sig/länga sig. Det är svårare att få fram de större stegen.

Och jag håller med dig (eller ja, det som jag uppfattar att du skriver): på lätt och medelsvår nivå handlar det inte mest om flashiga gångarter. Visst finns det individer som är ruskigt flotta bland "halvbloden" även på den nivån, men de är trots allt inte så många.
Viktigast på lätt nivå, och också en bit upp i medelsvår, är en häst som sitter ihop och rör sig taktfast.

Om vi ska ta Reggie som exempel - ett ganska bra exempel faktiskt.
Han är helt OK i gången men inte spektakulär.
De av er som var på SM kan ha sett honom i dressyren i femårschampionatet.
Han gjorde en i mina ögon "normal" insats, ungefär som ett vanligt träningspass hemma med skillnaden att han gick emot och styvnade lite mer än han vanligen gör hemma.
Han fick ändå 70.5% för den insatsen. Inte spektakulär (vilket jag tyckte att galoppen på Stald Kiels Tegn var - jädrar vilka framben). Men jämn och trevlig.
Här på hemmaplan har han fått drygt 63% (orkar inte leta upp resultaten) i LB i de två försök han gjort. Skritt- och travdelarna har legat på sjuor, i stort sett.
Det är ungefär vad "halvbloden" också får. Fast de är ju som regel lite äldre än fem år när de får de resultaten.
så min väldigt trevliga men inte spektakulära fjording får ganska bra bedömning i dressyr här. Han står sig väl gentemot halvbloden, faktiskt. Även mot dem som är äldre och rimligen mer tränade.
Han är inte heller liksidig: har lite jobbigt att tänja vänstersidan så han vill helst ha vänster som inner om han får välja. Och jag tränar honom förstås för att lossa det där allt eftersom.
Men han har inte onormalt svårt för samling - samlar sig rätt fint i traven utifrån ålder och utbildningsnivå.
enligt min dressyrtränare (dömer intermediaire så är en "riktig" dressyrtant) har han bra skänkelvikningar, korrekta skolor (både öppna och sluta).
Och som sagt, Reggie är ett rätt bra exempel just eftersom han faktiskt inte är exceptionell på något sätt utom möjligen i samarbetsviljan som är enorm.

Så: babbligt inlägg men nej, det är som regel inte kroppsliga begränsningar som gör att fjordingar inte "duger" till lätt eller medelsvår nivå.
Det är mentala begränsningar hos ägarna.
Och i det menar jag både fantasibristen att de duger, och bristerna på kunskaper hos ägarna.

I mitt fall har jag haft svårt att lyckas kvala Jenta till SM. Det beror lite på att hon har svårt att tänja ut stegen och mycket på att jag inte är en duktigare ryttare än jag är. Jag har tävlat som högst MSV C dressyr, för några år sedan, på en kallblodstravare som jag själv ridit in och tränat och lärt mig tillsammans med.
Jag har tävlat som högst B-nivå reining, western horsemanship och trail på samma kallblodstravare som jag lärt mig tillsammans med.

Om jag hade varit en i grund utbildad ryttare så hade jag kanske kunnat utbilda mina hästar bättre...
 
Jag tror också att en stor orsak ligger i att hästarna naturligt har fina rörelser. Man kan fuska sig fram och kräva för mycket av hästarna innan kroppen är redo. Allt ska gå fort idag och det ska synas resultat tidigt. Hästarna ska ut på tävlingsbanan innan de klarar det både fysiskt och psykiskt. Man tar sig inte tid att göra det ordentligt utan kör mer på quickfix.
Samtidigt har det avlats fram fel på halvbloden. Jag har tex fått avliva två hästar pga fel på halskotpelarna (dom var inte släkt). Den första togs bort när hon var 1,5 år och när hon obducerades så var vissa kotor helt deformerade. Enligt vet så var det ett fel vi fått in när vi avlat fram snabbväxande och stora/rörliga hästar.
Detta är en stor anledning till att jag gått tillbaka till fjordingarna, där blir för lätt knas med halvbloden.
 
Självklart har ni det, riktigt bra o fina individer med den exteriör på topp som ert avelsförbund önskar. Men inte o jämföra med ex ett bra byggt halvblod avlad för dressyr. Det vore konstigt om inte aveln vad gäller raser gör att olika raser har lättare eller förutsättningar mer för det de är inriktade, avlade för, det är ju tom skillnad mellan halvblodens dressyr o hopp särskilt om man ser till elitskiktet. Och tillägger igen att det är många halvblod som är mindre bra byggda o därför mindre bra lämpade och elitryttare använder inte heller dem, tom hästar som ( i mina) ögon är ganska bra ratas. ( och eftersom du drog in piaff o passage så antar jag på något vis du tänker på den nivån också.)
Jag tycker det är synd med diskussionen "det går lika bra med...vad som helst" av två anledningar. Anledning 1 är att det finns ryttare som inte förstår sin hästs begränsning och det kan vara väl så viktig, anledning 2 är att många gånger faktiskt är ryttaren bättre än det de sitter på vilket kan vara bra för dem att veta, att det är hästen som bromsar utbildningen och inte de själva.

Fast det är väl helt orimligt att jämföra elit-halvbloden med hobby-fjordingarna.
Jämför hobby-halvbloden för 30.000kr med hobbyfjordingen för samma pris, så är inte skillnaden så stor i förmågor. Trots att halvbloden avlats i många år för just ridning medan fjordingarna avlats i många år för att vara en allroundhäst av arbetshäst-typ.
 
Samtidigt har det avlats fram fel på halvbloden. Jag har tex fått avliva två hästar pga fel på halskotpelarna (dom var inte släkt). Den första togs bort när hon var 1,5 år och när hon obducerades så var vissa kotor helt deformerade. Enligt vet så var det ett fel vi fått in när vi avlat fram snabbväxande och stora/rörliga hästar.

Det här tycker jag är intressant. Det finns en tysk veterinär, beridare och tränare som heter Gerd Heuschmann. Han har skrivit flera böcker om hästens biomekanik. I den senaste jag läste, "Balance act - In dubio pro equo", nämner han att många halvblodshästar nu för tiden så att säga föds "i form". De har den hållningen med sig naturligt, bara det att det ju saknas muskler och styrka när de rids in som treåringar. Och där måste man då akta sig för att utnyttja denna falska "form" och "bärighet" och istället rida hästen som en vanlig unghäst, i öppen form och ganska kravlöst i skog och mark. Annars går den sönder. Han menar då att utnyttjandet av denna medfödda "form" leder till att hästarna ofta är slut redan vid tio års ålder. Nu blev det lite OT, men men.
 
Det här tycker jag är intressant. Det finns en tysk veterinär, beridare och tränare som heter Gerd Heuschmann. Han har skrivit flera böcker om hästens biomekanik. I den senaste jag läste, "Balance act - In dubio pro equo", nämner han att många halvblodshästar nu för tiden så att säga föds "i form". De har den hållningen med sig naturligt, bara det att det ju saknas muskler och styrka när de rids in som treåringar. Och där måste man då akta sig för att utnyttja denna falska "form" och "bärighet" och istället rida hästen som en vanlig unghäst, i öppen form och ganska kravlöst i skog och mark. Annars går den sönder. Han menar då att utnyttjandet av denna medfödda "form" leder till att hästarna ofta är slut redan vid tio års ålder. Nu blev det lite OT, men men.
Det hjälper säkert till! Om jag tänker på mina senaste unghästar (halvblod) så har dom verkligen böjt nacken snyggt nästan direkt och sett fina och flashiga ut men i en hög form.
Fjordingen var det lite mer att jobba med:D
 
Det hjälper säkert till! Om jag tänker på mina senaste unghästar (halvblod) så har dom verkligen böjt nacken snyggt nästan direkt och sett fina och flashiga ut men i en hög form.
Fjordingen var det lite mer att jobba med:D
Haha, indeed... Desto mer kan man sträcka på sig när man lyckats! :laugh:
 
Hej från oss! Var ut och galopperade förut. Nästnästa vecka ska kraken halvklippas, blir senare i år än vanligt. Brukar klippa första gången i slutet av augusti, men vinterpälsen behövde visst mer tid i år.
IMG_20180906_123445.jpg
 
Fast det är väl helt orimligt att jämföra elit-halvbloden med hobby-fjordingarna.
Jämför hobby-halvbloden för 30.000kr med hobbyfjordingen för samma pris, så är inte skillnaden så stor i förmågor. Trots att halvbloden avlats i många år för just ridning medan fjordingarna avlats i många år för att vara en allroundhäst av arbetshäst-typ.

Det var inte jag som började jämföra , har du dessutom läst mitt inlägg så har ja skrivit/ förtydligat att det finns många begränsade halvblod med mindre önskvärd exteriör o förmåga om man ser till dressyren.
 
nämner han att många halvblodshästar nu för tiden så att säga föds "i form". De har den hållningen med sig naturligt, bara det att det ju saknas muskler och styrka när de rids in som treåringar.

Det stämmer, håller helt med , många halvblod rids för hårt i unga år( vilket jag redan skrivit), och de har en naturlig välvning o rundhet i kroppen ihop med många fler faktorer säkert bl a en förmåga att få fram naturlig mjukhet o eftergift i nacken.
 
Samtidigt har det avlats fram fel på halvbloden.

Skulle påstå att det alltid blir så när man avlar på något specifikt oavsett djurslag, en oönskad egenskap ( gen eller gener) följer med de som ger den positiva egenskap man önskar.

Och just det med halskotpelare du nämnde, finns det inte en nystudie på det att den andelen är väldigt stor?
 
Det här tycker jag är intressant. Det finns en tysk veterinär, beridare och tränare som heter Gerd Heuschmann. Han har skrivit flera böcker om hästens biomekanik. I den senaste jag läste, "Balance act - In dubio pro equo", nämner han att många halvblodshästar nu för tiden så att säga föds "i form". De har den hållningen med sig naturligt, bara det att det ju saknas muskler och styrka när de rids in som treåringar. Och där måste man då akta sig för att utnyttja denna falska "form" och "bärighet" och istället rida hästen som en vanlig unghäst, i öppen form och ganska kravlöst i skog och mark. Annars går den sönder. Han menar då att utnyttjandet av denna medfödda "form" leder till att hästarna ofta är slut redan vid tio års ålder. Nu blev det lite OT, men men.
Håller fullständigt med på det där. Min tränare (och kompis) äger ett jättefint halvblod med dressyrstam. Han är ung, endast 5 år men har pressats rätt hårt redan, hos tidigare ägare. Kroppen har turligt nog inte tagit stryk men psykiskt.. Jättesnäll och trevlig häst, med fantastiskt fina rörelser. Han reds med alldeles för stora krav på sig vilket stressade häststackarn enormt, han började stegra sig i ridning, gnisslade tänder, fick magsår osv.. Min kompis har haft honom i ca ett halvår och började om, hon tar det lugnt med honom och jobbar mycket på den psykiska biten. Folk frågar varför hon inte börjar tävla, hästen rör ju sig så bra. Men de ser inte hur spänd och stressad hästen blir bara av att komma in i en manege. Fast det blir nog bra med tiden, han är redan mycket bättre :)
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 147
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 951
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 351
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 559
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp