Fjordingtråd nr 3

Jaha, ja.
Då har jag beställt 11 pall torvströ inför vintern.
Tror att det kan räcka betydligt mer än en säsong.
Blir ca 15000kr fattigare men då ingår frakt och lossning hemma. Samt lastpallarna, som kommer att kunna återanvändas under hösilage framöver.
Behöver "bara" bestämma mig för var jag lämpligen ska låta placera torven (en del får väl dras in för hand allt eftersom, men det tål ju att förvaras utomhus så det mesta får nog stå ute). Måste tänka så torven inte hamnar i vägen för foderleveranser framöver.

Det var billigt!!! PMa gärna vilket märke.
 
Jag kommer till hingstpremieringen för första gången sedan 2015. Ska bli riktigt roligt, var en hel del intressanta hingstar "på papperet". Sen ska jag även kika på en halvsyster till min welsh (samma pappa), rolig idé med utställning för alla raser, hoppas det blir återkommande. :)
 
Hej!
Ursäkta att jag tränger mig på~ letar efter en Nordsvensktråd men jag är nog inte så smidig i sökfunktionen..
Men ni kan kanske hjälpa mig här inne i fjordingtråden? 😃
Jag ska köpa en ny sadel till min Nordsvensk och tittar på Wintec Wide 500 Cair och Thorowgood T4. Wintec är jag redan familjär med och den är bra tycker jag. Tänkte bara höra om ni har erfarenhet av sadlarna i fråga och vilken ni tycker är den bättre av de två, och varför? Tekna har visst också en modell, Haflinger tror jag den heter, för bredare hästar. Vad använder ni för sadlar till era hästar som inte tar normalbom?

Av Wintec och Thorowgood föredrar jag Thorowgood! Till min runda fjording har jag i nuläget en Globus Clic dressyr.
 
Tintin har fått sina tänder kollade och kiropraktik av veterinär idag. Några små låsningar i kroppen men inget större och hästen tyckte det var skönt. Tänderna var fina, några små piggar men i övrigt jämna och bra tänder :) Veterinären tyckte han var fin i kroppen, inte för tjock heller så hon tyckte att vi ska fortsätta i samma stil bara.

Ville kolla om han hade nån större låsning eftersom han är ganska oliksidig i ridningen, betydligt smidigare till höger. Klart att han har sina kroppsliga begränsningar jämfört med ett ädelt halvblod men vi fortsätter med dressyrandet :)

Igår hade jag lektion med fokus på böjningar och rakriktning. Lekte lite med öppnor och slutor i skritt & trav och det gick helt okej. Önskat man kunde ha det där fokuset och flytet i övrig ridning också, inte bara under lektionerna.

Har spanat in en tävling som skulle kunna passa Tintin. Det ordnas en klubbtävling i hoppning om 2 veckor vid ridskolan ett par km bort. De har alltid en tävling på hösten där alla startavgifter går till välgörenhet, så jag tänkte att vi skulle kunna ta det som ett bra tävlingstillfälle och vara med i en jätteenkel klass. Det ordnas motsvarande i dressyr lite senare i höst och då kanske man kan vara med lite mer i rent tävlingssyfte om det här går bra.
 
Vi hade träning idag. I samråd med min tränare betslade vi upp till pelhalmstång för ett par veckor sedan. Skall rida på det i ytterligare ett par veckor och sedan tillbaks till tränsbett/novabett. Anledningen till uppbetslingen var att vi - tränaren och jag - upplevt att hon blir tung i handen emellanåt. Vi eftersträvar att Alva bär sitt huvud själv, så att säga, med den övre halsmuskulaturen. Hon behöver släppa underhalsen och aktivera överhalsen, förenklat. Det har fungerat jättebra. Min handposition är stabilare och flaxar inte hit och dit. Behöver sällan göra uppresande tygeltag, har över huvud taget mycket lite i handen, mjukt stöd och mjukt tuggande käkar.

Idag gjorde finslipade vi skritt-trav-skritt-övergångar och avslutade med några finfina galoppfattningar. Nästa vecka är jag i Sverige och där motioneras Alva av min tränare. :up:
 
Jag kommer till hingstpremieringen för första gången sedan 2015. Ska bli riktigt roligt, var en hel del intressanta hingstar "på papperet". Sen ska jag även kika på en halvsyster till min welsh (samma pappa), rolig idé med utställning för alla raser, hoppas det blir återkommande. :)

Det kan bli trevligt.
Själv är jag egentligen mest nyfiken på den grå norsken. Fast det står ju norskt som ägare på honom tidigare och jag är därför också nyfiken på tanken med att visa honom i Sverige som 2½-åring.

Min har jag inga särskilda åsikter om: det är en trevlig häst som är fin i mina ögon men vad avelsnämnden tycker har jag ingen susning om. Mer än att jag misstänker att de kommer att ha åsikter om hans överdrivna hull.
 
Ville kolla om han hade nån större låsning eftersom han är ganska oliksidig i ridningen, betydligt smidigare till höger. Klart att han har sina kroppsliga begränsningar jämfört med ett ädelt halvblod men vi fortsätter med dressyrandet :)

.

Vad skrev du nu?

Så många frågor det väckte. Jag hoppas du tar detta rätt nu och inte som extrem kritik utan som något alla vi ska fundera över i fortsättningen.

- Tänker vi att ädla halvblod alltid är smidiga i båda sidor?
- Tänker vi att de inte behandlar med kiropraktor etc av samma anledning?
- Jämför vi våra ponnyer med stora hästar av halvblodstyp?
- Jämför vi våra ponnyer med stora hästar som är avlade för, och tävlade/tränade för de högsta dressyrklasserna?
- Tänker du att din hästs ”kroppsliga begränsningar” hämmar rörelser som piaff, passage, ökning i trav och msv dressyr?
- Vari ligger de ”kroppsliga begränsningarna”?

Jag menar......det är ju en häst med fyra ben, en hals och en kropp.

Jag skulle vilja säga att ALLA hästar, inklusive de med exteriöra begränsningar som sämre trav, korta halsar och lågställda kan utföra piaff, passage, msv godkänd dressyr, ökad trav och vara smidig i båda sidor.

I vilken form dessa utförs är en annan sak och där har ädla halvblod av dressyrtyp (ungefär lika många på varje mediokert halvblod som vi har fjordingar med förutsättningar på våra mediokra fjordhästar) en fördel för att de är avlade för den formen vi vill ha på de största tävlingarna.

Detta gäller ju alla raser.

En westernhästs piaff ser inte ut som ett halvblods på VM, men trots det är det en piaff.
 
- Vari ligger de ”kroppsliga begränsningarna”?

Jag menar......det är ju en häst med fyra ben, en hals och en kropp.

Byggnaden är den kroppsliga begränsningen. Och självklart kan även halvblod vara byggda som så att den tänkta o önskade rörelsen inte kan eller kommer kunna genomföras , begränsande byggnad är ex bogens byggnad så frambenen inte kan komma uppåt framåt, eller bakdelen, att den är rak och kommer bakom hästen o inte kan vinkla ledpaketet, eller exteriört extrem sänkt rygg så rörelsen från bakbenen låses i den sänkta ryggen, sen finns det ju styva nackar också som omöjliggör eftergift o gå på tygeln.
 
Vad skrev du nu?

Så många frågor det väckte. Jag hoppas du tar detta rätt nu och inte som extrem kritik utan som något alla vi ska fundera över i fortsättningen.

- Tänker vi att ädla halvblod alltid är smidiga i båda sidor?
- Tänker vi att de inte behandlar med kiropraktor etc av samma anledning?
- Jämför vi våra ponnyer med stora hästar av halvblodstyp?
- Jämför vi våra ponnyer med stora hästar som är avlade för, och tävlade/tränade för de högsta dressyrklasserna?
- Tänker du att din hästs ”kroppsliga begränsningar” hämmar rörelser som piaff, passage, ökning i trav och msv dressyr?
- Vari ligger de ”kroppsliga begränsningarna”?

Jag menar......det är ju en häst med fyra ben, en hals och en kropp.

Jag skulle vilja säga att ALLA hästar, inklusive de med exteriöra begränsningar som sämre trav, korta halsar och lågställda kan utföra piaff, passage, msv godkänd dressyr, ökad trav och vara smidig i båda sidor.

I vilken form dessa utförs är en annan sak och där har ädla halvblod av dressyrtyp (ungefär lika många på varje mediokert halvblod som vi har fjordingar med förutsättningar på våra mediokra fjordhästar) en fördel för att de är avlade för den formen vi vill ha på de största tävlingarna.

Detta gäller ju alla raser.

En westernhästs piaff ser inte ut som ett halvblods på VM, men trots det är det en piaff.
Hinner inte skriva något långt inlägg just nu, men ska försöka formulera mej lite tydligare. Inte alltid så enkelt att få fram sina tankar i skrift :) Det som jag bland annat syftade på var att han kanske aldrig kan bli lika ”flashig” i sina rörelser som t.ex min kompis dressyravlade oldenburgare i samma ålder och utbildningsfas kan. Det är kanske inte lika enkelt att få fram exempelvis en snoffsig trav som dressyrdomare gärna bedömer högre på en dressyrbana. Häromkring finns det ingen som rider dressyr med fjording i tanke på tävling eller träning till högre skolning, vilket jag har som långsiktig plan.. Det finns en del fördomar tyvärr.

Alla hästar, oavsett ras, har sina svaga och starka sidor. Det finns inga perfekta, jämna och allt igenom smidiga hästar. Det finns alltid något som behöver jobbas med. Tror inte att den här veterinären så ofta får behandla vanliga hobbyhästar (som min dressyrbetonade fjording) där man vill kolla om det finns någon låsning som kan försvåra arbetet. Man måste komma ihåg att fjordingar liksom inte riktigt har den statusen här.. De ses tyvärr ofta som något av en ”andra klassens” skogsmullehäst och inget man tränar någon seriös ridning med.

Jämför absolut inte Tintin med ett dressyrhalvblod, hade jag velat ha en sån häst hade jag köpt en sån istället. Nu är det mer som ett kul projekt att träna honom i dressyr för att se hur långt vi kan komma. Vill visa att det går och att fjordingar duger och på så sätt öka den positiva bilden av rasen här i trakten.

Kroppslig begränsning.. Kanske inte rätt ordval. Men i Tintins fall är det väl att han är såpass oliksidig. Han har alltid varit det, han är lite sned i sin kropp och vrider sig gärna till höger för att uppväga sin svagare vänstersida. Svårt att förklara i skrift. Tror att det kommer att jämna ut sig med tiden, mer som en förklaring på hur nuläget ser ut. Det är inget som jag ser att skulle kunna hindra eller hämma dressyrrörelser på något vis.

Fråga på om det är mera du undrar över, jag försöker förklara mina tankar så gott jag kan! :)
 
Bra svenska ovan. När jag är i Sverige motioneras Alva naturligtvis här, av min tränare. På plats. Hon får tyvärr inte åka med. Men det förstod ni nog. :)

Angående snedheten, @mollyphlox. Är du sned? Alltså, förmodligen är du sned, i stort sett alla är sneda. Ett tag hade jag stora problem med att "få igenom" ställning till vänster. Det låg i att i höger varv har jag stöd på vänster tygel, i vänster - min svaga, grovmotoriska - hand. Med höger kan jag be om eftergift osv, för höger hand har bättre finmotorik. I vänster varv behöver jag hålla höger hand stadig, och "finlira" med den grovmotoriska vänsterhanden. Dels har jag svårt att styra ytterhanden ordentligt, den blir ofta hängande fast utan att gå med i ställningen. Om jag håller fast i yttertygeln, kan hästen inte ställa alls, för att ytter inte följer med. Så jag tänkte på detta hela tiden, och så växlade jag mellan inåt och-utåtställd på volt. Tex volt i vänster varv, inåtställd, stannar i vänsterställning men fortsätter in på åttvolt i höger varv, tillbaka i vänster varv omställning till höger osv. Oj, vad långt det blev. Sen tror jag att yoga och stretching har hjälpt mig en del kroppsligt också.
 
Bra svenska ovan. När jag är i Sverige motioneras Alva naturligtvis här, av min tränare. På plats. Hon får tyvärr inte åka med. Men det förstod ni nog. :)

Angående snedheten, @mollyphlox. Är du sned? Alltså, förmodligen är du sned, i stort sett alla är sneda. Ett tag hade jag stora problem med att "få igenom" ställning till vänster. Det låg i att i höger varv har jag stöd på vänster tygel, i vänster - min svaga, grovmotoriska - hand. Med höger kan jag be om eftergift osv, för höger hand har bättre finmotorik. I vänster varv behöver jag hålla höger hand stadig, och "finlira" med den grovmotoriska vänsterhanden. Dels har jag svårt att styra ytterhanden ordentligt, den blir ofta hängande fast utan att gå med i ställningen. Om jag håller fast i yttertygeln, kan hästen inte ställa alls, för att ytter inte följer med. Så jag tänkte på detta hela tiden, och så växlade jag mellan inåt och-utåtställd på volt. Tex volt i vänster varv, inåtställd, stannar i vänsterställning men fortsätter in på åttvolt i höger varv, tillbaka i vänster varv omställning till höger osv. Oj, vad långt det blev. Sen tror jag att yoga och stretching har hjälpt mig en del kroppsligt också.
Jo jag är garanterat sned. Har problem med både knän samt överrörliga leder och höger vrist är lite förstörd pga bråkiga ledband efter många snedtramp.. Vet med mig själv att jag borde träna betydligt mer än jag gör! :angel: Men jag jobbar på det, har som största projekt att gå ner i vikt för att underlätta. Det hjälper att ha en tränare med noggranna ögon, hon ser när jag blir sned!

Däremot känner hon också av Tintins snedhet när hon själv rider, men det märks inte lika mycket då.
 
Byggnaden är den kroppsliga begränsningen. Och självklart kan även halvblod vara byggda som så att den tänkta o önskade rörelsen inte kan eller kommer kunna genomföras , begränsande byggnad är ex bogens byggnad så frambenen inte kan komma uppåt framåt, eller bakdelen, att den är rak och kommer bakom hästen o inte kan vinkla ledpaketet, eller exteriört extrem sänkt rygg så rörelsen från bakbenen låses i den sänkta ryggen, sen finns det ju styva nackar också som omöjliggör eftergift o gå på tygeln.

Jag vet inte om du menar att fjordhästen är byggd som du beskriver men jag väljer att tro att du rabblar upp många begränsningar bara så där, eftersom det är inte så våra bra fjordhästar ser ut. Det är ju liksom inte så man avlar på vår ras.

Jag är så naiv att jag dessutom tror att vi, som vilken annan ras som helst, har lika många riktigt bra individer exteriört som andra raser.

Men den mediokra hästen (vilken som helst) har ju inte så många kroppsliga begränsningar och jag är övertygad om att oavsett så är alla dessa kapabla till samling på msv nivå och med en hel del samlande rörelser oavsett om det är på western- eller engelskvis.

Något som hela tiden påstås i vår ras är att exteriör är kopplat till prestation och att ”det ser man ju” medan jag nog vill påstå knappast kan ha med saken att göra på en msv nivå.

Speciellt inte på vår ras.

Pratar vi höga poäng etc, eller ligga på topp, så pratar vi om att det tillhör ovanligheterna MEN man måste ju också tänka på att det kan ju bero på att bra ryttare inte rider fjordhäst eller annan opopulär ras.

Och........vi har dessutom en tendens att hålla våra hästar i stort hull (jisses som vissa individer såg ut på Fjord-SM!) och det i sin tur hämmar rörelser som vi vet finns där. Minst två hästar hade det problemet och den jag precis köpt hade det också så.
 
Hinner inte skriva något långt inlägg just nu, men ska försöka formulera mej lite tydligare. Inte alltid så enkelt att få fram sina tankar i skrift :) Det som jag bland annat syftade på var att han kanske aldrig kan bli lika ”flashig” i sina rörelser som t.ex min kompis dressyravlade oldenburgare i samma ålder och utbildningsfas kan. Det är kanske inte lika enkelt att få fram exempelvis en snoffsig trav som dressyrdomare gärna bedömer högre på en dressyrbana. Häromkring finns det ingen som rider dressyr med fjording i tanke på tävling eller träning till högre skolning, vilket jag har som långsiktig plan.. Det finns en del fördomar tyvärr.

Alla hästar, oavsett ras, har sina svaga och starka sidor. Det finns inga perfekta, jämna och allt igenom smidiga hästar. Det finns alltid något som behöver jobbas med. Tror inte att den här veterinären så ofta får behandla vanliga hobbyhästar (som min dressyrbetonade fjording) där man vill kolla om det finns någon låsning som kan försvåra arbetet. Man måste komma ihåg att fjordingar liksom inte riktigt har den statusen här.. De ses tyvärr ofta som något av en ”andra klassens” skogsmullehäst och inget man tränar någon seriös ridning med.

Jämför absolut inte Tintin med ett dressyrhalvblod, hade jag velat ha en sån häst hade jag köpt en sån istället. Nu är det mer som ett kul projekt att träna honom i dressyr för att se hur långt vi kan komma. Vill visa att det går och att fjordingar duger och på så sätt öka den positiva bilden av rasen här i trakten.

Kroppslig begränsning.. Kanske inte rätt ordval. Men i Tintins fall är det väl att han är såpass oliksidig. Han har alltid varit det, han är lite sned i sin kropp och vrider sig gärna till höger för att uppväga sin svagare vänstersida. Svårt att förklara i skrift. Tror att det kommer att jämna ut sig med tiden, mer som en förklaring på hur nuläget ser ut. Det är inget som jag ser att skulle kunna hindra eller hämma dressyrrörelser på något vis.

Fråga på om det är mera du undrar över, jag försöker förklara mina tankar så gott jag kan! :)

Jag tycker du funderar på bra. Egentligen vill jag belysa det vi och andra fastnar vid ibland även om det råkade vara så att du inte menade det som jag tänkte.

Ibland (inte i detta fall) kan jag bli frustrerad över att folk hittar fjordingar på YT som är som en ganska ordinär fjordhäst med relativt ”dåliga” gångarter men som utbildats högt och folk blir som tokiga och liksom blir helt lyriska och tror det är en exceptionell individ.

Visst, jag kan verkligen inte skryta om att jag är en bra ryttare. Det har jag aldrig varit, inte ens när jag tävlade (t.o.m ganska usel faktiskt. Speciellt i dressyr) men så mycket kunskap bör man ju ha för att se att det har med utbildning att göra, ryttarens kunskap och förmågan att se förbi det vi (som faktiskt är frälsta) i många fall säger att ”det skulle aldrig min kunna göra”.
Då vet man ju ändå att just den individen är lika bra, eller bättre än den på filmen.

Min förra 38-poängare hade garanterat klarat av det med rätt ryttare.
 
Jag tycker du funderar på bra. Egentligen vill jag belysa det vi och andra fastnar vid ibland även om det råkade vara så att du inte menade det som jag tänkte.

Ibland (inte i detta fall) kan jag bli frustrerad över att folk hittar fjordingar på YT som är som en ganska ordinär fjordhäst med relativt ”dåliga” gångarter men som utbildats högt och folk blir som tokiga och liksom blir helt lyriska och tror det är en exceptionell individ.

Visst, jag kan verkligen inte skryta om att jag är en bra ryttare. Det har jag aldrig varit, inte ens när jag tävlade (t.o.m ganska usel faktiskt. Speciellt i dressyr) men så mycket kunskap bör man ju ha för att se att det har med utbildning att göra, ryttarens kunskap och förmågan att se förbi det vi (som faktiskt är frälsta) i många fall säger att ”det skulle aldrig min kunna göra”.
Då vet man ju ändå att just den individen är lika bra, eller bättre än den på filmen.

Min förra 38-poängare hade garanterat klarat av det med rätt ryttare.
Det är alltid bra att tänka, diskutera och fundera!

Jag är inte heller nån jätteduktig ryttare, men har ändå hittat knapparna det senaste året. Det går åtminstone framåt mer än det har gjort under de senaste åren. Har till stor del att tacka att jag hittat rätt tränare som förklarar bra och som kan en massa!

Tintin har i grunden inga wow-gångarter, har sett filmer på fjordingar som rör sig betydligt bättre. Men allt går att träna, han har en trevlig arbetsattityd och är positiv, lagom känslig och väldigt motiverad att göra rätt. :)
 
Pratar vi höga poäng etc, eller ligga på topp, så pratar vi om att det tillhör ovanligheterna MEN man måste ju också tänka på att det kan ju bero på att bra ryttare inte rider fjordhäst eller annan opopulär ras.

Jag tror tvärtom, skulle det gå så skulle flera göra det. Och nej jag pratar inte om någon ras utan rent allmänt vad byggnaden gör för förmåga i ridningen.
 
Jag är så naiv att jag dessutom tror att vi, som vilken annan ras som helst, har lika många riktigt bra individer exteriört som andra raser.

Självklart har ni det, riktigt bra o fina individer med den exteriör på topp som ert avelsförbund önskar. Men inte o jämföra med ex ett bra byggt halvblod avlad för dressyr. Det vore konstigt om inte aveln vad gäller raser gör att olika raser har lättare eller förutsättningar mer för det de är inriktade, avlade för, det är ju tom skillnad mellan halvblodens dressyr o hopp särskilt om man ser till elitskiktet. Och tillägger igen att det är många halvblod som är mindre bra byggda o därför mindre bra lämpade och elitryttare använder inte heller dem, tom hästar som ( i mina) ögon är ganska bra ratas. ( och eftersom du drog in piaff o passage så antar jag på något vis du tänker på den nivån också.)
Jag tycker det är synd med diskussionen "det går lika bra med...vad som helst" av två anledningar. Anledning 1 är att det finns ryttare som inte förstår sin hästs begränsning och det kan vara väl så viktig, anledning 2 är att många gånger faktiskt är ryttaren bättre än det de sitter på vilket kan vara bra för dem att veta, att det är hästen som bromsar utbildningen och inte de själva.
 
Jag tror tvärtom, skulle det gå så skulle flera göra det. Och nej jag pratar inte om någon ras utan rent allmänt vad byggnaden gör för förmåga i ridningen.
Jag tror verkligen att det spelar en stor roll som @Efwa säger. Är du en riktigt duktig dressyrryttare som tränar och tävlar på hög nivå så sitter du knappast på en fjording, utan har ett halvblod istället. Det är inte något som har med att göra att fjordingen är en dålig dressyrhäst, utan att halvblodet har det där lilla extra "schwunget" som dressyrdomaren vill se. Att det sen rent biomekaniskt är dåligt för hästen med överrörligt shwung är en helt annan sak. Finns en orsak till varför halvbloden går sönder, men det är en annan diskussion.

Tror det är många fina fjordingar (och andra hästar) som aldrig får chansen att visa vad de faktiskt kan med rätt träning. Dels för att kanske ryttaren inte är intresserad men delvis för att man utgår från att det ska vara en "riktig" häst till det.

Klart att inte alla tar sig till toppen, men hur många vanliga dödliga ryttare gör nu det? Väldigt marginellt.. Msv är väl en rätt normal nivå dit de flesta kan nå med träning med de flesta hästar?
 
Senast ändrad:
Självklart har ni det, riktigt bra o fina individer med den exteriör på topp som ert avelsförbund önskar. Men inte o jämföra med ex ett bra byggt halvblod avlad för dressyr. Det vore konstigt om inte aveln vad gäller raser gör att olika raser har lättare eller förutsättningar mer för det de är inriktade, avlade för, det är ju tom skillnad mellan halvblodens dressyr o hopp särskilt om man ser till elitskiktet. Och tillägger igen att det är många halvblod som är mindre bra byggda o därför mindre bra lämpade och elitryttare använder inte heller dem, tom hästar som ( i mina) ögon är ganska bra ratas. ( och eftersom du drog in piaff o passage så antar jag på något vis du tänker på den nivån också.)
Jag tycker det är synd med diskussionen "det går lika bra med...vad som helst" av två anledningar. Anledning 1 är att det finns ryttare som inte förstår sin hästs begränsning och det kan vara väl så viktig, anledning 2 är att många gånger faktiskt är ryttaren bättre än det de sitter på vilket kan vara bra för dem att veta, att det är hästen som bromsar utbildningen och inte de själva.

Fast nu gör du ju precis det som jag frågade om i första inlägget, jämför en fjordhäst med ett halvblod avlat för VM. Eller, du säger att vi inte ska jämföra med det och det gör ju inte jag i alla fall.
Inte ens de som tävlar ponnyer på VM-nivå jämför väl med halvblod?

Att de är lika bra som andra ponnyraser vet jag, ingen kan få mig att ändra mig i det fallet. Jag har pratat med stora exteriördomare som dömer alla raser och de säger samma sak, det är ingen skillnad.

Sedan är diskussionen att man måste ha halvblod för att komma på topp en annan diskussion, tycker jag. Det är lika illa som att man måste ha bordercollie på hundtävlingar för att komma högt i lydnaden. En hund av annan ras kan vara lika lydig men ha längre stoppsträcka pga sin storlek, då blir man direkt sänkt några poäng. Är det så vi vill ha lydnad/dressyr?

Man ska helt enkelt, som i all avel, akta sig för att forma en ras efter flashighet, extrema rörelser etc för att domarna gillar det. Det känns ju långt ifrån lydnad, eftergift och balans. Här är körningen betydligt bättre i sin bedömning.

Ännu en diskussion är ju vad förutsättningar egentligen är. Kroppsliga har vi ju redan gått genom men vi har ju också andra förutsättningar. Min upplevelse av min ras är ju att de är födda i form, gillar att vara till lags och utvecklas mycket snabbare än många ädlare raser avlade för just dressyr.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 195
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 370
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 572
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp