Fjordingtråd nr 3

Håller mest på att försöka få ihop SM-resan...
hovslagare bokad,
giggen instoppad i lastbilen (men skaklarna måste av och så ska den vinklas om och "tjudras").
Listor skrivs om alla pryttlar som måste med - en j-a massa grejer eftersom det är tre hästar och både dressyr och bruksridning och körning och så måste jag ha kläder också...

Gårdsvakt som ska fylla på vatten till dem som är hemma och mata och vattna katterna är också fixat även om gårdsvakten behöver en instruktionsbok.

Vanlig ridträning - men förra veckan var rätt knäpp pga jättelång arbetsdag i torsdags (08-21) och så borta precis hela fredagen pga en begravning en bit bort, så jag har inte riktigt koll på läget.

Denna veckan är nästan normal, förutom ett styrelsemöte med lokalföreningen, och fredag är sista arbetsdagen innan två veckors semester.
Uff.
 
Håller mest på att försöka få ihop SM-resan...
hovslagare bokad,
giggen instoppad i lastbilen (men skaklarna måste av och så ska den vinklas om och "tjudras").
Listor skrivs om alla pryttlar som måste med - en j-a massa grejer eftersom det är tre hästar och både dressyr och bruksridning och körning och så måste jag ha kläder också...

Gårdsvakt som ska fylla på vatten till dem som är hemma och mata och vattna katterna är också fixat även om gårdsvakten behöver en instruktionsbok.

Vanlig ridträning - men förra veckan var rätt knäpp pga jättelång arbetsdag i torsdags (08-21) och så borta precis hela fredagen pga en begravning en bit bort, så jag har inte riktigt koll på läget.

Denna veckan är nästan normal, förutom ett styrelsemöte med lokalföreningen, och fredag är sista arbetsdagen innan två veckors semester.
Uff.


Jag avundas dig icke!!!
 
Jag avundas dig icke!!!

vilken del av det? ;)

Fast erkänn att det är lite imponerande att få med tre ponnyer, en tävlingsvagn, sadlar, sele, hö och madrass och elände till mig med en dragbil och en hästtransport...
ska med viss tvekan låna kompisens transport eftersom den har två sadelkammare, så blir det lite mer gott om utrymme för grejerna till mig i lastbilen (tvekan eftersom det är gränsfall på lastvikten i deras släp utifrån registreringsvikt medan min är OK även vid vägstation)
 
vilken del av det? ;)

Fast erkänn att det är lite imponerande att få med tre ponnyer, en tävlingsvagn, sadlar, sele, hö och madrass och elände till mig med en dragbil och en hästtransport...
ska med viss tvekan låna kompisens transport eftersom den har två sadelkammare, så blir det lite mer gott om utrymme för grejerna till mig i lastbilen (tvekan eftersom det är gränsfall på lastvikten i deras släp utifrån registreringsvikt medan min är OK även vid vägstation)

Jag är tämligen imponerad av allt du företar dig och planerar, så.......
 
Huxi kändes lite off i fredags när jag skulle rida, tänkte att han har bara en sämre dag så vi körde bara ett enkelt/kort pass som gick helt ok. Han vilade i lördags och på söndag var det träning. Tränaren reagerade på att han inte såg ut som han brukar när vi red fram, och han kändes seg och inte alls sig själv. Så i måndags åkte vi för att ta blodprov som visade på en lindrig virusinfektion.. Så inget SM för oss tyvärr, håller tummarna att det går bra för er andra!
 
Huxi kändes lite off i fredags när jag skulle rida, tänkte att han har bara en sämre dag så vi körde bara ett enkelt/kort pass som gick helt ok. Han vilade i lördags och på söndag var det träning. Tränaren reagerade på att han inte såg ut som han brukar när vi red fram, och han kändes seg och inte alls sig själv. Så i måndags åkte vi för att ta blodprov som visade på en lindrig virusinfektion.. Så inget SM för oss tyvärr, håller tummarna att det går bra för er andra!

Neej, vad tråkigt att Huxi inte mår bra! Det känns ju som det viktigaste, att hästen mår bra. Synd självklart också att det är just under SM.

Hoppas på ett snabbt tillfrisknande.
 
Huxi kändes lite off i fredags när jag skulle rida, tänkte att han har bara en sämre dag så vi körde bara ett enkelt/kort pass som gick helt ok. Han vilade i lördags och på söndag var det träning. Tränaren reagerade på att han inte såg ut som han brukar när vi red fram, och han kändes seg och inte alls sig själv. Så i måndags åkte vi för att ta blodprov som visade på en lindrig virusinfektion.. Så inget SM för oss tyvärr, håller tummarna att det går bra för er andra!
Neeeej vad tråkigt!
Jag hade verkligen sett fram emot att se er!
Men det är ju som sagt hästen som är viktigast, så vila honom frisk!
 
Snart SM! Är det många av er som ska dit? Mitt första, så har inga förväntningar mer än att ha kul och få se fina hästar helgen lång! :love:
 
Neeeej vad tråkigt!
Jag hade verkligen sett fram emot att se er!
Men det är ju som sagt hästen som är viktigast, så vila honom frisk!
Hade också sett fram till att säga hej på riktigt:(. Men får vara glad att det inte är något värre - det enda som märks på honom (när jag inte rider) är att han är pyttelite lös i magen, annars brallar han glatt runt i hagen och njuter av livet..
Så ni som är där får gärna rapportera friskt med både text, film och bilder
:)!
 
Blir nog inget SM-besök för mig i år heller, hade glömt bort att jag har två besök från Tyskland den här veckan. :o
Men Alva fyller år på lördag också, så jag måste ändå fira henne lite. ;)
 
Vi laddar upp inför onsdagens tävling. Programmet sitter rätt bra tycker jag, men vår lastträning gick inte som planerat. Tintin har helt klart fått dåliga erfarenheter av de få gånger han transporterats och visar tydligt att han inte är bekväm att stå i släpet. Han kommer snällt in, men backar helst ut (dock lugnt men bestämt). Står han kvar så att man kan stänga bakbommen trycker han sig framåt istället. Han är stark och vig som attan, han lyckas på något sätt vinkla huvudet så han får det under främre bommen, sen trycker han hela halsen under och trycker tills något ger efter. Stallets släp har lyckligtvis löstagbar mellanvägg samt alla bommar, men han lyfte allt ur plats så vi har verkligen något att bita i hur vi ska få honom att kunna stå lugnt där. Upplevde inte att han skulle ha varit mycket stressad eller något, utan bara sjukt bestämd att han ska bort och trycker tills något ger efter. Som tur var så stod jag kvar framför honom och kunde snabbt lossa frambommen innan han blev rädd.

Så jag har fått göra om logistiken lite, åker ut till stallet tidigare och promenerar/rider honom till tävlingen. Rör sig om 5 km så borde inte ta allt för lång tid. Medryttaren lovade att cykla med oss, så nu behöver jag bara få nån som kan köra min bil till tävlingen så vi inte behöver ha allt med oss på cykeln.
 
Håhå jaja vad länge sen det var jag skrev i en fjordtråd... Åratal.

Eikar är nu 16 och jag har med ålder och vishet kommit fram till att jag nöjer mig med att tävla på väldigt lpåg nivå och förmodligen inte några mer dressyrtävlingar alls då jag inte har psyke för det.
Jo, jag vet att man kan lära sig och så vidare, men problemet är att jag kanske inte tycker tävlande är så roligt att jag vill lägga den tid som krävs på att lära mig det.

Så vi rider lite blåbärstävlingar i westertrail och kanske om jag vågar mig på bruks någon gång. Det är lite vårt element liksom.

Däremot träna dressyr vill jag inte vara utan.

33220
 
Igår blev det då tävlingsdebut för min och Tintins del! Väldigt nervöst då vi dessutom startade allra först. Att promenera till tävlingsplatsen gick fint, han kändes inte trött efteråt. Skötte sig fint fast vi var på nytt ställe med främmande hästar. Lite läskigt med små svarta shettisar tyckte han.

Själva rundan gick bra. Tintin var spänd, så tempot blev lite ojämnt och stundvis var han väldigt tung i handen. En del ryttarmissar från min sida men är ändå nöjd med tanke på att det var allra första tävlingen. Procenten blev 62,63 och det räckte till en fjärdeplats. :)
 
Igår blev det då tävlingsdebut för min och Tintins del! Väldigt nervöst då vi dessutom startade allra först. Att promenera till tävlingsplatsen gick fint, han kändes inte trött efteråt. Skötte sig fint fast vi var på nytt ställe med främmande hästar. Lite läskigt med små svarta shettisar tyckte han.

Själva rundan gick bra. Tintin var spänd, så tempot blev lite ojämnt och stundvis var han väldigt tung i handen. En del ryttarmissar från min sida men är ändå nöjd med tanke på att det var allra första tävlingen. Procenten blev 62,63 och det räckte till en fjärdeplats. :)

Bra jobbat! :):up:
 
Själv passar jag på att träna på sånt som inte blir av så mycket annars nu när jag ändå inte kan rida eller gå långpromenader. Bland annat lastträning. Har haft släpet suttit på bilen nu i snart två veckor och låter Lasso gå in där lite då och då och vissa dagar har vi åkt några km bara för att. Jag har alltid haft lite trixiga hästar att lasta(antagligen för att jag alltid gjort det för sällan). Så känns helt overkligt nu att ha en häst som går in helt själv och som jag istället måste bromsa för att han inte ska rusa in 😅 Helt klart fördelen med en matglad häst🙄

Förra veckan var en tjej här och red på Lasso, fick bli en väldigt lugn tur då han ju är i usel kondition.
Men ännu en gång bevisar han för mig(jag cyklade bredvid)hur stabil han faktiskt är och att han nog kommer passa mig jättebra i framtiden.
Vi mötte bilar med skällande hundar i, trimmade mopeder som lät som JET-plan, provade en ny skogsväg.. han bara tuffar på, vrider inte ens på ett öra åt ”otäckheterna” :) tilläggas också att han inte var riden på en månad innan det här tillfället.
Så det finns hopp om livet :D
 
Jag red träning igår.
Min häst är så fantastisk.

Nu har vi kanske alltid ridit "annorlunda" än den träning många tävlingsinriktade drrssyrtränare vill men nu när jag bestämt att jag inte vill tävla alls i dressyr mer så har vi vikit av ännu mer och verkligen bara satsat på det som vi tycker är roligast sen ett ganska långt tag.

Samling är av de sakerna. Vi har byggt styrka, jobbat mot att samla riktigt ordentligt.
Jag säger inte att vår väg varit den "klassiska" eller något som passar alla.
Men känslan när jag igår fick två tramp på stället med sådan kraft och påskjut att det kändes som vi skulle flyga i luften. 😍

Det är inget som funkar varje dag, eller något jag sitter och försöker så mycket hemma utan vill i nuläget gärna ha tränaren på plats för att det inte ska bli frustrerat.
Det börjar kännas som att en dag kan vi piaffera. Även om den piaffen kanske inte skulle få höga poäng på en tävling.

Älskade lilla häst vad han ställer upp.

Nu blir det tyvärr träningspass ett tag på grund av min och tränarens semester. Men jag kommer att fortsätta jobba med de övningar som byggt styrkan för detta här hemma.

Ropar också på ganska nya medlemmen @Morces och tycker hon kan hänga lite i den här tråden även om hon främst rider min andra häst just nu.
Men hon är fjordingfrälst hon också.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 331
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 544
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp