Fjordingtråden

Og det er nok til å holde vekten nede?

Det kan jag inte veta förrän jag testat.🙈

Är min första hel-sommar med min herre.
Men jag skulle tro det. Om du håller igång hästen någorlunda så bör den inte gå upp
jättemycket i vikt. Möjligen håller den sig stabil. En viktnedgång kanske du ser närmare hösten. Men allt beror ju på hur länge och hur många dagar du håller igång hästen.

Säg såhär, har du en häst som har lätt att gå upp i vikt så kanske du behöver ha fler intensiva aktiva dagar för hästen.
 
Og det er nok til å holde vekten nede?

Min erfarenhet är att det inte gör det.

Vi kunde ha våra ston på bete men då gick de 6-7 dagar i veckan i hårt arbete (vi tävlade distans) Och ibland gick de två gånger per dag.
Trots detta var det svårt tycker jag.

Nuförtiden har jag inga på bete utan de går på hö hela sommaren Och betas för hand ibland. De har att pilla med i hagarna så de går och pysslar hela tiden iallafall.

Nu är jag också av den åsikten att ingen häst ska vara tjock ens någon gång på året, undantaget inför betäckningssäsongen. Alla håller inte med mig dock.
 
Min erfarenhet är att det inte gör det.

Vi kunde ha våra ston på bete men då gick de 6-7 dagar i veckan i hårt arbete (vi tävlade distans) Och ibland gick de två gånger per dag.
Trots detta var det svårt tycker jag.

Nuförtiden har jag inga på bete utan de går på hö hela sommaren Och betas för hand ibland. De har att pilla med i hagarna så de går och pysslar hela tiden iallafall.

Nu är jag också av den åsikten att ingen häst ska vara tjock ens någon gång på året, undantaget inför betäckningssäsongen. Alla håller inte med mig dock.
Jeg vil holde vekten under kontroll, for han er litt overvektig nå (mange vil nok si han er normal vekt). Om han blir for ille så får jeg se om en av de andre vil ha hesten sin sammen med ham på utegangen enten om natten eller dagen, så de bare får 1/2 dag på gress. Har ikke kjøpt ham enda. Vet check osv må gjøres. Men skal ri han annen hver dag i sommer. Og håpe han ikke trenger en ny vokse pause akkurat i sommer :)
 
Jeg vil holde vekten under kontroll, for han er litt overvektig nå (mange vil nok si han er normal vekt). Om han blir for ille så får jeg se om en av de andre vil ha hesten sin sammen med ham på utegangen enten om natten eller dagen, så de bare får 1/2 dag på gress. Har ikke kjøpt ham enda. Vet check osv må gjøres. Men skal ri han annen hver dag i sommer. Og håpe han ikke trenger en ny vokse pause akkurat i sommer :)

Det har visat sig att hästar som går under vissa timmar på betet äter ikapp det de inte står där. Så, det kan vara så att din häst trots begränsad tid får i sig lika mycket som vanligt, tänk på det bara.
 
Det har visat sig att hästar som går under vissa timmar på betet äter ikapp det de inte står där. Så, det kan vara så att din häst trots begränsad tid får i sig lika mycket som vanligt, tänk på det bara.
Uff, ha da er det ikke noe poeng kanskje. Har bare lest at folk har gjort det sånn. Også pga sukkeret i gresset.
 
IMG_20230522_182322_368.jpg


Dagens motion i de kvava vädret. Han sprang runt i 20 minuter typ. Helt dyblöt efteråt så blev lite dusch och mash i mycket vatten. 🤘🤩
 
Första galoppen på tömkörning för lillen utan att han drar iväg. Jag går på moln 🤩 mina lungor däremot har sagt upp sig mvh har ingen kondis
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230523_193740_Gallery.jpg
    Screenshot_20230523_193740_Gallery.jpg
    134,5 KB · Visningar: 85
Väcker tråden lite med en fjordfråga.
Vad har era för grimstorlek?

Min är tjockskallig och har full, men behlver ändå spänne under nosen och spänne på båda sidor av nackremmen för att det ska bli optimalt annars blir remmen under ganaschen gärna för kort.
Fler med tjockskallar? 😇
 
Väcker tråden lite med en fjordfråga.
Vad har era för grimstorlek?

Min är tjockskallig och har full, men behlver ändå spänne under nosen och spänne på båda sidor av nackremmen för att det ska bli optimalt annars blir remmen under ganaschen gärna för kort.
Fler med tjockskallar? 😇

Min gamla valack hade full, stoet har cob (kan ha stor ponny) så ingen tjockskalle här 😄
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 199
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 022
Senast: _Elly_
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 850
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp