Fjordingtråden

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Morces
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 670
  • Visningar Visningar 66 230

Bukefalos 30 år!

Jahapp. Det blir arr av norra Skåne på björbäcks i Våxtorp igen. Fantastisk anläggning för ändamålet, men långt bort för många igen :(

För långt för mig att åka, men jag har redan lovat bort mig till Morganriks, så det blir bra att följa på avstånd.

Nu sitter jag framför rätt dator, så här kommer det:

2025 Växjö
2024 Våxtorp
2023 Vaggeryd (med NM)
2022 Västerhaninge
2019 Västervik
2018 Skövde
2017 Vetlanda
2016 Örebro

Nån dag ska jag ta tag i min blogg igen, för sån här info borde finnas sparad…
Vore kul att ha hela listan från när det började!
Som skåning tycker jag det är kul att det hamnar i Våxtorp igen, men samtidigt är det synd att det inte flyttar runt mer. Nu blir det fyra år här i söder, men innan dess i alla fall fem år mer norrut (ja är man skåning så är det norrut, hur långt upp i landet har SM gått?). Vore på nåt sätt justare om det växlade lite oftare, men svårt när så få vill arrangera.. Men om jag uppfattade surret rätt så är Örebro taggade på 2027 så då flyttar det uppåt igen!

Vore kul att ha hela listan från när det började!
Som skåning tycker jag det är kul att det hamnar i Våxtorp igen, men samtidigt är det synd att det inte flyttar runt mer. Nu blir det fyra år här i söder, men innan dess i alla fall fem år mer norrut (ja är man skåning så är det norrut, hur långt upp i landet har SM gått?). Vore på nåt sätt justare om det växlade lite oftare, men svårt när så få vill arrangera.. Men om jag uppfattade surret rätt så är Örebro taggade på 2027 så då flyttar det uppåt igen!

Jag tänker att det såklart vore toppen om det kunde alternera lite mellan söderut och Mellansverige, men det som får styra i slutändan är vilka som orkar arrangera.

Om jag inte minns fel är nog Örebro det nordligaste. Vet att vi diskuterade att ha SM i Timrå för många år sen, när jag var aktiv i ÅFF men dels var vi för få för att dra ihop nåt och dels misstänkte vi att inga söder om Gävle skulle komma. Synd, för Timrå var en himla trevlig anläggning.

Ifall Örebro har det 2027 ska jag anmäla mig som funktionär. Det är typ nästgårds och Pål är för ung för att få vara med.

Jag tänker att det såklart vore toppen om det kunde alternera lite mellan söderut och Mellansverige, men det som får styra i slutändan är vilka som orkar arrangera.

Om jag inte minns fel är nog Örebro det nordligaste. Vet att vi diskuterade att ha SM i Timrå för många år sen, när jag var aktiv i ÅFF men dels var vi för få för att dra ihop nåt och dels misstänkte vi att inga söder om Gävle skulle komma. Synd, för Timrå var en himla trevlig anläggning.

Men vi har ju haft i Stockholm två gånger. Det måste väl ändå vara nordligast. :)

Nån som kommer i håg vilka som kört NM? Själv har jag bara koll på att Vaggeryd haft det 2023. Och har Sverige ordnat EM nån gång?

Pål är hemma! Jag är så glad, så glad. Han också, då han gått själv i några veckor och äntligen får kompisar att leka med.

IMG_7577.webp

Nä, vi har haft uppe i Johannesberg första gången och det är mellan stockholm och uppsala. Är det högst då?

Ja, det är högre upp än Örebro. Men det var många år sen va? Minns inte att jag var aktiv då… Mitt första SM var i Tingsryd 2008 tror jag det var. Örebro vet jag att jag var på nån gång innan de hade tävlingar 2016. Men som sagt, hela listan på SM har jag i fel dator. ;)

Nu äntligen är protokollen från styrelsen tillbaka på hemsidan igen. Där kan man bland annat läsa att Örebro vill arrangera ett mindre SM (2026, men nu blir det 2027) med starter fredag-söndag. Det blir intressant att se om intresset ökar eller minskar med detta.

Jag har smugit igång min blogg också och velar kring om jag ska öppna upp min gamla blogg så man kan läsa också.

Det som försvårar nya bloggen är att jag har all statistik, dokument och databasen på en dator utan internet. Eftersom jag inte har officepaketet på min privata dator ser proceduren ut som följer. Jag skapar/ändrar ett dokument på gamla datorn, flyttar över det till privata datorn med hjälp av USB. Sen mailar jag dokumentet till min jobbmail och därifrån kan jag sen logga in på bloggen och publicera. :crazy:

Så jag får se hur mycket jag orkar greja. Lite sugen på att grotta ner mig i stofamiljer igen, men jag kanske bara ska lägga upp sånt jag vet folk vill läsa.

Nu äntligen är protokollen från styrelsen tillbaka på hemsidan igen. Där kan man bland annat läsa att Örebro vill arrangera ett mindre SM (2026, men nu blir det 2027) med starter fredag-söndag. Det blir intressant att se om intresset ökar eller minskar med detta.
Tycker det är väldigt trist om dom skippar unghästklasserna...
Undrar verkligen om färre dagar gör intresset större? Många rider ju klasser varje dag, känns det lika "lönt" att åka långt för någon enstaka start? Tror mer det handlar om vart i landet tävlingen hålls, än antal dagar.

Undrar verkligen om färre dagar gör intresset större? Många rider ju klasser varje dag, känns det lika "lönt" att åka långt för någon enstaka start? Tror mer det handlar om vart i landet tävlingen hålls, än antal dagar.

Jag vet att det diskuteras en del kring unghästklasserna, då det varit få startande (och personligen tycker jag de ligger ett år för tidigt) men kanske snarare att man skippar alla öppna klasser? Det var många såna på årets SM.

Tex kan de som tävlar dressyr värma i allroundens dressyrklass om man vill. Men jag har ingen aning hur Örebro planerar, vi får se längre fram när proppen kommit. :)

Jag vet att det diskuteras en del kring unghästklasserna, då det varit få startande (och personligen tycker jag de ligger ett år för tidigt) men kanske snarare att man skippar alla öppna klasser? Det var många såna på årets SM.

Tex kan de som tävlar dressyr värma i allroundens dressyrklass om man vill. Men jag har ingen aning hur Örebro planerar, vi får se längre fram när proppen kommit. :)
Ja ska bli intressant att se hur det blir, aldrig fel att testa något annat!
Och jag som bor söderut har börjat snegla lite på Danmark.. Deras mästerskapstävlingar som går i september verkar ganska stora, och med en hel del öppna klasser om jag såg rätt när jag snabbkollade. Ska nog fråga just hur öppna dom klasserna är, i fall även svenskar kan få vara med🤔

Givetvis kan jag bara svara för mig och några jag pratat med men för mig är det inte milen, för mig är det garanterat dagarna.

Liknande trådar

• Secret Easterbunny 2026
  • Bukes bokcirkel!
  • Secret Easterbunny 2025
  • Bäst i test (ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026