Fler olyckor utan spö

Sv: Fler olyckor utan spö

Jag tycker att det är bra att det kommer ett spöförbud, på sätt och vis. Spödrivning är något jag verkligen ogillar men jag kan ha viss förståelse för de som inte kan lära sina hästar att flytta i sidled utan att peta/trycka mot bakdelen med spö eller något i utbildningssyfte. Jag tycker snarare att man borde kunna begränsa användandet genom att t.ex göra det otillåtet att rappa till dem oavsett om det är träning eller tävling det handlar om.

När jag gick på ridskola fick jag lära mig att ett korrekt spö-användande var att ta tyglarna i en hand och slå hårt som f*n om hästen inte gick fram, vilket man då trodde var rätt. Ridlärarna talade då om att hästen inte känner spöet och som liten tös trodde man ju att så var fallet, åtminstone att det var ett korrekt användande. Idag har jag väldig ångest för detta men tänker inte ta på mig ansvaret då man som liten räknar kallt med att ridlärarna kan det där. Bland annat av den anledningen önskar jag att spö tas bort helt på ridskolor eller utbildar instruktörerna i hur man behandlar hästarna.

Idag tittar jag knappt åt ett spö. Jag erkänner att jag inte "kan" rida med det då det är i vägen och jag har fått hela inlärningen fel. Jag ändå inte tävla med det och vill dessutom inte att mina hästar ska gå för att de inte vågar annat utan för att de vill vara mig till lags.

Lite luddigt men jag kan inte helt bestämma mig om jag vill ha bort användandet helt eller bara delvis. Att det är "tillåtet" att slå hästen med spö är något jag däremot inte stöttar.

Och jag som trott att det var tyglarna/tömmarna som motsvarar "ratten på en bil". Tänk så fel jag har haft i alla år! :grin:

Nu handlar denna specifika artikel om spödrivning inom travet.
Jag är emot spödrivning både i träning och tävling, tro inte annat. Däremot är det en viss skillnad att sitta på hästen och i en sulky/långvagn bakom hästen. Spöet är en förlängning av den egna armen och spöet används för att korrigera hästen i vissa lägen. Ibland för att mana på hästen vid en uppenbar fara för att få undan den egna hästen och på så sätt undvika en olycka. Eller när hästen är på väg att stegra sej eller att slå. Då är spöet nästan alltid ett nödvändigt hjälpmedel. Men det kanske man inte förstår förrän man själv har kört en travhäst och hamnat i trångmål. Givetvis ska inte spöet användas i tid och otid, och aldrig någonsin till att bestraffa hästen på något vis.

Ja eller så kan man träna hästen att bli lyhörd för fina signaler och lita på sin kusk/ryttare!:idea:

Tänk om alla grundtränade sina hästar mer från marken, i alla tänkbara situationer, och sen även uppsuttet! Då skulle hästsporten undvika många helt onödiga olyckor

Som jag skrev så tycker jag att spö kan användas som förlängd arm med fördel, för att lära den exempelvis förflyttningar. Inom körning över huvudtaget behövs den armen i olika tillfällen vilket jag är medveten om men det är spödrivning som jag är emot på alla plan (självklart kan det handla om en paniksituation då även jag kan se mellan fingrarna om det är risk för olyckor etc).

Som jag skrev så tycker jag att spö kan användas som förlängd arm med fördel, för att lära den exempelvis förflyttningar. Inom körning över huvudtaget behövs den armen i olika tillfällen vilket jag är medveten om men det är spödrivning som jag är emot på alla plan (självklart kan det handla om en paniksituation då även jag kan se mellan fingrarna om det är risk för olyckor etc).
Vad är det för skillnad på att driva fram en häst med spö än att driva fram dem med sporrar.
Om detta eventuella förbud mot spö även inkluderade sporrar (att även de skulle förbjudas både i träning och tävling)...undrar hur tongångarna skulle låta inom ridsporten?
gulan

Jag är emot spödrivning både i träning och tävling, tro inte annat. Däremot är det en viss skillnad att sitta på hästen och i en sulky/långvagn bakom hästen. Spöet är en förlängning av den egna armen och spöet används för att korrigera hästen i vissa lägen. Ibland för att mana på hästen vid en uppenbar fara för att få undan den egna hästen och på så sätt undvika en olycka. Eller när hästen är på väg att stegra sej eller att slå. Då är spöet nästan alltid ett nödvändigt hjälpmedel. Men det kanske man inte förstår förrän man själv har kört en travhäst och hamnat i trångmål. Givetvis ska inte spöet användas i tid och otid, och aldrig någonsin till att bestraffa hästen på något vis.

Fast... om det är så att spöet ofta behövs för att hästarna kan få för sig att stegra, att de beter sig "fel" när de hamnar i trång grupp osv, är det inte lite fel på hela sporten då, eller i alla fall är fel hästar som är med på tävlingarna? En häst som trivs med vad den gör borde väl ändå inte hålla på och stegra eller bete sig på något sätt som gör att man behöver korrigera den?

(Och för att spinna vidare lite på det här med att använda vissa hjälpmedel inom ridsporten så tycker jag gott och väl att det kan få bli sporrförbud också. Hästarna känner för sjutton om en fluga sätter sig på dem, skulle det då behövas sporrar för att de ska känna små hjälper från ryttarna? Jag tror mer på att träna ryttarna i att bli duktiga och att träna hästarna på att lyssna på ryttarens små hjälper utan sporrar)

Senast ändrad:

Vad är det för skillnad på att driva fram en häst med spö än att driva fram dem med sporrar.
Om detta eventuella förbud mot spö även inkluderade sporrar (att även de skulle förbjudas både i träning och tävling)...undrar hur tongångarna skulle låta inom ridsporten?
gulan

Roligt att du nämner det. Jag personligen hade välkomnat även detta förslag, om det nu är problem med att de används fel ? Jag håller så galet dålig koll på såna delar av ridsporten men jag har läst om någon här på Buke som gick ut öppet med att denne sparkade sin häst med sporrarna om den inte gjorde som denne önskade och om detta är vanligt förekommande uppskattar jag det med.

Hade utrustning som sporrar och spö varit mer styrt av regler av djurskyddsskäl kanske folk hade passat sig lite och använt dem mer korrekt, vad vet jag. All utrustning våra djur har kan ju användas fel, hur många har inte ryckt/sett någon rycka i tyglarna hårt trots skarpa bett till exempel?

Som jag nämnde är jag väldigt kluven i att förbjuda det, jag kan se att verktygen finns kvar men att man som sagt kan hålla lite bättre koll på hur de används och styra det med ordentliga regler.

Jag håller så galet dålig koll på såna delar av ridsporten
Självklart gör du det...men att spöt är så flitigt använt att det bara måååste till ett förbud så inte de stackars hästarna piskas i tid och otid (för att springa fortare eller tjäna mer pengar eller något annt tokigt argument) det håller du koll på.... (obs ironiskt)
men jag har läst om någon här på Buke som gick ut öppet med att denne sparkade sin häst med sporrarna om den inte gjorde som denne önskade och om detta är vanligt förekommande uppskattar jag det med.
Vaddå om? Det är självklart att sporrar missbrukas. Jag påstår att det är bra mycket större risk att hästar riskerar bli utsatta för okunniga ryttare med sporrar än att de bli fram mande felaktigt med en piska.
Hade utrustning som sporrar och spö varit mer styrt av regler av djurskyddsskäl kanske folk hade passat sig lite och använt dem mer korrekt, vad vet jag.
Inom trav och galopp är det väldigt styrt av regler. Det är sporrar inte på ridsidan
All utrustning våra djur har kan ju användas fel, hur många har inte ryckt/sett någon rycka i tyglarna hårt trots skarpa bett till exempel?
Jag begriper överhuvutaget inte varför man får ha jätteskarpa bett OCH sporrar samtidigt?
Som jag nämnde är jag väldigt kluven i att förbjuda det, jag kan se att verktygen finns kvar men att man som sagt kan hålla lite bättre koll på hur de används och styra det med ordentliga regler.
Som sagt inom trav och galopp är det stränga regler för hur spöt får brukas....
Vi behöver inte se över reglerna. Däremot kan böterna höjas rejält då man klivit över gränsen.
gulan

jag vet inte heller riktigt vad jag tycker, bra på ett sätt, dåligt på andra sätt.
jag är en sån människa som tycker att ett spö kan vara bra att ha, men då är jag också inlärd att använda spö.

ni säger att man ska lära barn och ungdommar andra sätt att rida än att nyttja spö, om vi leker lite ^^ och säger att lagen genomförs, tänk på domhär ridskolehästarna/ponnyerna som har gått på ridskola ett tag och är sega, en häst/ponny som är riden på det sättet kan ju bli svår iaf för barnen att rida?

Sen tänker jag även på sånna hästar som "bråkar", med andra ord bara stannar och vägrar att gå som igentligen inte är rädda eller osäkra utan helt enkelt spelar ut alla register för att slippa jobba? i ett sånt läge tycker iaf jag att det är bra att ha ett spö.

å andra sidan så kan det ju vara bra för att då kommer antagligen "övervåldet" om man vill kalla det så, minskas på träningar och tävlingar.

Sen tror jag tyvärr att om man inte får använda spö så kommer sporrar bli mycket vanligare och det vet jag inte om jag tycker att det är bättre...
iaf inte för en människa som jag som INTE KAN rida med sporrar för att jag omedvetet sitter och "hackar" i hästen, av denna anledning så använder jag inte sporrar utan föredrar spö.

Sen kommer det att kosta väldigt mycket pengar för ridklubbarna att utbilda alla sina ridlärare oh lknande.

bara några funderingar från min sida :)

Nu när jag läste ditt senaste inlägg ett antal gånger ser jag att du verkar syfta endast på trav och galoppsporten medan jag hört diskussioner på annat forum att spö skulle förbjudas i hästsporten över lag vad jag förstod? Att spöanvändandet är styrt inom trav och galopp har man ju fått se. Dessa sporter är ju väldigt granskade som de är och det är ju ingen hemlighet men dessa regler har uppenbarligen på något konstigt vänster gått resten av hästsporten förbi ?

Fast om hästen är tydligt less på att gå på ridskola (stannar, vill inte gå etc), bör man inte fundera på att sälja den och köpa en ny?

Inom trav och galopp är det väldigt styrt av regler.

Jag måste faktiskt hålla med här! Inom travet (har inte mkt erfarenhet av galoppen) blir man avstängd/får böta för en spödrivning som i bästa fall ger en varning på ridsidan. (Dock SKA väl en dommare säga till en ryttare som använder spöt för mycket? Men jag har i a f aldrig sett det hända - däremot sett flera fall där det skulle behövas.) Och enligt min erfarenhet är det inte under tävling som spöt missbrukas (vilket är bra mycket svårare att reglera och kontrollera). Det är ytterst sällan jag har sett någon faktiskt använda spöt hårt på hästen under ett lopp. Och i galoppen är det väl ganska vanligt att jockyn slår på stöveln, inte på hästen för att mana på? Och som sagt, i en krisig situation (alla hästar kan bli rädda ex.) kan det faktiskt rädda livet på både häst och kusk samt de som är runtikring. Sedan ska man självklart miljöträna hästar (vilket görs rätt bra inom travet) och inte behöva spöt varje dag - men när det väl behövs (om än en gång på 1000) så är det lättare om man redan har det i handen.

jovisst det kan man ju tycka, nu äger ju inte jag någon ridskola så, men jag håller med dej. ^^
men samtidigt så kan det ju bli svårt att sälja en häst som inte går frammåt när man provrider om den står på ridskolan vid provridning.

sen kan jag tänka mej att det ser ut så på många ridskolor i sverige att hästarna är "tröga" så även det kan bli en stor kostnad för klubbarna att byta ut alla dom hästarna, så är hästarna bra annars utöver att dom är "tröga" så är ju risken att dom blir kvar där tyvärr...

Jag begriper överhuvutaget inte varför man får ha jätteskarpa bett OCH sporrar samtidigt?

:confused::confused:

Hur menar du nu ???

Ju starkare häst ju mer ben behövs för att kunna hålla ihop den, alltså är det inte alls ovanligt att de hetaste och starkaste hästarna är de man behöver sporrar på för att orka rida tillräckligt starkt bakifrån annars lär det inte sluta bra med ett skarpt bett för då blir det dragkamp i bettet. Ingen kunnig ryttare sätter sig och bromsar en häst till lydnad de måste ridas framåt för att sluta dra oavsett hur heta de är ju starkare de är ju mer ridning framåt krävs för att de skall sluta dra.

Ska spön förbjudas inom travet och galoppen ska det förbjudas inom ridsporten också.
Inom travet är det hårda regler ang. spödriving vilket är bra och under all år inom travet så ser jag sällan onödig driving varken på träning eller på tävling, inte ens då det gäller verkligen stora pengar.
Jag har aldrig sett att det varit fördelaktig heller eftersom det ofta leder till galopp eller annat emotstånd från hästen, så ingen har någon nytta av det.
Att man använder spöet för att för att flytta sig sidled eller som förlängd arm är en helt annan sak.
Jag har inte heller sett mycket av det på tex på hästhoppning i tv.
Men tyvärr väldligt ofta på klubb tävlingar och i ridhusen folk som rider med hjälptyglar och slår ganska häftigt med spöet även ponnytävling med föräldrar som står och skriker -Använd spöet! Ja så mycket att jag VET att det hade blivit böter/avstängning om det varit samma spödriving/bestraffning i travet men inget sas eller gjordes vid dessa tillfällen!

Jag tror inte det är vanligt med ^^^sådan här inom ridsporten heller men all form av hjälpmedel och utrustning, bett tex kan missbrukas och enda sättet att få komma tillrätta med det här är rätt utbilning från början om HUR och NÄR hjälpmedlet ska användas inte förbjudas. herrejösses det är väl inte bättre att banka en häst i sidorna hur hårt som helst än att använda sporrar.
Utbilda dig själv och din häst ist tror jag på! :)
OBS att jag inte kan mycket om ridning alls. Jag tror ändå att en häst är en häst oavsett om den används i trav eller ridning eller som skogsmulle.

Varför går det bra i Norge?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Problemen med så kallade räddningshästar är svåra att komma åt. Det säger djurskyddsinspektör Mattias Gårdlund efter Sveriges Radios...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt... 17 18 19
Svar
372
· Visningar
27 545
Senast: LenaH
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I Sörmland har i år betydligt fler fall av den smittsamma hästsjukdomen kvarka rapporterats, uppger Sveriges Radio Sörmland. ... Källa...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka