- Svar: 88
- Visningar: 7 923
(ATL) Ett spöförbud kommer troligen leda till fler olyckor, det tror framgångsrike travtränaren och kursen Fredrik Persson från Trolleboda, uppger Sveriges Radio Blekinge.
Läs mer...
Läs mer...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det för skillnad på att driva fram en häst med spö än att driva fram dem med sporrar.Som jag skrev så tycker jag att spö kan användas som förlängd arm med fördel, för att lära den exempelvis förflyttningar. Inom körning över huvudtaget behövs den armen i olika tillfällen vilket jag är medveten om men det är spödrivning som jag är emot på alla plan (självklart kan det handla om en paniksituation då även jag kan se mellan fingrarna om det är risk för olyckor etc).
Nu handlar denna specifika artikel om spödrivning inom travet.
Jag är emot spödrivning både i träning och tävling, tro inte annat. Däremot är det en viss skillnad att sitta på hästen och i en sulky/långvagn bakom hästen. Spöet är en förlängning av den egna armen och spöet används för att korrigera hästen i vissa lägen. Ibland för att mana på hästen vid en uppenbar fara för att få undan den egna hästen och på så sätt undvika en olycka. Eller när hästen är på väg att stegra sej eller att slå. Då är spöet nästan alltid ett nödvändigt hjälpmedel. Men det kanske man inte förstår förrän man själv har kört en travhäst och hamnat i trångmål. Givetvis ska inte spöet användas i tid och otid, och aldrig någonsin till att bestraffa hästen på något vis.
Vad är det för skillnad på att driva fram en häst med spö än att driva fram dem med sporrar.
Om detta eventuella förbud mot spö även inkluderade sporrar (att även de skulle förbjudas både i träning och tävling)...undrar hur tongångarna skulle låta inom ridsporten?
gulan
Självklart gör du det...men att spöt är så flitigt använt att det bara måååste till ett förbud så inte de stackars hästarna piskas i tid och otid (för att springa fortare eller tjäna mer pengar eller något annt tokigt argument) det håller du koll på.... (obs ironiskt)Jag håller så galet dålig koll på såna delar av ridsporten
Vaddå om? Det är självklart att sporrar missbrukas. Jag påstår att det är bra mycket större risk att hästar riskerar bli utsatta för okunniga ryttare med sporrar än att de bli fram mande felaktigt med en piska.men jag har läst om någon här på Buke som gick ut öppet med att denne sparkade sin häst med sporrarna om den inte gjorde som denne önskade och om detta är vanligt förekommande uppskattar jag det med.
Inom trav och galopp är det väldigt styrt av regler. Det är sporrar inte på ridsidanHade utrustning som sporrar och spö varit mer styrt av regler av djurskyddsskäl kanske folk hade passat sig lite och använt dem mer korrekt, vad vet jag.
Jag begriper överhuvutaget inte varför man får ha jätteskarpa bett OCH sporrar samtidigt?All utrustning våra djur har kan ju användas fel, hur många har inte ryckt/sett någon rycka i tyglarna hårt trots skarpa bett till exempel?
Som sagt inom trav och galopp är det stränga regler för hur spöt får brukas....Som jag nämnde är jag väldigt kluven i att förbjuda det, jag kan se att verktygen finns kvar men att man som sagt kan hålla lite bättre koll på hur de används och styra det med ordentliga regler.
Inom trav och galopp är det väldigt styrt av regler.
Jag begriper överhuvutaget inte varför man får ha jätteskarpa bett OCH sporrar samtidigt?
Nu handlar denna specifika artikel om spödrivning inom travet.
Jag är emot spödrivning både i träning och tävling, tro inte annat. Däremot är det en viss skillnad att sitta på hästen och i en sulky/långvagn bakom hästen. Spöet är en förlängning av den egna armen och spöet används för att korrigera hästen i vissa lägen. Ibland för att mana på hästen vid en uppenbar fara för att få undan den egna hästen och på så sätt undvika en olycka. Eller när hästen är på väg att stegra sej eller att slå. Då är spöet nästan alltid ett nödvändigt hjälpmedel. Men det kanske man inte förstår förrän man själv har kört en travhäst och hamnat i trångmål. Givetvis ska inte spöet användas i tid och otid, och aldrig någonsin till att bestraffa hästen på något vis.