- Svar: 88
- Visningar: 7 923
(ATL) Ett spöförbud kommer troligen leda till fler olyckor, det tror framgångsrike travtränaren och kursen Fredrik Persson från Trolleboda, uppger Sveriges Radio Blekinge.
Läs mer...
Läs mer...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förövrigt tycker jag det är konstigt att så många tycker det är SÅ HEMSKT att peta med spöt på hästen - men helt okej med "ponnyskänklar" eller dra, såga och fixa med munnen på hästen om "den är dum". Jag får inte ihop det. För hästen är det ju faktiskt ingen skillnad om du petar med ett spö en sporre, stöveln, en hand eller vad som - det är ju vi människor som har gett spöt namnet "spö". Min f d tränare kallade alltid spöt för pekpinne - just för att ordet spö skrämmer så många och ger lite fel signaler ang. vad det ska användas till.
Du vem tycker det är hemskt att peta med spöet (som är helt tillåtet med det aktuella försalget) men okej att sparka, dra och såga?
Troligen får du inte ihop det för att det inte finns någon som tycker så.
allt detta för att jag menar att det är få om någon som medvetet säger/anser /menar att man inte får peta på hästar med spöet men det är fritt fram att slå, rycka och banka på annat vis.
I vilket fall som helst, det är inte vanligt bland dem som misstycker att man använder spöet att de faktiskt med vett och vilja gör illa hästen på annat vis.
Vad gäller heta/starka hästar och sporrar och bett, som egentligen är OT, så måste jag bara inflika här.
En het häst rider man framåt genom sätet, och skänklarna ramar in. Sporrar här ser jag som en onödighet, men det är oxå min personlige åsikt. En het häst kräver mycket driv med sätet fram till handen för att ta kontakt. Ett skarpt bett gör att de inte tar kontakten utan faller bakom hand, vilket kräver ännu mer drivning bakifrån.
Min erfarenhet av starka och heta hästar är att en lugn, metodisk ridning, med stadiga och följsamma hjälper är det absolut bästa sättet att angripa "problemet". En stark häst blir lydig på vanligt tränsbett om man jobbar aktivt med att få den mellan hand och skänkel. Ofta blir de starka när de inte har en ärlig framåtbjudning som kommer bakifrån fram till handen. Mycket jobb, men i min värld finns inga genvägar. Vill man hitta en långsiktig lösning måste gå till botten med det som orsakar att hästen upplevs stark/het och inte bara angripa symptomen genom att sätta på sporrar/skarpa bett/graman osv. Man får helt enkelt lära sig rida på ett sätt som funkar på en het häst
Åter till ämnet som tråden behandlar:
Tycker straffen ska bli hårdare på alla tävlingar om spö missbrukas, även "rid"tävlingar. Att förbjuda spö totalt vore i min värld vansinne, även om jag själv sällan rider med spö alls. I vissa situationer behöver man spö för att inte utsätta sig själv/hästen/andra för skada, nu eller långsiktigt.
Ja vist räcker det att rida framåt med sitsen OM man sitter tex på ett känsligt fullblod men sitter du på ett stöddigt halvblod modell pansarvagn på 800kg så räcker det inte långt utan det behövs massor av ben, den typen av hästar knäcker heller inte av på några bett de ångar på lika mkt oavsett vad du sätter i munnen på dem. Sen är det ju dessutom inte bara heta hästar som behöver kombinationen skarpare bett och sporrar utan framförallt de som blir starka och långa. De måste ridas enormt bakifrån för att komma loss från bettet. Tiogånger hellre ett skarpt bett och en lätt hand jämfört med de som vägrar betsla upp och sitter med alldeles för hård hand på vanligt bett, vilket ger betydligt mer obehag för hästen.
Sen hur grammantygel halkade in i det hela vet jag inte skulle aldrig få för mig att sätta det på en het eller stark häst det bara eldar en sådan ännu mer, gramman är något sådana tar till som inte vågar betsla upp hästen vid behov för att de vet att de inte har susning av en suck att hålla hästen om den drar iväg.
Vad gäller heta/starka hästar och sporrar och bett, som egentligen är OT, så måste jag bara inflika här.
En het häst rider man framåt genom sätet, och skänklarna ramar in. Sporrar här ser jag som en onödighet, men det är oxå min personlige åsikt. En het häst kräver mycket driv med sätet fram till handen för att ta kontakt. Ett skarpt bett gör att de inte tar kontakten utan faller bakom hand, vilket kräver ännu mer drivning bakifrån.
Min erfarenhet av starka och heta hästar är att en lugn, metodisk ridning, med stadiga och följsamma hjälper är det absolut bästa sättet att angripa "problemet". En stark häst blir lydig på vanligt tränsbett om man jobbar aktivt med att få den mellan hand och skänkel. Ofta blir de starka när de inte har en ärlig framåtbjudning som kommer bakifrån fram till handen. Mycket jobb, men i min värld finns inga genvägar. Vill man hitta en långsiktig lösning måste gå till botten med det som orsakar att hästen upplevs stark/het och inte bara angripa symptomen genom att sätta på sporrar/skarpa bett/graman osv. Man får helt enkelt lära sig rida på ett sätt som funkar på en het häst
Åter till ämnet som tråden behandlar:
Tycker straffen ska bli hårdare på alla tävlingar om spö missbrukas, även "rid"tävlingar. Att förbjuda spö totalt vore i min värld vansinne, även om jag själv sällan rider med spö alls. I vissa situationer behöver man spö för att inte utsätta sig själv/hästen/andra för skada, nu eller långsiktigt.
Testa med en häst som är anpassad efter din egen kroppstorlek.
Att inte orka med hästen är symtomatiskt när man sätter små späda 45 kilos flickor på halvblod på 180, en stor häst och liten ryttare kräver ju mera helt enkelt.
Lämnar man 180-hästarna till 2 meter norrländsk skogshuggare och som späd flicka tar sig an "små" hästar på 150 istället så blir det som regel lättare med ridningen.
Jag kan bara hålla med, det svåraste med att rida heta hästar är att våga och kunna rida framåt tillräckligt, det är om man inte lyckas med det som man har problem att få kontroll många gånger (har testat det en hel del)
Testa med en häst som är anpassad efter din egen kroppstorlek.
Att inte orka med hästen är symtomatiskt när man sätter små späda 45 kilos flickor på halvblod på 180, en stor häst och liten ryttare kräver ju mera helt enkelt.
Lämnar man 180-hästarna till 2 meter norrländsk skogshuggare och som späd flicka tar sig an "små" hästar på 150 istället så blir det som regel lättare med ridningen.
Grundproblemet sitter snarare i människans huvud.Jag skulle vilja påstå att det väldigt sällan sitter i mankhöjden utan i huvudet på hästen.
Grundproblemet sitter snarare i människans huvud.
LIA
Njae, storleken har betydelse, men inte enbart den. Ju större hästen är ju svårare är den att rida ihop rent generellt, men de individuella variationerna är stora så man kan inte bara förutsätta att 180 bjässen "är mer häst" än den på 150.