Fler olyckor utan spö

Sv: Fler olyckor utan spö

Snarare är det så att dom formar (mentalt!) hästen efter sina behov och förutsättningar.
Jag är sååå less på snacket om "starka" hästar och liknande, som om hästar vore maskiner som är tillverkade och oföränderliga. Okunnigheten om hästar är anmärkningsvärd många gånger.

Betr resonemangen om mankhöjd osv, så anser jag att du har fel. Se t ex färskt exempel i inlägg #70.

LIA

"Visst finns det andra faktorer än storleken som avgör, men det blir många gånger rent löjligt när man träffar på små späda flickor på jättehästar/ nu är du där igen/ som många gånger dessutom är överdrivet stallmodiga till följd av att dom äter kraftfoder som dom inte behöver och står ensamma i små frimärkshagar."/ Har inte det med total hantering, men inte med storlek, att göra?

Kan inte ge mig in på diskussion om halvblodens begränsningar historiskt, men förstår inte varför man inte ska kunna kontrollera deras "massor av onödigt påskjut" på annat sätt än med muskler. Dvs med tvång hindra dom att röra sig på det sätt dom vill. Hur tror du t ex att kuskar klarar att göra det och att få körhästar att villigt gå i form osv? Inte är det med hårda spöslag och kraftiga armmuskler, det kan jag försäkra dig.

LIA

Kan inte ge mig in på diskussion om halvblodens begränsningar historiskt, men förstår inte varför man inte ska kunna kontrollera deras "massor av onödigt påskjut" på annat sätt än med muskler. Dvs med tvång hindra dom att röra sig på det sätt dom vill. Hur tror du t ex att kuskar klarar att göra det och att få körhästar att villigt gå i form osv? Inte är det med hårda spöslag och kraftiga armmuskler, det kan jag försäkra dig.

Jag håller med, jag vill inte ha ridning som baseras på muskelkraft :crazy:
För mig (156cm ;) ) gör det ingen skillnad att rida små ponnyer eller stora hästar, däremot är det ett aber att börja rida hästar som är vana vid att ridas med muskelkraft oavsett hästens storlek, då måste man backa rejält till en början. Enda nackdelen med stora hästar och kort person är att det är jobbigt att slänga upp sadeln :D och att det kan vara svårt vid extrema situationer göra ett "nödstopp".

Har jag sagt att det enda sättet att forma hästen är att spöa dom eller möjligtvis sparka där bak och dra där fram ?

Nej, det var inte det jag skrev !

Faktum är att sitta och dra hästen i munnen är det särklass sämsta sättet att rida om du frågar mig, när allt fungerar så kan du faktiskt skippa tyglarna helt och hållet.

Det är ju med sätet och överskänkel, skänkel som du verkligen rider hästen, något annat har jag aldrig påstått.

Men däremot finns det ett gammalt talesätt att man inte ska sätta sig på höga hästar :)

Och faktum kvarstår att det är lättare att rida en något mindre häst - fortfarande utan att dra dom i munnen eller utsätta dom för vinande spöslag och sporrhugg. Precis som det kan vara lättare att verkligen sitta ner och rida en häst med lite kortare steg och mindre påskjut.

Vad gäller halvblodets utveckling mot sporthäst så är den inte så omfattande som man skulle kunna tro, visst inne på arenorna så ser man hästar med mycket fullblodsinslag men ute bland vanligt folk finns de stora bruna kolosserna fortfarande kvar. Och det är ju främst ute bland vanligt folk som problemen uppträder.

Avelsmässigt så har ju dessutom vanligt folk en förmåga att stirra sig blind på hingstsidan och avla på avdankade ston av sämre kvalitet bara dessa har en känd far eller morfar - men hälften av arvsmassan kommer ju från stoet varför stomaterialet är precis lika avgörande som hingstmaterialet för avkomman. Detta bidrar ju till att det bara är ett fåtal målinriktade som verkligen förnyar halvblodsaveln medan många "buskavlare" istället snarare motverkar en avel mot "sporthästar".

Men å andra sidan.., är det verkligen sporthästar med gigantiskt mycket "motor" som vanligt folk och ridskolor behöver ?

Det är ju tveksamt om den som aldrig vill tävla högre än LB eller LA verkligen behöver några "supersporthästar" och ridskolor har definitivt inte det behovet utan där behövs det lugna sansade hästar med stort tålamod och som är fysiskt slitstarka.

Ps numera kör jag enbart och har lagt ridningen på hyllan... och jag ogillar att sitta och ta i med muskelstyrka, förutom att det är fel mot hästen så är det ju förmodligen även synnerligen obekvämt om man inte ska kunna köra utan handskar med mindre än att få skavsår i händerna.

Snarare är det så att dom formar (mentalt!) hästen efter sina behov och förutsättningar.
Jag är sååå less på snacket om "starka" hästar och liknande, som om hästar vore maskiner som är tillverkade och oföränderliga. Okunnigheten om hästar är anmärkningsvärd många gånger.

Betr resonemangen om mankhöjd osv, så anser jag att du har fel. Se t ex färskt exempel i inlägg #70.

LIA

Jag bara påpekar att hästar ha olika fysiska förutsättningar och utifrån dessa kan vara mer eller mindre tunga att rida och kräva mer eller mindre stöd från ryttaren. Jag har inte på något vis försökt få det till att hästar är maskiner, var har du fått det ifrån?

En variabel som ofta gör en häst mer tungtiden är just storleken. Det blir uppenbart när man flyttar sig från en häst av ponnystorlek till en stor storhäst. Det blir mycket mer häst att hålla rätt på och hålla ihop (men givetvis med individuella skillnader).

Att många med fysiska handikapp behöver välja häst med omsorg (mer omsorg än en normal ryttare på samma nivå) är ingen nyhet utan ett faktum.

Du sitter uppenbarligen fast i tänkandet att stora hästar är lika med tunga hästar som är starka och motsträviga och därför måste dras ihop el dyl med tvång. Att hästar har en hjärna som dom styr sin kropp med, och att vi utan muskelkraft kan påverka denna hjärna, är inget som går hem?

Att olika hästar har olika fysiska förutsättningar vet alla, men varför skulle inte en liten och/eller svag tjej klara av att trycka på rätt knappar? Under förutsättningar att man är medveten om knapparnas existens alltså. Till det behövs inga större muskler.

Om du läser mitt inlägg mer noga, så ser du varför jag nämnde maskiner.

LIA

Välkommen i gänget. :)
Då vet du antagligen att det inte behövs olika muskelstyrka för att köra hbl eller nordsvensk eller russ, för att ta dom exemplen.
Men jag skulle inte rekommendera att göra det utan piska! ;)

LIA

Du sitter uppenbarligen fast i tänkandet att stora hästar är lika med tunga hästar som är starka och motsträviga och därför måste dras ihop el dyl med tvång. Att hästar har en hjärna som dom styr sin kropp med, och att vi utan muskelkraft kan påverka denna hjärna, är inget som går hem?

Jaha när skrev jag det? Mig veterligt så har jag aldrig givit uttryck för det, är du ute efter att provocera eller? Jag ids inte svara på dina dumheter.

Att olika hästar har olika fysiska förutsättningar vet alla, men varför skulle inte en liten och/eller svag tjej klara av att trycka på rätt knappar? Under förutsättningar att man är medveten om knapparnas existens alltså. Till det behövs inga större muskler.
För att vissa hästar kräver mer hjälp och stöd av sina ryttare för att fixa det, i synnerhet under inlärning. Det beror givetvis på ridstil och vad man kräver av hästen, ska den bara lufsa i skogen utan form och styrning så spelar det ingen roll. Det hänger inte på styrkan om man lyckas lära in framåt, höger vänster och stopp direkt.

Om du läser mitt inlägg mer noga, så ser du varför jag nämnde maskiner.

Nej tyvärr du får försöka igen om du vill få fram budskapet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Problemen med så kallade räddningshästar är svåra att komma åt. Det säger djurskyddsinspektör Mattias Gårdlund efter Sveriges Radios...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt... 17 18 19
Svar
372
· Visningar
27 545
Senast: LenaH
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I Sörmland har i år betydligt fler fall av den smittsamma hästsjukdomen kvarka rapporterats, uppger Sveriges Radio Sörmland. ... Källa...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka