- Svar: 88
- Visningar: 7 923
(ATL) Ett spöförbud kommer troligen leda till fler olyckor, det tror framgångsrike travtränaren och kursen Fredrik Persson från Trolleboda, uppger Sveriges Radio Blekinge.
Läs mer...
Läs mer...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan inte ge mig in på diskussion om halvblodens begränsningar historiskt, men förstår inte varför man inte ska kunna kontrollera deras "massor av onödigt påskjut" på annat sätt än med muskler. Dvs med tvång hindra dom att röra sig på det sätt dom vill. Hur tror du t ex att kuskar klarar att göra det och att få körhästar att villigt gå i form osv? Inte är det med hårda spöslag och kraftiga armmuskler, det kan jag försäkra dig.
Snarare är det så att dom formar (mentalt!) hästen efter sina behov och förutsättningar.
Jag är sååå less på snacket om "starka" hästar och liknande, som om hästar vore maskiner som är tillverkade och oföränderliga. Okunnigheten om hästar är anmärkningsvärd många gånger.
Betr resonemangen om mankhöjd osv, så anser jag att du har fel. Se t ex färskt exempel i inlägg #70.
LIA
Du sitter uppenbarligen fast i tänkandet att stora hästar är lika med tunga hästar som är starka och motsträviga och därför måste dras ihop el dyl med tvång. Att hästar har en hjärna som dom styr sin kropp med, och att vi utan muskelkraft kan påverka denna hjärna, är inget som går hem?
För att vissa hästar kräver mer hjälp och stöd av sina ryttare för att fixa det, i synnerhet under inlärning. Det beror givetvis på ridstil och vad man kräver av hästen, ska den bara lufsa i skogen utan form och styrning så spelar det ingen roll. Det hänger inte på styrkan om man lyckas lära in framåt, höger vänster och stopp direkt.Att olika hästar har olika fysiska förutsättningar vet alla, men varför skulle inte en liten och/eller svag tjej klara av att trycka på rätt knappar? Under förutsättningar att man är medveten om knapparnas existens alltså. Till det behövs inga större muskler.
Om du läser mitt inlägg mer noga, så ser du varför jag nämnde maskiner.