Bukefalos 28 år!

Flexikoppel

Sv: Flexikoppel

Flexikoppel är bra om det används på rätt sätt,men tyvärr så görs det sällan det.:mad:

Jag har själv ett flexi som jag använder vid tillfällen då min hund skulle kunna vara lös,men jag litar inte på honom till fullo så jag har ett flexi istället som sista säkerhet.Men mitt favoritkoppel är ett citykoppel i läder,jag fullkomligt älskar det,även mitt handtag i läder.
Jag är ju koppelfantast så jag kan inte förstå folk som bara har flexi,dom är ju så jäkla fula,bättre med ett vanligt på alla sätt och vis och dom går ju att variera!:bump:

Oftast så är det så att dom flesta(notera: inte alla) som använder flexi har det istället för att lära hunden att gå i koppel,som dessutom låter hunden gå på andra sidan vägen,dra i kopplet och göra utfall.Och därför så hatar jag flexi,för att folk är dumma i huvudet och inte fattar hur det ska användas,jag är inte överförtjust i människorna heller,för dom människorna ska inte ha hund,kärringar-med-liten-skithund-som-skäller-och-drar--i-kopplet-jag-skiter-i-att-det-inte-är-en-hund-jag-behandlar-det-som-en-människa-istället alltså.:mad: :devil:
 
Sv: Flexikoppel

Jag håller med dig på alla punkter, framför allt att flexi är fuuuuuuuuuuult! :D
 
Sv: Flexikoppel

Funderade på en annan sak.

När det gäller jaktjobbet är det ganska uppenbart att det bygger på drifter.
Men när det gäller polisjobbet, vad bygger det på?
Ja, man utnyttjar ju noskapaciteten vissa gånger och flockkänslan (kan man väl säga?) andra.
Men jag får ändå känslan av att jakt är starkare.
Man kan födas till jakthund men inte till polishund.

Min poäng med denna tanken var att det kanske inte går att jämföra rakt av och kräva att jakthunden skall lägga jobbet åt sidan på samma sätt som den hund som har ett mer inlärt jobb.
 
Sv: Flexikoppel

Håller helt med i ditt resonemang.....

Men nog kan en jakthund skilja på jakt och fritid! Exempelvis så vet hunden att "när jag får detta jakttäcke på mig, då är det jakt" och när den inte har täcket på sig är det inte jakt. Sedan förknippar dom jakt med skogskläderna som man har på sig och jag kan ju bara utgå från mig själv som också har kommandot "sök ut" på min hund när den får jaga.
Men har man en jakthund utan att jaga så lär den sig aldrig dessa skillnader och är ute på jakt jämt och då kan det bli jobbigare.

En jakthund är väl dock alltid ute efter att lukta på allt som finns för det kan ju dyka upp nått spännande så ur den synvinkeln tror jag att en jakthund har svårare att lägga sitt "jobb" åt sidan än vad en polishund har? Men det är bara spekulation från min sida ;)

Men det är ju som sagt en dressyrfråga också.....:D
 
Sv: Flexikoppel

Att födas till polishund är också en hund med mycket drifter. Hunden använder sig även där av sin jaktlust och sociala kamplust. Sin skärpa, sitt mod... osv. De finns där, men i andra propotioner än vad en drivande hund, stående-, apporterande-fågelhund har. Det jag skulle vilja sammanfatta det med är ju att hunden föds med mycket "motor" helt enkelt. (Men olika slags motorer) Man hör ju ständiga berättelser om hundar som inte fixar att vara hemmahundar utan mår bäst när de jobbar som tjänsehundar och får använda sig av sin kapacitet ofta och länge utan att tröttna. Så jo... Jag tycker nog att man föds lika mycket till polishund som jakthund. Det ligger ju massor av lydnadsarbete bakom en jakthund också för att det ska fungera. Inte är det så att de stående fågelhundarna inte har drifter att förfölja fåglar som stöts upp, det är inlärt med mycket svett och möda. osv. Även om en retriever apporterar så ligger det massor av timmar bakom alla dirigeringar som ska utföras.
 
Sv: Flexikoppel

Jag äger inget flexi själv. Men jag tycker det är ett mycket bra alternativ om man av olika anledningar inte kan ha hunden lös. OM man kan hantera det, precis som Du skriver i första inlägget.

Jag tycker inte att det är fler hundägare som inte kan hantera ett flexi än vad det är hundägare som inte kan hantera sin hund i vanligt koppel alt. lös.

Det handlar ju om vanligt vett. Ska man gå runt en husknut med dold sikt, så låter man ju inte hunden gå först runt oavsett om den är lös, har läderkoppel eller har flexi.

Vill man att hunden ska gå upp fot, så bör man ju kalla in den och inte dra in den till sidan. Även där är det ju ointressant om man har koppel eller vanligt flexi, har man inte den inkallningen så måste man ju ändå hala in hunden med armkraft.

Tycker bara det finns fördelar med flexikoppel. Men självklart finns det hundar som inte kan gå i flexi, likväl som det finns hundar som inte kan gå lösa. Men med träning fungerar det mesta.
 
Sv: Flexikoppel

LillMumlan skrev:
Verkar som om flexikoppel är det bästa alternativet i ditt fall. Men jag kan ändå tycka att en jakthund ska kunna skilja på "arbete" och "fritid", precis som t.ex. en polishund.
Jag har ingen jakthund, utan en arbetande, aktiv "sällskapshund". Det är inte meningen att hon ska jaga, hon är ingen jaktras, utan det har bara blivit så och jag har försökt kämpa i snart 10 månader med att få bort det, utan resultat. Jakt är inte hennes arbete, hennes arbete är att träna lydnad, bruks och lite freestyle....
 
Sv: Flexikoppel

Jag tycker nog att man föds lika mycket till polishund som jakthund.

Intressant!
Jag hoppas att det hördes på mitt inlägg att jag filosoferade lite?
Kul att höra från någon som kan.
 
Sv: Flexikoppel

Ja jo, det där med jakttäcke = jakt vet jag!
Är uppvuxen med drever, tax och andra hundar som använts för jakt. Och det märks mycket tydligt att de vet vad de handlar om.

Det är ungefär som jag själv, när det är fredag så vet jag att jag får äta snask :D då blir jag till mig!
Men alla andra dagar, när jag inte borde... Då är längtan så stark att jag gör det ändå... Lite.... ;)
 
Sv: Flexikoppel

Fin jämförelse ....:D Jag är likadan :angel: jag älskar godis:banana: :bump:

Måste nog som er andra filosofera mig fram till att då är det kanske enbart dressyr som är det som gäller då!:idea:

Like always!!!:eek: ;)
 
Sv: Flexikoppel

Aaa jag vete tusan...
Dressyr verkar inte fungera på mig. Har t.o.m provat EL men nä... ;)
 
Sv: Flexikoppel

Jag har ju själv arbetande hundar... Den äldre arbetar ju dygnet runt om jag ber henne. Helst då som apportör. Men hon går ju inte omkring hela tiden och söker, hon vet ju antingen på situationen om hon ska söka eller om jag säger "sök", då kopplar hon på söknäsan och beteendet. Hon är också eftersökshund, men det gör hon heller inte på "fritiden". Hon har faktiskt adrig tagit upp ett spår, iaf inte så mycket så att hon gått längre än 15 meter ifrån mig utan att bryta själv. Men åker spårselen på så finns det ingen chans att bara kalla in henne lite lätt, då jäklar!! Hon kräver ju också mycket "jobb" så som t.ex. en polishund. Dvs aktivitet med sin förare och att hon får agera, även om hon nu inte gör direkt samma uppgifter...
 
Sv: Flexikoppel

Har sedan länge konstaterat att jag har bättre pli på hunden än på mig själv....:D
 
Sv: Flexikoppel

dom borde annars komma på snygga flexi,men då skulle väl ännu fler puckon-som-egentligen-inte-ska-ha-hund-alls köpa dom....
 
Sv: Flexikoppel

ChristinA skrev:
Funderade på en annan sak.

När det gäller jaktjobbet är det ganska uppenbart att det bygger på drifter.
Men när det gäller polisjobbet, vad bygger det på?
Ja, man utnyttjar ju noskapaciteten vissa gånger och flockkänslan (kan man väl säga?) andra.
Men jag får ändå känslan av att jakt är starkare.
Man kan födas till jakthund men inte till polishund.

Min poäng med denna tanken var att det kanske inte går att jämföra rakt av och kräva att jakthunden skall lägga jobbet åt sidan på samma sätt som den hund som har ett mer inlärt jobb.

Du har en poäng med att det inte är samma sak, kan jag hålla med om till fullo. Men samtidigt så har jag sett exempel på jakthundar där det har gått att skilja på arbete och annan tid. :)
 
Sv: Flexikoppel

hemlig skrev:
Jag har ingen jakthund, utan en arbetande, aktiv "sällskapshund". Det är inte meningen att hon ska jaga, hon är ingen jaktras, utan det har bara blivit så och jag har försökt kämpa i snart 10 månader med att få bort det, utan resultat. Jakt är inte hennes arbete, hennes arbete är att träna lydnad, bruks och lite freestyle....

Ok. Hur gammal är hon då, har du jobbat med det från första början? Du skrev ju att du har kämpat i tio månader, men om hunden är äldre så kan jag ju förstå att det är svårt att jobba bort.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 837
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 840
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 566
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 716
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp