Bukefalos 28 år!

Flexikoppel

Sv: Flexikoppel

Personligen så hatar jag Flexi-koppel! Detta kan iof bero på att min hund har blivit attackerad av 2 hundar i flexi-koppel, en liten och en stor. Jag själv har vid ett av tillfällerna blivit intrasslad i detta band och fått brännsår av linan på benen:( Jag vet inte säkert för jag har själv aldrig använt flexi( och kommer aldrig göra) men om jag skulle sätta på min hund ett flexi så skulle han aldrig mer kunna gå i ett vanligt koppel! Han skulle då förmodligen tänka sen, om han gick i ett vanligt koppel att ju mer jag drar desto längre koppel får jag!:idea:
Jag tycker att man kan ha flexi på hundar som är lydiga för att de ska få lite mer frihet om man inte tex vågar släppa de där man är.:smirk:
Men jag tycker inte att det är en sista utväg för hundar som drar och man inte har nån koll på!:mad: Det finns vissa, där jag bor, som säger: "han/hon drog, så jag köpte ett flexi!"
Hur dum får man bli:confused: Då får ju hunden en belöning när den drar!:(
 
Sv: Flexikoppel

ja har aldrig använt kommer aldrig använda lika bra att kunna ha henne lös :)
 
Sv: Flexikoppel

DreamGodi skrev:
Men jag tycker inte att det är en sista utväg för hundar som drar och man inte har nån koll på!:mad: Det finns vissa, där jag bor, som säger: "han/hon drog, så jag köpte ett flexi!"
Hur dum får man bli:confused: Då får ju hunden en belöning när den drar!:(

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Flexikoppel

DreamGodi skrev:
Men jag tycker inte att det är en sista utväg för hundar som drar och man inte har nån koll på!:mad: Det finns vissa, där jag bor, som säger: "han/hon drog, så jag köpte ett flexi!"
Hur dum får man bli:confused: Då får ju hunden en belöning när den drar!:(

Jag ska faktiskt erkänna att jag har flexi på min hane nu just av den anledningen. Inte för att han drar konstant hela tiden, men han rycker när man minst anar det, (har dragit axeln ur led på mej x antal ggr :crazy: ) och det är lagom kul nu när det är snö och isgata plus att jag är höggravid. Visst är det fel att han får belöning, men tycker ändå att det är bättre att han går i diket och strosar utan att dra, än att jag ska slå ihjäl mej ;) Nu har vi iofs bara koppel på honom i ca 200 meter innan vi kommit in i skogen, så han får ju va lös 90 % av tiden vi är ute.
 
Sv: Flexikoppel

Mulles_matte skrev:
Jag ska faktiskt erkänna att jag har flexi på min hane nu just av den anledningen. Inte för att han drar konstant hela tiden, men han rycker när man minst anar det, (har dragit axeln ur led på mej x antal ggr :crazy: ) och det är lagom kul nu när det är snö och isgata plus att jag är höggravid. Visst är det fel att han får belöning, men tycker ändå att det är bättre att han går i diket och strosar utan att dra, än att jag ska slå ihjäl mej ;) Nu har vi iofs bara koppel på honom i ca 200 meter innan vi kommit in i skogen, så han får ju va lös 90 % av tiden vi är ute.

Tycker det är en definitivt accepterad anledning till att använda flexi! :banana:
 
Sv: Flexikoppel

Du tycks ju använda flexikopplet på ett förnuftigt sätt.
Men som flitig motionär så blir jag ofta irriterad över att hundarna får springa okontrollerade på cykelbanor och på motionsstigar medans matte/husse pratar vi mobilen eller med en vän.
En gång tvingades jag tom stanna bilen då en tax gick på ena sidan vägen och hans döva husse på den andra....

Hursomhelst, det känns som om de flesta som använder flexikoppel gör det var ren slöhet alt. okunnighet.
 
Sv: Flexikoppel

LillMumlan skrev:
Ok. Hur gammal är hon då, har du jobbat med det från första början? Du skrev ju att du har kämpat i tio månader, men om hunden är äldre så kan jag ju förstå att det är svårt att jobba bort.
Hon är bara ca 15 månader. Jaktinstinkten kom fram i och med att hon blev könsmogen. Det kom bara "poff" sådär och har varit sedan dess. Innan dess gick det utmärkt att ha henne lös (så när som på att hon studsade iväg ett par meter efter fåglar i buskar, men kom alltid när man ropade) - nu stänger hon av totalt om hon får upp spår. Det går varken att skälla eller berömma - tänkte pröva med skvallerträning men si det gick inte för hon hörde inte berömmet.
 
Sv: Flexikoppel

DreamGodi skrev:
Personligen så hatar jag Flexi-koppel! Detta kan iof bero på att min hund har blivit attackerad av 2 hundar i flexi-koppel, en liten och en stor. Jag själv har vid ett av tillfällerna blivit intrasslad i detta band och fått brännsår av linan på benen:( Jag vet inte säkert för jag har själv aldrig använt flexi( och kommer aldrig göra) men om jag skulle sätta på min hund ett flexi så skulle han aldrig mer kunna gå i ett vanligt koppel! Han skulle då förmodligen tänka sen, om han gick i ett vanligt koppel att ju mer jag drar desto längre koppel får jag!:idea:
Jag tycker att man kan ha flexi på hundar som är lydiga för att de ska få lite mer frihet om man inte tex vågar släppa de där man är.:smirk:
Men jag tycker inte att det är en sista utväg för hundar som drar och man inte har nån koll på!:mad: Det finns vissa, där jag bor, som säger: "han/hon drog, så jag köpte ett flexi!"
Hur dum får man bli:confused: Då får ju hunden en belöning när den drar!:(

trevligt med en vettig hundägare:bow:
 
Sv: Flexikoppel

Prakas skrev:
Du tycks ju använda flexikopplet på ett förnuftigt sätt.
Men som flitig motionär så blir jag ofta irriterad över att hundarna får springa okontrollerade på cykelbanor och på motionsstigar medans matte/husse pratar vi mobilen eller med en vän.
En gång tvingades jag tom stanna bilen då en tax gick på ena sidan vägen och hans döva husse på den andra....

Hursomhelst, det känns som om de flesta som använder flexikoppel gör det var ren slöhet alt. okunnighet.

exakt vissa har inte ens koll på sina hundar de är deras ansvar ..
gillar inte flexi , ja får en slö känsla "ägaren orkar inte med hunden när den drar ,, men lär den för f*n att gå lös" sen så läste ja om hon emd axel problem då har man ju förståelse .. men av ren slapphet USCH!:crazy:
 
Sv: Flexikoppel

Måste bara fråga en sak... Nån som vet varför dom gör Flexi kopplena så otympliga och obekväma att hålla i? :crazy:
 
Sv: Flexikoppel

Mulles_matte skrev:
Måste bara fråga en sak... Nån som vet varför dom gör Flexi kopplena så otympliga och obekväma att hålla i? :crazy:
för att ingen ska använda dem :rofl:
 
Sv: Flexikoppel

hästsko skrev:
exakt vissa har inte ens koll på sina hundar de är deras ansvar ..
gillar inte flexi , ja får en slö känsla "ägaren orkar inte med hunden när den drar ,, men lär den för f*n att gå lös" sen så läste ja om hon emd axel problem då har man ju förståelse .. men av ren slapphet USCH!:crazy:

Tänk om det funnes "flexi-grimskaft"! :idea:
Jäklar vilken fart det skulle bli på folk då.........:rofl:
 
Sv: Flexikoppel

Jamen tänk va bekvämt m flexilongering.
Men kunde ju ha en fast stolpe o mitten m fjäder o flexi....
gud va smidigt.
Bara för dom som verkligen "kan" använda det förståss...
Som jag och alla andra proffs....
 
Sv: Flexikoppel

Luff skrev:
Jamen tänk va bekvämt m flexilongering.
Men kunde ju ha en fast stolpe o mitten m fjäder o flexi....
gud va smidigt.
Bara för dom som verkligen "kan" använda det förståss...
Som jag och alla andra proffs....

:rofl: :rofl:
 
Sv: Flexikoppel

Prakas skrev:
Tänk om det funnes "flexi-grimskaft"! :idea:
Jäklar vilken fart det skulle bli på folk då.........:rofl:

aa hästen skulle nog ta chansen "FRIIIIHHEEETTTTT:rofl: "
 
Sv: Flexikoppel

Känner att jag måste lägga mig i denna debatt nu!

Jag tycker om flexi, det ger hunden större frihet när man går promenader som det inte lämpar sig att ha hunden lös på, ex längs gång/cykelvägar. Jag har bra koll på min hund både i flexi, kortkoppel och när hon är lös, flexit fungerar inte som någon lina som man kan rusa järnet i till det tar stopp och sedan gå och dra längst fram med sträckt lina. Flexit ger enligt mig större frihet för hunden att gå och nosa i diken osv, utan att jag måste ut i 50 cm snö...:angel: Om jag behöver få kontakt med hunden kan jag få det på annat sätt än att dra i kopplet, kommunikationen finns där ändå oavsett koppel eller om hon är lös. Att flexit kanske inte är det mest lämpliga att träna dressyr i är en annan sak!

Något annat som jag tycker att man ska komma ihåg och respektera är att alla inte tycker om hundar (hur det nu är möjligt :) )och även om jag vet att jag har koll på min hund vet inte alla andra det! Detta tycker jag särskilt gäller om man går på gång och cykelvägar på tider då där är mycket folk och går. Jag kan tyvärr inte säga att min vovve aldrig får för sig att sträcka fram nosen och hälsa på någon som går förbi... :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 837
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 840
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 566
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 716
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp