Bukefalos 30 år!

aglaonema

Trådstartare
Ni som använder flughuva på sommaren, kan inte insekter slippa dit mellan nosrygg och huva? Värst med getingar och bromsar tänker jag då?

Jag brukar inte spänna flughuvan hårt utan det glipar mot hästen, inga problem med att insekter kommer in. Möjligen enstaka småflugor men inget som stör.

Ni som använder flughuva på sommaren, kan inte insekter slippa dit mellan nosrygg och huva? Värst med getingar och bromsar tänker jag då?
Det har jag aldrig sett som ett problem faktiskt, min hästs huvor satt aldrig så tajt utan hade alltid liten glipa nästan.

Senast ändrad:
Själv har jag aldrig provat utan alltid haft pannband men om det blir i sommar så e det bra att veta hur tajt dom bör sitta just runt nosryggen

Hur ofta brukar dom behöva tvättas? Min häst rullar sig gärna i varje lerpott den hittar och nätet blir väl lerigt då

Vet att det inte var fråga om modell men ville bara flika in grej :) upplever att den enda flyghuvan som faktiskt fungerar riktigt bra är denna, i alla fall av dem som vi har testat. Rimligt pris då den håller bra och framförallt håller flugor / bromsar osv 100 % borta (de kan inte krypa in, som i många andra) :)
Gällande tvättning så ja då kanske du behöver tvätta men det gäller nog alla och den här är enkel att göra rent:up:
IMG_0152.webp

Vet att det inte var fråga om modell men ville bara flika in grej :) upplever att den enda flyghuvan som faktiskt fungerar riktigt bra är denna, i alla fall av dem som vi har testat. Rimligt pris då den håller bra och framförallt håller flugor / bromsar osv 100 % borta (de kan inte krypa in, som i många andra) :)
Gällande tvättning så ja då kanske du behöver tvätta men det gäller nog alla och den här är enkel att göra rent:up:Visa bifogad fil 184370
De där har funkat dåligt för mig då vi har träd i hagarna. Även de mest försiktiga hästarna har rivit sönder nätet vid ögonen rätt fort.
På nuvarande marodör fungerar endast Rambo med båge. Allt annat tar han av sig direkt. Gammelstoet föredrar också den med båge medan ponnyn kan ha utan båge.

Fått broms innanför flugtäcken någon gång men aldrig innanför flughuva.
Som mest har jag det kommit in flugor innanför huvan men det har varit pga huvan gått sönder och det då funnits en större öppning. På hel huva har jag inte haft det problemet vare sig det är en sån huva man drar på eller en sån man knäpper med kardborre.

Gällande tvättning så ja då kanske du behöver tvätta men det gäller nog alla och den här är enkel att göra rent:up:Visa bifogad fil 184370
Sådant material och att det sitter åt så gav alltid min häst fula skav, tycker dom gamla hederliga vanliga huvorna fungerar helt klart bäst, sitter löst och skyddar bra.

Sådant material och att det sitter åt så gav alltid min häst fula skav, tycker dom gamla hederliga vanliga huvorna fungerar helt klart bäst, sitter löst och skyddar bra.
Trodde när jag köpte min från det här märket att det skulle bli så men alla i stallet rekommenderade de starkt och det funkade förvånansvärt nog! Liknande modeller från andra märken sitter inte alls bra av de jag har prövat men denna funkade för mina hästar:)men såklart är det olika för alla

Bäst är, enligt mig, Shires. Bra passform. Lätt att tvätta. Håller läääääänge. Har aldrig varit med om vare sig insekter som kryper innanför eller skav på hästen...

Bäst är, enligt mig, Shires. Bra passform. Lätt att tvätta. Håller läääääänge. Har aldrig varit med om vare sig insekter som kryper innanför eller skav på hästen...

Min fick inte heller skav av Shires.

Men han fick tryckskador och har numera vita streck i nacken för att han hade på sig den i 5 dagar. Och nej, den satt inte fel, det var inte fel storlek. :meh: .

Jag tror att det som är bäst är det som passar hästen, inte nödvändigtvis ett specifikt märke.

Jag tror att det som är bäst är det som passar hästen, inte nödvändigtvis ett specifikt märke.
Ja, naturligvis. Jag har Shires till båda mina hästar och de funkar toppenbra till båda. Shettisen har haft två nu i flera år, som jag alternerar när de blir smutsiga.

Jag köper billiga huvor av varierande modell och byter (och tvättar) några gånger i vecka. Inget skav, inga insekter under oavsett modell.

Har också shires i olika utföranden och det är toppen.
Eksemhästen har Boett eksemluva och den är glapp över mulen, men går ner till näsborrarna. Aldrig haft någon fluga innanför den.

Jag har alltid haft shires eller Rambo med båge, aldrig kommit in mer insekter än någon enstaka fluga vid något tillfälle. Har spänt så att den sitter åt, då förra hästen annars rullade av sig dom.

Bra att ha några att variera mellan, dels för skavrisk vid samma hela tiden och dels för att kunna göra rent när det behövs. Då bara spruta med vattenslang genom nätet och ev diskborste!

Liknande trådar

• Flughuva
  • Ögonskada - behöver täcka ena ögat
  • Salva att smörja under ögat på hästen?
  • Vilket insekts täcke?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka